voor en nadelen tinkers?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:36

b.t.w. deze topic is alweer flink uit de klauwen gelopen maar wel op een postitieve manier! leuk dat er hier wel met kwpn-mensen met opbouwende kritiek over tinkers kunnen praten! (ik heb topics gelezen waar het absoluut niet kon dus!)


euh, dat zal over mij gaan,denk ik?

je moet gewoon een beetje voor alles openstaan. ook al is het jouw ding niet!

maar, ok, k'zal de tinkerfans maar onder elkaar laten voortvertellen over hun grote knuffels met sokken! Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:25

Kattebeest ik vind het heel erg leuk dat je je ervoor interesseerd! Dus blijf alsjeblieft dit topic verrijken!

Over je vraag betreffende die 4 Tinkers:

Ik vind op alle 4 wel iets aan te merken.

Tinker nummer 1 ziet er zo vanaf de foto goed uit. De bouw is erg correct, veel behang, goede rug etc. Helaas is hij of zijn veel te dik, maar daar moet je dan even doorheen kijken. Als ik goed kijk zie ik een ramsneus geloof ik, ik vind dat dus niet mooi en dat is voor mij dan ook een groot minpunt. Verder vind ik het rechterachterbeen een beetje raar erbij staan, zou ik eens vanaf een andere hoek willen zien.

Tinker nummer 2 lijkt qua bouw een beetje op Nuala, mooi koppie erop. Helaas vind ik de rug te kort en gedrongen en is het behang niet voldoende. Verder hoop ik van harte dat ze drachtig is hahaha

Tinker nummer 3 Chakotay is een erg mooie hengst. Ik vind dit geen goede foto van hem, doet hem geen recht. Ik weet dat zijn behang mooier is in het echt. Ik vind zijn rug niet mooi op deze foto, maar hij is nog erg jong en duidelijk overbouwd. Krijg het idee dat hij echt een schoft heeft, wat ik dus niet graag zie. Zijn hals is wel erg mooi. Zijn hoofd vind ik niet luxe genoeg maar dat is persoonlijk.

Tinker nummer 4 dat is ook een dekhengst he? Dit is een type wat je zeker voor de fok goed zou kunnen gebruiken, omdat hij wat luxer gebouwd is. Zo kan je dat lompe er hier en daar uit fokken zonder concessies te doen tegenover het behang en de grove benen. Ook hier vind ik de rug niet mooi, overbouwd en met schoft. Maar dat kan ook komen door zijn leeftijd, net als bij Chakotay. Zijn hals is mooi en hij heeft voldoende behang. Jammer dat ik zijn hoofd niet goed kan zien. Grappig trouwens dat veel mensen een zwarte hengst willen om zwarte veulens mee te fokken, maar grote kans dat hier dus allemaal bonte veulens uitkomen Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:26

eeuhm ja volgens mij wel... ik weet niet of er meer kwpn-ers hier zitten? Lachen
en ik bedoel de arabierentopics, die behoorlijk fout uit de hand liepen.

nou... Verward zou je willen blijven, het houdt deze topic levendig en iedereen denkt serieus na over de tinker. ja ook wel zonder jou maar je hoeft voor mij echt niet weg hoor.

[edit]en d'r was me weer eentje voor hoor... esme[/edit]

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:35

leuk, nou welkom op de meer 'kwpn' gerichte topics hoor.

wat ik niet versta: waarom mag een tinker geen schoft hebben? hoe vindt je dan een goed passend zadel?

als je nou fokt; kijk je dan ook naar de vlekken?
bvb een hengst met lelijke vlekken gebruik je niet op je merrie.

of kijk je enkel naar bouw/karakter?

kan bvb best zijn dat een lelijk gevlekte tinker (als ik dat zo mag zeggen) een mooi getekend veulen geeft?!
of een veulen zonder vlekken? wat dan?

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:12

kattebeest schreef:
wat ik niet versta: waarom mag een tinker geen schoft hebben? hoe vindt je dan een goed passend zadel?


