Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:17

Wat een ... nieuws Eurodicey. Sterkte met het verwerken van dit klote nieuws.
Haar bekken was ook wel erg scheef. Was ze op buigproeven en volte verder wel goed buiten het stijf zijn in de rug?
Je weet iig nu waar haar probleem zit en daar kun je dan op anticiperen/rekening mee houden.
Ik ken paarden die totaal opgegeven zijn ivm problemen in hetzelfde gebied en daarmee heel best functioneren en pijnvrij. LET WEL ik wil daarmee niet zeggen dat dit altijd lukt/het geval is.
Het kan wel beter vergroeid zijn dan nog niet want nu het vergroeid is geeft het ook minder onrust. (Denk bijvoorbeeld aan spat waarbij hetzelfde het geval is).
Ik zou dus niet direct opgeven, maar er ook niet te lang mee aanmodderen.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:58

Euridicey schreef:
nou jongens.. slecht nieuws. Dierenarts(en waren er 2) is geweest. Laten lopen over het harde, zachte, buigproef jullie kennen het wel. Geconstateerd dat haar rug niet lekker beweegt dus toen een röntgen gemaakt van haar rug. Geen kissing spines te zien en het "extra botje bij de schoft" zag er niet gek uit, trauma waarschijnlijk, maar niet de oorzaak van haar pijn.
Vervolgens een echo gemaakt.. en dat zag er niet veelbelovend uit:

Bekken is van binnen scheef. Het bekkenvleugel staat scheef. De aanhechting van de SI aanhechting bekken aan het wervelkolom is verschoven en de tussenwervelschijven in het lumbale deel in het bekken is vergroeid..

Conclusie: kapot paard met heel veel geluk wordt het een recreatief paard. Beestje is vehdomme 6 jaar oud.

Nee wat een klote nieuws zeg!! Ik ben benieuwd hoe de revalidatie gaat lopen.. maar hoe dan ook heftig zeg..

en singa wat een superleuk paard zeg! <3

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 23:49

Singa: lekker mee gaan spelen en vooral blijven filmen :)

Eurodicey: Je zou aquatraining kunnen overwegen, en bij mijn omaatje heeft een osteopaat heel veel verlichting gebracht. Verder goed laten bekappen. Recht krijg je ze niet, maar er is wel reden om hoopvol te zijn :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:07

Hier een kleine update van Fire.
Erg trots op hem en normaal gesproken heeft hij zijn nieuwe huisje gevonden.
Ik blijf altijd voorzichtig. Vind dat het pas zover is als een paard op de nieuwe plek staat, betaald is en het goed gaat. Maar als het door gaat zal hij naar het buitenland vertrekken als familie/recreatie/sport paard.

Foto's willen helaas niet uploaden..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 00:39

Nice, die leukerd <3 hij verdient het <3

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:04

kyrkelover schreef:
@Mrie jouw verhaal is een voorbeeld zoals ik het helaas heel veel zie.
Vervolgens krijgt 8/10× de rensport de schuld.( ik zeg niet dat jij dat deed, maar dat het vaak geroepen wordt)
Zo zie je maar weer hoe anders het kan zijn. Ik denk dat het voor menig volbloed eigenaar een eye opener kan zijn ala ze wat over het verleden te weten komen.

Dit heeft niks met rensport te maken, dit is gewoon handel, verwaarlozing, slecht zorg, onkunde en onverschilligheid.

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:11

Ik denk dat heel veel nieuwe volbloed eigenaren ook echt geen idee hebben van voeding en speciale hoefzorg.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 11:37

Euridicey schreef:
nou jongens.. slecht nieuws. Dierenarts(en waren er 2) is geweest. Laten lopen over het harde, zachte, buigproef jullie kennen het wel. Geconstateerd dat haar rug niet lekker beweegt dus toen een röntgen gemaakt van haar rug. Geen kissing spines te zien en het "extra botje bij de schoft" zag er niet gek uit, trauma waarschijnlijk, maar niet de oorzaak van haar pijn.
Vervolgens een echo gemaakt.. en dat zag er niet veelbelovend uit:

Bekken is van binnen scheef. Het bekkenvleugel staat scheef. De aanhechting van de SI aanhechting bekken aan het wervelkolom is verschoven en de tussenwervelschijven in het lumbale deel in het bekken is vergroeid..

Conclusie: kapot paard met heel veel geluk wordt het een recreatief paard. Beestje is vehdomme 6 jaar oud.

Nogmaals… zo vreselijk k*t nieuws. Dikke knuffel :knuffel:

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:24

Wat een rotnieuws Euridicey :knuffel: wel heel erg goed dat jij geluisterd hebt naar je paard en actie hebt ondernomen. Dat is misschien weinig troost nu, maar toont dat je toch echt het beste met haar voor hebt.

Fijn dat Fire (waarschijnlijk) een nieuw baasje heeft!

