Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:30

hij is maar ongeveer 1,45m, de spikkel is groter, hij is wel echt veel te dik, zo ziet hij eruit als hij goed op gewicht is: https://lh4.googleusercontent.com/-LLHs ... ige054.jpg
ras is onbekend maar er zit zeker koudbloed in, ik denk fjord ofzo want zo'n model heeft hij en ergens heeft hij wel een beetje iets spaans

de spikkel staat te koop ja

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 13:39

Had hem zien staat maar dat zal ook voor mij niet het juiste paardje zijn denk ik...
Mogelijk dat ik in augustus de (half)zus van Cheyenne kan kopen of ruilen tegen Dante....
Ook Konikbloed, dus dan mag ik legaal meepraten in dit topic ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:05

nee dan is Fuego ook niks voor jou, het is echt een heel braaf en leergierig dier zit geen kwaad in maar wel heel gevoelig voor de gemoedsrust van de ruiter. Hij is bij mij echt doodsbraaf en ook de 14 jarige tweeling die onze shet reden kunnen er zo op weg rijden(en die kunnen nou niet bepaald geweldig rijden).

ben benieuwd naar het half zusje van Cheyenne :D

Jasper en Wolf lijken het prima met elkaar te vinden, al is Wolf hem wel de baas :+ verbaast me niks want qua karakter komen ze aardig overeen, allebei van die droogkloten die graag hun eigen ding doen. Wolf heeft een hekel aan Fuego omdat dat nogal een regelneef is die graag wil bepalen wat zij doet en dat pikt ze niet. Jasper gaat gewoon gezellig bij haar staan en als hij te dichtbij komt hoef ze alleen even boos te kijken en het bakbeest springt wel opzij voor het sprietje _O-
beide hebben ook een hekel aan warmte, ze staan steeds gezellig samen in de (koele) stal terwijl die andere 2 pas van het gras afkomen als ik de wei dicht doe.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:52

Op lang weekend geweest in het eifelgebied in duitsland, was zalig. Met groepje vrienden, totaal 1 pers, onze kleine meid incl. iedereen vertrok rond 11 u te paard voor dagtocht en ik reed dan na met onze renault master camionnette, met hun bagage, want we trokken steeds verder naar een volgende plaats. tijdens de dag zorgde ik rond 14 u voor hun picnic en water voor paarden en tussendoor ging ik wandelen met dochter, of speeltuin, of terrasje of..; s avonds allemaal gezellig samen. Was al bij al een heerlijke vakantie, die we echt nodig hadden. Zette me ook wel weer met beide voeten op de grond, want ik besef dat dit met Jull mss niet mogelijk gaat zijn, niet nu nog niet, mss nooit, toch niet met die groep, ze hebben allemaal grotere paarden (vanaf 1,50m-max 1,65, dus geen reuzen maar toch) die geroutineerd zijn en dat is in dat berggebied wel nodig ook; heb een aanbod gehad om een paardje te kopen, van een 60j arige ruiter die er mee stopt. Paardje is een apaloossa-quarter, mooi ding, mooi hoofdje, kort, geen ramsneus, mooie gespierde kont. 1,51 m,vos few spot, merrie. Paardje is 12 en heeft altijd buitenritten gemaakt, ardennen, zee, veluwe..Omdat ik zelf niet het type ruiter ben dat zomaar op elk paard springt, gaat er haar zondag iemand proberen, in piste en veld. zal dan zien, afhankelijk van prijs en hoe ze is, of ik haar wil nemen. zodra ik zie hoe ze is onder dat meisje dat haar gaat rijden, wil ik er ook zelf nog wel op voor ik beslis. heb over t algemeen met merries betere click. als ze niet te duur is, wil ik haar nemen omdat abasca nu toch overleden is, en omdat ik dan mss met haar voorlopig ga rijden, ook tochten mee doen weer, zodat ik zelf ook weer meer vertrouwen krijg en zin in het rijden en dan kan ik jull rustiger inrijden, hem nog tijd geven om verder te groeien , wrsch gaat sarah hem dan rijden, zij is lichter dab ik en kleiner;;;

