[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 11:24

wat al eerder gezecht is, voor sommige rassen zijn kleuren bijzonder die voor andere normaal zijn. net als de bruinschimmels bij Trekpaarden, en een appel schimmel trekpaard is dan weer heel bijzonder haha. ik ben op stage geweest in Argentinië en criollos hebben echt elke kleur. grullo etc. komt er nog vaak voor. helaas heb ik daar geen foto van bij de hand.
ik heb nog wel een leuke bles, een bles met een hartje erin. deze gaucho had moeder en zoon, en bijde hadden ze precies dezelfde tekeningen en kleur. alleen hij had de voorpluk van de merrie eraan gelaten, dat was het verschil haha.
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 12:28

Wanneer iets een bijzondere kleur is is lastig. Als je het hebt over verdunningen hoort schimmel daar in feite ook bij.
Er zijn ten slotte maar 2 basiskleuren (zwart en rood) en alles wat daarbij komt verandert de basis kleur

Criollo is idd een erg kleurrijk ras :j We hebben er hier een stuk of 10 gehad... bruin, vos, wildkleur bruin, wildzwart (labuno), palo, valk, sabino, etc etc etc

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 13:44

tsp schreef:
brindle:

http://whitehorseproductions.com/images ... ontrol.jpg

WAAAUW WAT EEN APPARTE KLEURTJES !

Die tweede is géén brindle, maar een somatisch mutatie waar de kleurcellen als het ware uitgeschakeld zijn. Een ander patroon dan brindle, maar ook erg zeldzaam.

Overigens kan brindle op twee manieren ontstaan, namelijk door zwarte strepen op de basiskleur, waarschijnlijk gemodificeerd door sooty, en witte strepen op de basiskleur, waarschijnlijk gemodificeerd door een mutatie op rabicano/het KIT gen.

Edit, nog een voorbeeld van een somatisch mutatie waarbij het agoutigen "uit" staat: http://www.whitehorseproductions.com/im ... _gogh1.jpg

uiteraard niet te verwarren met een Chimera, dit paard heeft één genotype.

Faline schreef:
Fotootje van Champ <3 van afgelopen zaterdag. (Toch net een kroontje, die frontriem? :D)
http://i169.photobucket.com/albums/u232 ... -7872b.jpg

Hij blijft echt mijn favoriete "halfbloed" :~ Knap ding <3 Het hoofdstel staat hem echt super!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:04

PocoGaucha schreef:
wat al eerder gezecht is, voor sommige rassen zijn kleuren bijzonder die voor andere normaal zijn. net als de bruinschimmels bij Trekpaarden, en een appel schimmel trekpaard is dan weer heel bijzonder haha.

Volgens mij bestaat er hier een begrijpelijke verwarring over "roodschimmels", "bruinschimmels" en "blauwschimmels" (Engels: rose gray/steel gray). Tegenwoordig worden die verwijzingen voornamelijk gebruikt bij paarden die een Gray-gen hebben (dus genotypisch schimmel zijn en op den duur helemaal wit worden). Rood verwijst naar basiskleur vos, bruin naar basiskleur bruin en blauw naar basiskleur zwart. Althans, zo zie ik het meestal in de weinige Nederlandse stukken staan die ik heb gelezen. Deze termen zijn informele benamingen. De stamboeken zeggen meestal óf alleen schimmel, of schimmel + basiskleur. Vroeger werd er met roodschimmel etc. óók verwezen naar "veranderlijke schimmels" oftewel roan paarden. Dit is echter een compleet ander genotype en fenotype. Tegenwoordig wordt er naar deze paarden verwezen (door het stamboek) als zijnde roan, niet schimmel. Maakt het verhaal wel wat duidelijker, aangezien men, afhankelijk van waar men vandaan komt, met dezelfde informele term twee compleet andere genotypen en fenotypen bedoeld.

