Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Seventeen

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:40

Ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik binnenval, maar ik ben sinds kort eigenaar van een 3-jarige volbloed. In Nederland gefokt en komt niet van de baan af. Ze wordt pas in juni 3, dus nu nog 2,5, maar ze is nog zo klein. Blijft nu steken op ongeveer 1.57.
Is dit normaal voor volbloeden? En wat voeren jullie die kleintjes? Ze krijgen bij mij in de zomer onbeperkt gras en evt. hooi en 2/3kilo brok. In de winter onbeperkt hooi met de brok.
Ik maak mij een beetje zorgen dat ze misschien te klein blijft, omdat ik nogal lang ben vandaar.
Maar volgensmij is het voor volbloeden ook wel vrij normaal pas laat uit te groeien?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 14:54

Volbloeden zijn eigenlijk juist vroegrijp. De gemiddelde maat van een volbloed zit tussen de 1.55 en 1.65.
Wat je alleen vaak wel ziet is dat ze na hun koerscarriere nog groeien omdat ze ook anders worden van bouw EN de meeste natuurlijk al stoppen voordat ze de leeftijd bereiken dat ze uitgegroeid zijn. Ook kost het sporten veel energie. Hoe is die van jou gefokt?
Vroegrijp of laatrijp eigenlijk groeien alle paarden door tot hun 6e ongeveer.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 15:19

kyrkelover schreef:
Volbloeden zijn eigenlijk juist vroegrijp. De gemiddelde maat van een volbloed zit tussen de 1.55 en 1.65.
Wat je alleen vaak wel ziet is dat ze na hun koerscarriere nog groeien omdat ze ook anders worden van bouw EN de meeste natuurlijk al stoppen voordat ze de leeftijd bereiken dat ze uitgegroeid zijn. Ook kost het sporten veel energie. Hoe is die van jou gefokt?
Vroegrijp of laatrijp eigenlijk groeien alle paarden door tot hun 6e ongeveer.

Het is een Heraldik xx uit een volle volbloed moeder, die is ongeveer 1.65m. Vm kom ik zo even niet op.
Het maakt mij gewoon onzeker haha! Wil graag het beste voor ze kunnen doen, en daarom begin ik aan alles te twijfelen.
Wat voeren jullie aan het opgroeiende jonge spul?

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:05

Oh leuk, Heraldik, en dan nog zo'n jong paard. Ik wist zelfs niet dat er nog sperma van te krijgen was. Heb je een foto? De vader van onze jaarling is ook een Heraldik Die is 1m70+, en Heraldik zelf was ook geen kleintje. Hopelijk groeit ze nog wat uit!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:18

Nou is Heraldik natuurlijk ook geen kleintje.
Hier het jong spul allemaal op vitamine/mineralen korrel en jaarling brok.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 17:40

Mij is anders ook bekend dat volbloeden lang doorgroeien. Dat werd mij ook verteld en heb ik zelf ook wel ervaren haha. Ook omdat ze zo vroeg al in de sport lopen zal hier invloed op hebben.

Op zich zijn volbloeden niet mega. Inderdaad wat kyrkelover zegt! Dus 1.57 is absoluut niet gek voor een 2,5 jarige. Maar geef het zeker nog tijd.

Ik zou gewoon onbeperkt hooi en eventueel gras geven en eventueel kan je hem/haar binnenkort op een vitaminebrokje gaan zetten. Maar echt veel meer hebben ze natuurlijk niet nodig op die leeftijd. Als ze echt schraal blijven met inrijden en verder oppakken kan je kijken naar wat er eerder in het topic gedeeld is zoals speedibeet etc, maar daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:20

Deze vraag zal misschien wat discussies oproepen, maar ik ben me even aan het oriënteren.
Wat schatten jullie de kansen in voor problemen bij een (import) paard dat van de renbaan af komt? Ik wil geen Foxie 2.0 XD Mijn trainer schat het vrij groot in. En denken jullie dat ik dergelijke problemen op tijd kan zien? (voordat ik het paard al 3 maanden heb lol)

Van plan om alleen er voor te gaan na een goede klinische én röntgenologische keuring (rug is niet standaard, misschien wel doen? kan dat altijd?). Maar zelfs als we dit doen, zijn de problemen dan voorzien?
Met problemen bedoel ik: problemen omdat ze mogelijk te vroeg zijn ingereden, beschadigd tijdens het koersen etc. Jullie kennen het rijtje vast wel.

