Veranderingen AVS

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:43

Als we dan toch bezig zijn, Diamonds weet wel meer "kromme" zaken bij het bestuur van mij, en zeker bepaalde personen heb (nog) geen zin dit hier breed over de tafel te gooien.

Die boete wordt gewoon verkeerd uiteglegd, in principe was het de bedoeling deze te laten betalen voor buitenlandse merries op NL hengsten, om onze hoge kwaliteit te beschermen, echter kwamen geen buitenlandse merries.................... Hebben ze het vervolgens maar omgedraaid, om in ieder geval onze hoge kwaliteit te beschermen........!?

Nu even serieus, nieuwste telg aan ons prestatiestelsel was het fenomeen "stermerrie", in het AVS blad mooi uitgemeten hoe je in aanmerking kon komen op basis van de prestaties van de nakomelingen, met een mooie punten uitleg, alleen 1 detail, weer helemaal op NL gebaseerd (overigens what the f.... heb je aan zo'n titel????), natuurlijk A shows, WK enz. tellen mee, alleen indien hengst moet deze wel in NL goedgekeurd worden om nog meer punten te krijgen. Geweldig, als we in NL iets fokken wat deze punten bij elkaar sprokkelt (we blijven in sprookjes geloven...), wordt dit direct naar het buitenland verkocht (geef de fokker eens ongelijk), en indien niet jagen we toch gewoon de fokker weg uit NL! Nee AVS gaat ervanuit dat we goede produkten fokken, en alle toppers lekker in NL houden! gaan voorbij aan het feit dat datgene wat het in het buitenland doet, hier tot brandhout wordt gepromoveerd.

Verder wat nog meer? HK? gewoon Belgisch en Duits systeem, gewoon punten toekennen en obv punten premies, weg achterkamertjes gelul. Problemen met de hengst (sperma, bokhoef (weet je wel de laatste HK), de ring uit zonder discussie!

Internationaal doen we al niet meer mee, we mogen van geluk spreken dat we iemand zoals Jopie hebben, die ondanks haar prive omstandigheden nog steeds Deurne trekt, anders hadden we helemaal niets meer, jammergenoeg is Tilburg gestopt, regionale show zal wel weer ergens neer gegooid worden, maar het EE? is ook internationaal, doen het bestuur daar wat aan?

dit was voorlopig genoeg, ben blij dat mijn 1e hengst op Belgisch papier gaat, hele geruststelling.................

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:51

EE is al geregeld hoor.......gaat naar Belgie net als jouw hengst.

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:04

Ja, chippen hoi: Gaan ze vast blij mee zijn in Janow als ik dat ga doen: "Oh ja, voor ik het vergeet jullie hengst is nu gechipt, sorry hoor maar het moest effe......van NL".
Rob: Goeie hoor, inderdaad geen gezeur de ring uit. Heb in Duitsland wel eens gehoord "graag gaan lopen richting Aken en vooral niet meer omdraaien" beetje lomp, maar er zijn in ieder geval geen twijfels, en je kan ze nog rustig zeggen waarom ook, gaat de eigenaar niet gelijk over de reutel als zijn lieve kind het toch niet is, wantte: heel Nederland incl. vele, vele fokkers zijn erg blind voor de tekortkomingen van het eigen paard en vinden alle regels goed en prachtig tot het hun eigen paard betreft. Komt vooral ook omdat de voorlichting zo geweldig is hè...........zoals je al zei, het beschermen tegen buitenlandse kwaliteit van het NL fokproduct dmv boetes ja,ja daar worden we blij van !!

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:24

Hahahahaha het is weer om je rot te lachen toch ?! Wat een heerlijke opstandigheid, en zo volkomen terecht ! Wordt het nu eindelijk eens wat mensen duidelijk hoe krom de NL-se regeltjes zijn ? Jacq, Rob en ik, en misschien een handjevol anderen, weten dit allang, en Diamonds, daar ligt dus voor een deel de oorzaak van ons "protest" tegen het AVS.
Wat betreft dat chippen, wie verzint er nou weer zoiets ? Wie denken ze weer niet dat ze zijn om dit verplicht te stellen ? Krankzinnig !!! Er zijn manieren genoeg om een paard te identificeren, vrijwillig chippen vind ik allemaal prima, maar verplicht ? No way !!!

En wat die boetes betreft.... misschien zouden ze de zaak eens moeten omdraaien, dat je geld toe krijgt als je in het buitenland gaat dekken, hahahahaha ! (sorry, ik word er een beetje flauw van hoor, het is toch te zot voor woorden, dat boetesysteem ?)

sphinxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:42

Citaat:
Ja, chippen hoi: Gaan ze vast blij mee zijn in Janow als ik dat ga doen: "Oh ja, voor ik het vergeet jullie hengst is nu gechipt, sorry hoor maar het moest effe......van NL".