Het topic gaat erg hard! Ik lees momenteel meer mee en reageer iets minder, gewoon omdat typen ook nog steeds met 1 hand gaat en dat duurt me te lang om veel te schrijven :P

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:32

Super super bedankt voor alle steun. Misschien zal niet iedereen achter mijn keuze staan en dat is oke, maar wilde het wel graag delen, aangezien ik wel geniet alle verhalen hier in het topic en jullie heb meegenomen in de korte tijd (3 maanden) dat ik haar heb.
Foxie komt van een handelaar. Ik had een goed gevoel bij de man en gelukkig zat dat gevoel (ook) goed! Hij wil het graag netjes oplossen aangezien de problemen wel te herleiden zijn dat ze die al had voordat ze bij mij was. Hij bood aan om te kijken naar een nieuwe EV die binnenkomen uit Ierland over een paar weken en haar terugnemen en een nieuw huis zoeken voor iemand die wél opzoek is naar een recreatief paard.
Ik heb veel geleerd. Zal de racegeschiedenis opzoeken, röntgenologisch laten keuren en mijn trainer mag ook gezellig mee XD

Er zijn veel tranen gelaten, het is echt een ontzettend leuk paard, maar ik weet ook dat ik haar geen plezier zal doen om haar te houden en continue het gemis hebben dat we nooit een wedstrijd zullen rijden. Er is 100% iemand nu opzoek naar een lief paard om licht recreatief mee te rijden en ik gun haar die mensen graag toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:43

Jeetje, Euridicey, wat een k*tnieuws. :\ Dat is echt wel het laatste waarop je hoopt. En wat een moeilijke keuze, maar wel begrijpelijk hoor! Als wedstrijden rijden écht je doel is, dan doe je jezelf (en daarmee haar) ook geen plezier als je haar wel houdt.

Geef maar een gil als je hulp nodig hebt bij het traceren van de geschiedenis van paarden die binnenkomen.

mrie schreef:
kyrkelover schreef:
@Mrie jouw verhaal is een voorbeeld zoals ik het helaas heel veel zie.
Vervolgens krijgt 8/10× de rensport de schuld.( ik zeg niet dat jij dat deed, maar dat het vaak geroepen wordt)
Zo zie je maar weer hoe anders het kan zijn. Ik denk dat het voor menig volbloed eigenaar een eye opener kan zijn ala ze wat over het verleden te weten komen.

Dit heeft niks met rensport te maken, dit is gewoon handel, verwaarlozing, slecht zorg, onkunde en onverschilligheid.

[ [url=m/5weOtb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jij weet dat, wij weten dat, maar er komen ook regelmatig mensen voorbij die het hebben over hun paard "bij laten komen van de rensport," terwijl wat ze eigenlijk bedoelen is: bij laten komen van louche handel. := Had ik in Engeland geweest, dan had de mijne ook echt niet zo lang "vakantie" gehad. Het doet 'r geen kwaad, maar het is ook niet alsof het heel erg nodig was of zo. Ze kwam de wagen af, werd het land in gebonjourd en deed of ze thuis was. :)) Juist in de rensport krijgen paarden heel veel ruimte om zichzelf te zijn en Auroch heeft echt niks te klagen gehad bij Dascombe.

Elke stal heeft meerdere ruiters, dus klikt het niet met ruiter A, om wat voor reden dan ook, dan wordt ruiter B erop gezet die er wel mee kan dealen - lekker als je heel stickable bent, want dan krijg je dus de jonge testosteronbommetjes onder je kont. :)) Die "in zichzelf gekeerde" dieren die in Nederland vaak voorbij komen, zijn zo geworden door de handel (en, laten we wel wezen, de ondervoeding), want ik ken echt geen enkele volbloed in training die van een outgoing paard naar in zichzelf gekeerd is gegaan. De dieren die wat meer teruggetrokken zijn, zijn dat van nature al. :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:59

Euridicey schreef:
Super super bedankt voor alle steun. Misschien zal niet iedereen achter mijn keuze staan en dat is oke, maar wilde het wel graag delen, aangezien ik wel geniet alle verhalen hier in het topic en jullie heb meegenomen in de korte tijd (3 maanden) dat ik haar heb.
Foxie komt van een handelaar. Ik had een goed gevoel bij de man en gelukkig zat dat gevoel (ook) goed! Hij wil het graag netjes oplossen aangezien de problemen wel te herleiden zijn dat ze die al had voordat ze bij mij was. Hij bood aan om te kijken naar een nieuwe EV die binnenkomen uit Ierland over een paar weken en haar terugnemen en een nieuw huis zoeken voor iemand die wél opzoek is naar een recreatief paard.
Ik heb veel geleerd. Zal de racegeschiedenis opzoeken, röntgenologisch laten keuren en mijn trainer mag ook gezellig mee XD

Er zijn veel tranen gelaten, het is echt een ontzettend leuk paard, maar ik weet ook dat ik haar geen plezier zal doen om haar te houden en continue het gemis hebben dat we nooit een wedstrijd zullen rijden. Er is 100% iemand nu opzoek naar een lief paard om licht recreatief mee te rijden en ik gun haar die mensen graag toe.

