kruisingen zijn zonde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kruisingen zijn zonde

eens
39 (12%)
gedeeltelijk eens/oneens
105 (32%)
oneens
181 (55%)

Totaal aantal stemmen: 325

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:23

Ik heb 'eens' gestemd :j

Waarom? Er zijn zóveel verschillende rassen, bruikbaar voor zoveel verschillende doeleinden, dat er eigenlijk voor ieder wat wils is :j

'Kruisingen zijn goedkoper' vind ik een slecht argument om dan maar in het wilde weg te gaan kruisen. Kan je de aanschaf niet betalen, ben je duidelijk nog niet toe aan een paard.

Dus wmb zijn kruisingen inderdaad 'zonde'.
(neemt niet weg dat ik sommige kruisingen hartstikke leuk vind, en ik ben ook echt niet anti-kruisingen, maar als je het zo zwart-wit vraag... dan is dit mijn antwoord)

nomorebokt

Re: kruisingen zijn zonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:35

En waarom heb je zelf toch voor een kruising gekozen? Je hebt er namelijk eentje in je onderschrift te koop (zoek voor vriendin mee naar leuk pard en zag je TK onderschrift).....

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:37

Is niet mijn paard ;)

Ik heb een fjord met papier :j

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:38

Nee en Ja....
Als mensen die kruisingen fokken maar bewust fokken en goed kijken naar de eigenschappen van merrie en hengst en die geen erfelijke gebreken hebben, zodat ze ook iets fokken wat bruikbaar en verkoopbaar is!
Maar aan de andere kant, er zijn al zoveel paarden/pony's en ik ben wel van mening dat er veel te veel klakkeloos wordt gefokt "wilde dekkingen" zonder te kijken naar wat ze willen fokken. En dat gebeurd ook veel bij de shetlanders, vaak bij handelaren... Maar vergeet ook niet de paardenmelkerijen en de bloedtapperijen waarvan elk jaar heel veel van die veulens belanden in de vleesindustrie. De meeste paardenmelkerijen letten naar mijn weten nog wel op de hengstenkeuze, en fokken ook vaak iets wat verkoopbaar is en vaak fokken ze wel met stamboekpapieren ook. Maar bij bloedtapperijen gaat het echt alleen maar om dat de merrie's dragend zijn, en dat maakt niet uit van wat voor hengst.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 10:08

Nou bij sommige rassen is het hardstikke zonde, dan creeër je alleen maar slachtpaarden.
Maar bijvoorbeeld mijn eigen kruising AppaloosaXShetlander vind ik hardstikke leuk.

Edit: De meeste rassen zijn ook voortgekomen uit kruisingen. Friezen bijvoorbeeld, daar zit Lusitano bloed in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:54

ik ben hartstikke blij met mn kruisinkje:D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:26

Even off topic. Alou, zag dat je sinds kort een halflinger hebt. Leuk ding! Hier op bokt hebben we een HK topic met eigenaren van halflingers (ik ben erook een), oa nog een kruising tinker en haf (de halflingers 2).

_baxter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:34

Ik vind het helemaal niet zonde om paarden te kruisen.
Er komen meestal ook gewoon hele mooie paarden uit. :o

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:15

Ik denk trouwens ook dat wij een kruising Welsh hebben, het hengstje is vast en zeker een 100% Welsh, maar Rianne heeft een beetje een soort ramneusje :P

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:14

op zich niets tegen kruisingen, kunnen idd heel leuke paardjes zijn. vind het alleen jammer dat er soms veel moeite gedaan wordt voor mooie raszuivere paarden en er dan een cowboy gewoon eens de eerste de beste hengst bij haalt.

Lukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 05:20

Ik ben het gedeeltelijk eens met de stelling. Wanneer je kiest voor een kruising moet je goed onthouden waarom je wilt "kruizen". Heb je een purpose? Sport of recreatie? Kies je voor een bepaalde karaktereigenschap van een bepaalde hengst...etc.
Maar als je echt serieus met je sport bezig wilt zijn zie ik niet waarom je voor een kruising kiest. Ieder ras is gefokt om aan bepaalde kwaliteiten te voldoen.

Ik heb zelf 2 kruisingen en ken beide ouders. Ik woon in Australie en mensen gebuiken hier veel kruisingen om de beste eigenschappen uit 2 rassen samen te brengen. Niet altijd voor de mooi maar goed voor het werk.
Mijn 2 paardjes zijn gefokt voor het lange musterwerk maar ik doe nu voornamelijk dressuur (af en toe nog steeds een cutting of een campdraft) en heb misschien wel niet het best bewegende paard maar moet toch zeggen dat die van mij wel het braafst is (OK vooral eentje dan), nooit geblesseerd zijn en score op de local comps best goed (al zeg ik het zelf :P ). Maar weet ook dat als ik echt wil opklimmen in de dressuur ik toch ooit een warmbloed zal moeten aanschaffen..... (maar ja, dan kan ik weer niet achter de koeien aan)

lalalauraaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:37

ik vind het niet zonde wand door kruisingen krijg je juist leuke kleurtjes(schimmel bont is zo ontstaan)