Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:53

jeetje, wat erg dat je beide ouders overleden zijn, ik zie in je profiel dat je pas 26 bent. wat eng.
gelukkig vindt je steun bij de dieren, ja dat is vaak wel zo. ik woon een stuk verder dan mijn zus; Van bij mijn zus is het nog 2 u rijden tot bij mij, ik woon veel zuidelijker, op de taalgrens in belgie. ben naar hier verhuisd omdat mijn man van hier is. Helaas, want ik mis de nabijheid van mjin zus meer en meer.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:26

Welkom Avalon! Ik zie dat je paardje bij de stichting Paardenopvang Achterhoek vandaan komt. Ik heb hem daar al eens op de site gezien, wat is hij al opgeknapt zeg! Wat leuk voor je dat je een konik krijgt, zijn echt leuke paardjes hoor en Loki is ook een hele leuke naam. Het lijkt me leuk om op de hoogte gehouden te worden van je ontwikkelingen en avonturen met Loki. Wat vreselijk dat je je beide ouders verloren hebt in 1 jaar, dat lijkt me echt afschuwelijk. Zelf ben ik mijn vader verloren toen ik 17 jaar was en heb het er nog moeilijk mee. Dat is nu 11 jaar geleden, vergeten doe je het nooit. Ik gun je al het geluk met Loki toe!

Hier even weer een tijdje niks van me laten horen. Het gaat allemaal niet zo goed hier. Ik dacht dat eindelijk alles een beetje stabiel zou zijn, ik heb inmiddels na mijn afstuderen een baan gevonden, dus heel erg leuk. Altijd in de nabijheid van dieren, want dat is in Dierenpark Emmen voor 4 dagen in de week. Een positieve slag aan alle ellende: sinds februari loop ik elke week bij de dierenarts en is het nog geen 1 dag goed gegaan met al mijn dieren...Maar afgelopen week is ook mijn oma overleden én ik heb eergisteren mijn kat in moeten laten slapen. Hij was al lang ziek (nierfalen), maar dat ik hem zo snel in moest laten slapen had ik toch niet verwacht. Het gaat altijd zo snel. Hij was mijn maatje al 11 jaar lang, heeft me door het verlies van mijn vader heen gesleept, ik mis hem zo, het is zo stil in huis. Dus vandaar dat ik ook even niks van me heb laten horen, het gaat allemaal niet zo lekker. Zijn poezenvriendinnetje zoekt hem steeds en miauwt en kijkt op elk mogelijk plekje waar hij kan zitten en dat doet me zoveel pijn.

Ghashira, doe maar rustig aan met het pakketje hoor, voor mij heeft het geen haast.
Ik hoop dat het verder met jullie allemaal (naar omstandigheden) goed gaat.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:07

Het zit jou ook al niet mee Nadine, wat vreselijk allemaal :( Gecondoleerd met het verlies van je oma en ook veel sterkte met het verlies van je kat. Ik snap dat je hem mist, vooral nadat hij je door zulke moeilijke tijden heeft gesleept. Ik heb mijn honden van mijn moeder gekregen en ook bij hun vind ik veel steun. Moet er niet aan denken dat ik die ook nog ooit verlies.. Wel goed nieuws dat je een baan hebt gevonden bij dierenpark Emmen. Wat voor werk doe je daar?

Ik houd jullie zeker op de hoogte hoe het met Loki gaat lopen. Ik heb er vertrouwen in dat het helemaal goed komt met ons. Hij komt op een weitje, maar 3 min bij mijn huis vandaan, dus ik kan er meerdere keren per dag even langs. Hij komt samen te staan met de jaarling van een vriendin van me, dan heeft hij een leuk speelmaatje van zijn eigen hoogte en leeftijd. Ik betwijfel namelijk of hij al 2 is, want hij oogt nog zo smal! Deze week gaan we de hele weide opknappen en dan komt hij deze of volgende week.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 13:26

jeetje Avalon je beide ouders verliezen op zo'n jonge leeftijd is niet niks :(:)
en met ghasira en Nadine gaat het ook al niet lekker

hier gelukkig geen problemen, enkel nog steeds de financiele kant maar he dat komt wel goed
en een nestje pups, niet gepland maar eigenlijk wel heel erg leuk

