Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:23

Die heeft ook wel een serieuze peesblessure gehad rv.
Ik had overigens een engels volbloed die echt een serieuze pees gehad heeft.
Dat wist ik ook, daar heb ik hem mee over genomen incl. eerlijk verhaal.
Daar heb ik nog volop plezier mee gehad en die kon dressuurmatig heel lekker lopen.
Ook nog wat mee gecrosst, maar uiteindelijk verkocht omdat mijn ambitie niet matchde met het goed houden van het paard (regelmatig springen/crossen). Nu is hij al jaren buitenrijd paard en maakt vele kilometers zonder problemen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 23:02

mrie schreef:
Het is ook heel zorgelijk. Maar het is niet mijn eerste zorgenpaard en ik heb hem nou eenmaal.
Ik kan weet ik hoeveel naar een veearts brengen, dit wordt never nooit meer helemaal goed.

Snap ik hoor.

Mijn oudje van 20 heeft ook een SI-blessure maar na opbouwen, weer kreupel, terug opbouwen, weer kreupel heb ik die met pensioen gezet. Zolang ze niet belast wordt gaat het prima. Hartstikke scheef uiteraard, maar het is wat het is........ en zolang ze op die manier pijnvrij van haar pensioen kan genieten met af en toe een buitenritje, vind ik het prima.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:30

Peesblessure is van 2013, volgens vorige eigenaar nooit meer last van gehad. Hij heeft daarna een jaar of 7 mogen lanterfanten.
Ik denk dat ik moet gaan voor optimaal, wat dat ook is. Nu simpel beginnen, pasjes achteruit, achteruit over bakje, rechtrichten, worteltjesstretch. Nu en dan eens een stapritje

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:49

Ja natuurlijk heeft hij nooit last gehad als hij nooit iets heeft gedaan :')) Volg vooral je gevoel

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 01:27

Juist recht richten zal een probleem worden verwacht ik. Je zou kunnen werken aan de hand, maar ik verwacht niet dat hij heel makkelijk gaat nageven. Dat kun je wat ondervangen door er een longeerhulp om te knopen (even in het midden tussen de voorbenen een klipje zetten anders gaat hij zagen) zodat hij iig snapt dat de weg naar beneden de oplossing is. De nageeflijkheid vraag je zelf uiteraard. Dus je hulpteugel begrenst alleen naar boven toe. En dan steeds gewoon vragen van de binnen schouder af te komen zodat hij in balans komt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 07:55

Euridicey schreef:
Ja natuurlijk heeft hij nooit last gehad als hij nooit iets heeft gedaan :')) Volg vooral je gevoel

Ik weet niet precies hoe jij dit bedoelt, maar dat was precies wat ik bedoel ik ben verder niet dom ofzo

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:06

Avalanche schreef:
Juist recht richten zal een probleem worden verwacht ik. Je zou kunnen werken aan de hand, maar ik verwacht niet dat hij heel makkelijk gaat nageven. Dat kun je wat ondervangen door er een longeerhulp om te knopen (even in het midden tussen de voorbenen een klipje zetten anders gaat hij zagen) zodat hij iig snapt dat de weg naar beneden de oplossing is. De nageeflijkheid vraag je zelf uiteraard. Dus je hulpteugel begrenst alleen naar boven toe. En dan steeds gewoon vragen van de binnen schouder af te komen zodat hij in balans komt.