Een appelschimmel is dus een paard met een Gray-gen, dus een paard met ten minste één schimmel ouder. Voor zover ik weet worden schimmels niet opgenomen in het NL/BE trekpaardenstamboek. Dus een appelschimmel kan je nooit uit een trekpaard fokken. Een appelschimmel is overigens geen kleur, maar een benaming voor een (mooie) tussenfase in het schimmelen. Afhankelijk van de snelheid waarmee het paard schimmelt zal hij steeds witter en uiteindelijke helemaal wit worden.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 31-05-12 14:07, in het totaal 2 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:06

huh? Een roan is toch een onveranderlijke schimmel? (aangezien die niet wit worden)
en een vos geboren witte een veranderlijke schimmel (aangezien die wel wit word)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:07

Afbeelding

ai.... ik vond weer een fijn barok paard met een kleurtje. Er komt een dag... :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:08

Ik ga nu twijfelen, maar volgens mij is het idee erachter dat een roan "schimmelt" in de zomer, maar zijn kleur terug krijg in de winter, dus een veranderlijke schimmel is. Een echte schimmel kleurt gewoon door naar wit en in onveranderlijk. Tenminste volgens mij zit het zo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:22

argh, frustrerend! Ik heb het andersom geleerd, en nu weet ik het niet! _O-

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:25

stef schreef:
huh? Een roan is toch een onveranderlijke schimmel? (aangezien die niet wit worden)
en een vos geboren witte een veranderlijke schimmel (aangezien die wel wit word)

Ik heb het ook zo geleerd! :j

Lusitano, ik kan je foto niet zien!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:26

xKimberley schreef:
Die Quarter is leuk! :)
En die AT, wauw.. _O_ Echt die mooie gouden glans heeft ze. :D

Officieel niet. Ze is geen gouden AT, maar een svetlo bulanaya (licht valk ipv goud valk). Maar dat neemt niet weg dat ze in de volle zon zeker wel een metallic gloed heeft, alleen niet zo sterk als de als goud geregistreerde AT. Ze glimt in elk geval genoeg voor mensen om even van de fiets te stappen en haar te bewonderen, haha.

Ik vind persoonlijk vliegenschimmel wel bijzonder, zeker binnen bepaalde rassen (statistisch alleen al). In die zin zou de mijne qua kleur ook niet zo bijzonder zijn omdat ze een beetje metallic heeft (en toch tussen de 30 en 40% metallic is binnen haar ras) en 1 op de 4 van haar ras valkkleurig is. In dat opzicht is ze niet speciaal, ook al komt metallic bij maar weinig rassen voor (allen met Turkoman bloed in de basis) en is valk in het algemeen geen veel voorkomende kleur en is haar ras nog altijd erg zeldzaam (niet alleen in NL).

Maar goed, of die redenatie relevant is voor het topic... een reguliere wildkleurbruine Fjord 'hoort' niet in het topic, maar een fjordkruising met die kleur wel? Of ook niet? Dat een (reguliere) schimmel, zwarte, bruine of vos, mits er geen bizarre mutatie bij zit (bijv op het KIT gen), niet thuis hoort in het topic kan ik sowieso wel inkomen, maar voor veel andere kleuren is het minder evident. Vliegenschimmel wel? Of alleen met bloody shoulder? Roan alleen als er geen shetlander of trekpaard bloed achter zit? Wildkleur alleen als er geen konik, fjord e.d. achter steekt? Is dus allemaal niet helemaal 100% evident in mijn ogen.

Het is dus af en toe een beetje een grijs gebied, maar meestal gelukkig niet. In plaats van ons erover op te winden zou ik gewoon aangeven aan diegenen dat je de kleur niet bijzonder vindt omdat het een basiskleur is (voor dat ras). Vind ik hoor. :)

Dus officieel hoort de mijne hier eigenlijk ook niet thuis... :o Want voor haar ras is metallic en valk vrij normaal als ik de statistieken bekijk; ze valt in beide gevallen binnen een minderheid, maar wel een aanzienlijke minderheid voor haar ras.
Misschien moeten we het niet zo moeilijk maken en gewoon een algemene redenatie volhouden. De meesten vallen onder zwart of wit gebied, niet onder grijs gebied. En als er dan eens een 'gewone' geplaatst wordt, of zelfs 3 achter elkaar, jammer dan. Er wordt ook tussendoor af en toe een nietszeggende post geplaatst. Dat is niet uit te bannen, dus ik zou er niet een enorme heisa van maken (al spreek ik dat misschien tegen met zo'n lange post). Zeg er gewoon wat van en laat het daarbij. Het topic wordt er echt niet door verziekt, vind ik.