Hiermee stuur ik geen haat naar de rensport, wel naar de mensen die de (ongeschikte) paarden erna afgedanken (en exporteren)

Ik weet dat de kansen kleiner zijn op problemen als ik een Nederlands gefokt EV aanschaf, maar ik los het liever op met de verkoper (=handelaar). Ook op juridisch gezeik te voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:43

Euridicey schreef:
Deze vraag zal misschien wat discussies oproepen, maar ik ben me even aan het oriënteren.
Wat schatten jullie de kansen in voor problemen bij een (import) paard dat van de renbaan af komt? Ik wil geen Foxie 2.0 XD Mijn trainer schat het vrij groot in. En denken jullie dat ik dergelijke problemen op tijd kan zien? (voordat ik het paard al 3 maanden heb lol)

Van plan om alleen er voor te gaan na een goede klinische én röntgenologische keuring (rug is niet standaard, misschien wel doen? kan dat altijd?). Maar zelfs als we dit doen, zijn de problemen dan voorzien?
Met problemen bedoel ik: problemen omdat ze mogelijk te vroeg zijn ingereden, beschadigd tijdens het koersen etc. Jullie kennen het rijtje vast wel.

Hiermee stuur ik geen haat naar de rensport, wel naar de mensen die de (ongeschikte) paarden erna afgedanken (en exporteren)

Ik weet dat de kansen kleiner zijn op problemen als ik een Nederlands gefokt EV aanschaf, maar ik los het liever op met de verkoper (=handelaar). Ook op juridisch gezeik te voorkomen.
Het vroege inrijden is het probleem niet (dat is zelfs vrij gunstig), eventuele aangeboren afwijkingen of blessures van het trainen of opgelopen tijdens de handel kunnen dat wel zijn. Daarom zou ik dus nooit een ex-renpaard kopen waarvan ik niet weet waar hij gestaan heeft en die via de "goedkope" handel hierheen komt. Jumpers worden overigens vaak wel wat later ingereden, ook een beetje afhankelijk van waar ze staan, dus als het vroege inrijden je toch tegenstaat, kun je altijd in de NH-hoek kijken.

Je moet je realiseren dat de paarden die hier via de handel terechtkomen, niet 'hand picked' zijn door die handelaren. Die handelaren kopen er gewoon een zwik op, laten ze in een groep op de wagen laden en zien wel wat ze hier in Nederland overhouden om te verkopen. De kans dat je met een kapot paard eindigt, is zo een heel stuk groter dan wanneer je weet waar ze vandaan komen en hun hele geschiedenis kent en daar ook een eerlijk antwoord op krijgt. Of je die problemen zelf kunt zien, hangt een beetje af van hoeveel oog je ervoor hebt, dat kunnen wij niet zo zeggen. :P Mijn belangrijkste criteria waren: 1. recht op de benen, zowel vanaf de zijkant als van de voor- en achterkant (een paard met een achterhand als Foxie had ik bijvoorbeeld al laten staan); 2. niet al te lange kootgewrichten; 3. geen al te weke rug. En uiteraard rad op het beeldmateriaal.