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 19:44

http://www.loesdau.de/Stocksattel-%27Se ... kensaettel
het podium zadel blijkt alsnog toch niet te passen voor jull, het komt oa te veel naar voren, en ik merk dat ik een zadel nodig heb dat lager singelt, om beter te blijven liggen. Podium zadel is een zadel dat erg bovenop de rug ligt en aangezien jull een erg ronde rug heeft, schuift het door bij het opstijgen . Ik heb nu bij Loesdau in duitsland een zadel gezien dat me interesseert, heb er in duitsland iemand mee zien rijden, op een ijslander. de schoudervrijheid is groter dan bij een klassiek westernzadel. Dit zadel is een copie van de wintec stock swinging pro fender. maar dus veel goedkoper. Leder lijkt me idd niet zo heel heel kwalitatief, maar goed, mits wat invetten kan het volgens mij wel een tijdje mee en heb het in duitsland op die ijslander gezien , man reed er al 2 jaar vrij intensief mee en zag er nog best ok uit, dus voor die prijs. wat denken jullie? ik moet toch bij loesdau een bestelling plaatsen. Mocht er nog iemand wat nodig hebben? Dan besparen we op verzendkosten eventueel.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 20:01

ziet er uit als een leuk zadeltje, voor Wolf zou hij wel veelste lang zijn.
Ik zie niet echt hoe de singelstoten zitten? V-systeem singelstoten helpen ook tegen het naar voren schuiven.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:40

zadel is 57 cm lang, podium is dat ook hoor, veel korter ga je niet makkelijk vinden,m ss 55 cm voor ijslanders of zo.. maar heb het daar in duitsland met die mannen die met ijsjes reden over gehad: ze leggen hun zadels wel verder naar achteren dan een doorsnee zadel. Dus dan kom je ook weer verder uit. Dit zadel van loesdau heeft meer lengte naar beneden toe, aan de zijkanten dus, of hoe moet ik dat zeggen, waardoor het minder "bovenop " de rug ligt, maar meer "rond" de rug en ribben. Het is idd een v-singelsysteem, ttz, de 2 singelstoten komen vrij lang, is te singelen met een korte singel, zoals ik nu ook met de podium doe. de achterste singelstoot komt van vrij ver achteraan, waardoor een driehoek onstaat. Ach, elk systeem heeft voor en nadelen, heb ooit gemerkt bij zo'n systeem dat het ook niet altijd ideaal is. alles hangt af van je paard en zijn rug. een goedkoop stockzadel kan voor de ene een ideaal zadel zijn, voor de andere een moordding. maar dit lijkt me wel wat en voor die prijs kan je niet veel miskopen?! vandaag jull gereden met een gewoon engels zadel en hij ging idd veel lekkerder dan gisteren, ..pff, allemaal niet makkelijk;.. de sidepull zit voorlopig wel als n bus en daar geniet hij duidelijk van en luistert nochtans heel correct op de hulpen. en ik vind het gewoon heerlijk hem te zien lopen, zonder bit. Mijn vriendin heeft hem vandaag gereden en ik zag hem op een gegeven moment "smakken", hij had even geen zin meer en wou er de brui aan geven, maar zij zette hem door en dan begon hij te smakken, onderdanigheid tonen dus, toegeeflijkheid. Heerlijk als je dat ziet, zonder bit, hoe ze zich toch geven en gehoorzaam zijn . En geen getrek in die mond, gewoon zalig. ben wel benieuwd naar de apa -merrie, mijn vriendin kent haar nl ook en niets dan goed over haar. en de prijs zou idd niet al te hoog zijn; dus de kans zit er wel in dat ik haar zou kopen. zondag probeert haar iemand voor me, maandag zie ik dan verder of ik zelf ga testen of niet. De spikkel van van vind ik zelf heel leuk, maar vrees dat hij voor mij ook net dat ietsje te zelfstandig is. Ik denk dat Van heel erg goed rijdt, heel rustig en zelfstandig overkomt en een paard voelt dan snel dat ze bij zo'n ruiters niet veel hoeven te proberen. Bij mij voelen ze toch steeds dat beetje twijfel mss, en als het dan testende types zijn, is het tij snel gekeerd. jull zal die onzekerheid mss ook voelen, maar bij hem durf ik nog reageren en tegenwerken omdat ik uit ervaring met hem weet dat hij niet echt ver gaat in zijn testen. .. tja, paardne , t is toch altijd wat....
verder gaan veulen arab en veulen welsh hier super wel. Veulen arab is nu gecombineerd met een grote shetlandmerrie en dat gaat wonderwel. Mooi stel, die twee, veulen is groter dan de vervangmama, maar de klik is er. en veulen groeit en eet zeer goed. heel mooi ding overigens, doet haar moeder eer aan.
Heb nog steeds veel verdriet om mijn merrie, de leegte is heel voelbaar en heel kwetsbaar. al haar spullen hangen nog net zoals ze er was, ik durf het haast niet aan te raken, moet altijd wenen. Krijg heel veel reacties uti de arabierenfok-showwereld, mensen die haar kenden, die hun medeleven betuigen en dingen over haar vertellen. Elke dag ween ik wel. Nooit geweten dat een paard zo speciaal kon zijn. Het welsh veulen doet me gelukkig steeds lachen. Hij is zo'n ettertje soms, zo'n ondeugd, zo 'n durver... haast zo groot als zijn moeder nu. vol levenslust. Maar ik ben er gelukkig om, hij is gezond en dat lijkt nu, na abasca , zo teer en zo breekbaar, gewoon gezond zijn... vriendin van me heeft merrie die geveulend heeft met een buikbreuk, en nu veulen ook geopereerd aan navelbreuk... dan besef je, gut wat n geluk hebben we met kleine thor, die gewoon gezond is en heel erg hard groeit en speelt en gelukkig is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:08