Avalon87 schreef:
Ik betwijfel namelijk of hij al 2 is, want hij oogt nog zo smal!
vergis je niet, koniks zijn absoluut geen brede paarden, in tegendeel ze horen juist smal te zijn. Het zijn warmbloeden he, mensen vergelijken ze vaak met fjorden maar qua bouw gaan ze meer richting een arabier dan een fjord. Op plaatjes lijken ze vaak breder dan dat ze zijn(vele zijn ook vaak te dik) en veel mensen hebben bij de konik het beeld van de te dikke/met hangbuiken van de veulens koniks in de 'natuurgebieden' voor zich. Ik krijg ook vaak de opmerking 'maar ze is zo smal?' als ik zeg dat mijn paardje een konik is maar voor een konik is ze echt niet smal. Laatst op wedstrijd nog een ijslander tegengekomen, zelfde kleur, even hoog en ergens ver weg zijn de rassen wel familie van elkaar maar Wolf paste er bijna 2 keer in _O-

komt vast wel goed met jullie 2 :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 03:36

hey van, ja klopt, als ik nu jana de highland en jull samen zie staan , jull past netjes 2x in jana. jana is echt breed..vooral haar kont. Haar benen zjin ook veel zwaarder , maar ze heeft gelukkig geen grote voeten(zelfde schoenmaat als jull, haha)waardoor ze toch nog elegant lijkt.
Maandag gingen de kinderen in belgie weer naar school en had ik dus eindelijk een dagje "kindvrij", wel zo leuk, heb mijn dochter ontzettend graag, maar eens wat tijd voor mezelf is ook leuk. Eileen was geweest, haar zoon zit bij mijn dochter in de klas, en we hadden afgesproken na het droppen van de kids te gaan rijden. Ik heb met jana gereden en zij met Jull. Het was bij Jull weer even geleden + hij had de nacht op box gestaan, wat hij op zich niet zo leuk vindt, is dan meestal nogal onstuimig, maar hij was de rust hetzelve , wel goed voorwaarts en heeft zich super voorbeeldig gedragen. Hij springt nu ook galop aan , op de zit dus dat is een grote stap voorwaarts. jana was niet zo voorbeeldig: ze staat hengstig en is best kregel. ze is ook ontzettend sterk in haar hals, als ze iets niet leuk vindt, geeft ze een ruk aan het bit en dat heb je dan wel gevoeld. Ik rij haar met een spaans bit(met D ring waarbij je de teugel op 2 plaatsen kan zetten, als je m onderaan zet, heb je beetje hefboomeffect)er zit ook kinketting bij maar die zet ik erg los, met bontje rond. Jull rijden we nog steeds met sidepull en gaat geweldig. Mooi om zien wel die twee tesamen, hij grullo met aalstreep, zij yellow dun met aalstreep, allebei dikke manen en strepen op de knieen.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 23:42

Hallo allemaal,

Ik lees al enige tijd mee met jullie topic, dus ik zal mezelf nu maar eens introduceren :j ! Ik ben Belinda, 25, en sinds kort in het bezit van een ondeugende Konik ruin genaamd Kaiyo. Jullie kennen hem uit dit topic waarschijnlijk als Gerrit, ik geloof dat een van jullie ook bij hem is wezen kijken toen hij een aantal maanden geleden te koop stond! Ik ben super blij met hem, hij is wel een echte uitdaging (niet voorwaarts in de bak/buiten juist tegenovergestelde, weinig geduld met grondwerken, weinig respect voor persoonlijke ruimte etc) en werkt af en toe net iets anders dan het gemiddelde doorsnee paard haha!

Ik vroeg me trouwens af hoe jullie paardjes erbij staan in de winter (stal of 24/7 buiten). Wij staan nu op een stal waar ze zomers 24/7 buiten staan en s'winters op een kleine verharde paddock van 9 - 21.00 staan en daarna op stal, maar heb de voorkeur voor s'winters ook 24/7 buiten eigenlijk (randstad helaas niet heel makkelijk). Werken jullie ook met dekens, of rijden jullie daar te weinig voor?

