Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:27

Heb je een foto van wat hij geprutst heeft Eurodicey. Klinkt zeer bijzonder haha. Ik zal eens een foto laten zien van het beslag waar ze hier allemaal op lopen. Dwz als de pony vol in het wedstrijdseizoen zit, Roi loopt er altijd mee en de arabier in het wedstrijd seizoen, maar dan met zooltjes en silliconen. Let wel laatsgenoemde loopt op internationaal niveau endurance dus ook veel oneffen en stenige paden.Afbeelding

Dit zijn dus staal profieltjes.
Wordt dus allemaal koud beslagen en geeft veel meer mee dan een dik rijpaard ijzer. Zijn ook slechts 1/10e van het gewicht of zo.
Verder nagelen we nooit de achterste gaten, enkel vooraan. Deze nagels zijn dus ook weer smaller gezien de dunne witte lijn die volbloeden hebben. Oh en nog een heeel belangrijk iets is dat een hoefsmid de ijzers met weinig garnituur moet leggen anders kun je dagelijks ijzers zoeken.

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 00:55

Oké en even voor spuit11 hier, wat is weinig garnituur precies? :Y)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 01:12

Euridicey schreef:
nou... Ik wil jullie lieve onbekenden van het internet geen gelijk geven, maar.. Ze loopt vedomme een stuk beter XD Ze is wel gelijk 2cm hoger. Het zijn speciaal afgeronde ijzers en hij heeft er dus een stuk leer aan de achterkant van de hoef tussen gewurmd, zodat de hoef wat rechterop komt te staan.
Ze heeft wel nog pijn (vandaag even gelongeerd, leek nergens op), maar ze struikelt niet continue buiten!

Told ya :D

}>

Nee hoor, super, ik ben blij voor je :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 08:56

_karin_ schreef:
Oké en even voor spuit11 hier, wat is weinig garnituur precies? :Y)

Veel smeden leggen het ijzer wat ruim. Het randje wat dan uit steekt noem je garnituur.
Maarja daar kunnen ze dus ook mooi precies op gaan staan/haken en dan trekken ze dus zo het ijzer onder de voet weg. Kun je de smid weer bellen :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 09:44

Bijzonder hoefje zo. Waarom komen de takken tot op de achterkant van de straal?
Het lijkt ook zo'n mini hoefje hihi

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:52

Ik heb natuurlijk alleen een filmpje gemaakt waar ik mijn telefoon op geen 1 moment stil houd.. Maar goed het is redelijk te zien. Het idee is dus dat het leertje niet onder de voorkant van het ijzer loopt. Ik weet niet precies wat ik er van vind, want de rechterhoef loopt hij niet tot het ijzers, maar iets ervoor. Hierdoor komt al het losse paddockzand er wel tussen en dat kan ik niet lekker er uit krijgen.. Maar goed ze loopt er mooi op!

Afbeelding

Afbeelding

Op de tweede foto zie je mooi hoe afgerond het ijzer is.

En hoe ze erop staat:
Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:09

Poeh, dat zijn wel hele dikke ijzers of vertekenen de foto's?
Ik ben bij mijn merrie meer de ijzers zoals bij kyrkelover gewend (en inderdaad: géén garnituur), niet persé aluminium of race ijzers maar wel vrij dunne ijzertjes.

Nja het voornaamste is dat ze er goed op loopt.
Rolling ijzers helpen vaak inderdaad goed tegen struikelen.

Euridicey

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:12

Zijn zeker dik, foto's vertekenen niks! Samen met de hoefsmid bedacht welk ijzer het best passend zou zijn, maar het was duidelijk dat ze nu veel last had van haar hoeven. Dus de hoefsmid is gaan knutselen om ze het beste te ondersteunen (letterlijk)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 11:57

Oef, ik hoop dat ze blijven zitten.
Let nu heel erg op voor rotstraal, want rommel gaat tussen het zooltje en de hoef zitten en krijg jij er onmogelijk uit. Vandaar dat ik er hier silliconen gel tussen heb zitten. Is alleen heeeel duur dus heb ik echt alleen bij mijn internationale paard voor en achter.
De St. Croix ijzers op mijn bovenstaand plaatje zijn echt ideaal.
Hebben iets opstaande rand voor grip.
Rollen al mooi af hierdoor ook. Zijn lekker licht, maar niet zo afslijtbaar als alluminium.
Nu heeft hij achteraan ook verhoging om minder plat te zetten. Ik rommel liever niet te veel aan de stand.
Veel volbloeden hebben nu eenmaal plattere voeten en het moet natuurlijk niet uit de klauwen lopen, maar stijl krijg je ze eigenlijk niet en dan klopt de voetas ook niet meer.