mijn zadel is 42,5cm en veel langer gaat ook niet op Wolf passen, zadel van deze lengte zijn wel heel lastig te vinden ja.
het zadel lijkt qua model wel wat op de mijne, die van mij heeft alleen geen zweetbladen en die V-singelsysteem is ook een plusplunt. Als hij niet te lang is voor Jull zal dit zadel best wel eens kunnen werken.

super dat het zo goed gaat met Jull en de veulens. Ik ben benieuwd naar de appie.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:11

Hey van, heb jij nog n foto van wolf met je trekker zadel? ik ben nou heel dringend op zoek naar een ander zadel omdat ik duidelijk merk dat jull veeeeeel beter loopt met een ander zadel dan de podium, nl met onze kieffer zadels. helaas voel ik mezelf op n kieffer/engels zadeltype niet op mijn gemak.. lijkt op een glijbaan als je jarenlang in een sofa hebt gereden, een podium dus. het loesdau zadel gaat te lang zijn, de podium is 55 en langer kan jull niet hebben, liever korter. Heb een trekker classic gevonden op mp en een bod gedaan;440 euro. stoort me niet dat het een engels model is en geen westernmodel zoals het jouwe, maar ik wil er wel westernfenders aanhangen ,ik kan met engelse beugelriemen hgn niet rijden, ik heb de steun van een westernfender nodig aan mijn onderbeen.Nou zat ik op de site van goedhart te kijken, staan daar endurance fenders op, dus brede fenders waar je een smalle beugelriem doorhaalt. Dan kan je er gelijk welk type beugel aan hangen. Nou zijn die wel echt heel erg duur: 225 euro voor de fenders, dus zonder beugels. Mijn man is intussen beginnen rijden met de podium op zijn arabier (heeft er de trektocht in duitsland ook mee gereden) en vindt hem heerlijk zitten, past ook als n bus en heeft dus voorgesteld dat hij mij gaat "sponsoren" voor een nieuw zadel. Die 440 voor dat zadel op mp ziet hij zitten, maar daar nog ns 225 bij voor fenders en 100 voor beugels..nou nee. Aangezien ik nogal handig ben met de naaimachine, kreeg ik zonet de grandioze ingeving om die fenders zelf te maken. de kniewrong op de fender heb ik nl niet nodig, want op het classic model zit een wrong op. Dus als ik stevig leder of kunstleder koop en een mooi model uitteken voor de fender, moet het wel lukken. Ik heb een naaimachine die leder én jeans enz kan stikken, was een duur spul, dus mag het wel ns werken ook. en dan koop ik gewoon biothane beugelriemen, schuif die erdoor , beugel eraan en klaar is kees. Met wat voor fenders of beugelriemen rij jij? en ben je tevreden van je trekker zadel? ik zie dat het ook lange singelstoten zijn, dus kan ik zijn korte singel alvast nog gebruiken. want steeds maar weer nieuw materiaal kopen kruipt echt wel in je kleren, gut zeg.
de apa is helaas verkocht. ik was kandidaat nummer 2 en tja, goede paarden zijn snel verkocht.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:36

