waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 16:43

Leuk om al die verhalen te horen!
ik kom net ook weer een leuke tegen (die ik kan betalen haha) die hier een paar kilometer verderop staat. Misschien toch even gaan kijken, kan nooit kwaad :o
Jullie hebben me wel enthousiast gemaakt hoor, heb nu een heel andere kijk op Dravers.
Ik zei tegen een paar mensen: 'ik wil een draver' en het eerste wat ze zeggen is, 'waarom een draver, die kunnen niet eens galloperen' :+

xSlvna, Gefeliciteerd :D

mang

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:44

Lekker links laten liggen die mensen. Sta jij boven ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:46

Citaat:
'waarom een draver, die kunnen niet eens galloperen'

Dat zegt meer over die mensen hun IQ dan over de draver _O-

En dankjewel, was net bij die knol van mij, lekker gewassen (wat die vreselijk eng vind, water, maar ze blijft wel rustig staan!) en erna aan de longe wat gewerkt op ruggebruik (wat ze lastig vind) en heb haar erna nog wat laten springen, 90 cm, lekker de energie eruit gooien :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:47

Ik ben vanmiddag met een vriendin met de trailer naar het bos gegaan en heb een heerlijk actieve bosrit gemaakt! Niet gemerkt dat ze niet kan galopperen hoor := Als een raket ging ze :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 16:47

Nouja, ik dacht eerst ook misschien kunnen ze wel bijna niet galloperen :+
Als iedereen zegdt dat Dravers niet goed kunnen galloperen ga je het nog geloven ook :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:51

Maar het is een beetje als 'Moslims zijn gewelddadig' en 'Amerikaanse Staffords zijn agressief', het duurt gewoon even voordat mensen er achter komen dat het kul is.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 16:55

Na dit topic ben ik daar zeker achter gekomen :D
Ik dacht altijd al dat het onzin was, maar als iedereen zegdt dat het geen onzin is ga je het toch een beetje geloven..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:57

Uiteraard, vele zijn in mijn ogen nog steeds 'dom', denken dat ijzers goed zijn (want hun hoefsmid zegt het en iedereen heeft het), net als een bit, en ohja, dat paarden gaan verruimen als je met sporen rijd. +:)+
Tijd zal het leren, en anders zullen ze altijd dom blijven, waar ik gelukkig geen last van heb.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:57

Maar heel veel dravers hebben toch ook moeite met galopperen? Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn en met training kan je een draver ook gewoon laten galopperen, maar het is toch niet echt een hardnekkig vooroordeel dat de galop niet het sterkste punt is van dé draver (in het algemeen).

Ik heb vier dravers gereden vers van de baan en bij allevier heeft het me toch wel flink wat weken training gekost om de galopknop erop te zetten. Drie galopperen nu heerlijk normaal, eentje galoppeert in een gek huppelgalopje.
Of ik moet natuurlijk net op vier uitzonderingen gezeten hebben, dat kan ook. ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:00

Het omscholen zelf is wél lastig, maar eenmaal omgeschoold, daar hebben we het over.

Zoals je al zegt, drie van de omgeschoolde galopperen heerlijk normaal :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:04

Uiteraard, na omscholing is veel mogelijk. Na omscholing heb ik een kermispony zien veranderen in een leuke sportpony die het toch tot L-niveau geschopt heeft.
Maar dat wil niet zeggen dat ik de volgende keer de kermissen af ga lopen op zoek naar een sportpony. Snap je een beetje wat ik bedoel. Ik wil geen enkel ras beledigen hoor, en het zijn uitstekende recreatiepaarden, echt waar. Maar om nou meteen de mensen met "vooroordelen" stom te noemen, vind ik ook wat ver gaan, want het "vooroordeel" is niet compleet uit de lucht gegrepen.
Goh, het is best nog wel moeilijk neer te schrijven wat ik precies bedoel. Hopelijk begrijpen jullie het toch een beetje. :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:07

Ik snap je volkomen, maar ik bedoel, mensen schrijven het ras af 'Want ze kunnen niet galopperen', dan denk ik toch, ervaar het eens, voor dat je zegt 'Nee'. Als je op zoek bent naar een paard voor recreatie, wat ik op alle maneges en pensioenstallingen zie (op een enkeling na), kun je best wel voor een draver gaan, die kan het best verder schoppen zou je hem goed trainen, dan die Welsh / nrps waar je nu op zit, maar nee, draver zijn niks want ...
Snap je mij ? :D

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:14

ach ik denk dat het eraan ligt, er zijn ook dravers die niet in de draf en rensport gelopen hebben. Ik ken er zelf nu 4 en het zijn alle 4 lieverds en 3 van de renbaan

eentje reed ik bitloos, kon ook gewoon netjes galop. Hij was wel omgeschoold. En een meisje (vorige eigenaar) reed er dressuurmatig mee en dit deed hij ook nog goed ook.
Hij was super slim en heel braaf, alleen wat dominant naar andere paarden en schijnbaar ook naar de eigenaren maar ik heb er zelf nooit wat van gemerkt.