Dat is het wonderlijke. Pas vier keer aan de hand mee bezig geweest en hoewel hij er nog niet alles van snapt geeft hij keurig na en laat los... Zijn lijf daarintegen gaat alle kanten op.
Longeerhulp heb ik overwogen,maar ik vind het zo'n dwang, net als pessoa teugels en body wraps. Allemaal heel helpend hoor, maar hij moet het met zijn eigen lijf doen. Hij moet leren zichzelf prettig te dragen. Maar daar ben ik nog niet uit.
Ik realiseer me het proces, eerder had ik een paard met bekken en si problemen en daar heb ik drie jaar over gedaan voor hij weer lekker in zijn lijf zat. Dit paard heeft een veelvoud aan problemen. >;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 08:50

Ok ik snap iets niet. Je bent mij geen verantwoording schuldig he, maar denk even mee.
Je hebt een osteopaat die goede dingen roept, maar ook een aantal dingen waar hij röntgen ogen voor moet hebben en de locatie van de onderhalsspier radicaal fout heeft. Hoe geloofwaardig is die persoon dan? Maar foto's wil je niet. En ik snap dat je geen duizenden euro's uit wil geven aan behandelingen, maar alleen foto's zijn niet zo duur en je kunt je beperken tot foto's van de probleem gebieden, dus hals en lumbale wervels en SI gewricht.

Verder zeg je: hij moet het met zijn eigen lijf doen, maar denk je serieus dat hij zo geblesseerd zou zijn als hij dat kon? Je hebt het over een proces van 3 jaar.

Punt is: je wilt geen geld uitgeven aan dierenartsen, maar je bent nu wel geld aan het uitgeven aan dingen die je niet gaan helpen, en dat snap ik niet. Je gaat hoe dan ook een hoop geld in dit paard stoppen, waarom dan niet dat geld besteden op een plek die ook nog nuttig is?

Ik werk normaal met dressuurpaarden, ben een beetje per ongeluk met volbloedjes in aanraking gekomen en vond ze leuk, maar ik ben niet iemand zoals Mkango of kyrkelover die er heel diep in zit.

Ik weet wel het een en ander van revalidatie en training.
Vind jij het zelf eerlijk om je paard 3 jaar lang met ongemak te laten rondlopen (want je kan wel heel hard roepen dat je paard geen pijn heeft, maar met de informatie die je eerder hebt gegeven is dat simpelweg onmogelijk, en als ik naar de foto kijk die je geplaatst hebt, en vooral naar het gezicht, zie ik pijn) terwijl je met een hulpteugel in een paar maanden al heel wat ongemak kunt wegnemen?

Als je dit paard echt wilt helpen, moet je eerst een accurate diagnose hebben en die heb je nu niet, want de meeste osteopaten zijn kwakzalvers, tenzij ze ook dierenarts zijn. Linda van Diepen is wel een hele goede. En van deze osteo ben ik nu niet direct overtuigd.

Ik wil persoonlijk weten als ik met dressuurpaarden met ongemak zit, waar de pijn zit, en wat er aan de hand is voor ik ermee bezig ga. Je wilt niet per ongeluk iets stuk maken. Een hulpteugel is een hulpje om het kwartje te laten vallen.
Ik heb weleens om een stijf paard een slof gehangen omdat hij goed nageven gewoon niet snapte en wel de hals boog maar alsnog tegen de hand was. Met de slof (2x mee gereden) viel het kwartje en kon hij ook de rug loslaten.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:21

Ik ben maar een stille meelezer als volbloedliefhebber maar mag ik ook even inhaken? :D

Foto’s maken kost natuurlijk iets maar persoonlijk zie ik het zo. Er is een osteopaat geweest. Je hebt zelf al een vermoeden. Het woord van de osteopaat is echter niet definitief bevestigd. Zoals Avalanche aangeeft kan dat niet zonder foto’s.

Je hebt een plan voor pijnmanagement. Top! Maar gezien alle problemen nog niet bevestigd zijn, is het dus maar afwachten of dit ook wel echt pijn gaat bestrijden. Juist voor pijnmanagement en bestrijding lijkt het mij dat foto’s daar een goede stap in de juiste richting voor zijn. Zo weet je tenminste wat het probleem is en waar je aan toe bent.

Ik probeer echt niet je kunnen te ondermijnen, ik hoop dat het niet zo over komt. Maar het lijkt mij nogal moeilijk om echt een plan op te stellen zonder 100% te weten wat nu werkelijk mis is. (Nou ja, percentage is waarschijnlijk zelfs met foto’s minder, ook dan kunnen er namelijk nog meer dingen aan het handje zijn.)