wat jammer van die appie Ghashira

ik ben heel tevreden over het trekker zadel, qua zit wel even wennen maar zit veel beter als een engels zadel. Er zit een V-singelsysteem aan met lange singelstoten. Ik heb er nu nog simpele beugelriemen aan, ik wil er ook graag fenders aan maar ook daar geen geld voor helaas.
hij lijkt nog wat naar voren te liggen maar dit is gewoon waar bij Wolf een zadel gaat liggen, verder naar achter is niet mogelijk, hij ligt niet op haar schouders dus ze heeft er geen last van.
Afbeelding

gister na 2 weken niet te hebben gereden een klein rondje gedaan met Jasper die voor het eerst meeging. Eindelijk een paard die lekker doorloopt met hem voorop kan ik mooi aan Wolfs draf tempo werken :P Jasper was super braaf terwijl hij op de manege zo goed als nooit op buitenrit is geweest. Keek alleen even op bij een sproeier maar gewoon rustig door lopen terwijl Wolf erachter liep te dansen _O-

toen we terug kwamen nog even mijn vriend op Jasper
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:16

draait jouw zadel niet als je opstapt? de trekker waarop ik een bod heb gedaan is een -classic dus met zijkanten eraan, zoals engels zadel. heb intussen gezien dat je bij barefoot fenders kan kopen voor helft van prijs van bij goedhart.
het is hier momenteel al enkele weken erg warm en droog, vandaag echt geen zuchtje wind, bloedheet, niet te doen. toch 20 minuutjes getraind met jull, gaat elke dag opwaarts ,heeft er nog zin in en loopt zeer goed. wil vrijdag graag wandeling doen, en in augustus is het de bedoeling dat hij meegaat naar de trek bijeenkomst. ga hem zeker niet overbelasten, maar wil hem de ervaring geven van het hele gebeuren. 4 dagen op relatief kleine paddocks, tussen 250 andere paarden, rijden in groep met ongekende paarden, enz. daar is hij m.i. klaar voor. en ik heb er zelf ook ontzettend zin in. nu nog enkel een zadel vinden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:02

hij schuift niet, niet naar voren, niet naar achteren en ook niet op zij :) het handige aan de trekker is dat je de kussens ook kan verplaatsen, kan ook invloed hebben op het schuiven.

hier is het ook bloedheet, rijden doe ik ook alleen savonds. Het stikt ook van de dazen

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 02:09

ik ga het zadel wrsch één van de dagen gaan ophalen in nederland, het is in de buurt van eindhoven, dat is nou niet zo gek ver rijden voor me. tenminste, als ik het combineer met een bezoek aan mijn zus. Ik denk dat ik dan maar ga voor fenders van bij barefoot, heb daar ook mooie lichte aluminium beugels gezien , met het barefoot veertje aan de zijkant erop, heb natuurlijk ook weer een boel andere leuke spullen gezien op de site, zoals de jodphur broek,de frontriem met vliegenslierten, teugels enz... ga mezelf moeten beheersen, ha. ben benieuwd of dit zadel een wow effect gaat geven, maar het feit dat jij er goed mee zit, voor wolf , is een prima referentie, konikrugjes verschillen nou eenmaal niet zo van elkaar.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:01

ik vind de fenders van barefoot niet zo mooi, vreemde vorm, maar wel een beter prijs inderdaad