Vandaar ook mijn aanbod dat je altijd welkom bent om, als ik straks weer in de UK ben, bij mij te bivakkeren en op zoek te gaan, want dan heb je om te beginnen meer keus en daarnaast weet je ook meteen wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je het dier koopt. :) Trainers hebben er geen baat bij om te liegen over een eventueel blessureverleden, want die paarden gaan toch allemaal voor bijna niets weg als ze gepensioneerd worden, zeker ruinen, dus het is niet alsof ze er veel geld op verliezen als ze eerlijk zeggen dat een paard ooit iets gebroken heeft (wat ook geen probleem hoeft te zijn, zeker niet als ze daarna nog succesvol gekoerst hebben) of een peesblessure gehad heeft.

Hoewel racing een zware sport is voor de paarden, moet je tegelijkertijd ook realistisch zijn en onthouden dat slijtage bij alle rassen en in alle disciplines voorkomt. Wij hebben ook twee KWPN'ers op 5- en 6-jarige leeftijd moeten laten gaan, en een andere op 13-jarige leeftijd, en die waren allemaal homebred en met beleid beleerd en opgeleid. Dus het is gewoon botte pech, maar de kans op die pech kun je wel aanzienlijk verkleinen door je paard ergens te kopen waarvan je weet wat het verleden is. :) Heel eerlijk zou ik kijken of je je geld terug kunt krijgen van de handelaar...

AlwaysH schreef:
Mij is anders ook bekend dat volbloeden lang doorgroeien. Dat werd mij ook verteld en heb ik zelf ook wel ervaren haha. Ook omdat ze zo vroeg al in de sport lopen zal hier invloed op hebben.

Op zich zijn volbloeden niet mega. Inderdaad wat kyrkelover zegt! Dus 1.57 is absoluut niet gek voor een 2,5 jarige. Maar geef het zeker nog tijd.

Ik zou gewoon onbeperkt hooi en eventueel gras geven en eventueel kan je hem/haar binnenkort op een vitaminebrokje gaan zetten. Maar echt veel meer hebben ze natuurlijk niet nodig op die leeftijd. Als ze echt schraal blijven met inrijden en verder oppakken kan je kijken naar wat er eerder in het topic gedeeld is zoals speedibeet etc, maar daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken.
Ze groeien gemiddeld genomen niet langer of korter door dan veel andere rassen, en het hangt ook van het individu, en deels van de fokrichting, af. Ik ken er die vanaf hun tweede tot hun vijfde misschien een cm of twee à drie zijn gegroeid, maar ook die er nog flink wat centimeters bij gepakt hebben in die tijd. Bij sprinters zie je vaak wat meer 'precocity' dan bij stayers of jumpers, vandaar dat je die laatste twee groepen vaak ook tot op latere leeftijd ziet racen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:13

Ik zou ook zeker proberen of je geld terug kan krijgen van die handelaar en zelf op zoek gaan. Ik zou zeker het aanbod van Mkango overwegen! Of kyrkelover eens vragen, die kan jou ook zeker helpen. Dan heb je iniedergeval meer duidelijkheid over een paard en zijn geschiedenis.

Ik heb vandaag weer op sullie gereden! Hij liep weer goed dus heb m even lekker wat los gewerkt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 22:20

Sorry, maar wat is er gunstig aan vroeg inrijden? :+ Ik verbaas me steeds meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:50

AlwaysH schreef:
Sorry, maar wat is er gunstig aan vroeg inrijden? :+ Ik verbaas me steeds meer...
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het op jonge leeftijd gedoseerd belasten zorgt voor een hogere botdichtheid en sterkere pezen. Helaas wordt paardminnend Nederland steeds softer en denken we dat een paard er baat bij heeft om hem eerst vijf jaar op een plat stukje gras te zetten en er dan ineens op te gaan zitten op een plek waar het dier na drie passen rechtuit te hebben gelopen alweer een bocht om moet. :+

Betekent overigens niet dat ik niet vind dat 3 ook vroeg genoeg is om te beginnen met koersen (sterker nog, ik ben een vrij fel tegenstander van het steeds meer 'precocious' willen fokken van de paarden, omdat ik niet denk dat dat het ras ten goede komt), maar het vroege inrijden an sich is niet per se waar ik een probleem mee heb op basis van de beschikbare informatie. :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:21