Een Tinker mag wel schoft hebben hoor, is niks verkeerds aan volgens mij Lachen Maar de meesten hebben geen of weinig schoft (en jaaaaaa dat verschilt
weeer
per type Knipoog)

Citaat:
als je nou fokt; kijk je dan ook naar de vlekken?
bvb een hengst met lelijke vlekken gebruik je niet op je merrie.


Tja, smaken verschillen, en er zijn heel veel mensen die een hengst puur om zijn vlekken/kleur uitkiezen en ook helemaal geen rekening houden met de merrie. En over het doorfokken van de kleur kun je helemaal niks zeggen, (behalve het effen-bont verhaal is nog wel wat over te vertellen)
Chakotay is bijna helemaal wit, en toch heeft hij hele mooie getekende veulen(s???) Heb er eentje gezien op de foto, mooi bont getekend, en een effen.

Enne, Kattebeest, blijf lekker Lachen Altijd leuk!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 17:16

ik hoorde iemand iets zeggen over een boomloos zadel (sorry, naam vergeten Bloos ) hoe zit dat dan? dat heb ik namelijk nog nooit gezien, heb je er een foto van ofzo misschien?

Ik vind die vierde hengst het mooiste eigenlijk. De eerste hengst lijkt me veel te klein, de tweede is me te kort en gedrongen en de derde heeft te veel wit (houd ik niet zo van) en de vierde is inderdaad wel luxe gebouwd. Bij tinkers vind ik het grove mooier staan, maar dit luxe ziet er ook niet verkeerd uit vind ik.

Haha jah tinkernikky, ik wil wel weten waar ik aan begin voordat ik een lekker eigenwijze tinker koop Tong uitsteken Haha!.

Ik vind het topic vet interessant, heb er al veel van geleerd Haha!, en het ras begint me steeds meer te liggen Haha!.

Jeetje dat is wel duur in amerika 16000 dollar voor een tinker! (maar heb je daar dan speciaal mooie ofzo? Terwijl ik in NL ook wel mooie goedkopere heb gezien). Is er ook een speciale grote tinkerfokkerij in Nl die toevallig ook nog een site heeft?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:21


FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:33

Esme_27 schreef:
Monique ik zeg niet dat mensen die een effen Tinker hebben geen smaak hebben. Er word hier gevraagd naar een persoonlijke mening, ík vind het niet mooi.
Ik heb het ook niet over een Tinker als recreatiepaard, dan zijn alle Tinkervormen prima. Ik heb het over een fokdoel wat we zouden moeten hebben. Nu is het enige fokdoel vermeerderen lijkt het wel.. en lelijke Tinkers hebben we al genoeg. Niks mis mee maar dus niet mee verder fokken zeg ik dan.


Heb ik gezegd dat jij iets gezegd hebt? Haha!

Monique

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 17:34

dat zadel kan ook haast geen drukkingen veroorzaken of wel, teminste als ik het goed zie? (tuurlijk moet ieder zadel wel goed passen). Mij lijkt dat zadel ook erg fijn zitten en je hebt veel contact met het paard lijkt me...

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:21

Een boomlooszadel weet ik niets van. Zelf rijd ik met een daleman van mijn vader die is al wel 15 jaar oud maar past perfect op de kwpner van mijn vader en op Belle. Als ik een nieuwe/andere zou moeten kopen ben ik denk ik wel lang aan het zoeken naar een geschikt zadel. Belle heeft wel iets schoft en is op de schouder best breed.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:43

ijslander of haflingerzadel?
denk dat ie ook wel passen op een tink?

overigens om on-topic te blijven:

registreren of niet?

ik ken 2 tinkerhengsten (jah, is veel he Haha!)
de ene is niet geregistreerd, rechtstreeks van ierland, staat buiten , dag en nacht. echt een rauwe 'woeste' tink.

de andere: geregistreerd: staat netjes op stal, van die enorme sokken, lekker gepoetst, blinkt je tegemoet.

in het begin fokte iedereen met de eerste tink. nou gaan er al velen over naar de tweede.

en dan komt het: goh , ik heb een veulen van...... en bewegen dat ie kan, net z'n vader.

sja, dat lijkt al op de dikke-nekkerij bij 't'kwpn??? Haha! Haha! (oh ik spreek mezelf weer tege, maar t'is waar ze)

voor of nadeel?