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:13

je singeltje is besteld Van, in 50cm. heb ineens ook endurance beugels besteld bij loesdau, want die van barefoot zijn niet voorradig. bovendien bij loesdau stuk goedkoper.
heb daar ook de riemen besteld: geen fenders maar extra brede beugelriemen, zoals je die vaak aan stockzadels ziet. Mijn trekker zadel heeft toch kniewrongen, dus hoef ik niet echt heel brede fenders.
Kijk er naar uit om alles te hebben en te kunnen van start gaan.
Gisteren wandeling gedaan met jull, vriendin erop, ik op mountainbike, daarna gewisseld, maar ik haaaaat rijden op een engels zadel, pff... kilometer en snelheidstellertje van fiets zeiden : stap 6 km/h, draf snelste piekmomentje: 14 km/u! dat was op een recht zacht niet hellend stuk. dan gaat hij er echt flink van door. hij had er ook zin in en loop zo ontzettend ontspannen zonder bit, heerlijk gewoon. toen er een fazant opvloog uit het maisveld, schrok hij even en sprong even opzij, maar ging dan gewoon door in draf. vandaag rustdagje, morgenvroeg gaan we weer een toertje doen. voorlopig wisselen we , omdat sarah nog last heeft van haar nek na het vallen van onze jonge arabier, en niet lang kan /wil rijden en zo leert Jull ook om zonder ander paard zelfstandig op stap te gaan. ben heel tevreden met zijn vorderingen. zodra ik de singel heb én de kleding (dat zal pas zijn in de week 32 in augustus), stuur ik je het pakje, en ook pumbaa krijgt dan haar pakje. Volgend jaar gaan we trouwens wrsch met onze vrienden waarmee we nu naar duitsland geweest zijn, naar de henrietta hoeve in veluwe. ken je dat? zouden er dan een weekje gaan. ziet er heerlijk uit, platte vlakke rustige wegen...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:00

super heel erg bedankt, ik hoop dat hij er voor 31 augustus is dan heb ik namelijk weer een wedstrijd gepland (29km dit keer)

de andere trekker zadels hebben inderdaad gewoon kniewrongen en zweetbladen, die van mij heeft dat niet maar moet zeggen dat ik totaal geen last heb van het rijden met normale beugelriemen, ik wil er dus vooral fenders aan omdat ik dat mooier vind.

Jull heeft dan hetzelfde tempo als Wolf, al kan mevrouw ook heel langzaam draven (9-10km per uur :=) alleen dat hardere draven houd ze nog niet zolang vol.
mooi dat het nu zo goed gaat met hem, wil hij al galoperen of gaat dat nog niet lekker?

ik ben nog nooit met paard op de veluwe geweest maar dat gaan ik zeker ooit nog eens doen maar platte vlakke rustige wegen ken ik wel daar hebben we hier ook genoeg van, ik zou juist graag wat hellingen hebben :+

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:01

hey, voor 31 aug zal hij er zeker wel zijn.De kleding heb ik pas de week van 8 aug, maar dan heb je alles in elk geval half aug.
Jull was vandaag weer niet "wow"... zit met de handen in het haar; Heb nu heel trainingsschema afgewerkt, te beginnen met weer te longeren, ging super, ook galop, dat ging vroeger niet, nu dus wel aan de longe super goed. dan met lichtere ruiter erop (mijn vriendin).. van zadel gewisseld omdat ik merk dat de podium hem niet ligt , hij bokt ermee, met andere zadels niet, .. dan na aantal keren rijden in de bak, ook op wandeling weer, van de week heel goed gegaan , ..tot vandaag. gaan wandelen, fietsen, met andere vriendin, die weegt ong 60 kg, en jull was niet vooruit te branden. Ze heeft constant benen moeten geven, het toertje was ong 8 km en we hebben daar een klein uur over gedaan, maar ook stukken gedraafd, dus echt traag. sarah stond compleet te druipen van het zweet. nochtans was het nu frisser dan toen ik met eileen ging wandelen: nu regende het zachtjes en was wat wind, woensdag was het bloedheet ! Begrijp er niks van, maar is niet fijn en is weer "deja vu" ervaring. heb dit met jull al meegemaakt en vraag me telkens af, waar zit het probleem. Waarom wil hij niet vooruit? vandaag pufte hij ook echt. Is het dus een medisch probleem of heeft hij zich te vet gevreten vannacht op de weide? misschien mankeert hij conditie, ok, maar vorige week hebben we ghashira van de wei gehaald, die stond zo goed als n jaar stil, hebben haar gezadeld en wandeling mee gedaan, ook bloedheet toen, en die pufte niet. ok, mss voelde die zich nadien ook stijf en verzuurd maar een normaal paard moet een toertje van 8km toch aankunnen, zeker met het weer van vanochtend, en na al die trainingen. heb net zijn zadel betaald en voel me dus echt niet lekker nu. heb al zoveel tijd en energie in dat mannetje gestoken, alles is perfect: zijn grootte, zijn bomproofheid (want dat is ie dus echt), ik vind hem hartstikke mooi en lief, onze relatie zit goed ,maar dat tempo is om te huilen. zo kan ie onmogelijk mee naar de trek. ik ben dus zonet weer op zoek naar een ander paard, want wil nu op de trek zo graag meerijden, ... ik baal er enorm van. misschien heeft hij nog n opleving en gaat het dan wél heel erg lekker, maar ik kan er niet op vertrouwen en dat maakt me zo radeloos. ga zodadelijk karin van horsefullness bellen voor dringende afspraak. begin onderhand serieus te balen van paarden...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:23

