[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 09:50

Coloured schreef:
Goedkoop testen kan in Engeland:

http://www.horsedna.co.uk/

Thnx!

(idd geen dun, maar rest wel. Dan weet ik met de uitslagen in ieder geval of hij het creme gen draagt, en dus valk is. (wel bijna zeker) Of hij ook dun-draagt blijft dan de gok...)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:53

Mic schreef:
Fiffill schreef:
Is dat niet een vos met flaxen ipv palomino? Correct me if I'm wrong :+

Dat is nog even de vraag. Ook wij zouden eigenlijk moeten testen. Vader is een palomino-bonte Paint (Cut a Sugar Pep) en haar moeder is vos met flaxen.
Haar wimpers zijn vos(goud)kleurig en niet licht zoals bij haar moeder. Als ze vos met flaxen zou zijn, zouden haar wimpers toch ook licht moeten zijn ?
Zij heeft nu dezelfde goudkleurige kleur als haar vader.

Palomino-bont volgens mij.
Al zou ze vos+flaxen zijn dan zie je dat toch niet met het tobiano. Maar haar veulen kleur is te licht voor een vos en net goed voor een palomino.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 10:55

Femke_Tweety schreef:
Coloured schreef:
Goedkoop testen kan in Engeland:

http://www.horsedna.co.uk/

Thnx!

(idd geen dun, maar rest wel. Dan weet ik met de uitslagen in ieder geval of hij het creme gen draagt, en dus valk is. (wel bijna zeker) Of hij ook dun-draagt blijft dan de gok...)

Er is wel een Dun test beschikbaar bij UCLA Davis ... dit is niet een DNA test maar een ei-wit test en is goed voor 99% zekerheid.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 11:10

Moragh schreef:
Max Sabino Arab is wel heel apart, echt 100% Arab??.

Het verbaasde mij ook, maar ja, 100% Arabisch gefokt, Amerikaanse lijnen :j

Faline schreef:
Ik heb het een tijdje terug ergens eens gelezen geloof ik, maar had koffievos nou ook te maken met het sooty-gen?

Ja en nee, sooty kan elke kleur vos donkerder maken, waardoor op het oog de vos een koffievos wordt. Door de rode vacht zitten dan in meer of mindere mate zwarte haren verspreid. Echter, lang niet alle koffievossen hebben die zwarte haren door de vacht. Veel paarden hebben roodbruine haren, dus een echte koffievos. Daarnaast zijn er ook koffievossen met Flaxen (niet te verwarren met silverdapple). Als deze paarden extreme sooty zouden zijn zullen ook de manen vaalgrijs tot zwart worden. Wat de verschillende vostinten veroorzaakt is nog niet duidelijk. De hypothese van Gower is dat dit onder invloed van agouti gebeurd. Echter, door Sponenberg wordt die hypothese betwist. Wat de oorzaak is van de verschillende tinten van goudvos tot koffievos is dus verre van duidelijk. Over het algemeen is het het meest logisch om een verklaring te vinden die aansluit bij alle tinten van vos, en niet één tint te verklaren door een gen als sooty, een andere tint door een ander gen enzovoorts. De kans dat dat bij toeval in zulke grote maten ontstaat is namelijk erg klein. De kans is vele malen groter dat er één gen is die de tint bepaald. Dat zou zelfs een variatie kunnen zijn in het "vosgen" zelf.

Moragh

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:19

Ik ben benieuwd wanneer ze alle genen en dus ook die van kleur bij paarden gaan genotyperen. Inmiddels kan er dus met DNA sequentie heel veel, dus dan is alles qua kleur ook duidelijk lijkt me...
Zou zomaar eens kunnen dat een hoop vragen over kleuren in de komende jaren echt beantwoord kunnen worden.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:26

Het Horse Genome Project houdt zich daar in een zijstraatje ook mee bezig :j http://www.uky.edu/Ag/Horsemap/abthgp.html

Het is nooit het hoofddoel van het project geweest om de kleuren van paarden te genotyperen, dus daarom zijn het meestal toevallige ontdekkingen, maar desalniettemin zijn er via die weg wel het een en ander aan associaties gevonden. Ik ben zelf vrij lang bezig geweest met het uitzoeken van de verschillende vos fenotypen, maar helaas wordt daar amper aandacht aan besteed. Zonde als je het mij vraagt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:29