Ik denk dat je er goed aan doet, meid :) en ik denk dat het heel veel leed en frustratie scheelt om niet door te gaan met een paard wat niet bij je past.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 13:01

Ik vind je keuze heel goed en vind het zeer netjes van de handelaar ook. Wel mega rot.
Nu vind ik het wel leuk dat je alsnog een EV wil. Het zijn zulke leuke paardjes. Ben benieuwd of er iets tussen zit en hoop van harte dat Foxie een recreatiever plekje kan vinden waar ze lekker rustig aan kan doen! :+:

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:09

Wel in het topic blijven he :D ik ben er eigenlijk ook illegaal want ik doe helemaal niks meer met mijn EV.

Met mijn knappe zwarte kind wel <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:38

Ik denk inderdaad een goede beslissing Eurodicey.
Ik zou echter niet meer zo heel happig zijn op import.
Ook die handelaar weet niet het verhaal van die paarden en laten we wel wezen over het algemeen is het niet het beste wat hierheen komt.
Immers inkoop + transport ed moet wel rendabel zijn voor de handelaar.
Goed dat is iets wat je voor jezelf uit moet maken. In Nederland/Duitsland/België/Frankrijk staan meer dan voldoende volbloeden waarvoor de eigenaren een goed plekje zoeken.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:40

Nog een poging op foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:48

Hij is zo leuk! <3 Ben blij dat hij een fijn plekje gevonden heeft!

kyrkelover schreef:
Ik denk inderdaad een goede beslissing Eurodicey.
Ook die handelaar weet niet het verhaal van die paarden en laten we wel wezen over het algemeen is het niet het beste wat hierheen komt.
Immers inkoop + transport ed moet wel rendabel zijn voor de handelaar.
Goed dat is iets wat je voor jezelf uit moet maken. In Nederland/Duitsland/België/Frankrijk staan meer dan voldoende volbloeden waarvoor de eigenaren een goed plekje zoeken.

En, Euridicey, afhankelijk van je budget en hoeveel haast je hebt, ben je over een paar maanden ook bij mij van harte welkom als je in Engeland wat wilt rondkijken. :) Importeren is nu wel wat kostbaarder, maar of je nu voor bijna niks een paard overneemt en meeneemt naar Nederland, of je betaalt er hier een smak geld voor, maakt onderaan de streep natuurlijk weinig uit. Godolphin heeft bijvoorbeeld een heel programma waar ze hun eigen paarden rehomen, en er zijn ook trainers als bijvoorbeeld Venetia Williams die buitengewoon goed voor haar paarden zorgt en ook zorgt dat ze na hun pensioen goed terechtkomen!

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:03

kyrkelover schreef:

Happig ben ik niet, heb veel geleerd en zal kritisch zijn. Los het liever samen op namelijk :p
Mooie foto's trouwens!
Ik ga het onthouden Mkango!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:16

En je kan kyrkelover aanschieten. Zij heeft echt hele leuke paarden staan :) en zij kan dankzij dit topic (en natuurlijk wat je kiest te delen met haar) een goede inschatting maken van wat bij je zou passen.

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:47

Euridicey, wat een dappere beslissing van je. Ik kan me voorstellen dat je hart en je hoofd niet meteen op dezelfde lijn zaten, maar ook ik denk dat je het juiste gedaan hebt. Veel sterkte nog, en hopelijk komt er snel een gezond paard op je pad wat net zo leuk is, en vindt Foxie een even zorgzaam baasje, die net wat andere verwachtingen van haar heeft. Wat een fijne handelaar trouwens.

Proficiat Kyrke, klinkt spannend allemaal. Dat Fire en (bijna) nieuw baasje erg gelukkig met elkaar mogen worden, daar in het buitenland :) Die pad onder je zadel, wat voor eentje is dat precies?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:48

Handelaar heeft ook geen andere keus natuurlijk. Hij is aan de wet verplicht het dier terug te nemen. Wil hij dus geen gedoe is dit de slimste oplossing voor hem, het dier terug nemen.

@Singa is een endurance pad. Een Toklat cool back.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:14

Nahja, ik sta ook in mijn recht om alle kosten op hem te verhalen, maar dat wil nooit zeggen dat je het ook daadwerkelijk krijgt.. Heb ook helemaal geen zin in juridisch gezeik.. Ben al blij dat hijbereid is om mee te werken XD

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 17:43

Tandarts weer geweest. Hij is klaar met wisselen en dankzij haar goede zorg telkens is zijn gebit nu super.

Afbeelding

Afbeelding

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:05

Ach nog helemaal slaperig! Fijn dat zijn gebit weer goed is!

En begrijpelijke keuze Euridicey :(:)

En leuke foto's van Fire kyrkelover! Hopelijk gaat alles door met zn nieuwe plekje.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 11:58

Jaarlijkse tandartsbehandeling is hier ook standaard. Beter voorkomen dan genezen.

Wat verdrietig Euridicey, lijkt me een erg lastige beslissing.

Prachtige combi Fire en het meisje, hopelijk is het doorgegaan en kunnen ze elkaar gelukkig maken.

Gentle is heeft vanmorgen voorijzers gekregen. Super blij met dit topic, want dankzij advies van Kyrkelover, heeft de hoefsmid gekozen voor koud beslaan, lichtere ijzers, die hij voor ijslanders gebruikt en smallere nagels.. zal straks foto plaatsen