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:01

De foto's van kattebeest zijn leuk om te zien. De 2 eerste zijn voor mij te zwaar, 1 zeker en 2 is misschien drachtig of gewoon te dik. Chakotay vind ik te wit en zijn hoofd niet mooi. Als de baarharen geknipt zouden zijn wordt het toch wat adelijker denk ik. Heeft hij ook een blauw oog? Moeilij te zien. Ik vind dus dat tinkers 2 donkere ogen moeten hebben. Mijn voorkeur gaat dus helemaal uit naar de zwarte hengst, foto 4. Sox is nog mooier omdat ze 4 witte benen heeft maar deze knul is slanker en in topconditie. Ze hebben zijn staart van te voren gevlochten want die ziet er prachtig uit. Wie is deze hengst?? Er staat ook een foto van een hengst op die nogal gestrekt staat, jammer vind ik dat. Hij doet ook wat pony-achtig aan, niet een echte cob-bouw, maar is wel mooi getekend. Voor die fijne tinkers zou je Arabierenbloed of Welsh kunnen infokken. Maar geef mij maar het cobtype.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:22

Over zadels; het is natuurlijk heel erg afhankelijk welk type tinker/irish cob je hebt, hoe oud en bespierd etc hij/zij is.
Toen ik mijn Tinker kreeg, was ze 6 en behoorlijk iel, en ik heb bijna 2 jaar een Rossner Amerika er op gehad, gewoon medium wijdte.
Nu, 2,5 jaar later is ze uitgegroeid en meer bespierd en heeft veel bredere schouders waardoor dat zadel niet meer past. Nu heb ik een Thorowgood Endurance in de maat Extra wijd.

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:15

ik heb op king een heel breed australian stock zadel liggen, zit nog lekker ook, voor mij dan, maar het belangrijkste vond ik dat het hem goed paste.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:23

Ja, maak me maar lekker kinglover Lachen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:29

kattebeest schreef:
leuk, nou welkom op de meer 'kwpn' gerichte topics hoor.

wat ik niet versta: waarom mag een tinker geen schoft hebben? hoe vindt je dan een goed passend zadel?

als je nou fokt; kijk je dan ook naar de vlekken?
bvb een hengst met lelijke vlekken gebruik je niet op je merrie.

of kijk je enkel naar bouw/karakter?

kan bvb best zijn dat een lelijk gevlekte tinker (als ik dat zo mag zeggen) een mooi getekend veulen geeft?!
of een veulen zonder vlekken? wat dan?


Een Tinker mag wel schoft hebben, ik vind het persoonlijk alleen niet mooi en niet tinker-typisch. Maar hiermee spreek ik het stamboek tegen Haha!

Even de beschrijvingen over de schoft t.o.v tot de verschillende types:

Nederlands Tinkerstamboek:

Romani Vanner
"Een voldoende tot goede schoftontwikkeling en vooral geleidelijk in de rug overlopend. Platte schoften komen voor. "

Romani Gray
"Een voldoende tot goede schoftontwikkeling en vooral geleidelijk in de rug overlopend. "

Romany Cob
"Een voldoende tot goede schoftontwikkeling en vooral geleidelijk in de rug overlopend. Platte schoften worden gesignaleerd"

van de Romany Scudder is nog geen beschrijving uitgebracht.

Irish Cob Society"

"Schoft– moet niet te veel uitsteken en moet zijn ingebed in veel spieren en vlees."



Wat bij alle 3 de beschrijvingen van het NTS word herhaald is dat de schoft geleidelijk in de rug overloopt. Het moet dus een rechte vloeiende lijn zijn van de hals naar de rug. Bij Tinkers waar je dus duidelijk een schoft ziet zeg ik al snel dat ze een te hoge schoft hebben. Maar ik vind dit bij alle rassen hoor. Wel heb ik gemerkt dat dat bij veel rassen ook zo gewenst is. In Amerika heb ik een klein stukje jury-cursus gehad en daar moesten we paarden dus keuren en plaatsen van 1 t/m 4. Ik keek dus heel erg naar de schoft en de vloeiende lijn en plaatste het paard met de beste bovenlijn (naast andere criteria) bovenaan. Ik had het altijd goed. Maar goed ik moet nog een hoop leren over dit soort dingen, dus een kenner ben ik zeker niet.

