Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vereline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:25

Ik heb zelf nog niet een pony echt goed ingereden. Daarom laat ik mensen mij helpen die er al heel wat ervaring mee hebben. Zij stellen alleen als eis: hij moet kunnen longeren. En ze zeggen dat het een hele belangrijke basis is. Ik ken veel eigenaren die er inderdaad gewoon buiten zijn opgestapt en op stem het paardje hebben ingereden. Lijkt me harstikke tof om ook te doen. Maar ik merk wel in het buitenrijden dat de paarden die longerend zijn ingereden, veel beter luisteren naar de "ho" en het sturen. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Van

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 20:49

kijk en daar heb ik dus een hekel aan mensen die mij willen vertellen wat ik met mijn paard moet doen :D
zoals al gezegd de "ho" en het sturen zet je er van te voren al op doormiddel van grondwerken en lange lijnen. Bij Wolf was het daarna gewoon opstappen en wegrijden.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 13:18

Dankjulliewel Denise en Van! Ja Denise, dankjewel voor het compliment over de foto! Ik word altijd erg blij van de foto en als ik ff in een dipje zit dan vrolijkt dat me weer op :D

Mee eens met Van en Denise, longeren is echt niet nodig. Er is zoveel te doen op grondwerk gebied en longeren is 1 van de saaiste (en moeilijkste) dingen die je van een (jong) paard kan vragen. Mijn advies: stop met longeren. Het is jammer dat je mensen om je heen hebt die bepalen hoe jij met je paardje om moet gaan, net als Van hou ik daar ook niet van. Maar ik begrijp dat je hulp nodig hebt met inrijden. Grondwerken is een breed begrip en wandelen hoort daar uiteraard ook bij. Is ook leuk voor het paard zelf. Ik kan je ook de 7 games van Parelli aanraden, heeft mij erg geholpen en het paard word respectvoller en zelfstandiger op een voor jou en het paard uitdagende manier. Maar als je niks met Natural Horsemanship hebt zijn er ook veel andere manieren van grondwerken, bv lange lijnen, schriktraining, horse agility etc. Volop keuze dus :D Zorg dat het voor het paard leuk en uitdagend blijft en dat hij niet denkt van, nou moet ik weer mijn rondjes gaan lopen, dat zou zonde zijn. Hij is nog jong en je kunt gelukkig nog alle kanten met hem op!
Mocht je meer willen weten over Parelli, kun je me altijd PB-en. Zelf ben ik behoorlijk fanatiek op dat gebied.

Over het inrijden: Ik heb Pumbaa pas op 10 jarige leeftijd gekocht, hij was toen 'half' ingereden en kende alleen de basis stap, draf, galop en veel meer niet. Ik heb hem zelf helemaal opnieuw ingereden op Western (neckreining)/NH gebied en hij is nu veel gevoeliger op de hulpen geworden en gaat het rijden ook leuker vinden doordat hij zelf veel meer vrijheid krijgt en we uitdagende dingen blijven doen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 15:16

Fijn dat de operatie goed gegaan is Nadine! Balen dat het revalideren nog ff gaat duren, maar dat maakt niet uit, als het maar weer goed komt toch! Kun je nu wel gewoon werken, of gaat dat niet?
Fijn dat je vriendin de paardjes lekker aan het werk kan houden.

Dan is Jula ook maar een kleintje zeg, Loki is ook niet zo groot.. Hoe groot ben jij zelf Vereline? Ik vind dat je er wel leuk op past, op die ene foto. Ik denk dat het wel goed is om er hulp van een ervaren persoon bij te halen. Ik denk dat je dat beter kunt doen, als je nog nooit eerder een paard hebt ingereden, want, het is makkelijker om iets aan te leren dan iets af te leren. Alleen is het dan wel belangrijk dat je iemand vind, die dezelfde visie heeft als jij en als jij vind dat longeren niet werkt voor jouw paard, dan is het misschien niet de juiste persoon. Ik wil Loki zelf gaan inrijden, maar wel met de hulp van iemand. Ik ben nog aan het rondkijken voor iemand. Ik wil gewoon graag dat alles in een keer goed gaat. Parelli vind ik inderdaad ook een fijne en overzichtelijke methode, alleen is het heel moeilijk om hier in de buurt instructie te vinden..
Zou het misschien kunnen dat Koniks iets pas leuk vinden als ze er zelf het nut van inzien? Ik heb Loki nog nooit gelongeerd, maar ik denk dat hij hetzelfde zou reageren al Jula. Als ik met hem in de wei aan de hand loop, gaat hij constant op de rem, terwijl hij het buiten wel leuk vind om te wandelen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 17:22