Om mijn post dan goed te maken, een foto van een Tsjechisch verkooppaard (highbred AT) die donker palomino is (en dan bijna net zo donker als de donkere palomino van een x aantal pagina's terug) met een valkkleurig veulen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:28

Ik heb het gegoogeled. Ik kom af en toe "mijn" versie tegen, maar vaker de jouwe, ook op de site van de UU, http://www.vet.uu.nl/signalement/schimmel_ouder.htm dus we houden het op veranderlijke schimmel = Gray-gen, onveranderlijke schimmel = Roan gen. Weer wat (af) geleerd en iedereen blij. En wat ik met mijn betoog probeerde duidelijk te maken, laten we het beestje bij zijn naam noemen :j Roan en Schimmel :))

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:42

JoSav, hoe veel moeten die echte gouden AT's dan wel niet glimmen. :oo
Ik ben in ieder geval fan van die van jou hoor! :j

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:50

Jorieke dat is inderdaad wel een hele donkere palomino!

Hier nog een van mijn palomino en een van de valkjes (of wildkleur?)

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 14:58

die laatste lijkt me een wildkleur

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:07

Erg mooie paarden Zitouna, en ik ben het met JoSav eens dat sommige kleuren min of meer in het grijze gebied vallen. Een roan is bij sommige rassen erg gebruikelijk, maar is het daarom geen bijzondere kleur? Laat iedereen dat voor zich bepalen. Hetzelfde voor vliegenschimmel. Ik vind persoonlijk een extreme vliegenschimmel als Papillon of een bloody shoulder als Nibrass wel mogen genoemd, omdat de mutatie relatief zeldzaam is, laat staan in zo'n extreme vorm. Hetzelfde geld voor extreme sabino's/rabicano's/sooty's. Probleem is denk ik nog meer het verschil tussen een bijzonder mooi kleurtje en een bijzonder ondergewaardeerd kleurtje :o Maar goed, als we "gebruikelijke bijzondere kleuren" gaan "weigeren" zullen we geen mini's meer terug zien. Hoeveel mini's zijn er niet met een creme verdunning? := Laten we het gewoon lekker voor onszelf bepalen

Wat ik wel een beetje jammer vind is dat er steeds mensen komen met een gewone kleur en graag willen hóren dat het een bijzondere is. Maar misschien is het voor de volgende ronde dan een idee een aantal "regels"/richtlijnen op te stellen?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 31-05-12 15:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:07

De fijne paarden uit Tunesie weer!

voor mijn foto zie http://www.traumpferde.ch.vu
ik zie dat hij linken niet toestaat. Het is de moeite waard :D een prachtige cremello met een parelmoerglans...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:12

prachtig die cremello lusitano hengst.is die van jou staat die ter dekking?
Lusitano schreef:
De fijne paarden uit Tunesie weer!

voor mijn foto zie http://www.traumpferde.ch.vu
ik zie dat hij linken niet toestaat. Het is de moeite waard :D een prachtige cremello met een parelmoerglans...

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:14

Erg gaaf die cremello!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:20

Wij hebben jaren zo'n bloody shoulder op stal gehad :j

Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:26

Leuk! Ik vind het wel wat hebben. Er zit dan ook weer een fantastische legende achter, net als zo'n beetje alles wat bij de AV wordt erkend _O-

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:31

Ik moest altijd wel lachen als er beginners naar me toe kwamen: "mevrouw, ik krijg m niet schoon hoor!" _O-

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:42

Whahahaha _O- Erg aandoenlijk :(:)

sofie189

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:45

Afbeelding
ik vind dat mijn pony wel een bijzondere kleur heeft volgensmij koffie vos ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:46

Kijk, weer zo'n voorbeeld van iemand die wil hóren dat hij een bijzondere kleur heeft. Ik vind (koffie)vos een gewone basiskleur. Net als zwart: het komt minder voor dan roodvos en bruin, maar geen echt bijzonder kleurtje :n

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-12 15:47

Haha agossie wat schattig. :')

sofie189, ik vind dat geen bijzondere kleur. Wel een leuke pony!