De beschrijving van de ICS komt meer in de buurt van wat ik bedoel en graag zie.


Wat betreft de vlekken; daar moeten mensen doorheen kijken. Helaas (en hopelijk voelt niemand zich nu aangesproken, ben er zelf ook schuldig aan!) zijn de meeste Tinkerfokkers hobby-fokkers. Die kijken meer naar het knuffeligheids-gehalte van een hengst en dus ook naar zijn vlekken. Als een hengst "lelijke" vlekken heeft dan vinden ze hem al snel minder mooi. Een hengst met een medicine-hat (heet dat zo?) aftekening zal zeker weten minder merries aangeboden krijgen. Zo'n vlek is namelijk niet echt mooi.. Terwijl het dus helemaal niks zegt over de aftekeningen van zijn nakomelingen.
Hengsten en merries met spikkels of grillige aftekeningen staan er wel om bekend het bont-gen bij zich te dragen en dus bont door te fokken, ook platenbont. Maar omdat veel mensen het niet mooi vinden word er niet veel gebruik van gemaakt. Dat is jammer, hopelijk veranderd dat in de toekomst als ook serieuze fokkers interesse krijgen in het Tinkerras. Nu word de Tinker simpelweg niet serieus genomen als ras en vaak uitgelachen. Dat snap ik niet want de keuringen van trekpaarden en friezen worden wel serieus genomen en breed uitgemeten in bijv. de paardenkrant. Hopelijk veranderd dit in de toekomst.

Er word nu steeds meer naar bouw gekeken gelukkig. Mensen kijken meer kritisch naar hun merrie als ze een hengst uitzoeken. Naar karakter word minder vaak gekeken. Is ook moeilijk te zien op een hengstenshow. Eigenlijk zijn alle Tinkerhengsten braaf op zo'n show. Als je een kijkje in de stallen zou nemen kom je al veel meer te weten. Nakomelingen hebben we vaak nog niet, of onvoldoende. Verder werkt het stamboek niet met het laten zien van nakomelingen van een bepaalde hengst. Bij het KWPN is dit volgens mij harstikke belangrijk en een hele serieuze aangelegenheid. Ik hoop dat het NTS het in de toekomst wel gaat doen, want nu hebben veel mensen geen gelegenheid om een nakomeling te zien, of word er door de hengstenhouder zelf een foto getoond van een nakomeling, en dat is dan natuurlijk altijd een goeie.

Offspring was dit jaar de enige die een nakomeling had meegebracht naar de hengstenshow.Ik vond dit een heel erg goed idee en hoop dat het word opgepikt door andere hengstenhouders.

Dat het nog niet gebeurd is logisch, voorlopig is het nog oneerlijk om dit soort nakomeling-keuringen te houden, een hoop hengsten hebben pas 1 of 2 dekseizoenen meegdraaid en hebben nog niet veel klanten. Daar komt bij dat een hoop mensen hun tinkerveulen helemaal niet laten keuren. Het is toch maar een "recreatiepaard" dus waarom zou je?! En hij word toch geruind dus wat maakt het uit? Met als resultaat dat nakomelingen soms helemaal niet worden geregistreerd jammer genoeg.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:34

Soxje schreef:
De foto's van kattebeest zijn leuk om te zien. De 2 eerste zijn voor mij te zwaar, 1 zeker en 2 is misschien drachtig of gewoon te dik. Chakotay vind ik te wit en zijn hoofd niet mooi. Als de baarharen geknipt zouden zijn wordt het toch wat adelijker denk ik. Heeft hij ook een blauw oog? Moeilij te zien. Ik vind dus dat tinkers 2 donkere ogen moeten hebben. Mijn voorkeur gaat dus helemaal uit naar de zwarte hengst, foto 4. Sox is nog mooier omdat ze 4 witte benen heeft maar deze knul is slanker en in topconditie. Ze hebben zijn staart van te voren gevlochten want die ziet er prachtig uit. Wie is deze hengst?? Er staat ook een foto van een hengst op die nogal gestrekt staat, jammer vind ik dat. Hij doet ook wat pony-achtig aan, niet een echte cob-bouw, maar is wel mooi getekend. Voor die fijne tinkers zou je Arabierenbloed of Welsh kunnen infokken. Maar geef mij maar het cobtype.