https://www.stcroixforge.com/nl_nl/hoef ... orde-steel

Voor meer info over de ijzers. Ik besla er al zeker 15 jaar alles mee.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:02

Ja dat had ik begrepen, dat ev hoeven noggal plat zijn. Ik denk dat ze wel blijven zitten. Oef dat klinkt heel duur ._.
Geen idee hoe ik rotstraal nu ga voorkomen, ik haak mijn hoevenkrabber nu onder het zooltje en schud het dan uit XD meer dan dat kan ik niet doen..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:13

Tussen de 2 en 300 euro }:0
En het erge... het gaat 1 wedstrijd mee =100km

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:14

O_O en dat om de 6 weken?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 12:53

Ze weten in elk geval een hoop te verzinnen met die ijzers :p

Zijn de kosten van de ijzers zelf al zo duur kyrkelover, of is dat inclusief de siliconen enzo?
Ik weet dat mijn smid voor rondom standaard ijzers plus siliconen ook iets boven de 200 euro zit dus dat vind ik dan weer niet zo raar.

Grecha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 16:26

@Lauss.... dat zou kunnen, haha
Hangt er vanaf wie je bent op FB :D

Allemaal: DANK voor de leuke woorden!

Stel ik mezelf maar gelijk even voor:
Chantal de Jong (zo terug te vinden op FB, :+ )

Reeds 40+ jaar actief in de paardenwereld. Eigen dekhengsten gehad... etcetera.
Ik werk momenteel nog dagelijks met meerdere paarden.
Tot nu toe zo'n 50-60 ex renpaarden herplaatst en er meerdere gereden en met succes uitgebracht in dressuur. Met Devilin ben ik dus niet aan mijn proefstuk toe :D

Ik kies de paarden dan ook echt uit op type, bouw en karakter. Al heb ik met deze dame mijn handen meer dan vol :+

Binnenkort komt er nog eentje recht van de baan naar mij...... maar daarover later meer (als ze bij ons staat).

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:29

In een volbloedengroep op facebook denk ik..

Ik heb vandaag gebruik gemaakt van t lekkere weer en sullie even gewassen. Hij is welgetelt 10 seconden schoon geweest, toen lag meneer al in t zand. :')

Afbeelding

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:42

Hahaah, ik heb ook staart en benen gewassen. Wel lekker fris <3
Mochten jullie het interessant vinden, zo zien mel haar voorhoeven eruit de dag voor de smid komt:
Afbeelding
Met duim erin voor een idee van de diepte :P
Afbeelding

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:50

Ohhh ik ken die struggle zo goed Lauss, jarenlang schimmels gereden en nu echt mijn pijlen gericht op een bruine, wat een werk is dat zeg!!

Zo Grecha ik ben wel volbloed newbie dus fijn dat er nog meer mensen met kennis zich hier komen melden!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:19

Was inderdaad heerlijk weer. Hier ook weer eens opgezadeld voor een ritje.
Ze had er zin in. Maar door een nog halve wintervacht, bijna 20°, geen conditie maar toch druk willen doen kon ze na afloop gelijk door voor de douche.
Eenmaal in de weide duurde die schoonheid inderdaad ook 10 seconden. Ik leef met je mee Lauss, maar trust me: op een bruine zie je het verschil ook :') .

Ik zou willen dat ze hier zoveel diepte had Sintara. Hier is het de typische uitwaaierende platvoet. Moest na de rit achter ook even bijvijlen, wat haperaars weg en de teen weer afronden.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:05

nou jongens.. slecht nieuws. Dierenarts(en waren er 2) is geweest. Laten lopen over het harde, zachte, buigproef jullie kennen het wel. Geconstateerd dat haar rug niet lekker beweegt dus toen een röntgen gemaakt van haar rug. Geen kissing spines te zien en het "extra botje bij de schoft" zag er niet gek uit, trauma waarschijnlijk, maar niet de oorzaak van haar pijn.
Vervolgens een echo gemaakt.. en dat zag er niet veelbelovend uit:

Bekken is van binnen scheef. Het bekkenvleugel staat scheef. De aanhechting van de SI aanhechting bekken aan het wervelkolom is verschoven en de tussenwervelschijven in het lumbale deel in het bekken is vergroeid..