In ieder geval, wat jammer en ook sneu voor je paardje. Hij is zo leuk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:28

En drie jaar een paard stallen en voeren is ook duur. Maar goed, zelf ben ik geen fan van houdingen afdwingen (wat hulpteugels toch echt doen) en dit paard houdt zichzelf nu door compensatie overeind. Langzaam uit de knoop halen is volgens mij dan wel het eerlijkst wrs..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:54

Het hulpteugel verhaal.

Ik kreeg een paard in training, want losgemaakt was door fysio, op de foto gezet, behandeld door dierenarts, medisch inmiddels redelijk in orde. Risico op KS is groot, door de manier van bewegen, maar nog niet aanwezig.
Paard heeft totaal verkeerde bespiering, jarenlang gereden door mensen die geen flauw idee hadden hoe je een paard op een nette manier rijdt.
Paard heeft inmiddels aangeleerd bij alles te reageren met sterrenkijken en zich vast te zetten uit angst voor pijn.

Korte termijngevolgen: paard zet rug, hals en kaak vast. Lange termijn gevolgen: paard zit opnieuw vast, groot risico op kissing spines, been blessures, bekken blessures.

Korte termijn gevolgen hulpteugel: spierpijn, want dit gaat zonder meer spierpijn opleveren, zelfs met heel korte sessies. Dit kunnen we ondervangen door een eiwitrijk dieet, voldoende vrije beweging en massage.
Lange termijn gevolgen: paard snapt hoe het lijf wél te gebruiken, risico op KS en beenproblemen vermindert drastisch.

Dan is het toch zo moeilijk niet meer?

Alternatief is er doorheen gaan trekken, dat wil ik niet. Duidelijk is dat het paard niet uit zichzelf de hals gaat laten vallen, want paard heeft geen vertrouwen in de hand.

Ik heb het opgelost door een longeerhulp in te zetten als vaste martingaal, bij het werken aan de hand, waar ik met mijn handen nageeflijkheid vroeg, en de hulp alleen tegenhield op het moment dat het paard het hoofd in de lucht gooide.

Bij het rijden had ik een slof, die ik op dezelfde manier inzette. Paard werd dus niet in een houding gedwongen, alleen begrensd.

Na 2, 3 keer zo werken viel het kwartje. Paard werd rechter, gespierder (op de goede manier, de onderhals was binnen 2 maanden volledig weg) ging ook in vrije beweging het lichaam veel beter gebruiken, werd losser en sterker.

Ja, daar kun je ook 3 jaar over doen, maar dat vind ik een onverantwoord risico. Eventuele veranderingen in het skelet kun je namelijk niet ongedaan maken, en het risico op een permanente blessure (en dus altijd pijn) is heel groot.

En dus kies ik voor een hulpteugel, want hoe sneller ik het kwartje kan laten vallen bij het paard, hoe kleiner het risico op blessures.

Ik ben heel benieuwd hoe de anti-hulpteugel mensen dat zouden oplossen.
En dit probleem is alleszins niet fictief en zeker niet bij EV's.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:53

@Avalanche zo doe ik het hier ook hoor indien nodig. En dan inderdaad als begrenzing en zeker niet als middel om extra hard te kunnen trekken oid. Slof kan ik niet mee overweg dus dan wordt het eerder thiedeman (indien nodig).
Na 2 a 3x snappen ze dit en voelen ook dat het veel prettiger is.
Dus ja ik volg je helemaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:11

Het voelen dat het veel fijner is is zo belangrijk ook :j want dan gaan ze steeds weer op zoek naar dat fijne gevoel.

Punt is ook gewoon dat het niet gaat om dat krulletje, maar dat loslaten in rug, kaak en nek wel een heilzaam effect heeft op het hele lijf en het maakt mij persoonlijk geen bal uit of ik dat van voor naar achter doe of van achter naar voor, het blijft gewoon een kip-ei verhaal en ik ben er niet zo dogmatisch in.