vreemd Ghashira, ik zal hem dan toch eens na laten kijken, als hij weer zo aan het puffen met zo'n kort ritje zou ik toch denken dat er iets met hem is

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 11:00

Hai! Sorry voor mijn afwezigheid, ik ben er lekker even een paar dagen tussenuit geweest met mijn zus lekker naar Parijs, dus was niet online! Ik heb het net allemaal even doorgelezen. Het klonk zo goed met Jull en nu weer een terugval. Dat is wel erg raar dat hij in 1 keer zo traag weer is, ik vind het erg sneu voor je, aangezien je ook ambities hebt voor de trek en dan is dat dus echt niet handig. Jeetje zeg, wat een gedoe. Ik snap je frustratie. Misschien is het iets lichamelijks of had hij misschien totaal geen zin? Sommige paarden zijn dan echt niet vooruit te branden als ze geen zin hebben, gelukkig heb ik die ervaring nooit gehad, maar het lijkt me erg vermoeiend. Wat balen Ghashira, ik dacht eindelijk dat het wat beter zou gaan...Hopelijk is het eenmalig, maar het is idd vreemd dat hij zo aan het puffen is steeds.

@Van: Zadel ligt mooi op Wolf! Fijn dat het met Jasper zo goed gaat! Leuk paard is het.
Hier voor mijn vakantie nog even gereden op een avond omdat het overdag ook zo warm is. Ik probeer Pumbaa wat rechter te krijgen want hij is enorm scheef. Dus allerlei oefeningen aan het doen en hij vind het heel moeilijk. In de galop staakte hij en wilde me er af bokken, mega hoge bok. Dus ff afgestapt en aan de leadrope verder, geen problemen toen, dus weer opgestapt en er was niks aan het handje. Hij is ook weer best aan het testen nu. Wordt tijd dat ik hem toch meer aan het werk zet, ondanks dat hij het liever niet wil, maar dan wordt hij soepeler en is het minder moeilijk voor hem. Ga hem vandaag weer eens even rijden, 3 x in de week moet toch kunnen. Vorig jaar rond deze tijd liep hij zo soepel en zo mooi en nu na 4 maanden stilstaan is het allemaal wat moeizamer en stijver, dus ik begrijp zijn gedrag ook wel, maar daar moeten we even doorheen samen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:26