Was ik nog effe vergeten, je hebt gelijk, maar van de andere kant zouden bij Janow niet van opkijken denk ik, ik bedoel na de 2e premie van Piaff zijn ze denk ik alles gewend van NL........

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:44

Over my dead body dat mijn paarden gechipt worden!!!! Boos!

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:09

Nu we dan toch allemaal los zijn en inmiddels kunnen BBQ-en met onze vingers, heb ik nog een mooie. Diamonds, let ff goed op:
Het vraagstuk SCID. Glad ijs. Jawel, AVS dénkt wel dat ze er zo gemakkelijk mee wegkomen, maar zo is het dus ff mooi niet.

Ik zal het nog ff checken bij een deskundig iemand, maar naar mijn weten en goeddunken heeft het AVS met de SCID-dragers een mooie heksenjacht kunnen openen. En dat geheel in strijd met de regels van de WAHO en het Amsterdam Agreement van de ECAHO. Volgen jullie nog??? Dit zijn ze bij het AVS allang ''vergeten''. Je kán en mag als stamboek geen enkele hengst afkeuren, omdat ie toevallig SCID drager is. En wat doet NL???
Clown de WAHO
Clown de SCID dragers
Clown alle eigenaren van de SCID dragers
OK dan! voor het AVS
OK dan! Heksenjacht en brandstapel.

Het enige dat het AVS had mogen doen, was een lijst publiceren met daarop de bekende SCID-dragers en vervolgens een advies mogen geven. Nix opgelegde regel, maar ADVIES aan de fokkers.

Dus...VOORBEELD (om het maar ff voor te kauwen):
''Lijst van SCID dragende hengsten:
Ibn Scid
Witchhunt
Ibn I'm lost
Bovengenoemde hengsten zijn SCID dragers. Het AVS raadt merriehouders ten stelligste aan om alvorens met deze bovenstaande hengsten te dekkken, Uw merrie op SCID te laten testen. Indien Uw merrie geen SCID drager is, bent U vrij in Uw keuze. Indien de merrie wel SCID drager is, raden wij U ten stelligste af om met bovengenoemde hengsten te dekken.
Voor de hengstenhouders van deze hengsten geldt, dat als een merriehouder zijn merrie aanbiedt, wij U aanraden dat de merriehouder het officiele SCID-vrij certificaat dient te overleggen.''

Of iets van die strekking. Maar nee..AVS raakte dusdanig in paniek van het woord SCID, alsof we te maken hadden met de varkenspest. Haha!
En de strekking ''de landen om ons heen keuren ook af op SCID'', gaat dus mooi niet op, want díe landen zijn dus nét zo fout bezig als NL.

Amsterdam Agreement. Ik zou zeggen, spreek het bestuur en de fokkerij cie dáár eens op aan. Als deskundigen moeten ze toch minstens weten wat dát inhoudt. Clown Zal een tipje van de sluier oplichten: het heeft te maken met ''erfelijke gebreken''.

Kan nu niet meer typen. Ben al mijn vingers kwijt.

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:25

Ow, nog wat:
Tenzij je een NRPSser, Welsh, KWPNner, Forest o.i.d. hebt, is het misschien aardig, maar persoonlijk heb ik GEEN enkele boodschap aan de term ''ster, keur en prestatiepaarden''. Als ik dat had gewild, had ik wel voor een halfbloed gekozen! Boos!
Voor mij valt die onzin binnen het AVS onder de term geldklopperij.

Mirkayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:37

hoi,
Heeeeeeeeeeeeeeerlijk!!!!.... eindelijk al die mensen die zo ZINNIG hun standpunten PRACHTIG verwoorden ......

al ben ik bang dat als dit word herhaald op de BALV dat men gillend en angstig wegduikt want het lijkt dan wel net of de LEDEN [meer] verstand hebben , een[HELP] goede visie , zich wel [HELP] kunnen verwoorden en een [HELP] weeeeerwoord hebben ...men zal dan waarschijnlijk ook weeeer aankomen met het geeikte ...nou dan gaan jullie hier toch zitten en het doen [huil,huil... snotter ,snotter...]...............

ik kijk uit naar de 21e...echt heeeeel eerlijk waaaaar!!!!!!!!!!!!!! OK dan!
gr,sas..........

sphinxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:51

Citaat:
Ow, nog wat:
Tenzij je een NRPSser, Welsh, KWPNner, Forest o.i.d. hebt, is het misschien aardig, maar persoonlijk heb ik GEEN enkele boodschap aan de term ''ster, keur en prestatiepaarden''. Als ik dat had gewild, had ik wel voor een halfbloed gekozen!
Voor mij valt die onzin binnen het AVS onder de term geldklopperij

Van daar mijn opmerking "What the f..... heb je aan zo'n titel"...... Ze hadden zijn tijd beter kunnen besteden aan een nieuwe opzet van de HK

PS: Tip buiten je vingers en je tenen kun je ook heel goed typen met je neus....! Moet je alleen geen laptop hebben, kunen wel eens koppijn krijgen van het tegen het beeldscherm aan stoten....

