het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lizenlotte

Re: het Schwarzwalder fuchs kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 07:42

Ja dat had je verteld biancatjee, en ook dat je dan niet meer zou kunnen fokken met haar. :-( Hoe lang duurt het nog voor je de uitslag hebt? Ik duim nog steeds voor een negatieve test!
Anna224 ik kan het me helemaal voorstellen, mooi toch zo'n trotse Papa:-)

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 08:42

Lizenlotte haha sorry het was chaos gisteren in m'n hoofd.. :')
In principe 10 werkdagen vanaf dat ze het monster hebben.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:40

Biancaatje, nee Marja heeft op Facebook gezet (en later verwijderd) dat Modus PSSM positief is. Ze heeft toch zowel Modus als Modim laten ruinen? Of iig dekt Modus nu niet meer. En nu idd die nieuwe dekhengst.

Lizenlotte, als je een PSSM-test doet sluit je inderdaad PSSM1 uit. Dat is geen momentopname!

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:53

Ok bedankt voor de info over PSSM :) maar help. Ik heb mezelf over 86 mitsen en maren heen gezet (want ben nu eigenlijk nog niet op zoek en heb nog nooit een eigen paard gehad, en dus al zeker niet een jonge die nog niet ingereden is. maar ik heb dus wel altijd gezegd dat ik later als ik groot ben graag een eigen paard zou willen hebben, en dan het liefste een fuchs. En ik heb dus hulp van zowel mijn vriendin met dochter als mijn instructrice, stalling en geld zijn ook geen probleem en nog meer algemene paardenkennis is aanwezig in de vorm van een familielid dat bij een handelsstal is ingetrouwd. Ik krijg dit paard maar niet uit mijn hoofd en heb dus in een gek moment contact opgenomen met de verkoper.. Het paard is niet dominant en gek op kinderen en heeft een zacht karakter dus dat past allemaal en nu mag ik ook komen kijken als ik wil. Hij is niet PSSM getest, stel dat ik een afspraak maak en hij is in het echt net zo leuk als ik nu denk dat hij is, wat is dan gebruikelijk vwb het testen? Op mijn kosten of de zijne? En wat als hij wel positief is?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:14

Ryder, oh dat heb ik dan gemist. Ik weet dat Modim geruind is ivm PSSM en dat modus met pensioen is (die heeft ook al flink veel nakomelingen lopen) maar is niet geruind.

Lizenlotte ik zou zeggen gewoon gaan kijken, super leuk! En altijd even spannend een eerste eigen paard.
Je hebt zo te lezen genoeg ervaren mensen om je heen die je willen helpen. Ja en wat betreft de PSSM test, wat zou je doen als hij positief is? Zou je hem dan wel kunnen laten staan bijvoorbeeld.. of krijg je hem dan ook niet uit je hoofd en besluit je hem toch over te nemen?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:15

Wij zijn inmiddels geheel onverwachts gister met Megan verhuisd, het ging echt niet meer op de huidige stal!
Ze staat nu heerlijk rustig in een nieuwe kudde en heeft al helemaal haar plekje gevonden <3

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:35

Wat fijn Biancatjee! Waar sta je nu? Volgens mij zitten we redelijk in dezelfde regio (heuvelrug).

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:35

Wat fijn dat je zo snel een andere plek hebt gevonden en dat Megan zich zo snel thuis voelt:-)
Zal een hele opluchting voor je zijn.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 18:26

Lizenlotte ja ik zou er eigenlijk deze week eens langs gaan om te kijken maar dat werd even versneld :') super fijn dat het wel kon!
Dat is altijd maar afwachten natuurlijk.. en dat ze zich al zo op haar gemak voelt is zeker een opluchting!

Ryder heb je pb gestuurd :)

Anna224

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 07:43

OOHH wat smelt ik als ik mn mannetje met onze dochter zie zoo mooi <3 Biancatjee ik vind Megan een heel mooie naam voor je paard :D

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:44

Anna dat geloof ik helemaal <3

Bedankt! :o had een lijstje met meerdere namen maar deze paste echt bij haar toen ze geboren was <3

Anna224

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:53

Mijn paarden heten Destiny enn Whitemane, maar dat had ik al verteld geloof ik :D Mijn vriend wil nog een hengst erbij en die wil die Invincible noemen haha

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:55

Ik heb een afspraak gemaakt voor maandag over een week, wil hem toch in het echt zien. Het is niet dat ik meteen verplicht ben om te kopen toch? Dus. Kijken kost niks ;-)
Ook ga ik binnenkort een rit plannen bij de stoeterij in nl. Nu mijn vraag: wat is een normale prijs voor een onbeleerde ruin van 3? En wat zou een iets oudere ruin (dus 4 of 5 jaar) die wel ingereden is mogen kosten?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:40