Waar het me wel om gaat is het effect op lange termijn. En ik snap dat het een naar idee is om een paard te dwingen. Ik snap dat echt.
Maar ik heb meerdere malen, en ook in mijn eigen topic gezegd dat ik minder hecht aan wat op papier correct is, dan wat in de praktijk werkt. Geen hulpteugels gebruiken klinkt super leuk en in het ideale geval is het ook niet nodig.
Maar met een paard in de kreukels dat met slimme training kan herstellen kan het dé oplossing zijn, en wat is op lange termijn ethischer: je paard risico's laten lopen op blessures die tegen die tijd onherstelbaar zijn, of nu ingrijpen en veel erger voorkomen. Ik snap die denkwijze oprecht niet.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:03

Nou, het echte strakke sterrenkijken heb ik er met mijn instructie over het algemeen al in 1 sessie uit. 3 maanden daarover doen vind ik extreem lang.
Zonder hulpmiddelen etc werkt het gewoon al om helemaal niet op dat hoofd te letten en fouten te laten maken, spelenderwijs. Veel om laten draaien, versnellen en vertragen zodat ze echt echt gaan opletten. Zelfs zonder longeertouw gaan ze dan uit zichzelf al vanzelf beter de bochten om, hals losser laten en verzamelen. Ook een paard is simpel en kan niet alles tegelijk, maffe aangeleerde houdinkjes die je in de weg zitten laat je snel vallen als je je lijf ook goed kan gebruiken.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 16:03

Nobli weer helemaal netjes en even een knipbeurt gehad. <3

Afbeelding
Afbeelding

Even rustig aan. Hij vond de behandeling gisteren weer erg fijn. Zijn been van de wond is nog wel in nasleep en bij de schouder zat/zit een blokkage.
Verder waren we eigenlijk blij verrast. Dus we doen nog even lekker rustig aan zodat dat been niet overbelast raakt. We hebben alle tijd, dus dat is geen probleem.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:09

Nobli is echt zo'n knapperd <3 echt een hunk, haha.

Ik ben vandaag op controle geweest met mijn hand, en helaas moet het nog eens 2 weken in de gips -O- Ondertussen heeft Willy al 3 weken niets meer gedaan behalve stappen aan de hand en twee keer los gooien in de longeercirkel. 2 weken geleden heb ik aan de stalruiter gevraagd of ze Willy zou kunnen rijden maar ze had even tijd nodig om het te bekijken dus ik hoop dat ze me vandaag bevestiging kan geven of het lukt of niet. Anders moet ik echt iemand anders zoeken om hem een beetje in conditie te houden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:18

Nobli heeft wel echt een perfect kapsel zo :j

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:14

blijft een lekker ding <3 <3

Foxie zit ondertussen al een week aan de pijnmedicatie. Ze loopt iets beter en iets actiever. Pijnreactie blijft.. oliebol

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:16

Nobli ziet er goed uit! <3

Wanneer gaat Foxie terug naar de handelaar?

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:21

We hebben nog geen datum. Omdat we willen gaan "ruilen" gaat ze ook echt pas terug als we diezelfde dag een ander paard mee kunnen nemen (dit wordt vast een hele leuke dag :s) of geld.
Maar over 2 a 3 weken heeft hij weer nieuwe paarden, dus dan is het hopen dat daar een geschikt pareltje tussen zit.
Vraagje: röntgenologisch keuren, sowieso ja. Maar zetten we de rug en hals op de foto? Of is dat onnodig?

Tot die tijd probeer ik haar om te toveren tot een recreatief paardje... maar dan moet ze wel pijnvrij kunnen lopen, anders schat ik haar kansen wel heel laag in..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:28

Heul strak AlwaysH :D ik vind het knap om te kunnen.

Zo balen dat foxy nog steeds pijn heeft. Ik hoop zo dat ze na jou ook weer een fijn huisje gaat vinden..

