[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:43

s6801881 schreef:
Mic, een roan in bruin tuig :D dat kan ik wel waarderen, dat kleurtje (cognac?) staat haar leuk!

Was die groninger dan helemaal wit met alléén een vlek in de basiskleur?

Ik ben de laatste tijd een beetje aan het lezen rondom Roan, ik vroeg me eigenlijk af, voor de kleurfokkers misschien, of de combinatie Rn x Rn wél wordt gedaan, en zo ja levert dat op lange termijn dan geen problemen op voor de vruchtbaarheid van de merrie (schade door afstoten)? Ik zag dat de vrucht dus ook vroeg wordt verworpen en de merrie opnieuw gedekt kan worden, dus in principe is het niet onethisch om te doen lijkt me, maar ik heb geen idee wat men in de dagelijkse praktijk doet, ook i.v.m. dekgelden etc.

Ik heb geleerd dat als je RnxRn doet dat ofwel het veulen niet levensvatbaar zal zijn of dat ze het vruchtje afstoot.
Kan het me vaag herinneren in een cursus paardenhouderij waar we het over de kleur van het paard hadden.
Ik zoek even op of ik er iets bij geschreven heb.

LadyMadonna

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:25

Homozygoot roan bestaat niet. Als je dus roan x roan doet, heb je 25% kans dat het vruchtje afgestoten wordt in de eerste drie maanden, en 75% kans dat er niks aan de hand is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:35

Moragh schreef:
Zo is AV Papillon ook heel apart vliegenschimmel, hij is bijna weer vos ;)
[ Afbeelding ]

Heel apart maar waarschijnlijk buiten het vliegenschimmel zit hier ook nog iets anders (sabino?) erbij.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 18:54

stef schreef:
Homozygoot roan bestaat niet. Als je dus roan x roan doet, heb je 25% kans dat het vruchtje afgestoten wordt in de eerste drie maanden, en 75% kans dat er niks aan de hand is.

Toch wel!

Er is zelfs een genetisch onderzoek erover gedaan door Dr. Ann Bowling (ZEER bekende genetica):

"Bowling’s conclusions are compelling because she was able to prove by molecular analysis that homozygous roans do exist, said Dr. Cecilia Penedo, associate director of the UC-Davis Veterinary Genetics Lab. Penedo is readying the manuscript of Bowling’s study.
Although two earlier reports confirmed the existence of homozygous roan stallions in two equine breeds, Bowling’s study concentrated on Quarter Horses.
“A couple of reports that have come out provide evidence of homozygous stallions that are alive and breeding,” Penedo explained. “Ann did a fairly large study of roans in the American Quarter Horse Association (AQHA) stud book. The conclusion was that there was no evidence that roan was lethal.”

Ook zeer interessant:
"The roan gene is closely associated with the E gene, which determines a red or black base coat. Therefore, roans have a high percentage of offspring that are the same color as the roan parent."

Meer informatie hieromtrent: http://www.hancockhorses.com/homoz-roan.html

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:07

Mijn roan merrie heeft uit een roan hengst idd een roan zoon.
Er schijnt ook iets met roan en tobiano te zijn. Een paard wat beide draagt, geeft niet beide door. Ik zal uit mijn roan bonte met een effen hengst dus nooit een roanbont veulen krijgen

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:45

Dank je voor de leuke reacties.. Net als Papillon is Djenno een extreme vliegenschimmel, ook Djenno's manen en staart zullen uiteindelijk spierwit worden.. De stippen begonnen bij hem voornamelijk op zijn hoofd en schouders, maar breiden zich inmiddels al flink uit naar de rest van lijf hoor.. Over een paar jaar zal ie er bijna bruin van zien ;) (doet ie al een beetje)

Afbeelding

Afbeelding

Zo was ie ooit, jaartje of 10 geleden *D

Afbeelding

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:49

wow!
die is mooi

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 19:58

stef schreef:

Sommige bronnen nuanceren dat en geven aan dat enkele roan varianten wel levensvatbaar kunnen zijn in homozygote vorm, maar dat vraag ik ook niet. Zoals je in mijn post hebt kunnen lezen had ik wel begrepen dat het homozygote embryo in een vroeg stadium wordt verworpen, maar ik vraag me af of Rn x Rn dan wel wordt gedaan omdat de vrucht zo vroeg wordt afgestaan, en zo ja, geeft dat op lange termijn geen problemen voor de merrie door cystes o.i.d. in de baarmoeder? En hoe wordt dat dan gedaan met dekgelden? Is het risico voor de hengstenhouden (gust = nieuwe dekking) of voor de merrie-eigenaar (gust = opnieuw dekgeld betalen)?

