Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:06

Dan zal ik je zometeen mijn adres even pb-en.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:10

Ghashira, hij geeft een foutmelding aan bij het pb-en, dat kan schijnbaar niet. Zal ik je dan emailen? Volgens mij komt dat dan op je persoonlijke email terecht, is dat goed?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:21

Ik denk dat het aan bokt ligt of aan mijn computer. Ik heb ook geen toegang tot de boktmarkt. Zal het later nog eens proberen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:28

vandaag even in de bak gewerkt met Wolf, heb besloten de wedstrijd eind augustus niet te rijden omdat ik denk dat het toch nog iets teveel is voor Wolf en met die hitte hebben we niet fatsoenlijk kunnen trainen. Volgend jaar ga we weer verder met endurance, voor nu wil ik me meer richten op haar beter aan de hulpen te zetten dat doe ik alsnog vooral buiten maar wil nu ook af en toe in de bak bezig.

na het rijden vandaag ben ik er eens alleen met halstertouw rond de hals op gaan zitten en daar reageert ze verrassend goed op, wat dat betreft staat ze prima aan de hulpen, ze weet heel goed wat ik bedoel alleen besluit ze soms om simpelweg niet te reageren en dat wil ik er uit hebben :P

hier 2 stills uit een filmpje van vandaag

Afbeelding

Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:16

Wat goed Lynn! Ziet er goed uit! Haha ja dat niet luisteren op de hulpen soms is misschien ook wel een Konik trekje hoor, heeft Pumbaa ook last van terwijl hij altijd super licht op de hulpen is, maar wil soms gewoonweg niet luisteren. Foto 1 ziet er heel ontspannen uit, fijn dat ze zo goed op neckrope reageert, dat benadrukt maar eens dat je haar mooi licht op de hulpen hebt gemaakt. +:)+

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:57

Op 26 september komt er trouwens een prachtige docufilm in de bioscoop over de Nederlandse natuur. Veelvuldig zie je de konik kuddes voorbij komen. Daar ga ik zeker weten naartoe!!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:59

De trailer van 'De Nieuwe Wildernis':

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:53

het zal zeker een konik trekje zijn, ze is zo ontzettend slim wat heel fijn is met veel dingen maar wat ook heel lastig kan zijn :+

van die film had ik al gehoord, vind het nog al dubbel. Het zijn prachtige beelden maar om dat nou natuur of wildernis te noemen..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:07

Echte wildernis is dat natuurlijk niet, dat bestaat niet in Nederland, maar wel mooie natuurbeelden. Het verbaast mij echter dat er toch nog zoveel verschillende diersoorten 'in het wild' leven.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:42

