Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:08

Hm ik hou wel echt van lange buitenritten. Maar doordeweeks rij ik vaak gewoon een half uurtje inderdaad.
Vandaag wel een uur gereden, maar gewoon met lange teugel ontspanning buiten oefenen is niet echt vergelijkbaar met een uur dressuren :P mel is voor haar gevoel echt met pensioen denk ik

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:14

Ik vind buiten rijden ook wel wat anders dan in de bak rijden. Als ik buiten rij ben ik zo n paar uur weg, maar zo lang rij ik natuurlijk niet in de bak haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:14

Lauss_ schreef:
Ik vind buiten rijden ook wel wat anders dan in de bak rijden. Als ik buiten rij ben ik zo n paar uur weg, maar zo lang rij ik natuurlijk niet in de bak haha.
Nee, precies. :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:23

Buiten rijden is ook anders. Dat is stappen met lange teugel, dan stuk keihard racen, dan weer stappen en klaar:')

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:23

Mkango en Ik waren even een wedstrijd winnen, dus had geen tijd om te reageren.
Wel leuk want ook tijdens deze endurance wedstrijd weer meerdere ex-renpaarden aanwezig.
Oa Misty Birnam die ik vorig jaar verkocht heb na een klinische en röntgen keuring. Hij mag nu alweer klasse 3.

@Eurodicey even zoeken op Google Scholar. Er is echt heel, heel veel over te vinden.
Dit is namelijk iets wat zeer veel onderzocht wordt. Men heeft er namelijk niets aan om een paard extra kapot te laten lopen. Overigens komt dat 6 jaar meestal van de groeischijven. Maar een groeischijf heeft niets met een gewricht te maken. Een wetenschappelijk artikel met de connectie is er tot op heden nog niet gekomen. Het is een hele pil om door al die trainingsleer te spitten, maar zeker de moeite waard en interessant. Ook hier hebben we wel eens geprobeerd met oudere paarden te beginnen, was geen goed idee. Beide binnen mum van tijd stuk terwijl die dus heel rustig opgebouwd werden.

Age at first start had a significant impact on career longevity. The hazard ratio for
career duration of three-year-old vs two-year-old horses (4.49) confirmed that those
that began their career at earlier age had a higher probability of a long racing life. This
factor was more significant in females (hazard ratio = 6.31) than in males (hazard
ratio = 3.62). Age at first start reflects time needed to reach maturity, but also health
and soundness, which are important traits affecting the ability to race. The ability to
begin the career early is a desirable feature of racing [Physick-Sheard 1986, More
1999] and jumping [Ricard and Fournet-Hanocq 1997] horses.

The delay in the first start of three-year-olds was probably caused by health problems
or skeletal immaturity. Horses that began their careers early have a superiority of
being better developed physically, healthier, as well as of better trainability. Bourke
[1995] and Henley et al. [2006] found that risk of fatal injury increased with age and
decreased with racing intensity, but starting to compete at an older age has a negative
impact on career duration.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 09:44

Avalanche schreef:
Buiten rijden is ook anders. Dat is stappen met lange teugel, dan stuk keihard racen, dan weer stappen en klaar:')

Ja haha, dat klopt.

Vandaag komt de fasciatherapeute weer. Ben erg benieuwd omdat Nobli natuurlijk wat pech heeft gehad met de beenwond. We gaan het zien!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:20

Beenwonden zijn gewoon poedersuiker. Lang herstel en tijden niks kunnen doen......

Ik heb ooit nog weleens een SB gedaan op rechte stukken trouwens :j tempowisselingen in draf zijn ook superleuk om te doen buiten :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 10:25

Ja, het is allemaal nog zo gevoelig ook.. #) Maar goed, geduld en tijd en rustig aan doen.

Een SB? In mijn hoofd betekent dat speciaalbestelling, dus ik kan hem even niet plaatsen. _O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:31

schouder binnenwaarts :')

Dat is bij sommige paarden een speciaal bestelling wel :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:32

Schouderbinnewaarts.
Ik rijdt nooit in een bak want die heb ik niet :+
Alle oefeningen prutsen wij er dus op buitenrit op. Ze moeten hier wel op buitenrit gewoon netjes aan het bit en met stelling en buiging de bochtjes om etc. Gewoon netjes voor elkaar zeg maar om ze lang heel te houden. Blijft natuurlijk veel lichter werk dan in de bak waar ze veel moeten draaien en doen.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 10:36

Oja, logisch natuurlijk! :') _O-

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 10:39

Ik heb ook geen bak, ik behandel rijden op het terrein als rijden in de bak en doe dan het hek van de longeerbak open, daar rij ik dan afentoe een volte in enzo :P.
Beetje creatief zijn.
Er zit een hovenier op hetzelfde terrein en er ligt altijd wel zooi her en der dus dat is ze ook prima gewend, en een beetje slalommen her en der is nooit verkeerd toch.