Mic schreef:
Dat is nog even de vraag. Ook wij zouden eigenlijk moeten testen. Vader is een palomino-bonte Paint (Cut a Sugar Pep) en haar moeder is vos met flaxen.
Haar wimpers zijn vos(goud)kleurig en niet licht zoals bij haar moeder. Als ze vos met flaxen zou zijn, zouden haar wimpers toch ook licht moeten zijn ?
Zij heeft nu dezelfde goudkleurige kleur als haar vader.

Mwah, mijn vos flaxen (haf) had ook "gewoon" vos wimpers
Afbeelding

Zal morgen eens bij de palo hier op stal kijken wat die voor wimpels heeft

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:30

Als ik het goed heb begrepen zijn de wimpers toch ook in de basiskleur van de vacht, niet in de kleur van de manen? Dus, anders gezegd, flaxen heeft dan geen invloed op de wimpers?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:31

volgens mij niet nee, vandaar dat ik ff ging kijken wat voor wimpers mijn haf had ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:32

De meeste 'kleur' ontdekking de laatste jaren zijn omdat het HGP toevallig erover vielen bij onderzoek naar erfelijk ziektes enz. Daar waar kleur gelinkt kan worden aan bepaalde erfelijk ziektes wordt meer onderzoek over gedaan dan de 'gewone' kleuren, zo is het OLWS DNA test mogelijk gemaakt en het huidige silver oogafwijking DNA onderzoek ontstaan.

Maar het is een feit dat kleur onderzoek, of fenotypisch onderzoek, van minder belang wordt geacht ... pas wanneer het medisch gevolgen heeft wordt er geld in gestopt of komt er geld vrij voor onderzoek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:34

s6801881 schreef:
Als ik het goed heb begrepen zijn de wimpers toch ook in de basiskleur van de vacht, niet in de kleur van de manen? Dus, anders gezegd, flaxen heeft dan geen invloed op de wimpers?

Klopt!
Ook bij palomino's is het een 'gouden' regel : volwassen kleur ligt ERG dicht bij de kleur van de wimpers!

Enige afwijking is een zilver gekleurd veulen. Over het algemeen hebben zilvers lichtere wimpers.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:38

Genotypering is heel veel goedkoper geworden de laatste jaren (mijn man houdt zich er vanuit antibiotica resistentie mee bezig...) en het zou me niet verbazen als men straks gewoon ontzettend veel in databases heeft staan om gewoon te pakken als er enig onderzoek op genen nodig is.

Dat gebeurd nu dus al met allerlei bacteriën ect dus dat komt straks met dieren ook wel.
Bij de endurance zijn ze nu al in Frankrijk bezig met een hele database aan te leggen om specifiek eigenschappen voor endurance te kunnen gaan vinden op het DNA

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 12:46

Moragh schreef:
Genotypering is heel veel goedkoper geworden de laatste jaren (mijn man houdt zich er vanuit antibiotica resistentie mee bezig...) en het zou me niet verbazen als men straks gewoon ontzettend veel in databases heeft staan om gewoon te pakken als er enig onderzoek op genen nodig is.

Dat gebeurd nu dus al met allerlei bacteriën ect dus dat komt straks met dieren ook wel.
Bij de endurance zijn ze nu al in Frankrijk bezig met een hele database aan te leggen om specifiek eigenschappen voor endurance te kunnen gaan vinden op het DNA

Wordt ook al verschillende jaren in UK en USA gedaan maar dan wat betreft Engels Volbloeden ivm Racing en Breeding. Nav deze onderzoek is het ook 'ontdekt' dat stamina afkomstig is van het mannelijk gedeelte van de genetisch mix. ;)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 13:10

mijn valk heeft ook donkere wimpers hoor

Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:05

Peterina schreef:
Moragh schreef:

Wordt ook al verschillende jaren in UK en USA gedaan maar dan wat betreft Engels Volbloeden ivm Racing en Breeding. Nav deze onderzoek is het ook 'ontdekt' dat stamina afkomstig is van het mannelijk gedeelte van de genetisch mix. ;)

ff off-topic hoor...
Maar de mitochondriën komen via de merrie, dus welk deel van stamina (dus uithaoudingsvermogen?) komt dan via de hengst volgens dat onderzoek?