waw, prachtige foto's van wolf , zo simpel met neckrope, heb dat nog niet met jull geprobeerd, ben daar zelf te onzeker voor. Jull is ook erg verstandig en ik merk dat dat in zijn voordeel speelt, hoe langer hij hier is, en hoe meer hij het gedomesticeerde bestaan begint te kennen , hoe meer hij er op in speelt en probeert zjin voordeel te halen. Niet dat hij stout is of gemeen, maar gewoon slim. Als je vanaf eerste keer dan duidelijk je grens zet en nee zegt, accepteert hij het wel, maar dan zie je hem bij wijze van spreken al nadenken over hoe hij het misschien alsnog kan bekomen. kan niet direct een voorbeeld geven, maar ik merk het vaak sporadisch op bij kleine alledaagse dingen en moet er dan wel even mee lachen. zo slim.
Film ziet er leuk uit, zou hem wel willen zien,al is het alleen al maar voor de konikbeelden. Maar idd, om dat wildernis te noemen, sorry, maar als je in een land als belgie, enkel gaat filmen in de natuurreservaten en in de ardennen in de bossen en details uit het slootleven uitvergroot, kom je ook tot zo'n geweldige film, maar dat weerspiegelt toch niet hoe het er hier uitziet of aan toe gaat. ik hoor ook vaak een buizerd schreeuwen, hier hoog boven de weides achter het huis, maar dat wordt vaak overstemd door voorbijvliegende traktoren /bussen/vrachtwagens. en de eenzame pad die hier de weg waagt over te steken op zoek naar een partner aan de andere kant, wordt gewoonweg platgewalst. Het IS er natuurlijk allemaal wel, maar hoe je het beleeft is heel anders.
Ik heb vandaag het pakje van Loesdau gaan oppikken . mijn blauwe endurance beugels zien er geweldig blits uit. hihi. de jodphurbroek is de eerste broek die eindelijk ruim genoeg zit en ook echt lang genoeg is, ik heb een hekel aan broeken die tot halverweg mijn kuit komen als ik in het zadel zit.
vandaag ook weer met Jana de highland gereden, gisteren ook ruim een uur. vandaag iets minder, ik ben hartstikke moe van alle voorbereidingen voor de TREK., .;begin haar swingende gangwerk gewoon te worden, maar moet toch nog erg wennen aan haar harde mond en mijlenlange nek, zo lijkt het toch, en ze strekt die ook regelmatig helemaal. Nageeflijk is ze ook niet bepaald, daarin zie je dan dat een paardje zoals jull, pas 4 jaar , eigenlijk al heel erg gemanierd is en opgevoed. Maar goed, we komen er wel , zowel met jana als met Jull.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:01

dat heb ik ook met Jasper, die is vreselijk hard in de mond en stug in het lijf, vergeleken met hem is Wolf echt een soepel elastiekje al mist zij nog de balans die hij wel heeft.
ben benieuwd naar de singel en het shirtje :)

gisteren heeft mijn zus wat foto's gemaakt. Gewoon met touwhalster zonder zadel langs de weg naar het bosje gestapt, 2 kids samen op Jasper en de shet aan de hand, geen enkel probleem :Y)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:03

Ziet er super fijn en relaxt uit Van! Leuk :D +:)+

Nou ghashira, als ik het kan met Pumbaa kan jij het ook zeker met Jull! Ik heb gisteren Pumbaa even gereden zonder tuig, hij doet het allemaal steeds beter. De neckrope hangt erom, maar niet hoeven gebruiken, dus we gaan steeds meer richting het rijden in liberty..mijn uiteindelijke droom. Wat met hem soms knap lastig is vanwege zijn vluchtgedrag. Maar gisteren was hij heel erg dapper en deinsde nergens van terug.
Maar nu heeft Pumbaa zijn ijzer eraf! De scheur is na een half jaar helemaal uitgegroeid. Tijdens het rijden in stap en draf heb ik niks gemerkt, maar meneer wilde absoluut niet in galop. Toen ik na meerdere malen geprobeerd te hebben hem eindelijk in de galop had, liep die hartstikke kreupel. Zo raar. Ik hoop gewoon dat het komt doordat hij weer moet wennen aan de andere stand van zijn hoeven zonder het ijzer (hij kreeg met ijzer echt een eendenvoetje) en dat door de galopsprong dat even heel raar voelt. Ik hoop zooo dat het met een paar dagen weer over is. Wat denken jullie?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:03

Ps: Nog even een complimentje over Wolf, wat ziet ze er schitterend uit! Vind haar echt prachtig.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:15