Och nobliii laat je been eens herstellen joh :knuffel:

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:21

Gelukkig heb ik wel een bak, de osteopaat is geweest. Ik hoor graag wat jullie denken en vinden.
Even vooraf: Moene is nu 6 weken bij mij, hij is al heel wat kilo's aangekomen. Onbeperkt hooi/voordroog (hij kan kiezen) hij heeft voer voor paarden die te veel gaan feesten van graan en suiker en daar doet hij het heel goed op. We rijden heel soms een stukje buiten, maar er wordt vooral veel gespeeld, grondwerk, longeren ect

Moene is nog te mager, staat met opgetrokken buik. Buikvulling is goed. Gluteus spier
weinig ontwikkeld ( deels ook gewicht), maar hamstring juist duidelijk ontwikkeld
(compensatie). Lumbaal 2-4 kyphose, lumbaal 5-6 lordose. Palpatie wk: pijnreactie laag
cervicale musculatuur ( brachiocephalicus), rondom lso en regio si gewrichten.
Lateroflexie lumbaal naar links beperkt. Lateroflexie hals beperkt naar links. Rechter
achterbeen; weerstand bij in flexie brengen van het been.
Sacrum nutation, L/L.
Blokkades: sacrum l/l, DO SB c3-6 ri, DO SB L2-6 ri, DO DI ilium li, cto li/re
Opp buigpees rv duidelijk verdikt, oude blessure, geen kreupelheid.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 12:31

Mbt zijn buik; dat heeft denk ik tijd nodig. Die opgetrokken en gespannen buik heeft Nobli snel bij stress.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 12:34

Heb je foto's laten maken? Want bij mij gaan alarmbellen af. Ik neem aan dat dit de analyse van de osteopaat is?

Foto's laten maken hals en rug (speciaal C3 en C6/ C7) schoft, lumbale wervels en SI.
Voorbenen op de foto laten zetten en ook de hoeven als je kunt.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:23

Sorry ik zou graag mee willen denken, maar dit klinkt voor mij als hocuspocus. Ik hou me er dus buiten..

Succes met de therapeut voor Nobli! Hoevaak komt zij?

Schouder binnenwaarts rij ik veel met sullie overal en in alle gangen om m recht te maken. Helpt m goed, vooral de galop wordt er bij ons een stuk fijner door.

Wij hebben even geoefend voor de oefencross van volgende week.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:35

Wat een prachtig paard heb je ook Laus!! Heel veel succes volgende week

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 14:58

Succes Lauss_!

Die komt ongeveer ieder kwartaal. Maar we kunnen ook een keer overslaan bijvoorbeeld, dan dus elk halfjaar.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:02

Avalanche schreef:
Heb je foto's laten maken? Want bij mij gaan alarmbellen af. Ik neem aan dat dit de analyse van de osteopaat is?

Foto's laten maken hals en rug (speciaal C3 en C6/ C7) schoft, lumbale wervels en SI.

Dit is de visie van de osteopaat.
Ik ga geen foto's laten maken, ik vermoedde dit al en heb eerder een halve EV gehad met hetzelfde beeld. Nu hoeft dit beeld niet exact hetzelfde te zijn dat weet ik wel.
Voorbenen hoeven niet op de foto, weet al lang wat daar mis is.
Ik hoef geen precies beeld en een veeartsen mallemolen.

Dit paard en ik gaan een traject in van veel oefenen, rechtrichten, lichte belasting en samen pret maken. Langzaam optimaal worden, al doen we er drie jaar of langer over. Het enige wat mij werkelijk zorgen baart is hoe houd ik hem pijnvrij en blij.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:13

Want wat is het beeld dan? Wat zijn de klachten? Want hij heeft dus pijn nu?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:34

mrie schreef:
Avalanche schreef:

Dit is de visie van de osteopaat.
Ik ga geen foto's laten maken, ik vermoedde dit al en heb eerder een halve EV gehad met hetzelfde beeld. Nu hoeft dit beeld niet exact hetzelfde te zijn dat weet ik wel.
Voorbenen hoeven niet op de foto, weet al lang wat daar mis is.
Ik hoef geen precies beeld en een veeartsen mallemolen.