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:30

Okee.. ik wil niet banketstaaf over komen hoor! Maar… dan heeft de handelaar dat wel mooi voor elkaar zo… of betaalt hij nu jou stalling? Medicatie, stalling kost t n hoop zo, qua tijd en geld..
En ergens snap ik t wel denk ik, je wil dr ook niet zo terugbrengen en aan dr lot overlaten denk ik. Maar kost wel n hoop neem ik aan..

Ik hoop iniedergeval dat ze snel minder pijn heeft! En een nieuw baasje vind die net zo goed voor dr zorgt als jij!

Als je toch bezig gaat zou ik rug en hals wel meenemen op de foto.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:36

Ja in theorie heb ik recht om alle gemaakte kosten terug te krijgen, dekens, osteopaat, dierenarts, stalling, voeding alles.. Ik heb even uitgerekend, alleen maar de kosten voor zaken die ik niet terug krijg in materiaal (zadel, deken, hoofdstel, bitten) loopt al op tot bijna 3000 euro. (in 3 maanden!!!!)
Ik heb echt geen zin in juridisch gezeik en los het daarom ook liever samen op. Die 3000+ euro waar wij recht op hebben gaan we echt niet terugzien.. Ik zou het wel schappelijk vinden als hij de keuringskosten voor het volgende paard betaalt, maar dat zien we dan wel weer..

Het is gewoon een lastige situatie. Je kan natuurlijk wel dat juridische proces aangaan, maar dan kan het alsnog 5 jaar en X aantal deurwaarders duren tot je het geld eindelijk ziet. Ik heb liever een wél gezond paard en als het me dan een maandje stalling kost en 60 euro aan pijnstilling.. Ja, so be it.
Tijd zit ik niet zo mee. Het blijft een leuk paard om mee te zijn, al is het maar wat wandelingen buiten.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:41

Ik snap je ook wel, en vind t heel netjes van jou hoor. En idd de keuring op zijn kosten lijkt mij heel eerlijk tegenover jou.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:54

Avalanche schreef:
Nobli heeft wel echt een perfect kapsel zo :j

Hehe, ja het valt zo echt mooi op zijn hals! :D Zijn manen waren heel erg scheef en hij miste er ook wel wat... Zijn haar is heel sluik en fijn, maar het zijn er inmiddels wel meer. Ziet er toch mooier uit! :j

Euridicey schreef:
blijft een lekker ding <3 <3

Foxie zit ondertussen al een week aan de pijnmedicatie. Ze loopt iets beter en iets actiever. Pijnreactie blijft.. oliebol

Dankjewel :+:
Arme Foxie : Gelukkig probeer je het iig nog wat te verlichten nu.

Lauss_ schreef:
Nobli ziet er goed uit! <3

Dankjewel!! Wij zijn er ook erg blij mee!

Sintara schreef:
Heul strak AlwaysH :D ik vind het knap om te kunnen.

Vind ik ook, mijn moeder doet het meestal. Die heeft er geduld voor. Ik toiletteer de rest. :+ :P

Katyatje schreef:
Nobli is echt zo'n knapperd <3 echt een hunk, haha.

Ik ben vandaag op controle geweest met mijn hand, en helaas moet het nog eens 2 weken in de gips -O- Ondertussen heeft Willy al 3 weken niets meer gedaan behalve stappen aan de hand en twee keer los gooien in de longeercirkel. 2 weken geleden heb ik aan de stalruiter gevraagd of ze Willy zou kunnen rijden maar ze had even tijd nodig om het te bekijken dus ik hoop dat ze me vandaag bevestiging kan geven of het lukt of niet. Anders moet ik echt iemand anders zoeken om hem een beetje in conditie te houden.

Aah thanks! Ik vind hem ook een stuk. :)) :9

Wat vervelend van je hand zeg! Was je er wel op voorbereid dat het nog langer in gips moest?
Wandelen lukt wel?