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:58

sphinxje schreef:
Citaat:
Ow, nog wat:
Tenzij je een NRPSser, Welsh, KWPNner, Forest o.i.d. hebt, is het misschien aardig, maar persoonlijk heb ik GEEN enkele boodschap aan de term ''ster, keur en prestatiepaarden''. Als ik dat had gewild, had ik wel voor een halfbloed gekozen!
Voor mij valt die onzin binnen het AVS onder de term geldklopperij

Van daar mijn opmerking "What the f..... heb je aan zo'n titel"...... Ze hadden zijn tijd beter kunnen besteden aan een nieuwe opzet van de HK

PS: Tip buiten je vingers en je tenen kun je ook heel goed typen met je neus....! Moet je alleen geen laptop hebben, kunen wel eens koppijn krijgen van het tegen het beeldscherm aan stoten....

Haha! Haha! Ja, ik had je opmerking gelezen: wilde laten weten dat je niet de enige bent die niet zit te wachten een mooie Ster-titel.

Clown oliebol..krijg er wel een behoorlijk zere neus van!! En het gaat wel errrug trááág. Voel me net Stoffel zo te typen. Weet je wel hoe moelijk het is de shiftknop én een letter gelijktijdig met 1 neus ingedrukt te houden om een hoofdletter te produceren??

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:00

moelijk?
M-O-E-I-L-I-J-K
oliebol...rotneus.

SjaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:02

O-P -E-E-N- M-O-O-I-E S-T-E-R-T-I-T-E-L-
oliebol!! Ik wil mijn vingers terug!

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:06

sphinxje schreef:
Citaat:

Was ik nog effe vergeten, je hebt gelijk, maar van de andere kant zouden bij Janow niet van opkijken denk ik, ik bedoel na de 2e premie van Piaff zijn ze denk ik alles gewend van NL........

Ja, waren ze errug content over, gaf in hun opinie de kunde van de juryleden aan ........
Gelukkig heeft Trela me kunnen overtuigen om nog even terug te gaan in oktober onder het motto "vooral niet toegeven", en heeft ie eerherstel gehad maar ja.........een heel aantal zielen zijn toch naar me toegekomen om met hem te dekken, helaas hè da kon nie meer......... Cool
Maar ze hebben zich toch ernstig afgevraagd hoe het mogelijk was gezien de kwaliteit in NL........Tja, de juryleden hier hadden er ook geen geloof in dat hij in Polen gebruikt zou worden hè, gelukkig worden er in 2004 30 veulens verwacht van het "rotte paard" de lieverd....... Schijnheilig

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:54

SCID In Duitsland wordt het alleen aan de eigenaar gemeld, wordt wel onderzocht maar niet openbaar gemaakt.
In Belgie hebben ze net een relletje achter de rug, dachten ze ook op af te kunnen keuren, intussen krijgt elke hengst weer een dekboek, Ook de SCIDdragers.
In Oostenrijk hebben ze met de Eurpese eenwording of hoe je dat ook zegt, DIRECT alle regels aangepast om rechtszaken te voorkomen.
En... nog een belangrijk WAHO regeltje, de fokkers zijn vrij om hun eigen keuzes te maken. AVSsen zijn niet gerechtigd regels op te leggen,ze dienen alleen voor de promotie en registratie en de wensen van hun leden te behartigen.
Dus niet zelf regels doordrukken maar alleen als er vraag is van leden.
Om maar een voorbeeld te noemen, Versace schijnt SCID drager te zijn,maar geef mij maar een dekking!(bij een vrije merrie natuurlijk,dit was voor de blonTjes)