Dit paard en ik gaan een traject in van veel oefenen, rechtrichten, lichte belasting en samen pret maken. Langzaam optimaal worden, al doen we er drie jaar of langer over. Het enige wat mij werkelijk zorgen baart is hoe houd ik hem pijnvrij en blij.

Ok.

mrie schreef:
Gluteus spier
weinig ontwikkeld ( deels ook gewicht), maar hamstring juist duidelijk ontwikkeld

Dit geeft verkeerde belasting aan, het hoort andersom.

mrie schreef:
Lumbaal 2-4 kyphose, lumbaal 5-6 lordose

Hunter's bump dus met een vernauwing.

mrie schreef:
Palpatie wk: pijnreactie laag
cervicale musculatuur ( brachiocephalicus), rondom lso en regio si gewrichten.

Dat betwijfel ik, want dat is de onderhalsspier. Die zit op een heel andere locatie. Ik vermoed dat de osteopaat een probleem in C6/C7 bedoelt. Daar zit geen SI gewricht overigens, die zit aan de achterkant, maar de wervel moet wel kunnen torderen.

mrie schreef:
Lateroflexie lumbaal naar links beperkt. Lateroflexie hals beperkt naar links

Paard wil dus niet op links buigen......

mrie schreef:
Rechter
achterbeen; weerstand bij in flexie brengen van het been.

...... maar rechts ook niet belasten.

mrie schreef:
Opp buigpees rv duidelijk verdikt, oude blessure, geen kreupelheid

Zit hier littekenweefsel? Hou er rekening mee dat dat een kwetsbare plek blijft.

Even vertaald voor de rest.

En dit is waarom ik foto's zou willen hebben. Als er een vernauwing in de lumbale wervels zit, kun je spieren trainen, maar je zit met de het skelet zelf en helaas is daar niet heel veel aan te doen.
Ook wat betreft de hals. Je zit dus met een stevige onderhals, weinig bovenhals en een paard wat niet wil inbuigen op links. Rechtsachter wil hij ook niet belasten.

Dus ik ben heel benieuwd naar je plan van aanpak.
Want er is een spierprobleem maar je zit met min of meer hetzelfde probleem als Eurodicey met Foxie heeft aan de achterkant.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:57

Klinkt allemaal wel heel bekend ja.. Mrie mijn advies: in het ergste geval geef je 500 euro uit aan een hele leuke dierenartsrekening voor niks. In het andere geval heb je niet 3 maanden of drie jaar voor niets bloed zweet tranen én geld in training gestopt om er uiteindelijk achter te komen dat het niet spier is maar een mechanisch probleem.

Snap dat je het niet wilt als het in jouw ogen niet nodig is. Ik heb drie dierenartsen, een osteopaat en mijn trainer laten kijken naar die verdomde achterkant van Foxie die mij allen hebben verteld dat het wel goed moet komen met die billen van haar. Uiteindelijk waren degene hier het hele verhaal allang voor.. Uiteindelijk is het je eigen keuze, maar bij twijfel. Onthoud dat onderzoek wel heel veel uitsluit
Laatst bijgewerkt door Euridicey op 27-03-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:04

Dat is mijn punt idd :j en vergeet niet wat het emotioneel met je doet als je traint, het even goed gaat, paard weer vast, paard weer kreupel.

Plus je hebt de bespiering tegen. De onderhals is niet je grootste probleem, die kan met correcte training binnen 3 maanden weg zijn, en een mooie kap erop.

De glute en de hamstrings zijn wel een probleem, want dat is een enorme spiermassa, die meer weerstand kan bieden dan jij kunt opvangen, die kracht heb je gewoon niet. Je kunt dat wel wat ondervangen door een pessoa te gebruiken met longeren, een equi-bandage kan helpen, maar dan zit je toch ook weer met die oude peesblessure voor, want je paard zal de glutes moeten gaan gebruiken om zich van achter te gaan dragen, om de voorhand te ontlasten, en die heeft ze niet.

Je loopt dus een vrij groot risico op opnieuw een peesblessure waardoor je weer maanden stil staat. En zeker als die pees nog verdikt is, vind ik dat heel zorgelijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:34

Onderhals... dacht het niet. Maar door zijn bouw kan hij er wel snel een ontwikkelen

Afbeelding

Het is ook heel zorgelijk. Maar het is niet mijn eerste zorgenpaard en ik heb hem nou eenmaal.
Ik kan weet ik hoeveel naar een veearts brengen, dit wordt never nooit meer helemaal goed.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:01

Jeetje wat sneu allemaal mrie, voor alle partijen...