Net wat Mkango zegt. Eigenlijk is het zo dat tot nu toe 99% van alle wetenschappelijke artikelen tot de conclusie komen dat het vroege inrijden van groot voordeel is. Dit is overigens ook iets wat ik in de praktijk mee heb gemaakt.
Dit hebben ze op meerdere manieren bekekeken. Lengte van koer carrières, uitval door blessures, röntgenen van de botten etc etc. Er zijn echt legio onderzoeken over en zelfs een onderzoek die dan al die onderzoeken weer vergelijkt. De rensport loopt ver vooruit met het doen van wetenschappelijk onderzoek. Dit om meerdere redenen eigenlijk. 1: Het is een simpel iets om te onderzoeken omdat je minder last hebt van variabele zoals bij bijv. dressuur. 2: In de rensport wordt veel geld vrij gemaakt (wereldwijd!!) om de sport te blijven verbeteren. Dit is iets wat overigens niet alleen bij dieren, maar ook bij mensen keer op keer bevestigd wordt. Als je pas als 10 jarige begint met trainen ben je gewoon echt te laat. Op nog oudere leeftijd beginnen staat zowat gelijk aan gescheurde spieren en pezen.

Om terug te komen op je vragen Eurodicey: Het grootste probleem aan import vind ik dat je het verhaal/ de geschiedenis niet kent. Ik weet er bijvoorbeeld zeker 4 die te koop komen. 2 er van zou ik met jouw ambities niet aan jou aanbieden. Waarom? : omdat bij ons bepaalde "mankementen" bekend zijn die niet passen bij bijvoorbeeld flinke spring ambities.

Neem Fire Linn die ik nu verkocht heb. Zowat alles vanaf de geboorte is bekend. Heeft afgelopen 4 jaar bij de trainer gestaan hier een dorp verderop. Ik ken hem erg goed en weet hoe ze daar staan etc.
Zo weet ik dat er in de afgelopen 4 jaar geen dierenarts bij geweest is buiten de standaard zaken.
Onze insteek is totaal anders: de eigenaren en trainers willen een leuk adres voor hun paard en communiceren dus ook het karakter/bijzonderheden etc etc.
Die handelaar wil er aan het eind van de rit toch geld aan verdienen en kent echt NIETS van het paard.
Dat is snelle doorloop, snelle handel.

Het aanbod van Mkango is echt super, alleen dan moet er kwa Brexit echt wat gaan veranderen. Of je moet bereid zijn om meer nevenkosten te betalen dan je aan het paard zelf kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 23:42

kyrkelover schreef:
Het aanbod van Mkango is echt super, alleen dan moet er kwa Brexit echt wat gaan veranderen. Of je moet bereid zijn om meer nevenkosten te betalen dan je aan het paard zelf kwijt bent.

Dat is iets wat ik op de vorige pagina idd al aangaf: je aanschafprijs is lager, maar je transportkosten uiteraard wel hoger. :j Onderaan de streep hoef je dan niet per se duurder uit te zijn dan wanneer je in NL je paard koopt, maar dat is idd wel iets wat je mee moet nemen in je overweging!

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:31

Ik waardeer het aanbod ontzettend Mkango! Natuurlijk heb ik liever een paard waar ik alle geschiedenis van weet en ga dan ook liever zelf opzoek. Echter heb ik drie maanden geleden gekozen om een paard te halen bij een handelaar, ik neem ook niemand wat kwalijk dat het zo gelopen is. Elke DA die naar Fox heeft gekeken zei dat haar bouw niet in de weg stond. De DA bij de klinische keuring zei zelfs dat het recht te trainen is. Ik heb veel geleerd en zal met de kennis van nu een paard nu ook laten staan, maar daarom neem ik het de handelaar en mezelf niet kwalijk dat dit is gebeurd.