ha, mijn zadeltje is intussen gearriveerd bij mijn zus. verkoopster woont in eindhoven en verkoos het te gaan afleveren bij mijn zus, net over de grens, ipv de post. heb zin om er nou direct heen te sjeezen, maar god, wat is het hier weer warm, niet te doen. ben wel heel benieuwd, mss rij ik toch nog over en weer, maar is 2 u rijden enkel dus dat wordt dan nachtwerk.
woensdagochtend 8 u afspraak met Karin van Horsefullness. En vandaag iets heel opmerkelijks gezien op de weide: Jull en Chaka hebben zeker een kwartier aan het rondgaloperen geweest, spelenderwijs, ze zijn allebei 4,5 jaar en echte jongens bij elkaar: bijten, frunikken,achterste uitslaan, n keertje piepen enz. ik was in de keuken bezig en dacht, nou, wat is me dat, hoorde het gegaloppeer op de weide hogerop en ben gaan kijken, heeft echt n kwartier geduurd, nat in het zweet stonden ze. en toen ze stopten en ik ging kijken bij hen, was Jull NIET aan het puffen... Vraag me dus af of een paard dat kan veinzen, want dat begint er fel op te lijken bij hem. haha;. ben benieuwd naar woensdag.
@nadine: leuk dat je er weer bent, vroeg het me al af... jammer dat er niet meer konikeigenaars zich aanmelden zodat we ervaringen kunnen delen, is echt jammer. leuk, enkele dagen parijs, zal je goed gedaan hebben na je examens! even er tussenuit, altijd leuk; ik bewonder je doorzettingsvermogen met pumbaa, ik vrees echt dat ik het al lang zou opgegeven hebben. ik denk niet dat ik hem zou durven rijden. ik zat al met mijn handen in het haar na de rit met jull gisteren, had al gedacht, als ik hem niet ok krijg , breng ikhem een maandje bij van op pension, hihi, die schijnt een zesde zintuig te hebben voor koniks, dus mss is een "bootcamp" daar wel de oplossing;..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 23:48

oeh parijs gaaf Nadine :D

Ghashira onbelast lopen is natuurlijk al heel anders dan met iemand op zijn rug, misschien dat hem toch nog iets dwars zit(zadel?) ik geloof niet zo in dat paarden alsof doen. Probeer anders eens bij te houden wat hij eet op een dag en waar hij mee in contact komt misschien is hij wel ergens allergisch voor.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:28

Ja Parijs was echt mooi, even lekker er tussenuit met de ziekenboeg hier, het blijft doorgaan. Nu is mijn fret heel erg ziek en mijn ratje ook. Echt stabiel is het hier niet, dus ff een paar dagen heerlijk alles van me af kunnen zetten.

@Ghashira: Ja Pum is idd erg onvoorspelbaar, je weet nooit wat je aan hem hebt. Ik weet nu gelukkig hoe ik hem uit kan zitten en ken zijn gangen en rare bewegingen, maar zal er geheid nog wel vaker af gaan liggen. Ik heb mede zo'n doorzettingsvermogen met hem omdat ik hem niet alleen heel bijzonder vind (hij is heel erg op zichzelf en dat vind ik een hele uitdaging) maar ook omdat ik bang ben dat hij in verkeerde handen terecht komt. Daarom zet ik continu door, want ik weet nu precies hoe ik met hem om moet gaan en als mensen het als valsheid gaan zien of iets dergelijks gaat hij zeer waarschijnlijk naar de slacht, dus het is wel noodzaak eigenlijk dat ik door moet zetten. Maar ik snap je frustratie met Jull goed hoor, ik heb het zelf ook vaak met Pumbaa dat ik het echt allemaal niet meer weet en daar probeer ik me dan overheen te zetten en weer in hele kleine stapjes verder te gaan. Bij hem is het vaak 1 stap vooruit, 2 stappen terug en dat hou ik met hem. Wat vreemd van Jull dat hij dan gewoon wel ineens heel veel conditie heeft. Het ruitergewicht telt idd mee, maar misschien is het ook wel in momenten (suiker b.v.?) Dan ben je ook niet continu uitgeput maar als je bloedsuikerspiegel laag is wel. Ik gok ook maar wat, maar het blijft apart. Spannend van je zadel, kan me voorstellen dat je niet kan wachten om het op te halen.
Laatst bijgewerkt door nadine_yvana op 28-07-13 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:42