Groetjes, Belinda

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:56

Even een snel berichtje tussendoor, ik reageer binnenkort even weer op iedereen, maar ik moet zo naar mijn werk.
@ Belinda: Wat leuk, Gerrit. Fijn dat hij een leuk baasje heeft gevonden! IK ben degene die bij hem is wezen kijken. Prachtig dier, maar sluit me aan bij wat je gezegd hebt. Daar moet je nog even mee trainen, maar dat komt vast goed. Hij loopt in de stap echt compleet anders dan mijn eigen konik, Gerrit voelde meer als een Fries, zo'n lekker schommelende stap, dat vond ik wel fijn, mijn konik Pumbaa loopt zelf heel vlak. Mijn Konik staat 24/7 buiten met schuilstal uiteraard, denk dat dat voor Koniks wel het fijnste is. In ieder geval elke dag weidegang is wel een must (en eigenlijk voor ieder paard). Ben benieuwd naar je vorderingen en foto's :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 10:42

welkom Belinda, fijn te horen dat Kaiyo(veeeel betere naam dan Gerrit :D) een leuk huisje heeft gevonden. Hij klinkt zo wel wat als mijn konik

hier staan ze ook 24/7 buiten, in de bak met inloopstal en in de zomer overdag op het land. Mijn konik is nog jong dus tot nu toe steeds vrij gehad in de winter dus dekens zijn nog niet nodig geweest. Deze winter krijgt ze weer een paar maanden vrij(ik rij endurance dus in de winter heb ik altijd een trainingsstop) maar wil ik ergens in januari(ligt aan het weer) weer langzaam beginnen, misschien scheer ik haar dan wel geheel of gedeeltelijk maar tot die tijd krijgt ze geen deken op.

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:45

Wat leuk zo een snelle reactie! Heerlijk dat jullie paardjes de hele dag buiten staan, ook s'winters. Hopelijk vind ik ooit ook zo'n plekje hier in de buurt :). Ik ben echt benieuwd hoe hij er van de winter uit gaat zien qua vacht, waarschijnlijk wordt het echt een schaapje.

Ja Gerrit vond ik echt niet kunnen voor zo'n paardje haha ! Helaas staat het wel zo in zijn paspoort :(. Oeh endurance, dat zou ik ooit ook nog wel willen denk ik.

Ah Nadine jij was dus langs geweest :)! Maar inderdaad het is nog wel een uitdaging om hem op niveau te krijgen. Ik ben nu in ieder geval qua veel bezig met tempo wisselingen, proberen hem voorwaarts te houden (wat een hele klus is!) en wat losser te krijgen, maar vooral niet teveel van hem te eisen.

Paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:51

dat is best een flinke kerel, stevige billen zitten daar op vergeleken met Wolf's kippekontje :D

er zal nog veel werk aan zitten, met Wolf ben ik er ook nog lang niet maar dat komt van zelf wel goed

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 20:03

hoi iedereen, hier momenteel een erg moeilijk periode..dochter kan niet zo best mee op school...add geconstateerd vorig jaar reeds, ik wist dat dat moeilijk ging zijn, maar niet dat het zo'n impact ging hebben, dus alle dagen mijn handen echt vol met 'r..gevolg: nog minder tijd voor paardjes en had al niet veel tijd.... heb wel maandag heel kort met jull gereden, was erg lang geleden, eileen rijdt er tegenwoordig meer mee, maar had zelf ook even zin..ging super. Hij doet het zo goed, dat mannetje, heb de indruk dat eigenlijk de lange rusttijden tussenin, hem momenteel ten goede komen. Hij stond vrij goed voorwaarts, maar houdt dat nog steeds niet lang vol, bij mij althans, bij eileen dus wel. maar toch tevreden. maar begrijp dus wel belinda, als ze zegt dat ze aan haar koniks's vooruit moet werken.
Met jana is het vallen en op staan. haar conditie en lichamelijk welzijn is enorm verbeterd, ze straalt, maar tegelijk is ze ook veel dominanter en heter geworden...niet altijd makkelijk omdat iki vooral een kalm en rustig paard zocht. Bij het longeren met de pessoa viel ze me aan, de stelling naar binnen was te groot blijkbaar en ze kon de druk niet aan. Is verscheidenen keren naar me uitgevallen. Best eng. Je verliest zo je vertrouwen. Langs de andere kant vind ik haar zo TOP, in alle opzicht, dat ik het niet over mijn hart krijg haar weer in te leveren of ... life is difficult

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:03

Hoi allemaal.