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:13

Ja, maarre je mag toch ook je eigen keuze maken ?? Verward Het veulen wordt -ook als je geen dekboek hebt - altijd geregistreerd, kost alleen iets meer. Bloos!
Enne Marga, in Polen hebben ze ook regels voor het ter dekking stellen van hengsten, daar moet je je aan houden, zo niet, geen papier. Voor wat betreft SCID: moet je toch wel effe uitkijken, het zou in het extreme doorgetrokken dan, kunnen dat je straks een hele stoot paarden hebt die drager zijn, zowel hengst als merrie. Als je zo een heel bestand hebt, hoe wil je daar dan mee gaan fokken ? Ziek De publicatie die Duitsland doet, is ook een heel goed middel, maar hier gaat iedereen gelijk weer over de stress dan, want "ik wil niet dat mijn paard genoemd wordt". Datzelfde probleem heb je met sperma rapporten, willen ze ook niet gepubliceerd zien. Dat is trouwens helemaal niet achterhaald hoor, let wel dat Prof. Colenbrander wereldwijd een autoriteit is op dit gebied, maar daar heb je het weer: alle regels zijn goed tot dat mensen (en daar bedoel ik jullie niet mee Marga, want die is nou toevallig wel helemaal door de mangel gehaald door jullie) zelf tegen een probleem aanlopen. Ga maar eens tegen het Friese stamboek zeggen dat het achterhaald is, dan krijg je daar een heel goed antwoordt op.
Het AVS is volgens de regels ook voor het in stand houden en verbeteren van het ras, en zijn een vereniging en dus zijn ze wel gerechtigd regels op te leggen. ALLEEN: (daar komt ie weer) met dit clubje mensen in het bestuur gaat het niet werken..........zo, zijn we weer trug bij af...... Boos!
Nou ja, kan mij het schelen, laten we gewoon gezellig verder praten op de 21ste......Ik heb de boel al koud staan, jaja, Josje we zijn voorbereid hoor !! *LOL*

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:14

--------------------------------------------------------------------------------

Folder Nationaal chippaardenpaspoort.

Een paspoort is noodzakelijk om:
- een paard, ezel of pony te houden en te vervoeren.
- deel te nemen aan wedstrijden
- het dier te verhandelen, exporteren, of te laten slachten
- medicijnen te registreren
- om de eindbestemming (al dan niet slachten) aan te geven
De overheid controleert of het verplichte paspoort goed wordt gebruikt.

Alle veulens moeten vanaf januari 2004 binnen 7 maanden na geboorte een paspoort met chip hebben. Voor de overige paarden geldt een overgangstermijn. Ze moeten in elk geval een paspoort en chip hebben als ze in Nederland vervoerd worden.

Sabiy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:23

Tja, ik wilde weer niet degene zijn die het scidverhaal zou aanhalen, maar gelukkig doen jullie dat nu voor me. Ik heb er al veel over geroepen en meer dan eens aangehaald dat het avs tegen de ecaho-regels in gaat ,maar aangezien ik de eigenaar ben van, zoals iedereen weet, een sciddrager, lijkt mijn mening geen waarde te hebben op basis van het (schijnbaar, in de ogen van anderen) ontbreken van objectiviteit van mijn kant. Wat flauwekul is, want mij kan dat hele scidgedoe niks schelen, en of mijn hengst nou wel of niet dekt, zal me ook een zorg zijn, ik hou toch wel van hem. Maar dit even terzijde, ik dwaal weer ernstig af geloof ik.

Inderdaad is het zo dat in Belgie alle scid-dragende hengsten weer gewoon mogen dekken, de rest van europa doet helemaal niet moeilijk over scid, in amerika dekken sciddragers net zo veel als niet dragers (denk idd aan Versace !), maar nee, Nederland gooit ze op de brandstapel, want het avs wil scid volledig uitroeien... (zal ze wel lukken als de rest van de wereld niet "meewerkt"....zucht)

Natuurlijk mag er best met ze gedekt worden hoor, maar daar komen de boetes (dik 300 Eurie !!!) meteen weer om de hoek kijken. Logisch natuurlijk, want "het kost het stamboek nou eenmaal vreselijk veel geld om een registratiepapier aan te maken voor een veulen waarvan de vader sciddrager is", dus die dikke 300 eurie mag de eigenaar van dit onfortuinlijke veulen dan best als compensatie bijdragen..... Verward

Geldklopperij is het, net als het merriepremiestelsel, de afgiftes van certificaten aan veulens waarvan beide ouders scidvrij zijn (wat moet iemand in godsnaam met zo'n certificaat als je toch al zeker weet dat het dier geen drager is ??), de boete-afdracht voor het dekken met buitenlandse hengsten, het "te laat" insturen van geboorteberichten (het duurt zowieso zowat een jaar voordat je veulen een keer een papier krijgt, dus wat maakt het uit wanneer je dat geboortekaartje instuurt, je gaat toch op de grote hoop), enz. enz. enz. enz. enz. enz.