Ik ben nou eenmaal gebonden aan een budget. Een importpaard is nou eenmaal niet zo duur.. En ondanks dat je niet alle geschiedenis weet, kan je wel veel zien online (hetgeen ik ook niet wist toen ik Foxie kocht).
Ik denk dat we (vriend en ik kopen samen) in een situatie zitten waar, als we met de handelaar dit gaan oplossen het meeste "paard" ervoor terugkrijgen. We gaan nooit alle gemaakte kosten terugkrijgen, ondanks dat we daar recht op hebben.

Ik had voor de grap even alle kosten opgeteld die ik heb geïnvesteerd in Foxie en ik niet in materiaal terug zal krijgen (dus geen dekens, zadel, bitten maar dierenarts, osteopaat, stalling ,voeding etc). Maar dit kwam dus uit op ongeveer €2700 ik ga dat geld echt niet terug kunnen eisen..

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:42

Kyrke wil je me wat van die wetenschappelijke artikelen toesturen? Ik heb namelijk nog nooit een artikel gezien waar de conclusie is dat het een goed idee is om een paard van 3 in te rijden, in tegendeel eigenlijk. Pas vanaf 6 a 7 jaar is het fysiek gezien oke om het paard te belasten.

Daarmee zeg ik niet dat je een paard tot die leeftijd op een stukje gras moet laten staan of een paard van drie helemaal niet zadelmak moet maken. Wat nu gebeurt met de meeste jonge paarden vind ik ook gek. Tot een leeftijd van drie mogen ze buitenspelen en vanaf dat moment wordt er opeens van alles van hen verwacht. Met 0 bespiering en kracht worden ze zadelmak gemaakt en de training begint. Maar alles wat daarvoor komt is zo veel meer waardevol.

Hier een opsomming wat je kan doen met een paard van drie:
- Braaf lopen aan het halstertouw op onbekend terrein. Het verbaast me hoeveel (jonge) paarden deze basis niet hebben. Het niet door je heen lopen, maar gewoon netjes braaf schuin achter je lopen.
- Schriktraining. Leer een jong paard dat het plastic zakje niet eng is of dat een omgevallen prullenbak en opvliegende vogels
- Dubbele lijnen, recht richten vanaf de grond. Het paard leren lopen zonder dat er gewicht op de rug zit
- Uberhaupt grondwerk.. Begin de training zonder er op te zitten. Tegen de tijd dat je het paard dan zadelmak maakt heb je een paard met spier ipv van die dunne kippenekkies waar nu op wordt gezeten.
- één keer in de week max 15 minuten belasten met een ruiter. En het vanaf daar opbouwen.

Maar goed, in de hele paardensport is het "vanaf wanneer" is inrijden een goed idee, een discussie. Volgens mij loopt er nu ook een discussie in het topic "trainingsschema's". Ik zou gewoon altijd goed naar je paard luisteren. Kijken naar lichaamstaal, want paarden zijn daar ontzettend duidelijk in. Een paard dat continue zwaait met de staart, schud met het hoofd of zit te bokken kan je maar beter even laten na kijken bijvoorbeeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:41

Ik heb weleens een 2-jarige gelongeerd hoor. Niet intensief, maar gewoon dat ze het snappen. Werken aan de hand, zulke dingen.
Jockeys zijn vaak heel licht, en die paarden worden op de rechte lijn getraind. Onze jonge rijpaarden werken we vaker in de baan of de roundpen, dus dat is ook een heel andere belasting, veel zwaarder voor de pezen en ligamenten. Maar ik vind het echt niet oké om op een totaal onbespierd paard te gaan zitten.

Ik ben geen voorstander van schriktraining. Te vaak paarden gezien die megahoog in de adrenaline zaten, en omdat mensen willen dat ze het goed doen, de paarden te ver pushen en niet kijken naar de signalen van het paard zelf. Ik ben daar jaren geleden mee gestopt. Ik ben er voorstander van om gewoon met maffe dingen te komen in hun dagelijks leven en ze leren om te gaan met onverwachte situaties en dingen die ze niet kennen.

