Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kyrkelover schreef:Volbloeden zijn eigenlijk juist vroegrijp. De gemiddelde maat van een volbloed zit tussen de 1.55 en 1.65.
Wat je alleen vaak wel ziet is dat ze na hun koerscarriere nog groeien omdat ze ook anders worden van bouw EN de meeste natuurlijk al stoppen voordat ze de leeftijd bereiken dat ze uitgegroeid zijn. Ook kost het sporten veel energie. Hoe is die van jou gefokt?
Vroegrijp of laatrijp eigenlijk groeien alle paarden door tot hun 6e ongeveer.
Euridicey schreef:Het vroege inrijden is het probleem niet (dat is zelfs vrij gunstig), eventuele aangeboren afwijkingen of blessures van het trainen of opgelopen tijdens de handel kunnen dat wel zijn. Daarom zou ik dus nooit een ex-renpaard kopen waarvan ik niet weet waar hij gestaan heeft en die via de "goedkope" handel hierheen komt. Jumpers worden overigens vaak wel wat later ingereden, ook een beetje afhankelijk van waar ze staan, dus als het vroege inrijden je toch tegenstaat, kun je altijd in de NH-hoek kijken.Deze vraag zal misschien wat discussies oproepen, maar ik ben me even aan het oriënteren.
Wat schatten jullie de kansen in voor problemen bij een (import) paard dat van de renbaan af komt? Ik wil geen Foxie 2.0 XD Mijn trainer schat het vrij groot in. En denken jullie dat ik dergelijke problemen op tijd kan zien? (voordat ik het paard al 3 maanden heb lol)
Van plan om alleen er voor te gaan na een goede klinische én röntgenologische keuring (rug is niet standaard, misschien wel doen? kan dat altijd?). Maar zelfs als we dit doen, zijn de problemen dan voorzien?
Met problemen bedoel ik: problemen omdat ze mogelijk te vroeg zijn ingereden, beschadigd tijdens het koersen etc. Jullie kennen het rijtje vast wel.
Hiermee stuur ik geen haat naar de rensport, wel naar de mensen die de (ongeschikte) paarden erna afgedanken (en exporteren)
Ik weet dat de kansen kleiner zijn op problemen als ik een Nederlands gefokt EV aanschaf, maar ik los het liever op met de verkoper (=handelaar). Ook op juridisch gezeik te voorkomen.
AlwaysH schreef:Ze groeien gemiddeld genomen niet langer of korter door dan veel andere rassen, en het hangt ook van het individu, en deels van de fokrichting, af. Ik ken er die vanaf hun tweede tot hun vijfde misschien een cm of twee à drie zijn gegroeid, maar ook die er nog flink wat centimeters bij gepakt hebben in die tijd. Bij sprinters zie je vaak wat meer 'precocity' dan bij stayers of jumpers, vandaar dat je die laatste twee groepen vaak ook tot op latere leeftijd ziet racen.Mij is anders ook bekend dat volbloeden lang doorgroeien. Dat werd mij ook verteld en heb ik zelf ook wel ervaren haha. Ook omdat ze zo vroeg al in de sport lopen zal hier invloed op hebben.
Op zich zijn volbloeden niet mega. Inderdaad wat kyrkelover zegt! Dus 1.57 is absoluut niet gek voor een 2,5 jarige. Maar geef het zeker nog tijd.
Ik zou gewoon onbeperkt hooi en eventueel gras geven en eventueel kan je hem/haar binnenkort op een vitaminebrokje gaan zetten. Maar echt veel meer hebben ze natuurlijk niet nodig op die leeftijd. Als ze echt schraal blijven met inrijden en verder oppakken kan je kijken naar wat er eerder in het topic gedeeld is zoals speedibeet etc, maar daar zou ik me nu nog geen zorgen over maken.
AlwaysH schreef:Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat het op jonge leeftijd gedoseerd belasten zorgt voor een hogere botdichtheid en sterkere pezen. Helaas wordt paardminnend Nederland steeds softer en denken we dat een paard er baat bij heeft om hem eerst vijf jaar op een plat stukje gras te zetten en er dan ineens op te gaan zitten op een plek waar het dier na drie passen rechtuit te hebben gelopen alweer een bocht om moet.Sorry, maar wat is er gunstig aan vroeg inrijden?Ik verbaas me steeds meer...
kyrkelover schreef:Het aanbod van Mkango is echt super, alleen dan moet er kwa Brexit echt wat gaan veranderen. Of je moet bereid zijn om meer nevenkosten te betalen dan je aan het paard zelf kwijt bent.
Euridicey schreef:Daarmee zeg ik niet dat je een paard tot die leeftijd op een stukje gras moet laten staan of een paard van drie helemaal niet zadelmak moet maken. Wat nu gebeurt met de meeste jonge paarden vind ik ook gek. Tot een leeftijd van drie mogen ze buitenspelen en vanaf dat moment wordt er opeens van alles van hen verwacht. Met 0 bespiering en kracht worden ze zadelmak gemaakt en de training begint. Maar alles wat daarvoor komt is zo veel meer waardevol.
Avalanche schreef:Ja, dat uur "moeten" rijden snap ik ook nooit zo. Deels ook de reden dat ik een eigen paard gekocht heb: niemand die mij vertelt hoe lang of hoe kort ik moet rijden. Op mijn bijrijdpaarden reed ik meestal zo'n 35-45 minuten, inclusief in- en uitstappen. Niet dat ik daarvoor per se op de klok keek, ik reed dan gewoon tot ik had gedaan wat ik wilde doen en stopte dan. 45 minuten is wel echt mijn max qua concentratie.Ik ben een dressuurprikker at the end of the day.
En zelfs in het ZZ reed ik nooit meer dan 3 of 4 keer in de week. Spieren hebben 48 uur nodig om te herstellen, en je training is effectiever als je minder vaak iets doet. Longeren of vrijheidsdressuur is een andere belasting, en het werkt echt beter als je niet elke dag rijdt.
En stop gewoon als het goed is. Je hoeft geen uur te rijden, een half uur is goed genoeg. Doe de dingen waar je aan wilt werken, eindig met iets wat ze heel goed kunnen, belonen, en klaar. Niet eindeloos gaan drammen op iets wat nog niet lekker gaat....... geniet van de goede momenten, dan is je paard ook blijer in het werk.