Wolf heeft dat ook heel erg, in de bak rijden blijft lastig, lopen zonder daadwerkelijk ergens heen te gaan -> onzin }:0
daar zijn ze gewoon te slim voor

als je dichterbij had gewoont had ik je graag geholpen met Jula :j
wij krijgen er een projectje bij, een 2,5 jarige D-pony die we gaan opleren en weer verkopen
en dat doen we weer zonder te longeren. Ik heb voor Wolf wel een paard ingereden doormiddel van longeren(fries/merens in mijn profiel) en alhoewel dat prima ging(en veel sneller) heb ik toch het gevoel dat dat paard het er veel moeilijker mee had dan Wolf.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:07

Hoi Allemaal, wat interessant om te lezen hoe de verschillende manieren van inrijden bij jullie is gebeurd. Kaiyo is naar mijn weten ingereden op een handelsstal, zal wel niet heel gezellig zijn geweest :(. Longeren vindt hij verschrikkelijk, dan moet ik hem echt bij elke stap aansporen, dus daar zijn we mooi mee gestopt haha. Kostte mij bijna meer energie dan hem! In de bak blijft hij ook lastig, hij ziet er het nut duidelijk niet van in, wat zich uit in niet voorwaarts willen of soms zelfs staken. Gelukkig is hij buiten echt super en vindt hij clicker training erg leuk.

Mooi dat de operatie is gelukt Nadine!

Vereline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 20:12

Heehee,

Thanks voor het advies allemaal. Ik vind het erg leuk om verschillende meningen te lezen.
Ik ga binnekort eens verder kijken op Parelli, heb er nog nooit van gehoord.
Ik ben zelf 1.65. Ik haat het ook om in de bak te rijden. Het rijden op zich al is voor mij geen noodzaak aangezien ik er meer plezier in heb (deze afgelopen 2 jaar) om buiten met hem op pad te gaan.
Ik kan kilometers met hem lopen zonder hem aan te raken, hij loopt gewoon achter je aan, heerlijk.
Het rijden zou ik leuk vinden, als mn paardje het ook leuk vind. Als ik merk dat hij het niet leuk vind (ook buiten) zou ik er zelf niet veel verder op in gaan.
Ik merk dat hij het heel leuk vind om dingen samen te doen, heel aanhankelijk.
Ik sta nu op een grote stalling, met veel ingereden paarden. Ik denk zelf dat door al die paardenhouders bij elkaar er veel meningen komen over het inrijden van mn Konik. Ik hoop dat het mee gaat vallen maar het is natuurlijk leuk als iedereen ook achter jouw eigen beslissingen staat als het op inrijden aankomt.
Natuurlijk kies je wel voor je eigen beslissingen haha ;)
Het liefst zou ik iemand vinden die gewoon buiten kan inrijden, op de hulpen, het liefst nog op stem.
Ik kijk nu nog een beetje rond met mensen met ervaring (zoals jullie allemaal) en ik probeer een beetje een goede tussenweg te vinden van wat ik zou willen en mn paardje graag doet (dingen samen dus).
Ik heb een voorgevoel dat het buiten rijden wel goed gaat komen.
Het longeren zou ik voor nu dan ook willen laten liggen. Heel graag zelfs haha. Vindt er zelf ook niets aan.

Heel erg bedankt allemaal! Ik zal van het weekend nog wat duidelijke foto's maken.

Groetjes!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 22:36

het zou mij echt aan mijn reet roesten wat anderen vinden :+
Als je toch geen haast hebt met het rijden zal ik het inrijden even laten voor wat het is en rustig opzoek gaan naar iemand die wel op jouw manier wil helpen.
als het longeren toch alleen maar frustratie meebrengt dan werkt het alleen maar tegen je, mooi laten zitten dus.
stemhulpen kun je ook prima aan leren als je ernaast loopt, zelfde geldt voor het sturen als je daar nu lekker mee aan de slag gaat zitten voor je het weet alle knopjes erop en heb je alleen nog iemand nodig om hem vast te houden als je voor het eerst gaat hangen/zitten ;)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 08:37

IndianaBronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:57

Vereline ik vind dat je ook idd moet doen wat bij jou als juist voelt.
Ik heb Bronx wel regelmatig aan de longe ook dubbele longe. Hij vind het leuk, leuker als rijden in de bak.
Ookal gaat dat ook steeds beter. Wil hem daar soms gewoon dat beetje souplesse rijden aanbieden. Lang en laag lichte aanleuning. Onze hobby is daarentegen ook heerlijk naar buiten, naturalhorsemanship, beetje parelli en onze eigen mengeling van wat bij ons goed werkt.
Ik heb Bronx zelf ingereden, geen hulp bij gehad. Bovendien ben ik degene die hij het meest vertrouwd en begrijpt. Ik ben begonnen met lange lijnen om het bergip sturen erin te brengen. Verder heb ik het longeren niet als hulpmiddel gebruikt om hem zadelmak te maken meer als beweging en training van bv achterhand eronder zetten. Wel is een x rondjes laten stappen met de eerste keer een zadel erop.
Ik heb er eerder opgezeten zonder zadel dan met. Eerst met halster en 2 touwen daarna pas meer.
Het gaat toch grotendeels om jullie band en vertrouwen in elkaar.