Ik typ inmiddels ook al bijna met mn neus... Clown

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:27

Chippen:Kijk dat bedoel ik nou. NIET alles klakkeloos aannemen als er staat dat het moet.
Gewoon als stamboeken massaal in verweer gaan.
Er is nog niets bekend over gevolgen op lange termijn, in Amerika schijnt het inmiddels alweer verboden te zijn.
Lichaamsvreemde voorwerpen willen er altijd weer uit, denk maar aan een stukje glas of splinter in je vinger, of pennen en platen bij botbreuken.
Wel eens gezien hoeveel reactie daar op komt in het lichaam?
Dierenartsen zijn meestal vaag hierover, tuurlijk voor hun weer inkomsten.
Laatst bijgewerkt door epoka op 11-11-03 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:31

Het is door de stamboeken aangenomen. Er komt nu vanaf januari een nieuw paspoort. Elk stamboek krijgt hetzelfde paspoort met alleen een ander logo erop. We hebben het nog wel voor elkaar gekregen dat er ook nog keuringsresulaten in gezet kunnen worden, maar verder is het meer op de sport gericht.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:35

epoka schreef:
Kijk dat bedoel ik nou. NIET alles klakkeloos aannemen als er staat dat het moet.
Gewoon als stamboeken massaal in verweer gaan.
Er is nog niets bekend over gevolgen op lange termijn, in Amerika schijnt het inmiddels alweer verboden te zijn.
Lichaamsvreemde voorwerpen willen er altijd weer uit, denk maar aan een stukje glas of splinter in je vinger, of pennen en platen bij botbreuken.
Wel eens gezien hoeveel reactie daar op komt in het lichaam?
Dierenartsen zijn meestal vaag hierover, tuurlijk voor hun weer inkomsten.

Hierover kan ik een goed voorbeeld geven; springpaard van een vriend welke hij voor enkele tonnen had aangekocht moest gechipt worden.....zo gezegd zo gedaan. Twee dagen later doodziek, complicaties, lichaam accepteerde chip niet....al met al is het paard 3 maanden doodziek geweest, chip verwijderd en paard waardeloos voor springsport geworden.
Jippie hoera.we gaan lekker allemaal chippen. Ik ben het met chiquita eens..bij mij wordt niets meer gechipt! Geef mij bananen ipv chips........ Cheese!

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:40

Yootha, is dit op ledenvergaderingen besproken? Wie heeft het aangenomen?
Zoals Diamonds al zei, binnen het AVS is het nog nooit ter sprake geweest, bij de leden bedoel ik dan,niet de geheimen op de bestuursvergaderingen.

pegassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:44

Maar even wat anders: het meeste van deze discussies zijn al eens op inet "uitgevochten" en hebben al voor heel wat opschudding gezorgd bij het AVS. Zo erg zelfs dat er een speciale vergadering werd gehouden.
Hierin kreeg iedereen de gelegenheid zijn/haar zegje te doen......

Maar beste mensen wat was het akelig stil!!!
99% van iedereen die in de discusies meeging hield tijdens de vergadering angstvallig zijn/haar mond. Kritiek prima, oplossingen aandragen nog veel beter.......maar ben dan ook mans genoeg om deze tijdens AVS vergaderingen te uiten. Zo blijven we nog 30 jaar via forums klagen en zeuren maar gebeurd er nooit wat.

ofschoon het een leuk tijds verdijf is hoor......daar niet van........ Haha!

epoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:45

Jacq, mooi dat je Mecano noemt, inderdaad door de mangel gehaald en goedbevonden. In Utrecht wel te verstaan en door nog wel door Colenbrander en een röntgencertificaat van vd Belt.
En dan beweert een bestuurslid dat z'n sperma niet goed is, vandaar dat excuus waar we nog steeds op wachten en een ander bestuurslid zegt: In UTRECHT??? Jullie hadden het toch in Gent laten doen?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:46

Het is in de commissie I&R besproken met de afgevaardigden van het stamboek. Verder is er ook nog de Koepel waar zulke dingen besproken worden en waar de voorzitters van de stamboeken heengaan. Beide groepen moeten overleggen met de rest van het bestuur en hun bevindingen weer uiten in de Koepel en de I&R. Het is trouwens een proces van jaren vergaderen en overleggen geweest. Ben zelf ook naar de I&R geweest en als klein stamboek is het moeilijk om iets in te brengen. Als wij niet willen en de rest wel dan wordt het met de meerderheid van de stemmen aangenomen. Het is nu zelfs al zo dat men de stamboeken stemmen wil geven naar aantal leden. Het is dan nog moeilijker om als rasstamboek er tegenin te gaan.