Paarden zijn nieuwsgierige dieren, en van nature best onderzoekend. Maak daar gebruik van.
En wees niet te voorzichtig met ze, een deur die dichtklapt is geen reden voor paniek en de meest sensibele paarden die ik heb gehad, konden prima omgaan met een deken die van de bakrand viel.

Dubbele lijnen kan heel heftig zijn voor een jong paard, er zit ineens van alles om hun lichaam. Maar er eens een zadel opgooien en erop hangen kan je met een paard van 2 ook gewoon doen. Belonen, en gewoon zorgen dat het geen big deal is.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:14

Euridicey schreef:
Daarmee zeg ik niet dat je een paard tot die leeftijd op een stukje gras moet laten staan of een paard van drie helemaal niet zadelmak moet maken. Wat nu gebeurt met de meeste jonge paarden vind ik ook gek. Tot een leeftijd van drie mogen ze buitenspelen en vanaf dat moment wordt er opeens van alles van hen verwacht. Met 0 bespiering en kracht worden ze zadelmak gemaakt en de training begint. Maar alles wat daarvoor komt is zo veel meer waardevol.

Dat is inderdaad iets dat vaak voorbij komt ook. Vanaf de leeftijd dat we het wel oké achten gaan we ineens all in… pfoe, wat moet dat uitputtend zijn!
Dat gaat dus niet over de rensport hoor, maar paarden in het algemeen. Die bijvoorbeeld vanaf 1 januari drie zijn en gelijk aan de bak mogen.

Ik persoonlijk hecht sowieso erg veel waarde aan alles wat je naast het paard doet en vind het jammer dat het nog steeds niet zo gebruikelijk is. Al gebeurd er natuurlijk steeds meer naast het zadel waar men met hun paarden tijd aan kunnen besteden. En dan bedoel ik niet alleen het longeren, nee; alle dingen die je vanaf de grond doet. Wandelen, poetsen, spelen. Inderdaad, maffe dingen introduceren en af en toe eens een dagje helemaal mensvrij! :+:

Een topic zoals over die trainingsschema’s maakt veel discussie los. Zo zie je maar hoe verdeel we allemaal denken.

Geen haar op mijn hoofd die er ook maar over ma gaat denken om op zo’n gup van twee te zitten. Of ik nou 45 of 70 kg weeg.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:23

Ik heb mijn vorige ingereden toen ze 6 was, omdat ik het weleens tijd vond worden :')

Ik hecht persoonlijk niet zoveel waarde aan rijden. Begrijp me goed, ik vind het heerlijk, maar er zijn zoveel leuke dingen die je kunt doen met een paard zonder erop te gaan zitten :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:26

Dat ben ik het helemaal met je eens! Ik vind rijden hartstikke leuk, maar sinds enkele jaren ben ik veel van alles op de grond gaan houden!

Kan me wel voorstellen dat je bij 6 denkt, ‘zo, genoeg nu’ _O-

Nobli gaan wij nu verder doorpakken. Maar dat is nog steeds maar 1 les per week en twee keer zelf rijden, met wat grondwerk en getut op de andere dagen. En hij leert snel en veel, dus het is ook echt niet te weinig ofzo.
Merk wel dat als hij helemaal vrij heeft, hij echt energie teveel krijgt. Hij moet wat doen! Hij wil ook graag wat met ons doen. Dat vind ik wel mooi. Zal ook zeker komen doordat hij nu niet op gras staat hoor.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:35

Precies! Stop eens met dat gehaast en dat continue opvoeren van druk. Een schriktraining hoeft niet door een paard gedwongen te laten lopen over een lichtgevend neon kleurig zeil.
Met dubbele lijnen werken bedoel ik meer dat je een paard beter eerst kan trainen vanaf de grond voordat je erop gaat zitten.
Tegenwoordig kunnen eigenaren echt niet wachten en even genieten van hun paard. Die kleine overwinningen tussen eigenaar en paard zijn zo veel mooier..