Je spreekt jezelf een beetje tegen.. je vind de eerste 2 te zwaar en Chakotay's hoofd is te grof. Dat zou je graag wat adelijker zien. Dan suggereer je dit te doen door arabieren of welsh bloed in te fokken, en daarna zeg je dat je dat niet mooi vind. Of lees ik het nou verkeerd? Haha!

Trouwens een prima voorbeeld wat je gaf
Citaat:
Chakotay vind ik te wit
antwoord dat je vraag over vlekken Kattebeest?

Niet om je af te zeiken hoor Soxje, helemaal niet! Dus begrijp me niet verkeerd a.u.b

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:25

niet echt.

bvb: als je nou chakotay te wit vindt.
ga je dan nog met hem fokken als hij je verder qua bouw en karakter helemaal aanstaat?
mss heb je dan wel een leuk gevlekt veulen, met helemaal niet té veel wit.
(je kan steeds afstammingen gaan bekijken en zien hoeveel wit ie doorgeeft)

Caira
Berichten: 26090
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:30

Kijken naar de aftekeningen is altijd fout, kijk liever naar het aantal bonte nakomelingen van een hengst. Een aantal hengsten waar nu al meerdere jaren mee gefokt wordt kunnen je dat beeld al goed laten zien. Zo hebben zowel Pablo als O'malley al een aantal effen veulens voortgebracht. Maar het zal nog zeker 5-10 jaar duren voordat we daar zo ver in zijn dat we kunnen kijken of een hengst het bont goed doorvererft. Naar het vlekken patroon kijken heeft geen zin. Het is net welke vlekken er op het palet zitten

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:38

et is wel opvallend dat er dit jaar veel efen veulens zijn geboren.!!!
Annick

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:38

Soxje schreef:
Ja, maak me maar lekker kinglover Lachen


wat heb ik gedaan?? wil je ook een stockzadel, haha

maar nog ff over zo'n boomloos zadel he, dat is slecht een veredelde bareback pad, en als je te lang met een bareback rijd krijgt je paard juist drukplekken omdat wij hele scherpe botten onder onze kont hebben, doe je handen maar eens onder je kont terwijl je op een stoel zit, auwwwww
ik zou dus liever gewoon een goed zadel, emt brede boom erop leggen, dat echt past, maarja dat vind ik ervan dus.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:03

kattebeest schreef:
niet echt.

bvb: als je nou chakotay te wit vindt.
ga je dan nog met hem fokken als hij je verder qua bouw en karakter helemaal aanstaat?
mss heb je dan wel een leuk gevlekt veulen, met helemaal niet té veel wit.
(je kan steeds afstammingen gaan bekijken en zien hoeveel wit ie doorgeeft)


Dat gaf Soxje dus al aan. Ze vind hem te wit, en daarom niet mooi. En dus zou ze hem niet kiezen als hengst. (Terwijl Chakotay alleen nog maar bonte nakomelingen heeft met minder wit dan hem) Dus zo word er wel gedacht door Tinkereigenaren, de vlekken bepalen de keuze, en dat is dus fout!

RTM
Berichten: 6132
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:08

Chakotay heeft toch ook een effen bruin veulen??? Of ben ik nou gek??

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:13

Dat zou kunnen hoor Renee ik heb zeker niet al zijn nakomelingen gezien.
Dat is dus weer nadeel van het niet hoeven te laten zien van nakomelingen..

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 16:26

dus hierin hoor ik dat jullie voor registreren zijn?

aangezien je van niet-geregistreerde hengsten ook 'bijna onmogelijk' een grote groep veulens kan opsporen om te zien hoe ie vererfd?