Ik geloof ook nooit erin dat paarden doen alsof, maar laatst begon ik daar toch een beetje over te twijfelen. Met hoeven uitkrabben van Pumbaa kon hij een aantal weken al niet op zijn geblesseerde hoef staan. Elke keer tilde ik de andere hoef op zodat hij op zijn geblesseerde hoef moet staan, en toen zette hij hem direct weer neer. Dus ik was natuurlijk alweer helemaal in de stress dat hij er zoveel pijn aan heeft. Kwam een vriendin bij me en toen gingen we zijn hoefjes even vijlen. Tilde ook zijn hoeven op, en weer de 'zere' hoef direct op de grond. Dus ik vertelde haar dat hij er nog veel pijn aan had en dat hij er dus amper op kan staan (lopen,draven, galloperen gaat allemaal goed). Toen probeerde ze het nog een keer, en voordat hij hem weer neer kon zetten verhefde ze haar stem: "Euh, dat doen we niet!" en meneer bleef keurig op de hoef staan wel 10 minuten lang zonder te leunen of ook maar enige indicatie te geven dat hij pijn had. Toen begon ik wel te twijfelen en of hij me nou voor de gek heeft gehouden of dat hij het gewoon vervelend vond voelen op het ijzer staan, maar pijn is het in ieder geval niet. De keer erna met hoeven uitkrabben deed hij weer precies hetzelfde bij mij, en toen ik mijn stem verhefde bleef hij keurig staan en was er niks aan de hand. Draakje. En als hij echt pijn zou hebben dan zou hij niet zo netjes blijven staan hoor, want Pum is niet onder de indruk van stemverheffing of wat dan ook. Dus dat was best wel apart. Ik denk dat hij het gevoel van het ijzer onder zijn hoef gewoon niet zo lekker vind voelen en ik was ervan uit gegaan dat hij pijn had, dus was heel voorzichtig en wilde niks forceren, en zo kon hij er elke keer onderuit komen, omdat ik dat toeliet. :')

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:15

dat van die suikerspiegel vind ik interessant... daar zit volgens mij wat in..zeker in het hele voedingsverhaal. ga dat woensdag met karin zeker ook doornemen.
vandaag om 6 u uit bed om naar zus te rijden , zadel gaan halen. Stond daar in een mega grote doos. Nou, wat is het een hartstikke mooi en gaaf zadel! volgens mij heeft ze er geen 3 keer mee gereden, want je ziet niks van slijtage op de zweetbladen, en de singelstoten zie je nergens een teken van gebruik, terwijl je dat normaal toch snel ziet. Had het zadel al ns vastgehad op een beurs, en toen al gezien dat ze erg kwalitatief waren, nu toch weer verbaasd hoe dik en toch soepel het leder is en hoe mooi alles afgewerkt is. zonet het zadel opgelegd en hem ermee gelongeerd. Het zit opvallend verder achter de schouder waardoor hij veel meer vrijheid heeft daar en hij liep er heel gezwind mee...ook vandaag niks puffen, hij had de hele nacht op de paddock gestaan , overdag ook, met hooi. heeft hier geweldig geonweerd, dus lekker frissen zuurstofrijke lucht nu. heb hem lang gelongeerd, met korte en veel overgangen, niks puffen;..
ben dan zelf even opgestapt, want ben vanmorgen bij zuslief op haar oprit gevallen en mijn knie zit compleet in de prak. dus even opstappen ging nog net, maar rijden helaas niet. zadel zit wel mega lekker, sjonge... doet me denken aan het barefoot zadel, maar beter.
vraag me nu enkel af: hoe weet je of het lekker ligt als je er op zit???want dat zie ik natuurlijk zelf niet. als ik erniet op zat, was er echt zeer veel ruimte op de ruggegraat. de kniewrongen zitten trouwens supergoed, vervangen voor mij echt de steun van een fender dus ik denk dat ik er maar gewone beugelriemen aan ga hangen. nou die knie weer , als die genezen is, kan ik mss eindelijk rijden?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:59

suiker zou het ook nog kunnen zijn ja, ik zou in ieder geval zijn bloed laten testen (ging niet door de vorige keer toch?)

Dat van Pumbaa lijkt mij eerder dat hij de voet nog associeert met pijn en nog wat onzeker is om zijn volle gewicht erop te zetten.

super zadels zijn het he, ik was ook echt verrast door de kwaliteit. En fijn dat hij goed lijkt te liggen. Ik kan bij Wolf's zadel zelfs mijn arm onder het zadel leggen :D maar het makkelijkst is een halstertouw er onder te doen en dan kijken of je die er makkelijk onder weg kan trekken als je erop zit.

naar van je knie