wolf ziet er prachtig uit met haar vlechtjes, echt kunstig, mooie foto's ook.
ik durf eigenlijk zelf niet zo goed rijden zonder zadel. Vroeger deed ik dat wel vaak, zelfs met korte broek en zonder schoeisel, we gingen dan met de paarden baden in de rivier, vlakbij de manege waar ze stonden. (ik had toen geen eigen paard en reed daar met bwp's, dus grote van 1,70 m) ongeveer. Maar na mijn ongeval ben ik zo "onzeker" geworden in alles en ik denk niet dat ik sindsdien nog zonder zadel heb gereden. en dat is dus intussen 20 jr geleden. Jammer, maar het zij zo.
Ik ben hier hartstikke aan het flippen bi het inpakken. Huis staat helemaal op zijn kop. Je moet aan zoveel denken, het lijkt wel een volksverhuis. Eerst pak ik kleding in voor ons drie (manlief pakt nooit wat in), dan wasgerei, beddegoed, schoeisel,en je moet van alles wat mee: om te rijden, om gewoon rond te lopen, voor zon, voor regen... en dat voor 3 mensen, niet evident. Dan alles voor de paarden: zadels, doeken, producten, singels, ..wortelen en voer, emmers, poetsgerei, sjonge jonge. Dan nog kampeergerei: tafeltje, stoeltjes, voortent van de caravan, tenstokken niet vergeten, toiletpapier, ach, we vergeten altijd wel iets, maar ik krijg er zo'n stress van, echt niet fijn. Benijd mijn man wel, die trekt het zich allemaal niet aan, en heeft hoegenaamd ook geen stress. ..pff...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:15

wat raar Nadine, hoop dat het snel weer over is, in ieder geval fijn dat de scheur eruit is :)

mannen en inpakken..... ik weet er alles van :D

mijn zus heeft gisteren weer wat foto's gemaakt (kind heeft een nieuwe camera dus.... :+). Zijn met de trailer naar een bos in de buurt geweest waar ook een meertje bij is. Helaas was het weer wat minder, we zijn lekker verregent :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pony aan boom geknupt voor een pauze :Y)
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:11

Hoi hoi, ziet er nochtans heel leuk uit, ondanks de regen...
wij zijn net terug van het TREK weekend. altijd naar als je terug komt, back to reality, altijd beetje heimwee... nochtans was niet alles rozegeur en maneschijn....
vrijdagochtend toegekomen, paardjes laten rusten en in de late namiddag een rit gedaan die super ging. 2 u gereden, uurtje op , uurtje af, tussenin netjes een drankje. Veel gestapt, eindjes gedraafd aan lekker tempo, ging lekker..paardjes en ik ook tevree. zaterdag ging ik dan met de koets meerijden, mijn man met gashira en sarah dus met jana. Voelde al van s ochtends aan dat het niet lekker zat. En toen we op de middagstop arriveerden met de koets, stond de veearts al bij jana. Jana was ingestort. Stresskolieken, zei de veearts, hartritmestoornissen..ze was er erg aan toe. Heb direct hemel en aarde bewogen om transport te bekomen naar de kampplaats. Ze had intussen inspuitingen gekregen om darmen en hart te kalmeren. Terug op het kampterrein alles ok. zondag heben we haar laten rusten, natuurlijk, vriendin sarah heeft dan met gashira nog met wat vrienden meegereden. KWestie van haar weekend niet te "verpesten" haha..wijzelf malen er niet om, als zoiets met ene paard gebeurt, is het al erg genoeg en heel erg voor dat paard dus bleven we liever bij haar. Vandaag teruggekomen, jana ziet er goed uit en haar hartje is weer ok, maar ik heb vor de zekerheid toch de universitaire dierenkliniek in Gent gebeld en we hebben een afspraak voor morgen om 10u, voor een electrocardiogram en inspanningstest bij Jana. Heel heftig is dit voor me. ik maak al moeilijk een klik met paarden, heb vaak angst , na wat ik 20 jr geleden meemaakte,én met jana was de klik er wel onmiddellijk. En na onze eerste "buitenrit" vrijdag, was ik haasst euforisch, ze had het zo goed gedaan: werkelijk heel erg bomproof en bovendien geen slof, maar goed voorwaarts en toch handelbaar, gewoon ideaal. Ik was dolgelukkig en zag het allemaal zitten. Arm ding. Waarschijnlijk heeft ze totaal geen conditie en was het zaterdag allemaal te veel. Ik had man en vriendin nochtans gezegd dat ze alleen moesten rijden, met hun tweetjes dus, zodat ze het tempo laag konden houden ..hebben ze niet gedaan, zijn met een groep meegereden met hoger tempo, paar keer gegaloppeerd... sarah hing ganse tijd achterop/ vraag me dan wel af: waarom geeft ze geen seintje en zegt: jana kan niet volgen? ze had me vrijdag gezien, dat ik haar moest inhouden en dat ze vorowaarts was. als je dan voelt dat het zaterdag niet lekker zit en je dat paard de ganse tijd moet aansporen, rinkelt er dan geen belletje? Idem voor mijn man. Ik was best boos en verdrietig en ontgoocheld tegelijk. ... nou goed, morgen weet ik meer. Kost me weer een flinke duit, maar goed...ik wil absoluut zeker zijn of ze geen hartkwaal heeft en wil ook haar bloed laten onderzoeken zodat ik weet of ze mss bloedarmoede of wormen of..heeft.. arm ding...doet me weer maar eens beseffen hoe harteloos we vaak omgaan met paarden en hoe ze verkocht en gekocht worden alsfo het fietsen zijn..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:46