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:45

hooo, dat ging verkeerd.
Afbeelding
Afbeelding

wie weet hoe ik dit moet noemen?:P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:51

De foto's zijn nu niet bepaald duidelijk, maar het is of een valk of een wildkleur. Wie zijn de ouders? Welk ras en weet je ook welke kleur? Overigens, als je weer een foutje in je post maakt, is het niet de bedoeling nog een post te plaatsen, maar je vorige post te editten.

irisloove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:14

ja sorry wist niet hoe ik de vorige moest verwijderen.
floris is een fjord x fries.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:15

Peterina schreef:
Femke_Tweety schreef:

Er is wel een Dun test beschikbaar bij UCLA Davis ... dit is niet een DNA test maar een ei-wit test en is goed voor 99% zekerheid.

Dat is toch de dun-zygosity test he? http://www.vgl.ucdavis.edu/services/dunhorse.php
Hiervoor zijn ook liefst haren van beide ouders nodig + foto's + kleurenstamboom.
Dus uiteindelijk ben je hier niet echt veel mee he, aangezien de test weinig uitstelsel geeft he...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:16

Dan is het een wildkleur (dun) basiskleur bruin. Geen van beide ouders hebben namelijk een cremeverdunning aangezien de beide stamboeken dat niet toelaten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:19

s6801881 schreef:
Dan is het een wildkleur (dun) basiskleur bruin. Geen van beide ouders hebben namelijk een cremeverdunning aangezien de beide stamboeken dat niet toelaten.

Maar dat de stamboeken het niet toelaten zegt niet dat ze het niet dragen

http://atomicstables.blogspot.nl/2012/0 ... orses.html

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:21

Afbeelding

Dat is mijn meneer in de winter...
En nu de zomer

Afbeelding

Zou graag een DNA Test willen laten doen.
Maar heb geen idee waar, en hoeveel het gaat kosten.
Wil weten wie zijn ouders zijn en wat voor kruizing het precies is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:23

dat kan je door een dna test niet achterhalen hoor ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:24

Er is geen databank met alle paarden, dus het is via een DNA test niet te zeggen wie de ouders van een paard zijn, of welk ras het paard is. Dus daar schiet je helemaal niets mee op. Het lijkt erg sterk op een Fjord kruising.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 04-06-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 16:24

Om de ouders te achterhalen moeten ze het dna van jouw paard vergelijken met bestaande gegevens van de ouders.

Ik kan je vertellen dat ze bij het testlab níet voor de lol alle geregistreerde fjorden zullen vergelijken op jouw paardje ;)

Toen mijn fjord een aantal jaar geleden bij de standaard DNA test voor het stamboek als foutief uit 't onderzoek kwam, moest ik ZELF aangeven wie ik dacht dat de vader dan wél kon zijn...

Gelukkig had ik daar wel een vermoeden van, omdat die andere hengst ook op dat dekstation stond. En zo konden ze heel specifiek op de andere hengst testen. Die het inderdaad bleek te zijn.
Maar voor een kruising of onbekend paard zullen ze dat niet zomaar voor je regelen ben ik bang...

s6801881 schreef:
Er is geen databank met alle paarden, dus het is via een DNA test niet te zeggen wie de ouders van een paard zijn, of welk ras het paard is. Dus daar schiet je helemaal niets mee op.

Jawel hoor... stamboeken controleren vrijwel allemaal op de ouders met een DNA test. Dus van ieder geregistreerd stamboekpaard zijn die gegevens wel bekend en is dat wel degelijk te zeggen.
Alleen doen ze dat niet met een paard met onbekende ouders. Het enige dat ze testen is of de opgegeven ouders op het stamboekpapier inderdaad kloppen.
Maar als beide ouders onbekend zijn, heeft een dna test geen zin, omdat überhaupt al niet zeker is of de ouders wel geregistreerd zijn.