paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Draak

Re: paarden met niet standaard kleuren.. Foto's als links aub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:17

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:30

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:38

@ Shera, dat is roodschimmel.
Mijn paard is roodgevlamt Roan, want hij heeft ook witte aftekeningen en wordt niet witter dan dat hij nu is, waarschijnlijk wordt jouw paard wel witter na mate ze ouder wordt. Ja

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:42

Roodschimmel? Ik dacht aan bruin roan? Bloos

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 21:44

Picassox schreef:
@ Shera, dat is roodschimmel.
Mijn paard is roodgevlamt Roan, want hij heeft ook witte aftekeningen en wordt niet witter dan dat hij nu is, waarschijnlijk wordt jouw paard wel witter na mate ze ouder wordt. Ja

pony is al 17. Volgens de vorige eigenaar is ze in de winter bruin. Het is nu een beetje peper en zout(en paprikapoeder Haha! )

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 22:40

@ shera: Het is 100% een bruin ROAN en geen schimmel.

De verschil:
- een schimmel vergrijst over zijn hele lichaam, inclusief hoofd, benen, manen en staart
- een roan vergrijst alleen over zijn lichaam maar niet op hoofd, benen en meestal niet manen en staart
- een schimmel wordt in basis kleur geboren (zwart, vos of bruin) en vergrijst over de jaren
- een roan wordt in basis kleur geboren met al zichtbaar verspreiding van witte haartjes door de vacht
- een schimmel wordt niet donkerder 'swinters
- een roan wordt meestal donkerder 'swinters

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 09:21

Peterina schreef:
@ shera: Het is 100% een bruin ROAN en geen schimmel.

De verschil:
- een schimmel vergrijst over zijn hele lichaam, inclusief hoofd, benen, manen en staart
- een roan vergrijst alleen over zijn lichaam maar niet op hoofd, benen en meestal niet manen en staart
- een schimmel wordt in basis kleur geboren (zwart, vos of bruin) en vergrijst over de jaren
- een roan wordt in basis kleur geboren met al zichtbaar verspreiding van witte haartjes door de vacht
- een schimmel wordt niet donkerder 'swinters
- een roan wordt meestal donkerder 'swinters

Bedankt! duidelijk verhaal Knipoog

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:42

Hele veel appies hebben trouwens ook roan maar roan is geen appie kenmerk, je hebt wel marmer of varnisch roan maar adt is wat verwarrend want dus een heel ander gen.
Een roan uit appies kan dus best roan zijn met appie kenmerken maar roan is ze zeker, van Lindy dus.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 12:54

Laat ik dan ook maar eens een bijdrage leveren. Wat is dit dan voor kleur? Niemand weet het mij te vertellen. Ze is als veulentje op papier gezet als sabino vos. Haar staart, manen en knieën zijn grijs (zwarte en witte haren door elkaar) over het lichaam zijn de haren bruin, zwart en wit door elkaar. Op het hoofd lijkt ze, behalve de enorme bles, vrij rood te blijven. Dit is een oude foto. Ik zal dit weekend even een recente foto maken.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LDFSIVJE.jpg

Ik hoop dat de link het doet.

Over het lichaam is ze witter geworden en op het hoofd verschijnen ook wat meer witte haren. Eigenlijk hoop ik dat ze wit wordt maar ik betwijfel het. Op de foto is ze net 2 jaar oud. Ze is nu 3 jaar oud en een stuk mooier geworden. Haha! Recente foto's volgen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 13:40

foto doet het helaas niet, ben wel erg benieuwd Haha!

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 14:29

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 18:28

Moeilijk geval.
Ten eerste vermoed ik dat zij 'beschreven' is toen ze nog echt in veulenvacht zat en daardoor aangezien werd als vos. Op de foto ziet ze eerder uit als bruin ... een vos heeft NOOIT! zwart op haar knie of hakken (zie foto). Sabino is duidelijk aanwezig en dit kan idd leiden tot veel witte haartjes door het vacht, maar nog een vermoeden, ik denk dat er ook iets meer bij zit dan alleen Sabino, een of andere grijs factor (schimmel).
Maar als je heel goed op de foto kijkt zie je niet bruin op de vacht maar eerder een geel-achtig kleur met een 'schaduw' erover. Als je dan hiermee rekening houdt (geel-achtig vacht) met de zwart aftekeningen, moet je richting zilver bay denken; de donkere haartjes in de manen en staart zouden dan te wijten zijn aan de sooty gen die ook de 'schaduw' effect geeft.
Weet je misschien iets meer van haar achtergrond, kleur van haar ouders? Welke ras is ze?
Natuurlijk als je het echt wil weten kan je altijd DNA testen op rood, agouti, sabino1 en silver.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:39

Dat is absoluut geen zilver, zilver heeft witte of lichtgrijze manen en staart, en een duidelijk zilveren tint, lijkt me idd een bruin sabino en/of rabicano.
Schimmel zou ook erbij kunnen zijn als 1 van de ouders dat is.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 20:57

Bij mini's krijg je idd een strikt kleur definitie maar bij paarden valt dat soms heel anders uit.