Mooie foto's van Wolfje, Van! Lekker in het water!
Hier weer goed nieuws gelukkig, Pumbaa loopt weer goed. Ik heb hem in de bak gereden gisteren en hij galoppeert weer soepeltjes aan en loopt niet meer kreupel!

Jeetje wat balen zeg Ghashira van Jana... Ik vind dat erg sneu om te horen! Misschien is het toch allemaal teveel voor haar geworden, ik weet niet wat voor conditie ze had, maar anders is het natuurlijk best intensief en ook ivm dat je haar nog maar net had, dus voor haar allemaal best heftig denk ik zo waardoor het allemaal teveel is geworden en ze is ingestort. Ik ben blij te horen dat het nu weer beter met haar gaat! Heb je de uitslag van het bloedonderzoek al binnen? En evt. andere onderzoeken?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:50

Ik ga begin september trouwens trailertraining doen met Pumbaa, ik ben heel erg benieuwd. Ik doe het allemaal zelf en huur de trailer een hele week, dus we hebben gelukkig wat tijd. Hoop dat ik hem over zijn angst (trauma: hij is de dag toen hij uit het natuurgebied gehaald is door de eerste eigenaar flauwgevallen toen hij op de trailer moest) heen kan helpen. Ik ga het allemaal op film opnemen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:58

Hoi allemaal.

Ik kom even jullie topic binnen vallen. Ik lees regelmatig mee, omdat ik al een hele tijd geïnteresseerd ben in de Konik. Eindelijk is het dan zo ver, als het goed is, ben ik volgende week de trotse eigenaar van een 2 jarige Konik hengst.

We zijn gisteren naar hem gaan kijken en ik was meteen weg van hem. Hij komt uit het wild en volgens de huidige eigenaar is hij nog zo goed als groen. Ik stapte de wei in en hij kwam direct naar me toe met zijn oortjes nieuwsgierig naar voren geprikt. Voordat we bij hem waren stond hij al bij ons en nadat hij even gesnuffeld had, wilde hij overal geaaid en geknuffeld worden. Ik wist niet wat ik moest verwachten bij een groene pony, maar dit had ik niet verwacht! Hij was bijzonder braaf en zachtaardig, er hing echt een rust rond hem, heel apart!