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:53

Dat ben ik helemaal met je eens. _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:20

Onderaan de streep moet eenieder natuurlijk doen waar ze zich het prettigst bij voelen. Ik betaal inmiddels ook al bijna een jaar voor een paard dat niks anders doet dan zichzelf volvreten, en dat zal ik straks ook rustig moeten gaan opbouwen (naast het feit dat ik het ook heerlijk vind om gewoon aan de hand te wandelen met paarden, dus dat zal ook meer dan genoeg gedaan worden). Helemaal prima, maar dat hobbymatig rijden is natuurlijk niet te vergelijken met topsport, en dat is ook de reden dat wij niet aan topsport doen met onze paarden. :D Mijn kracht als work rider lag bijvoorbeeld ook helemaal niet in het snelwerken, want ik mis een stukje hardheid om ze echt te pushen, maar had je iets dat juist tot rust gebracht moest worden, dan was dat meestal mijn ride. Daar genoot ik ook veel meer van, van het "in" hun hoofd kruipen en hun mindset zien te veranderen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:42

Ik ben een dressuurprikker at the end of the day.

En zelfs in het ZZ reed ik nooit meer dan 3 of 4 keer in de week. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen, en je training is effectiever als je minder vaak iets doet. Longeren of vrijheidsdressuur is een andere belasting, en het werkt echt beter als je niet elke dag rijdt.

En stop gewoon als het goed is. Je hoeft geen uur te rijden, een half uur is goed genoeg. Doe de dingen waar je aan wilt werken, eindig met iets wat ze heel goed kunnen, belonen, en klaar. Niet eindeloos gaan drammen op iets wat nog niet lekker gaat....... geniet van de goede momenten, dan is je paard ook blijer in het werk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:47

Ik doe mel geen lol met een mensvrije dag. Alleen toen direct na de boxrust en wondverzorging was ze fysiek contact eventjes zat wat heel begrijpelijk is :j alsnog wilt ze me altijd wel zien. Ik kom bijna elke dag op dezelfde tijd, als ik dan niet kom blijft ze gerust twee uur bij het hek op me wachten. Het scheelt wel dat daar ook een hooibak staat dus ze kan wel wat nuttigs doen als ze wacht haha. En het is volgens mij niet omdat ze het niet leuk heeft in de groep. Het is gewoon gewoonte enzo.

Vandaag heeft mel het weer echt top gedaan met rijden buiten het terrein :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:04

Avalanche schreef:
Ik ben een dressuurprikker at the end of the day.

En zelfs in het ZZ reed ik nooit meer dan 3 of 4 keer in de week. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen, en je training is effectiever als je minder vaak iets doet. Longeren of vrijheidsdressuur is een andere belasting, en het werkt echt beter als je niet elke dag rijdt.

En stop gewoon als het goed is. Je hoeft geen uur te rijden, een half uur is goed genoeg. Doe de dingen waar je aan wilt werken, eindig met iets wat ze heel goed kunnen, belonen, en klaar. Niet eindeloos gaan drammen op iets wat nog niet lekker gaat....... geniet van de goede momenten, dan is je paard ook blijer in het werk.
Ja, dat uur "moeten" rijden snap ik ook nooit zo. Deels ook de reden dat ik een eigen paard gekocht heb: niemand die mij vertelt hoe lang of hoe kort ik moet rijden. Op mijn bijrijdpaarden reed ik meestal zo'n 35-45 minuten, inclusief in- en uitstappen. Niet dat ik daarvoor per se op de klok keek, ik reed dan gewoon tot ik had gedaan wat ik wilde doen en stopte dan. 45 minuten is wel echt mijn max qua concentratie. :=