tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:19

Miepie77 schreef:
Yamcha schreef:
Als je Bokt mag geloven maakt het niet uit, zijn alle rassen hetzelfde en is een Tink net zo heet als een Arabier :')

dit is gewoon een flauwe opmerking, maar als je het wil weten, op de gehandicaptenmanege hier in de buurt hebben ze wel een arabier en een nrps-er (voorwaarts maar braaf), maar tot 2 keer toe een tinker terug moeten geven aan de eigenaar omdat die simpelweg te stout waren, nek erop en gaan en flink bokken, zelfde voor een fjord daar, die word met Tiedeman gereden omdat hij anders zelf lekker gaat crossen. Tuurlijk zal je daar niet snel een Jazz zien, maar de meeste gewone recreatiewedstrijdruiters kunnen een Jazz ook niet goed rijden.

Waarom flauw?

Het is wat ík uit deze discussie distilleer.

Ik begrijp dus, dat als ik een heet, sensibel sportpaard wil, ik het beste een Haflinger, Fjord of Tinker kan nemen?

Miepie77

Re: tinkers, haflingers en fjorden zijn sloom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:24

wederom een flauw antwoord want dat is de vraagstelling niet, het gaat erom of ze al dan niet sloom zijn en dat is gewoon niet zo, niemand heeft het over een heet of sensibel sportpaard, want dat heeft oa ook nog met bouw en aanleg te maken, Fjorden Haflingers en Tinkers zijn vaak wat nuchterder in de zin dat ze niet van elke schaduw schrikken maar dat is niet sloom het geeft alleen dat het geen zenuwenlijers zijn.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:26

Ik heb een drumhorse. (Shire x Tinker).
En die heeft zeker een meer layed-back karakter over het algemeen dan een warmbloed.
Sloom is niet het juiste woord, maar hij zal niet snel uit zichzelf gaan rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:27

@ Miepie77: Dat is ook de vraagstelling niet, dat is wél het antwoord wat hier steeds wordt gegeven. Er wordt voortdurend een vergelijking gemaakt met KWPN-ers en volbloeden, en dan gezegd dat die Arab/KWPN/Whatever slomer was hoor.......

En als ik daarop reageer is het flauw?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:48

ze hoeven zeker niet sloom te zijn, maar worden gewoon iets minder snel heet en druk, het zijn gewoon lekkere nuchtere paardjes :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:51

Mijn fjord is ook niet sloom.
Hij is niet snel als in snelheid maar wel lekker voorwaarts en doet (vaak) goed zijn best :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:55

Haha mijn hafje is echt het tegenovergestelde van sloom. Hij is super voorwaarts en soms juist iets te veel! Hij loopt heel fijn en is altijd actief. Hij sleept niet, en van bijvoorbijld springen word hij altijd nog drukker! Ik vind het zo dom als mensen over rassen in zijn algemeenheid zeggen dat ze sloom / lelijk / eigenwijs zijn.. Het verschilt toch van paard tot paard?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:00

haha mijn tinkertje is altijd wel relaxt in ze hoofd niet heet maar vaak ook totaal niet rustig...
hij is gewoon lekker op tempo werkt heel hard onder t zadel enkel op sommige momenten is het echt een mega heet hoofd :o zelfs kwpn-ers en andere dure rassen kunnen sloom zijn

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:16

Net zo als veel hier, heb ik ook een vlotte haflinger! Dus dat er wel eens wordt gezegd dat deze rassen sloom zijn vind ik een beetje kort door de bocht haha, ik bedoel ik denk dat dit ook grotendeels aan je paard/pony zelf ligt. Zo zullen er bij elk ras wel een aantal te vinden zijn zonder pit .. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:29

ik zal edward zeggen dat ie een haf moet kopen, goeie kans dat ie daarmee olympisch kampioen wordt :')

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:31

Dat wordt ook niet beweerd en volgens mij gaat het topic over het niet sloom zijn niet of je er olympisch kampioen mee kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:32

er roepen zoveel mensen dat hun koudbloed heter is dan een kwpner :D

ik stel dus voor dat edward een koudbloedje koopt :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:33

haha dat wil ik weleens zien dan

Rijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:34

Ik heb ook een hele pittige haflinger! Mijn mening is dat er van elk ras wat slomere en nuchtere paarden zijn, maar ook van hetzelfde ras snelle sensibele paarden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:40

AaronYve schreef:
haha dat wil ik weleens zien dan

Ik ook :D

heb trouwens echt eens een GP proef met een Haflinger gezien, vond het wel echt knap :j

mijn punt is meer dat een hete sensibele haf never nooit zo heet en sensibel gaat zijn als een hete sensibele volbloed :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:43

Dat ben ik met je eens. :j

Is dat die haf van dat filmpje hier op bokt toevallig? of was die duitse, weet ik ff niet meer.
Maar heel knap als ze zo ver komen, net zoals de fjord in het Z. Kan er alleen maar respect voor hebben dat ze het doen!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:44

Mijn tinker was nogal een snelle, de Arab is zeer langgggzaammm...
Yamcha schreef:
mijn punt is meer dat een hete sensibele haf never nooit zo heet en sensibel gaat zijn als een hete sensibele volbloed :)

Het fijne is meestal dat als de sensibele volbloed gaat lopen hij ook weer sensibel is met stoppen.. :D

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:48

Asra paddock 2011

Asra 2009

Pardon? :')
Ik heb niet echt up to date filmpjes maar zal zo mijn telefoon en laptop doorzoeken.