Zondag gaan we Loki dan eindelijk ophalen! *\o/*
Het heeft even geduurd, we moesten de wei nog helemaal opknappen.
Maar dan is het eindelijk bijna zover! Ik hoop dat alles goed gaat zondag.
Foto's volgen :D Welkom Belinda. Wat is Kaijo een mooi paard zeg! Hij lijkt op de foto's heel groot. Wat is zijn stokmaat?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:27

Rond de 1,45m Avalon, dat weet ik nog ;)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:30

Prachtige foto's Belinda, wat is hij toch mooi :+:

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:55

@Avalon: Wat spannend dat Loki al zo snel komt! Te gek joh, benieuwd naar de foto's!! Om nog even op je vraag terug te komen, ik werk bij de 3D attractie en bij het theater van het dierenpark. En uiteraard heb ik af en toe wat momenten dat ik met de dierverzorging mee mag lopen wat helemaal te gek is.

@Ghashira: Jeetje het zit jou ook echt nog niet mee zeg, wat balen allemaal nare dingen...Gelukkig dat het met Jana haar gezondheid weer wat beter gaat! Zou me niet teveel zorgen maken om haar uitbarstingen (tenzij het natuurlijk echt veel te gevaarlijk wordt) maar je hebt haar nu een aantal weken en dan breekt meestal de test periode aan (tenminste bij alle paarden die ik ken en heb gekend). Denk dat je daar wel doorheen komt met haar, in ieder geval niet te snel opgeven hoor, dat zou zonde zijn!

Hier gaat het ook helaas allemaal nog niet van een leien dakje. Heb weer veel verlies van dierbaren gehad de laatste tijd waar ik het heel moeilijk mee heb. Tevens ben ik mijn weiland nu ook kwijt en daar heb ik ook behoorlijk stress van. Ook heb ik nu een drukke baan en minder tijd voor de paarden dan ik zou willen, maar ik moet gewoon nog een beetje mijn weg in alles vinden denk ik. 1/2 x in de week lukt het me op dit moment om wat te doen met ze, maar ik hoop binnenkort gewoon weer 4/5 x in de week. Het is jammer dat het buiten al zo snel donker is, ik werk zo'n 10 uur per dag en dan blijft er niet veel tijd over. Maar wel laatst Pumbaa weer zonder hoofdstel en zadel gereden, ging echt perfect. Het sturen op zit gaat echt super, zowel als de draf, stap en halt houden puur op zit. Hij reageert zo licht en soepeltjes en krijg nu echt het idee dat hij me WIL begrijpen, echt heel erg fijn is dat. Ik heb hem al bijna 3 jaar en we hebben heel veel tegenslag gekend, maar als ik voel hoe het nu gaat, dan besef ik toch dat ik heel ver al met hem ben gekomen en dat ik bijna ben waar ik wil zijn met hem: een partnership vormen. Ik heb het gevoel dat hij nu pas eindelijk door heeft dat niet alle mensen hem kwaad willen doen. Galop doe ik nog niet zonder hoofdstel omdat hij daar nog wat te onstuimig voor is, dan hang ik de teugels er weer even aan en rij hem dan vrijwel zonder contact. Hij heeft nog behoorlijke aanvallen van het ene op het andere moment, wanneer je denkt dat hij rustig is, kan hij van het minste geringste weer helemaal in paniek raken. Dankzij Parelli weet ik nu hoe ik met dat extreme gedrag om moet gaan (het is echt heel extreem gedrag, van steigeren tot aan lostrekken etc.) maar als hij weer tot bedaren is gekomen dan gaat het weer zo goed en is hij dankbaar dat ik op dat moment zijn rustpuntje ben, en sinds ik dat weer heb herontdekt is onze band weer sterker geworden.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:50