Terug naar de vliegenschimmel: een vliegenschimmel kan onregelmatig verkleuren. Zo kan het zijn dat delen van het lichaam langer wit blijven en andere delen erg snel spoetjes krijgt. Ook daarover is niets te zeggen. Een bloody shoulder heeft een veel geconcentreerder patroon, vaak gaan de vliegjes helemaal in elkaar over. Voor zover ik weet is Papillon niet sabino, hij hooguit minimum sabino kenmerken (volgens mij is die witte vlek geen echte witte vlek). Daarnaast ben ik nog geen sabino nakomelingen tegen gekomen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:08

Citaat:
Zoals je in mijn post hebt kunnen lezen had ik wel begrepen dat het homozygote embryo in een vroeg stadium wordt verworpen, maar ik vraag me af of Rn x Rn dan wel wordt gedaan omdat de vrucht zo vroeg wordt afgestaan, en zo ja, geeft dat op lange termijn geen problemen voor de merrie door cystes o.i.d. in de baarmoeder?

Roan in homozygoot vorm bestaat dus embryo absorptie/verwerpen, alhoewel het misschien wel voorkomt, zal niet meer problemen geven met RN x RN dan met andere kleuren.
Zie link van Hancock connection waar heel veel gefokt wordt met Roan x Roan.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 20:10

over het linkje heen gelezen. Interessant :j zijn toch een fors aantal dieren met RnRn!

goldyloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:06

is een lichte wildkleur met 2 kleuren manen,zebrastrepen, aalstreep ook bijzonder?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:12

Ik ken iemand die een ggk roan hengst heeft, en zij accepteert geen roan merries.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:21

s6801881 schreef:
Terug naar de vliegenschimmel: een vliegenschimmel kan onregelmatig verkleuren. Zo kan het zijn dat delen van het lichaam langer wit blijven en andere delen erg snel spoetjes krijgt. Ook daarover is niets te zeggen. Een bloody shoulder heeft een veel geconcentreerder patroon, vaak gaan de vliegjes helemaal in elkaar over. Voor zover ik weet is Papillon niet sabino, hij hooguit minimum sabino kenmerken (volgens mij is die witte vlek geen echte witte vlek). Daarnaast ben ik nog geen sabino nakomelingen tegen gekomen.

Duidelijke uitleg, dankjewel. :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 09:41

onze lusitano
valk met wild
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 10:28

Is hij cream getest dan? Want kan ook alleen wildkleur bruin zijn... Erg mooie tekening op de benen trouwens! (en zijn hoofd lijkt zelfde kleur als romp?)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 15:41

Ik heb vandaag een paar foto's gemaakt van wat bijzonder gekleurde mini's, zal ze zo even uploaden :))

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 16:14

Pony 1
Kleur kan ik echt niet thuisbrengen... := De vacht is palomino appaloosa achtig, maar de benen en de manen horen er niet bij, ik weet het zelf even echt niet, ik ken de kleur niet :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Pony 2
Wildkleur/grullo appaloosa achtig?
Afbeelding
Afbeelding

Veulentje 1
Afbeelding
Afbeelding

Veulen 2
Lijkt me eigenlijk gewoon een schimmeltje die bont geboren is?
Of roan?
Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 18:23

hengstje is duidelijk valk, eerste veulentje ook. merrie grullo appaloosa en laaatste veulen vos pintaloosa

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:08

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:23

Dat hengstje lijkt echo wel... Waar heb je deze foto's gemaakt?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:29

ze word nog getest,maar voor bruin vinden we haar eigenlijk veel te ligt in de winter vacht is ze nog lichter van kleur.moeder was valk dus ze kan cream mee gekregen hebben,vader was wild kleur zwart
Moragh schreef:
Is hij cream getest dan? Want kan ook alleen wildkleur bruin zijn... Erg mooie tekening op de benen trouwens! (en zijn hoofd lijkt zelfde kleur als romp?)

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-12 21:29

is inderdaad een panter of een groot schabrak bij het hengstje

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 01:04

Palomino die ik rijd, hij heeft vos kleurige manen gekregen door ouderdom (is nu 13 ofzo? )
Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 10:49

GaelleS schreef:
Die eerste pony lijkt mij valk + app ofzo. Ik zie toch allemaal vlekjes of niet ?

Dat is de overgang van winter naar zomervacht. Wintervacht is bleek, zomervacht is goud. Lijkt me geen ap

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 11:21

@elien de goedgekeurde hengst In de Ban van Pjotr heeft dezelfde kleur.... vooral op foto 2 zijn rond de staart duidelijk vlekken te zien