Erg spannend,waarschijnlijk gaan we hem volgende week al ophalen. Hopelijk mag ik hier af en toe over hem mee kletsen :) Ik weet dat Koniks niet altijd de makkelijkste paarden zijn, dus waarschijnlijk lopen we daar nog wel tegen aan. Maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt met ons. Hieronder alvast een foto van hem.

http://i1145.photobucket.com/albums/o51 ... 1377754670

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:27

welkom! leuk nog een konik eigenaar :D

echt nog een puppy zo te zien, uit welk gebied komt hij? en laat je hem castreren?

het zijn over het algemeen inderdaad hele relaxte nuchtere pony's maar wel met een groot ego tenminste dat is bij mijn dame zo als zij ergens het nut niet van inziet .... maar daar leer je snel genoeg mee omgaan :D

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:23

Hij komt uit de oostvaardersplassen. Ja het is echt nog een baby :) zal nog zeker 2 jaar duren voor het wat meer paard wordt. Maar we hebben tijd genoeg. Ik laat hem idd castreren, maar e
erst maar eens overhuizen.

Hij zal zeker zijn konik aardje nog wel gaan tonen :) maar zijn karakter is heel goed, hij houd ontzettend van kriebelen en knuffelen, dat had ik niet meteen zo verwacht!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:09

Hoi Avalon, leuk dat er eindelijk nog ns een konikeigenaar/liefhebber bijkomt, want we bleven zo een beetje op onze honger zitten naar meer en andere ervaringen. t is een mooie, natuurlijk lijken ze allemaal op elkaar, maar goed;
Hier vandaag nog ns met Jull gewerkt, Eileen is komen rijden en het ging sueprgoed met ons heertje. ze hebben een wandeling van zo'n 6 km gedaan op iets minder dan een uur, dus zeer goed tempo en hij was nog erg fris bij aankomst, zelfs geen zweetje. Kon nog een bokje af toen ik hem op de wei liet. daar staat ie nu met faramir, het arabisch hengstje van vorig jaar, van de merrie die in juli overleden is. faramir is gisteren verkocht, hij gaat naar wallonië (franstalig gedeelte van belgie: zuiden)bij heel leuke mensen,... normaal verhuis ik hem dit weekend, ik doe hem zelf weg.
Met Jana gaat het best goed, we zijn gisteren haar conditietraining gestart en ze was erg goed voorwaarts en wou draven, maar dat mag dus voorlopig even niet. Maar daar had ze zelf geen oren naar. Uit het diepgaande bloedonderzoek van de dierenkliniek universiteit gent is nu wel gebleken dat ze erg afwijkende waarden heeft die kunnen wijzen op een chronische ontsteking, een infiltratie of..tumor... dat kwam gisteren even heel erg hard aan, toen ik dat nieuws kreeg. Ik was het rapport aan het lezen op de mail, toen mijn zus me belde, zij had kort ervoor telefoon gehad van de dierenartsen van gent, om ook mondeling uitleg te geven..(heb me zus als dierenarts opgegeven omdat ik in haar het meest vertrouwen heb, ze is niet alleen me zus, maar gewoon een echt ontzettend goede dierenarts..)eerste reactie was paniek en veel verdriet ... maar dan herstel je je en life goes on. bij haar eerste training gisteren had ik niet de indruk met een tumorale patient bezig te zijn, gelukkig. Maar als het alsnog zo zou zjin, ga ik haar toch houden en verzorgen tot haar laatste snik. Mijn locale veeartse is vandaag terug bloed komen afnemen, voor hercontrole, ze heeft het rapport ook gehad en relativeert het ook, ze vindt jana er ook te best uitzien voro een tumorpatiente. Normaal heb ik morgen al de eerste resultaten. Ik moet zeggen, het is best vermoeiend, sinds jana instortte op de driedaagse, heb ik amper één nacht doorgeslapen. Ik word zwetend wakker en ben gedurig met haar bezig in mijn hoofd. Droom soms dat ik er mee rij en dat ze dood valt onder me. gruwelijk. Ik hoop snel zekerheid te hebben want dit is echt heel tergend.
aan van en nadine: d e pakjes zijn nog niet gepost wegens de toestand hier. heb er geen tijd/energie voor. zal kijke n of ik het morgen kan inpakken.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 19:42

Wat erg Ghashira, wat er met Jana gebeurd is.. Hopelijk valt het uiteindelijk mee met de uitslag. Je moet natuurlijk niet van het ergste uitgaan, maar ik snap je angst wel..
Gelukkig dat het met Juul beter begint te gaan.