mja, paarden... t is ook altijd wat he..en zoveel mensen gaan er zo makkelijk overheen. Ik verbaas me ook vaak weer over hoeveel mensen die rijden en paarden hebben,toch zo ontzettend weinig van paarden en hun welzijn, hun denk en leefwereld afweten. die mensen RIJDEN en dat is het dan ook. Kennissen van ons hebben al 25 jaar springpaarden, ma en pa rijden ook recreatief lange afstanden, doen ook elke keer mee aan de TREK, maar toen ik zei dat ik een highland had gekocht en al n konik had, dan vallen die compleet uit de lucht. Kennen niets van "meer alternatieve" rassen, enkel bwp, nrp, kwpn , dat kennen ze.. grondwerk en nhs vinden ze zweverig maar het fijne kennen ze er niet van en van zadels kennen ze alleen het verschil tussen een spring en dressuurzadel en een "cowboyzadel", waarbji ze dan "oooooohhhh, hoe tof" roepen als ze een soort van "kartonnen" made in mexico westernzadeltje zien ..stoort me soms mateloos, want ze rijden maar aan, maar die hebben nooit wat voor. Maar vooral het neerbuigende gedoe over paarden zoals jana en jull, stoort me, want in hun ogen zijn het geen "volwaardige" paarden, maar flauw afkooksels waar je net wat mee kan rondsjokken. gelukkig heb ik eileen als vriendin, die gelukkig wel wat verder kijkt, hoewel ze een top springpaardje heeft, van topafstamming, hij wordt uitgebracht door andere ruiters, omdat ze zelf het niveau daarvoor niet heeft, maar ze maalt er niet om om hem gewoon een bosrit te gunnen...ze zegt, nou als ie daar een been breekt, het zij zo, maar elk paard, ook topsportpaard, heeft gewoon recht op lkker gewoon paard zijn en dus buiten rijden. Ze rijdt supergraag met Jull en hij is ook super braaf bij haar, echte klik tussen die twee. geweldig. Ik vind het super dat er weer twee konikfans bij zijn. Het gaat er mss tochooit van komen dat we een koniktreffen kunnen organiseren, haha

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:29

@ Van, haha thanks de keuringsdierenarts zei dat er wel wat meer vlees/spier op mocht ;( dus dan vind ik dit wel fijn om te horen!

@ Avalon, inderdaad hij is wat groter dan gemiddeld, vond ik zelf wel een plus :). Ben benieuwd naar Loki. Veel succes met ophalen!

@ Nadine, thanks :). Zonder zadel en hoofdstel, haha daar kan ik alleen van dromen. Vraag me af of dat ooit gaat lukken en of ik dat ooit zelf durf! Klinkt in ieder geval super.

@ Ghashira, helaas denken de meeste mensen zo over paardrijden, maar goed. Zoalang je maar in je eigen methode gelooft toch, niets aantrekken van andere. Een koniksmeeting lijkt me heel leuk in de toekomst

Wij hebben vandaag voor het eerst (met begeleiding) clickertraining gedaan. Heb dit in het verleden veel met mijn hond gedaan, maar nooit met een paard. Was wel een beetje bang voor zijn voedselobsessie, maar het was eigenlijk heel erg leuk! Kaiyo had ook snel door dat hij niet zomaar de appeltjes uit mn tasje / hand mocht afpakken, dus dat viel erg mee gelukkig.

Iemand trouwens een idee wat Kaiyo maximaal voor gewicht qua ruiter mag dragen? Ik ben opzoek naar een bijrijder, maar vraag me een beetje af wat voor maximaal gewicht ik zou moeten hanteren (behalve dat de klik er natuurlijk moet zijn!).