De ander staat bij ons op stal, wederom lief dier, kan galop al gaat ze eerst sneller draven dan in galop aan springen omdat ze dit geleerd heeft en als ze weer veel in handen is springt ze wel netjes aan in galop. Alleen buiten wilt ze heel snel. Ook deze merrie is omgeschoold.

Dan de laatste, die is in zoverre niet omgeschoold en meisje haalt er prijzen mee binnen in de endurance. Nadeel van niet omgeschoold is (of kan zijn) dat ze net wat anders reageren dan wij gewent zijn. Om t hele heel kort en krachtig te zeggen (en stem/zit ff te vergeten) leren wij dat inhouden/terugnemen van de teugels rustiger tot halt houden betekent. Een draver word op de laatste meters korter genomen en mag dan extra hard gaan sprinten. Dit moet je of omscholen of mee leren omgaan.

bij mij heeft het gezorgd voor een goede val die tot de dag van vandaag ervoor zorgt dat ik bang ben voor alles dat sneller gaat dan ik wil (laat ik nu net erg voorwaartse paarden in handen krijgen hihi) en ik vooralsnog de galop niet durf. (wel op westernpaarden gedaan omdat die redelijk rustig galoppeerde en van stilstand ook in de galop aansprongen)

De 4de niet van de renpaard staat ook bij ons op stal en is echt een van de liefste dieren die ik gezien heb, lekker rustig, stap/draf/galop mooi onder de knie, niet willen racen, voelt de ruiter heel goed aan en doet voorzichtiger als je zelf wat onrustig bent. Verder een enorme knuffelkont en word ook bitloos buiten gereden. Echt op dat paard durf ik bij wijze van spreken een kind die pas 2x op een paard gezeten heeft mee te nemen voor een buitenrit.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 03-05-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:15

ze kunnen prima galoperen hoor. je moet even de knoppen erop. als je wil aangaloperen en ze gaan hard draven moet je ze weer terug nemen. van een harde draf gaat aangaloperen veeeeel minder.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:21

Ben het de mijne nu vanuit stap aan het leren, heerlijk, en ze lijkt het makkelijker te vinden.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:22

ik heb een paar reactie's gelezen maar niet allemaal dus denk wel beetje dat het al gezegt is.

maar dravers worden natuurlijk ook niet echt gefokt voor de schoonheid of de top dressuur/springen..
ook zijn ze heel gevoelig in de benen ze raken (afentoe ) sneller kreupel dan kwpners of noem het maar op.
ook als ze uit de draf sport gaan zijn ze (meestal) 14 tenzij ze niet geschikt zijn er voor en dan zit er geen galopknop op en dat moet je dan ook leren. maar wat ik wel eerlijk moet zegge dravers zijn hele lieve paarden en zit zeker veel pit in ! zijn gave beesies die ook echt voor je wil werken ! later wil k denk ook wel een draver nemen maar dan gewoon als veulen niet vanuit de drafsport omdat ik het liefst hem al vanaf 2/3 wil hebben kan ik een goeie band er mee opbouwen :o :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:23

xSlvna schreef:
Ben het de mijne nu vanuit stap aan het leren, heerlijk, en ze lijkt het makkelijker te vinden.

heerlijk... kan die van mij ook, maar als ze het eenmal in hun bol hebben... hier wou ze alleen maar galoperen.
dus ook niet meer draven maar huppelen

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 17:27

Ik ga waarschijnlijk binnekort naar een draver kijken <<)
Staat hier 8 km verder op.
Ik was sowiezo op zoek naar een paard, maar wou er een kopen in de zomervakantie omdat ik nog niet genoeg geld heb, maar dit paard is binnen mijn budget :P

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:38

Citaat:
ook zijn ze heel gevoelig in de benen ze raken (afentoe ) sneller kreupel dan kwpners of noem het maar op.
ook als ze uit de draf sport gaan zijn ze (meestal) 14 tenzij ze niet geschikt zijn