Ze zijn erg gevraagd en dus ook erg duur.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:26

dat ze niet gratis zijn weet ik, maar wat is een normale prijs? Is 5000 een goede prijs voor een onbereden ruin of kan daar nog wat vanaf? En Zit ik ongeveer goed met 7500 voor een ingereden ruin of kost dat veel meer?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:46

Lizenlotte schreef:
dat ze niet gratis zijn weet ik, maar wat is een normale prijs? Is 5000 een goede prijs voor een onbereden ruin of kan daar nog wat vanaf? En Zit ik ongeveer goed met 7500 voor een ingereden ruin of kost dat veel meer?

Daar wil ik de mijne niet voor kwijt. Maar ms moet je je eerst even overal in verdiepen en niet alles hier vragen. Het komt nu over alsof je gewoon niks weet.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 22:57

Slokje azijn dan maar? Ik stel gewoon een normale vraag en die hoef je niet te beantwoorden als je dat niet normaal kunt.. Dit zijn prijzen die ik hier in duitsland zie en ik vraag gewoon of dat normale prijzen zijn, de vraag of een prijs ok is voor een bepaald paard word zo vaak gesteld hier op bokt.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:14

Lizenlotte schreef:

Ik zie ze hier in NL de afgelopen paar jaar voor 9000+ weggaan voor een onbeleerde 3 jarige merrie (bij de sf stoeterij), maar op ehorses gaan ze ook wel voor wat minder wat ik heb gezien. Maar misschien als je een aantal advertenties opzoekt, dan kan je een beetje vergelijken qua prijs voor een beleerde/onbeleerde?

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:34

Minimaal 9000 voor een onbeleerde 3 jarige?? Jee wat een verschil in prijs tussen NL en DLD zeg.. maar goed, hier kun je ze ook makkelijker krijgen dan bij jullie natuurlijk en merries zijn altijd duurder dan ruinen. Maar dan nog.. de onbeleerde 3 jarige ruin staat voor 5500 geadverteerd.

Anna224

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:04

vraagje als mijn vriend besluit er een schwarzwalder fuchs hengst erbij te nemen, mogen we dan gewoon zelf fokken eventueel? helaas is hij net weer vertrokken naar de Baltische staten :(

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:07

Anna ik zou wel even goed kijken naar afstamming, maar dan kan je zelf gewoon fokken inderdaad.
Niemand zal je tegenhouden. Wil hij voor een hengst gaan en hem ook goedgekeurd gaan krijgen?
Ohh wat balen dat hij net weer vertrokken is! :(

Lizenlotte ik denk dat 5500 een aardige prijs is in deze tijd voor een onbeleerde.. ze zijn nu eenmaal prijzig. Wat leuk dat je gaat kijken, kijken kost inderdaad niks. Zou vreemd zijn als je verplicht zou zijn om te kopen

Anna224

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:14

Ja hij wil er een hengst bij niet om te rijden, maar omdat hij zoals hij het zelf zei vd week hele elegante dieren vind :D Ja baal er echt van dat die weer weg is nu weet ik niet wanneer die weer thuis komt ik mis hem nu al :(

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 11:02

Zolang beide ouderdieren gezond zijn en er geen inteelt is lijkt mij dat ze van de rasvereniging alleen maar blij zijn dat je mee helpt het ras in stand te houden door te fokken.
Zo'n week is altijd veel te snel om he Anna224 :-( mocht hij niet eens blijven tot na de pasen? Dat is echt bagger. Hopelijk duurt het niet te lang voor hij weer naar huis mag.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 16:56

Anna ja dat zijn het zeker. Zolang ze inderdaad maar gezond en niet direct verwant aan elkaar zijn zie ik het probleem niet..
Wat balen zeg.. hopelijk duurt het korter dan je denkt en is hij gauw weer thuis! :(:)

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 19:36

Anna ik zou dan wel zoeken naar een goedgekeurde hengst, niet zomaar een willekeurige.
En als je serieus wil fokken kun je beter sperma bestellen want anders moet je elke generatie je hengst inwisselen voor een nieuwe (of je merries) ivm inteelt.

Lizenlotte, qua prijs vond ik onbeleerde paarden rond 5-6k (3 jaar) toen ik een paard zocht. En rond de 10-12k (merrie) beleerd en 8-12k ruin (beleerd). Ruinen beginnen vaak wat goedkoper maar een goed opgeleide ruin is in principe net zo duur als een merrie.