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:34

@ Van, Ik keek even op je profiel, wat voor hond heb jij trouwens behalve de herder? Is dat een saarloos?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:49

het zit je echt niet mee he Ghashira :(:) wel fijn dat het met Jull en Eileen zo goed gaat

gaaf Avalon, nog heel even geduld :D

@Belinda, die da had zeker een fjord voor ogen of nog nooit een konik irl gezien := hij ziet er keurig uit! ik zie juist vaak te dikke koniks, Kaiyo moet eecht niet dikker hoor op de 2e foto zou ik zelfs zeggen dat er wel wat af mag en de juiste spieren komen ook vanzelf wel.

clickeren is niet mijn ding maar ik denk wel dat een konik daar heel geschikt voor is, ze zijn vreselijk intelligent
qua gewicht zou hij denk ik best 65-70 kg kunnen hebben, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe goed die persoon rijd, een zak aardappelen van 60 kilo is een stuk lastiger rond sjouwen dan iemand van 70kg die keurig in balans zit.

Mijn reu is een Tamaskan Dog, op dit moment hebben we 9 kleine Tamaskan herdertjes :=
[BB-ITP] puppy's geboren

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:05

in de universitaire dierenkliniek in gent hebben ze me gezegd dat een paard een derde van zijn eigen gewicht makkelijk kan dragen, zodra het meer wordt, kan het soms nog wel, maar dan moet je idd al gaan kijken of het paard al wat volwassener is, goed gereden en dus goed in balans en of ook de ruiter goed in balans zit en meewerkt. Ik schrok er wel van dat Jana, de highland, die er behoorlijk zwaar uitziet, niet zwaarder was dan 378 kg. Jull is een stuk fijner dus ik schat hem op 270 kg of zo. Hoewel Jull best een forse konik is. Ik denk dat hij onder de koniks hier op het forum haast de "dikste " is. wat niet wil zeggen de sterkste. Maar goed, 1/3 van 270 kg zou 90 kg zijn dat hij in totaal kan dragen. Reken al gauw 10-15 kg voor je tuig, dan kan er nog een ruiter bij van 75-80 kg. Lijkt me veel voor Jull. Misschien weegt een gemiddelde konik geen 270 kg...

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:06

Afbeelding
dit is jana vandaag.. ik ga zodadelijk op bezoek bij haar fokker, waar ze 16 jaar geleden geboren werd.
jana zal nu wel wat meer wegen dan in de kliniek, ze is duidelijk aangekomen (moest ook er moest ong;60 kg bij, ze zou 450 moeten wegen om goed te zijn)
als ik haar zo zie denk ik dat een konik 250 zou wegen???

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:07

Afbeelding
even een grotere versie van de foto, anders zien jullie niets.
ben benieuwd naar de highlands bij de fokker, hij heeft er nu jonge staan in de kleur zoals een konik

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:36

Hoi allemaal.
Loki is er eindelijk! Gisteren hebben we hem opgehaald, gelukkig is alles supergoed verlopen!
We hadden verwacht dat hij moeilijk te laden was, omdat zijn eerste ervaring niet de beste was. Maar hij liep meteen voetje voor voetje de trailer in, achter een bakje met snoepjes aan. In de trailer stond hij heel rustig en hij ging zelfs netjes achteruit de trailer af de wei in. Toen we eenmaal in de wei waren, dook hij met zijn snuit in het gras en daar is hij de hele middag gebleven. Hij staat samen met een jaarlingmerrie, maar zolang hij nog niet gecastreerd is, staat er een afscheiding. Naar het andere paardje keek hij helemaal niet om! Nadat hij uitgebreid de hele wei gestofzuigd had, waren wij aan de beurt voor een inspectie. Het is zo een apart paardje, ik heb nog nooit zo'n rustig dier gezien! Je zou denken dat hij al heel oud is en veel ervaring heeft. Hij kijkt nergens vreemd van op, herkennen jullie dat? Het lijkt ook wel of hij liever bij mensen is, dan bij andere paarden. Hij lijkt heel zeker van zichzelf en erg zelfstandig. Savonds ben ik nog even gaan kijken, had mijn hond even meegenomen. Ook daar kijkt hij helemaal niet vreemd van op, hij kijkt een keer en gaat weer rustig verder met eten. Wat ook wel grappig is, is dat hij ook heel graag twijgjes en struikjes eet, doen die van jullie dat ook? Er staat niets giftigs in de buurt, maar vind het toch een beetje eng dat hij vanalles eet.. Ik wilde nog even vragen wat jullie de Koniks te eten geven? Loki heeft nu nog veel oud gras ( zit niet zoveel meer in) over een tijdje wil ik hem graag hooi bij geven en ik zat te denken aan een beetje natur's best van pavo, voor de vitamines. Vanmiddag neem ik mijn schoolwerk mee en dan ga ik lekker de hele middag bij hem in de wei zitten.