Ze zijn juist niet gevoelig in de benen, sterke benen hebben ze, en tot 14 blijft maar een enkeling, de meeste zijn toch echt al weg na een jaar of 2, misschien 5.

kriebets21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:47

wij hebben een draver. al ruim 20 jaar in ons bezit. nu 22 jaar oud. Mee dressuur gereden en gesprongen. sprong met gemak 1,20! nog nooit kreupel geweest en heeft in de 20 jaar dat wij haar hebben 1 keer koliek gehad. met een spuitje direct verholpen!
kan heel rustig galopperen. wordt nu gereden door een kind van 5 (aan de hand of naast een fietser) stap, draf en galop! kortom een heel betrouwbaar dier die nog nooit wat gemankeerd heeft en waar al 3 generaties plezier aan beleven!
wat belangrijk is om te weten bij een draver(is misschien al genoemd) dat hen wordt geleerd om sneller te gaan lopen op het moment dat de teugels strakker worden genomen. dit moet er eerst wel uitgereden worden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:47

Ik spring altijd aan vanuit stap. Vanuit draf durf ik niet omdat ze dan veel te heftig reageert :+ ben de afgelopen 3 jaar denk zo'n 3 keer met veel zenuwen vanuit draf aangesprongen en voor de rest eerst even naar stap en dan wegspringen :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:51

Gini schreef:
Maar heel veel dravers hebben toch ook moeite met galopperen? Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn en met training kan je een draver ook gewoon laten galopperen, maar het is toch niet echt een hardnekkig vooroordeel dat de galop niet het sterkste punt is van dé draver (in het algemeen).

Ik heb vier dravers gereden vers van de baan en bij allevier heeft het me toch wel flink wat weken training gekost om de galopknop erop te zetten. Drie galopperen nu heerlijk normaal, eentje galoppeert in een gek huppelgalopje.
Of ik moet natuurlijk net op vier uitzonderingen gezeten hebben, dat kan ook. ;)

Ik vraag mij af of de gemiddelde draver meer moeite heeft met de galop dan andere meer op draf-gefokte rassen zoals tuigpaard of fries. Ook daar kost een nette rustig galop in een mooie balans vaak training.

Grote problem bij de draver is juist hun goedkope prijsklasse. Daadoor komen ze regelmatig trecht bij mensen met een kleine beurs en onervaren/onkundige eigenaren. Geld voor goede begeleiding/ les bij het omscholen is niet voorhanden en de kennis ook niet altijd. Dan krijg je dravers die de vooroordelen dan weer bevestigen.

xslvna: ik denk ook dat ijzers goed zijn en een bit ook ... Alles hangt van het individu af.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:52

kriebets21 schreef:
wij hebben een draver. al ruim 20 jaar in ons bezit. nu 22 jaar oud. Mee dressuur gereden en gesprongen. sprong met gemak 1,20! nog nooit kreupel geweest en heeft in de 20 jaar dat wij haar hebben 1 keer koliek gehad. met een spuitje direct verholpen!
kan heel rustig galopperen. wordt nu gereden door een kind van 5 (aan de hand of naast een fietser) stap, draf en galop! kortom een heel betrouwbaar dier die nog nooit wat gemankeerd heeft en waar al 3 generaties plezier aan beleven!
wat belangrijk is om te weten bij een draver(is misschien al genoemd) dat hen wordt geleerd om sneller te gaan lopen op het moment dat de teugels strakker worden genomen. dit moet er eerst wel uitgereden worden.

:j niet trekken als rem... op je zit, en wat zachte kneepjes en weer los .

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:53

Citaat:
xslvna: ik denk ook dat ijzers goed zijn en een bit ook ... Alles hangt van het individu af.

Sorry, ik bedoelde het juist omgekeerd, mensen denken dat zonder ijzers slecht is (in mijn ogen zijn ijzers alleen goed als het paard slechte hoeven heeft, kunnen de hoeven zonder? Heeft het alleen maar tegens, geen voors) en denken dat je zonder bit je paard niet correct kan rijden.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 17:57

xSlvna schreef:
Citaat:

Sorry, ik bedoelde het juist omgekeerd, mensen denken dat zonder ijzers slecht is (in mijn ogen zijn ijzers alleen goed als het paard slechte hoeven heeft, kunnen de hoeven zonder? Heeft het alleen maar tegens, geen voors) en denken dat je zonder bit je paard niet correct kan rijden.

Ik ben juist weer niet voor ijzers, vaak valt veel op te lossen met een goeie hoefsmid. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (maar dat is een beetje offtopic :P)