Citaat:Hoeveel kampioenen zijn er goed onder het zadel??
Kijk eens naar de Poolse fokkerij. Die hebben stuk voor stuk ALLEMAAL op de renbaan gelopen. En daar zitten aardig wat Kampioenen bij.
Volgens mij is de goede arabier NIET op de eerste plaats een rijpaard, maar een zeer typisch paard die je ook in de sport kunt gebruiken.
Zonder goede gangen en benen is het geen goed paard, maar op een mooi typisch paard met de goede gangen en benen, die ook op de show belangrijk zijn, kunt je toch rijden?

Om nou te zeggen dat mensen die een 'echt' rijpaard willen zich beter kunnen bezighouden met NRPS' ers of KWPN'ers vind ik persoonlijk een (flinke) belediging voor de arabier. Maar dat is mijn mening. Ik ben een eenvoudige arabierliefhebber die zich (nog) helemaal niet bezighoud met het fokken voor (internationale) shows oid. Maar ik weet wel nu al dat het bij mij absoluut niet alleen om het uiterlijk draait. Ik vind dat zo'n eenzijdige benadering die toch wel duidelijk overheerst in deze showwereld..... Ik hoor hier alleen maar verhalen over uitstraling en type etc, en natuurlijk is dat belangrijk als je het ras ook echt rastypisch wilt houden, maar waar blijven de belangrijke punten gezondheid, karakter en gebruiksgeschiktheid? Het moet echt een combinatie zijn van beiden wat mij betreft. Verder moeten we niet vergeten dat er een grote groep mensen is die zeer gecharmeerd is van de arabier als rijpaard....en dat moeten we ook respecteren, ipv te roepen dat ze het dan maar beter in andere stamboeken moeten gaan zoeken. Niet alles vanuit 1 perspectief bekijken zou al een hele stap vooruit zijn. (ik spreek nu even in z'n algemeenheid en op niemand persoonlijk gericht).
.