Vereline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 10:41

Staat op de uitgelicht pagina: [EV-ITP] Konikpaarden Lauwersmeergebied

@Van Jaa, lijkt me ook een goed idee. Was sowieso nog niet van plan om snel in te gaan rijden hoor. Ik bekijk het het liefst even aan en dan gaan we zien of er iemand is die me goed kan helpen.

@Avalon87 Dat is inderdaad een apart paardje. Ziet er wel heeel klein uit. Vooral als die even groot als Jula is.. haha.

@IndianaBronx Klinkt echt ontzettend tof. Daar ben ik ook mee bezig, ik ga er regelmatig eventjes opzitten en een stukje lopen met hem, en tegelijkertijd een beetje aansporen en goed sturen. ( Wel met iemand erbij die hem vast houd hoor ;) ) Hij vind dat heel leuk, hij snapt het nog niet helemaal wat ik op z'n rug doe maar hij schrikt er niet van gelukkig.

Nog wat foto's die ik had gevonden (Op Son, is het verzorgstertje):
Afbeelding
Afbeelding
[url=http://s858.photobucket.com/user/Verelien/media/740ggw_zpsaa33fd33.jpg.html]
Afbeelding[/url]
Afbeelding
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 13:16

Vereline schreef:
@IndianaBronx Klinkt echt ontzettend tof. Daar ben ik ook mee bezig, ik ga er regelmatig eventjes opzitten en een stukje lopen met hem, en tegelijkertijd een beetje aansporen en goed sturen. ( Wel met iemand erbij die hem vast houd hoor ;) ) Hij vind dat heel leuk, hij snapt het nog niet helemaal wat ik op z'n rug doe maar hij schrikt er niet van gelukkig.
dan ben je toch al heel ver? ik zal vandaar uit gewoon verder werken. Zo heb ik het met Wolf ook ongeveer gedaan, beetje rond stappen door de bak, beetje sturen en remmen en daarna hop achter een ander paard aan naar buiten.

die konik op speurders vind ik leuk, beetje zelfde type als Wolf, alleen te klein helaas :+

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 16:01

Klinkt alsof je zeker op de goede weg bent Vereline! Inderdaad niets aantrekken van mensen met andere meningen. Gaat vast helemaal goed komen!

Paardje op speuders had ik nog niet gezien, schattig beesie (maar dat zijn ze allemaal haha!). Alleen best klein inderdaad.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:23

die pony op speurders, noemt Loky..had er hier niet iemand een konik die Loky noemt,??ik kan het niet allemaal volgen meer met alle nieuwe eigenaars, maar had toch dacht ik die naam zien passeren.
Met jull ligt het allemaal wat stil de laatste tijd wegens echt geen tijd meer. Vakantie is voorbij en ik werk dus weer, dochtertje zit in eerste leerjaar en met haar ADD is dat geen makkie, steek er uren en uren tijd en energie in. De dagen korten daarbij ook weer, en elke dag denk ik, ik ga wat doen met m, maar tegen dat ik er eindelijk tijd voor zou hebben , lijkt het laatste greintje energie uit me weg gezogen te zijn en kan ik me met moeite nog uit de keuken naar de bank slepen om dochter te helpen bij het leren lezen en spellen. In het weekend slaap ik bij, dus gebeurt er ook al niet veel. Jull staat nochtans te popelen om aan de slag te kunnen, hij is de lieftalligheid hetzelve. Ik heb het ponyveulentje bij hem gezet, nu het gespeend is. Klein hengstje, intussen grijs, staat netjes bij JULL. als ik hem eten geef, of de mest opruim, loopt hij me na, hunkerend naar aandacht, vind het echt erg sneu, het vreet aan me. Als dit zo doorgaat , moet ik voor mezelf onder ogen zien dat ik geen goede eigenaar ben voor hem.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 20:33

je moet je daar niet zo druk over maken hoor Ghashira. Een paard hoeft echt niet perse wat te doen, zolang ze lekker buiten lopen met paardenvriendjes en genoeg te eten hebben dan hebben ze echt geen aandacht van mensen nodig hoor.
met Wolf doe ik nu ook niks en zij komt ook wel op mij af als ik voer of mest ruim, puur interesse voor wat ik aan het doen ben, betekend echt niet dat ze meer aandacht wil of wat wil doen. Ze is prima gelukkig op het moment
juist wel goed voor zo'n jong dier om weer even vakantie te hebben ;)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-13 09:48

ghashira schreef:
die pony op speurders, noemt Loky..had er hier niet iemand een konik die Loky noemt,??ik kan het niet allemaal volgen meer met alle nieuwe eigenaars, maar had toch dacht ik die naam zien passeren.