@ Van, wat een gave hond!!
@ Belinda, even in jouw profiel gekeken, we hebben nog meer gemeen behalve een Konik ;) Ik heb ook 2 kruising husky's, haha.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 12:25

dat klinkt héél bekend :D Wolf loopt ook overal zo op af, vind mensen ook geweldig, eerste wedstrijd dit jaar ook, ze dook meteen het gras in alle nieuwe dingen en paarden werden gewoon genegeerd. Tijdens de voorkeuring in de drukte stond ze rustig om zich heen te kijken en had ze een hartslag van 34. Ze is ook de baas in onze 'kudde' terwijl ze dus veel jonger is dan die andere 2. Inderdaad ontzettend zeker van zichzelf wat opzich heel fijn is maar tijdens het rijden ook heel lastig kan zijn, vooral in combinatie met de hoge intelligentie, breng zo'n dier maar eens op andere gedachten als ze eenmaal een bepaalde mening over iets hebben, das knap lastig :')

hier krijg ze hooi en (nu nog)gras. In het wedstrijd seizoen krijgt ze krachtvoer bij(kentucky lite E) en buiten het seizoen krijgt ze alleen na het rijden wat muesli. Wolf eet inderdaad ook vaker van bomen en struiken dan onze andere paarden.

mijn reu heeft ook een vleugje husky dus ik hoor er ook bij O:)

@Belinda, wat is die andere grullo op de foto's in je profiel voor paardje?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:46

@Avalon: Wat leuk van Loki, klinkt goed zeg!! Hier helemaal niet herkenbaar wat je beschrijft, maar ik heb natuurlijk ook een uitzondering. Pumbaa vertoont eigenschappen van autisme, dus dat is echt niet te vergelijken met elkaar. Hij is heel erg op zichzelf, trekt niet naar mensen en ook amper naar andere paarden, heel af en toe kroelen maar hij wil het liefst altijd met rust gelaten worden. Daarentegen heeft hij wel weer extreme verlatingsangst... Dat eten van struiken is wel herkenbaar, doet ie hier ook. Ik maak me er niet teveel zorgen om, omdat hij goed weet wat hij eet, aangezien hij natuurlijk in het wild is opgegroeid. Ik ga er vanuit dat hij geen giftige dingen gaat eten, maar uiteraard hou ik het wel in de gaten. Bij mij krijgen ze nu alleen gras dmv stripbegrazing en ze zijn veel te vet nu, maar dat komt mede door te weinig beweging ivm drukte van mezelf. Ze krijgen niet teveel te eten. Zomers krijgen ze elke dag een pavo koekje voor de dagelijkse vitamientjes. Swinters krijgen ze (onbeperkt) hooi en nature's best muesli van Pavo.

Eindelijk een dagje vrij en ben ik ziek :( Kan ik alsnog niks met de paardjes doen terwijl ik zoveel inspiratie heb en gisteren bij Horse Event ben geweest en weer fantastische shows heb gezien! Frustrerend is dat dan als je niks met de paardjes kunt doen.

@Ghashira: Je kunt duidelijk zien dat Jana aangekomen is, goed teken!! Pumbaa weegt echt geen 250 kilo hoor! Maar hij is natuurlijk wat zwaardere type konik als je het vergelijkt met Wolf, maar met de ontworming reken ik altijd zo'n 150 voor mijn shet en 450 voor Pumbaa. Denk ook wel dat hij ongeveer zoveel weegt, misschien wat minder (rond de 400 kilo) maar zeker geen 250 kilo...tenminste dat denk ik, weet het natuurlijk niet 100% zeker, maar daar ga ik niet vanuit.