Je vriendin kent duidelijk de luxere/sportgerichte types (nog) niet ? Ik dacht 'vroeger' ook dat ik nooit aan een haf zou beginnen of fjord.
Ik sprong toen heel veel met jonge paarden en ook mijn eigen paard maar toen ik een ongeluk kreeg en verlamd raakte moest mijn springpaard helaas weg (kwam niet door haar maar juist door een fjord) .

Ik mocht 3 jaar niet rijden maar goed terug naar een manege na die 3 jaar wou ik ook niet, ik was immers eigen paarden gewend.
Dus zocht ik een luxere haflinger waarmee ik buitenritjes kon rijden, een jonge haf iig want ik mocht toen nog 2 jaar niet rijden.

Zo kwam Asra toen hij 1,5 jaar was, met 3,5 jaar mocht ik weer rijden en had hij de juiste leeftijd om rustig te beginnen met longeren ec.

Buitenritten rijden wij niet want dat is gewoon gevaarlijk, we starten wel concoursen tussen de paarden en dat gaat echt heel goed.

Even nog gewoon een paar pics:

Afbeelding

Afbeelding

Hij is ook enorm werkwillig en springt tot mijn verbazing (ja daarin was ik wel bevooroordeeld) ontzettend graag en goed.

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... raenik.jpg

http://i1104.photobucket.com/albums/h33 ... 2012-1.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:02

MirandaFuego schreef:
Mijn tinker was nogal een snelle, de Arab is zeer langgggzaammm...
Yamcha schreef:

Het fijne is meestal dat als de sensibele volbloed gaat lopen hij ook weer sensibel is met stoppen.. :D

Offtopic, maar wel de reden dat ik geen koudbloed wil :)

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:16

Ik heb een hafje, en die is oooh zo vlug. Jeetje, vandaag toch een paar mooie ''bokjes'' gehad! En maar hard draven, hij ging helemaal mooi verruimen, zo grappig, hij was echt vrolijk ofzo!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:46

Ik heb een Tink x Fries kruising, ooit als veulen aangeschaftt, leek me leuk om hier door het Drentse meerdaagse trektochten mee te maken... weet je niet, met zadeltassen en ergens aanleggen en zo...
Vergeet het maar... hij is nu net 8 jaar ... een heet kanon, waar ik nu merendeels dresuur mee rijd.

Het is individueel heel verschillend.

Ben benieuwd wat er wordt uit mijn nu 3,5 jarige jonge merrie Khavanna, Fries x KWPN Tuiger... volgend jaar gaan we er op! Is sowieso qua karakter wel veel meegaander, gek genoeg.
Je kunt het echt niet zeggen, van een bepaald ras of type.

Wel kan ik beamen... laat je Jaopie (de Tinkx Fries kruising) eens 2 maanden in de wei staan en zadel je dan ineens weer eens op, dan is hij niet meer druk of anders, dan daarvoor (maar dat kan komen omdat ze hier 24/7 weidegang hebben).

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:38

Haha precies wat jij typt over kanon , typ ik net hier
[ITP] Soms besef ik me ineens....

Asra is wel druk als ik hem een tijd bijvoorbeeld laat staan, terwijl ik hem altijd terug zet op voer mocht hij een week vakantie hebben of zo.

Het verschilt echt per paard, zo is ook niet elke Engelsman/vrouw hetzelfde en ook niet elke Nederlander.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:44

Deel 'koeler dan volbloed', pardon, niet koeler dan mijn volbloed :')

Hier staan 2 haflingers, een van 4 en een van 25. Beide goed tempo.
Op mijn vorige stalling een Haflinger, twee fjorden, twee tinkers gereden of zien rijden, allemaal goed tempo mocht het gevraagd worden.

Wel alle 7 vreselijk koppig, met nadruk op vreselijk.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:46

Onder het zadel is mijn fjord alles behalve sloom.. Ik noem haar altijd
m'n Noors volbloed.

In de omgang is ze wel sloom, maar dat vind ik heerlijk.
Ze schrikt bijna nooit, is lekker rustig en houdt van kroelen
en tutten. <3
Laatst bijgewerkt door xApple op 18-12-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 14:46

5 fjorden hier van verschillende eigenaren.... maar geen een die sloom is!