Avalon87 schreef:
Er staat trouwens al een hele tijd een hele leuke te koop op speurders, hebben jullie die al gezien? Ik vind het jammer dat hij maar 1.30 is.

http://www.speurders.nl/overzicht/konik ... e_value=25

En ja, de naam is idd toeval :+

...
En de mijne heet Loki, met i dus.

Je bent toch al een heel eind op weg Vereline, gaat zo te horen al de goede kant op en vertrouwd hij je. Denk dat je zeker wel rustig aan opzoek kan, naar een instructeur die bij jullie past. Wellicht kun je het hier op bokt eens proberen? Misschien zit er wel iets dichtbij je in de buurt.

Denk dat je te streng bent voor jezelf Ghashira. Het feit dat Jull je gezelschap opzoekt, geeft toch juist aan dat hij graag bij je is. Dat een jong paardje even stil staat, is helemaal niet verkeerd. Je kunt hem beter weer gaan oppakken wanneer je er echt de tijd en energie weer voor hebt.

IndianaBronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 18:52

Hallooow iedereen! :wave:

Ik moet even aan jullie kwijt hoe geweldig fijn het rijden vandaag ging.
Vandaag was Bak dag (blugh) maar we moesten er toch even aan geloven. Aangezien we binnenkort ook een klein beetje willen gaan lessen samen toch een beetje het knopje bij ons omzetten. Iemand anders ernaast ziet toch altijd weer iets wat jij niet ziet of voelt.

Dus heerlijk lekker getut en gedaan, hem even lekker verwend met een massage.
En we hebben heerlijk gereden. Hij begint steeds meer mijn hand op te zoeken, steeds beter te reageren op de minimale hulpen. Hij boog fijn in en tempo behouden ging ook erg goed!
Helaas geen foto's.. Maar i'm pleased!!
Bronx ook lekker voldaan heerlijk zonder harnachement uitgestapt!
GE-WEL-DIG ! *\%/*

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:36

super dat het zo goed gaat met Bronx :D

vandaag onze nieuwe aanwinst opgehaald
echt ontzettend chique diertje naast dikke lompe Jasper en wolbaal Wolf _O-
Afbeelding

IndianaBronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:39

Wat een leuk diertje! <3
Merrie? Ik wil meeeer weten!! <<)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:00

merrie idd, ongeveer 1,45, geen papieren, 2,5 en kent helemaal niks zelfs meelopen aan een touwtje kende ze niet maar dat ging prima maar zit nog een hoop werk aan dus :Y)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:28

Ze ziet er leuk uit Van, heeft wel wat weg van mijn meisje (qua uitstraling).
Wat voor ras is ze?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 13:30

geen ras, wel stond ze samen met een bonte(was ook te koop maar veel minder om te zien) die qua koppie precies het zelfde was dus ik denk dat het familie is en er dus iets bonts in zit en aan haar 3 hoge witte benen en bles te zien zou ze ook wel eens minimaal bont kunnen zijn maar dat zegt nog weinig :P

IndianaBronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:26

Nadine hoe gaat het met je herstel?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:45

Hallo allemaal, daar ben ik weer!
Sifra: Herstel verloopt me eigenlijk te langzaam haha. Ik heb vorige week mijn laatste gips erop gekregen waar ik nu nog 4 weken mee moet lopen. Daarna mag ik sowieso 2 weken nog geen zware dingen doen en ook beter om nog niet te gaan paardrijden, maar of ik dat volhoud? Haha, ach stapritje kan geen kwaad maar ik mag niet vallen zei de arts, haha, ja dat doe ik ook liever niet, maar dat weet je niet bij voorbaat natuurlijk.

Hoe gaat het met jullie allemaal? Op paardengebied heb ik niet zo heel veel te melden. Pumbaa wordt 1 a 2 x per week getraind door een vriendin. Heel leuk om te zien want dan zie je het van een afstandje hoe ver hij al is, kijk ik er toch anders tegenaan en vind bijzonder om te zien. Wel heeft hij zijn testmomentjes dat hij gaat testen hoever hij kan gaan bij haar, maar dat is ook goed. Voor de rest reageert hij super, zelfs ook in liberty.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:48

@Van: leuk nieuw paardje! Van jouzelf of voor je zus?
@Sifra: Fijn dat het rijden zo goed ging met Bronx en dat je al zoveel vertrouwen hebt dat je zonder tuig hebt uitgestapt, super +:)+