De Konikjes lijken allemaal wel wat op elkaar. Ik heb wel het idee dat Loki nog wat lichter is dan die van jullie, maar dat is waarschijnlijk ook omdat hij nog zo jong is. Misschien kennen jullie hem trouwens al, hij is al eens voorbij gekomen op bokt:
jackyline @ [LN] Verstoten konik naar de Stichitng Paardenopvang Achterhoek

Hij is flink bekomen van alle bijtwonden, maar hij heeft nog een litteken in zijn nek. Dat maakt me niets uit, hij is mooi zoals hij is :) Ik ben blij dat ik hem een fijn thuis kan geven.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 22:30

je woont niet zo gek ver weg van de grens zie ik, tilburg..dat is niet zo ver weg van bij me zus, die woont in ravels, weelde, is op de grens met nederland. mss zit een ontmoeting met koniks er ooit wel ns in. het was altijd mijn droom om samen met nadine en van te gaan rijden, met wolf en pumbaa...pumbaa denkt er helaas soms anders over, he nadine..
ja het is best erg met jana, heb een klote jaar achter de rug, mag dat gerust zo zeggen. niks is dit jaar goed gegaan,werklijk niets.
ging normaal ook naar polen op vakantie, voor me 40ste verjaardag, maar door ziekte is dat niet doorgegaan. daarna weer n hoop tegenslagen (nog n hond overleden, paard overleden, veulen dat achterbleef , ook in de zaak van manlief problemen, zwaar autoongeval van man met als gevolg perte totale van onze jeep, enz enz... het blijft maar komen ) ik probeer mezelf altijd op te beuren met het gedacht dat na regen zonneschijn komt en het niet slecht kan blijven gaan, maar helaas komt er net weer altijd iets bij. hoe het mogelijk is weet i kniet, en ik vraag me wel af wat het volgende weer gaat zijn
maar goed, we doen maar verder en zien wel

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 08:39

Dat klopt, wij wonen 10 min van de grens vandaan. We tanken ook altijd in België omdat het een stuk goedkoper is :Y) Dan woont je zus hier inderdaad erg kort bij, Weelde gingen wij altijd naar de markt vroeger. Waar woon jij dan ergens in Belgie Ghashira? Zou gaaf zijn, als er ooit een Konikrit in zou zitten! Klinkt nu nog ver weg met mijn baby, maar de tijd gaat snel.

Jeetje, het heeft jullie ook alles tegen gezeten dit jaar. Dan denk je inderdaad, wat zou het volgende weer zijn. Hoe gaat het nu met je man? Na het ongeluk? Hopelijk heeft hij er niets blijvends aan over gehouden. Een komt nooit alleen zeggen ze altijd.

Helaas kan ik met je meepraten, dit was voor mij ook een rampenjaar. Allebei mijn ouders zijn dit jaar overleden. Mijn moeder in maart en mijn vader vorige maand. Ik merk dat ik steeds meer in een isolement geraak, omdat ik nergens zin meer in heb. Maar thuis zitten kan ik al helemaal niet. Ik kan ontzettend veel rust vinden in mijn beestjes, dus mijn nieuwe Konikje is een meer dan welkome afleiding. Hij komt op de wei te staan, samen met de jaarlingmerrie van een vriendin, 3 min bij mijn huis vandaan. Dus ik kan er iedere vrije minuut doorbrengen, heerlijk. Bij de stichting, werd hij ook gebruikt als therapie paardje, voor mensen met een beperking, vanwege zijn vriendelijke en empathische karakter, hij is heel bijzonder.

Ik hoop dat het nu even afgelopen is bij jullie en dat het allemaal meevalt met Jana.Ik zal voor jullie duimen...
Waarschijnlijk haal ik volgende week mijn paardje op, dus foto's volgen.