Conclusie: kapot paard met heel veel geluk wordt het een recreatief paard. Beestje is vehdomme 6 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door Euridicey op 23-03-22 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:09

Ah nee, wat een prut nieuws! :(:)

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:18

Oh nee wat een k*t nieuws zeg… sterkte :knuffel:

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:20

Hoi iedereen! Een tijdje geleden heb ik me hier gemeld toen we onze EV net gekocht hadden. Ondertussen zijn we een paar weken verder, en aangezien ik niet veel te melden had ben ik maar even in het meeleeshoekje gekropen

Veel mooie foto's van mooie paarden voorbij zien komen! Heel leuk en leerrijk om jullie verhalen te volgen. Nu weer over de hoeven en ijzers.

Veel beterschap met je pols, Katya! En welkom aan Grecha en de andere nieuwen :wave:

Ohjee Euridicey, dat is geen fijn nieuws :(:) Zo jong, en dan zo'n verdict. Misschien de moeite om eens te bespreken met een revalidatietrainer? Had je het inderdaad goed gezien dat het in het bekken/SI-gewricht zat, maar dit is niet wat je wil horen natuurlijk :(

Het paard dat we vorige maand hebben afgegeven, had ook zooltjes van siliconen (twee componenten spuitding achtig iets), wel met gewone ijzers. Dat was minder dan de helft van wat ik hier teruglees.

Ondertussen is Cap(py) wat bekomen, is het wondje op z'n schoft dicht, is hij al dikke vriendjes met onze merries (wat minder met onze jaarling, hoewel het echt de bedoeling is dat hij daar samen mee op de wei komt eens deze afgespeend wordt) en hebben we onze eerste ritjes erop zitten. Veel beeldmateriaal is er niet, enkel een klein stukje uitdraven.

https://photos.app.goo.gl/pKvTVnHh211Ca1Yy9

Hij plakt enorm aan het been, dat is voorlopig ons grootste werkpunt. De handrem moet eraf.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:42

Euridicey schreef:
nou jongens.. slecht nieuws. Dierenarts(en waren er 2) is geweest. Laten lopen over het harde, zachte, buigproef jullie kennen het wel. Geconstateerd dat haar rug niet lekker beweegt dus toen een röntgen gemaakt van haar rug. Geen kissing spines te zien en het "extra botje bij de schoft" zag er niet gek uit, trauma waarschijnlijk, maar niet de oorzaak van haar pijn.
Vervolgens een echo gemaakt.. en dat zag er niet veelbelovend uit:

Bekken is van binnen scheef. Het bekkenvleugel staat scheef. De aanhechting van de SI aanhechting bekken aan het wervelkolom is verschoven en de tussenwervelschijven in het lumbale deel in het bekken is vergroeid..

Conclusie: kapot paard met heel veel geluk wordt het een recreatief paard. Beestje is vehdomme 6 jaar oud.

Kuuuutttt........ oh wat klote........ :(

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:49

Doordat jij zo hoog uit het zadel komt, en dan weer landt, dus eigenlijk best grote bewegingen moet maken, ben jij degene die de handrem erop zet. Je komt namelijk achter de beweging en dat remt af, en zeker bij een sensibel paard is het echt dé manier om af te remmen.

Laat je gewoon opgooien, vang het even boven je zadel op, en kom weer neer, maar volg gewoon de beweging van het paard. Dus niet gaan staan, alleen het opgooien even opvangen.
Het idee van lichtrijden is dat het lichter is. Maar op deze manier is het heel heel zwaar.

Paard wil wel die is aan het zoeken naar ontspanning, en een weg naar beneden. Ik denk dat als jij je lichtrijden fikst en je handen voor je gaat dragen, met ontspannen schouder en bovenarm, zodat je hand mee is, dat hij wel voorwaartser is :D

singa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:08

Dank je Ava, ik ga er zeker op letten en wat mee experimenteren!