Dit zijn allemaal silver bays! :
Afbeelding
Afbeelding

Quarter horse hengst, Bar U Champ Binder, DNA getest = silver bay:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:02

De enige andere uitleg voor de kleur (zonder de achtergrond van de pony te kennen) zou zijn dat het een licht valk is met extreme uitwerking van sooty en sabino.
Het is zeker zwart basis, zeker sabino, m.i. zeker sooty, maar er zit een dilute gen erbij!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:03

Lindy1982 schreef:
ehm ik weet helemaal niet of de vader een vosschimmel is.. op haar stamboek staat appaloosa... ze heeft ook gestreepte hoeven.. geflekte vagina en uiers

als er een stamboek papier bij zit zou ik graag de afstamming willen weten Knipoog

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-07 21:50

Peterina schreef:
Moeilijk geval.
Ten eerste vermoed ik dat zij 'beschreven' is toen ze nog echt in veulenvacht zat en daardoor aangezien werd als vos. Op de foto ziet ze eerder uit als bruin ... een vos heeft NOOIT! zwart op haar knie of hakken (zie foto). Sabino is duidelijk aanwezig en dit kan idd leiden tot veel witte haartjes door het vacht, maar nog een vermoeden, ik denk dat er ook iets meer bij zit dan alleen Sabino, een of andere grijs factor (schimmel).
Maar als je heel goed op de foto kijkt zie je niet bruin op de vacht maar eerder een geel-achtig kleur met een 'schaduw' erover. Als je dan hiermee rekening houdt (geel-achtig vacht) met de zwart aftekeningen, moet je richting zilver bay denken; de donkere haartjes in de manen en staart zouden dan te wijten zijn aan de sooty gen die ook de 'schaduw' effect geeft.
Weet je misschien iets meer van haar achtergrond, kleur van haar ouders? Welke ras is ze?
Natuurlijk als je het echt wil weten kan je altijd DNA testen op rood, agouti, sabino1 en silver.

Hoi, Ze is een welsh A. Ik heb haar zelf gefokt in een poging een bruine te fokken Knipoog Moeder is bruin (Synod Prophet (bruin) x Nachtegaals Captain (schimmel) en vader is donker bruin (Ciejan's Zidane). Ik heb nog geen gelegenheid gehad om een nieuwe foto te maken van hoe ze er nu uit ziet, Dat komt nog in de komende paar dagen.

Ze was een wat vaal vosje als veulen. De grijze kleur op de hakken en in de staart was toen nog niet echt te zien maar ik heb wel al in de manen staan loeren of ze niet stiekem toch bruin was. Ik wilde graag een bruine namelijk voor het span en ik meende dat ik wat zwartigs in de manen zag Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 00:09

Ik ken al menige bruintjes die als vaal vosjes geboren zijn en met de vacht wissel hun echte kleur bekenden. Schimmel kan het niet omdat de ouders beiden bruin zijn en schimmel wordt alleen in directe lijn geerft van ouder op kind.

De merrie's vader is overduidelijk sabino (hij draagt zwart, agouti en vos) en uit Nachtegaal's Captain zijn ook roans gekomen die ik denk eerder sabino's waren; voeg daarbij de sabino dragend vaderlijn van Ciejan's Zidane en het is geen wonder dat je een veulen krijgt dat neigt naar maximaal expressie van de sabino gen.

Kan in de pedigree geen verborgen creme of silver gen vinden dus zal het eerder de speling van sabino zijn op een licht bruin vacht. Zou toch graag een foto willen zien, als je die hebt, van haar als veulen, en hoe ze nu is.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:48

_Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:50

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 12:51

Ohw, ok, weer wat geleerd Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 13:30

Zo een verschil met zilver in mini´s is er niet hoor.
Lijkt mij idd een gewone bruin sabino, zie er niks verdund in, ze zal wel iets blauwiger worden door de stekelharigheid van de sabino en rabicano.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 14:04

Klopt wel Peterina, Picasso wordt inderdaad in de winter heel iets donkerder (iets roder). Maar hij wordt niet witter na mate hij ouder wordt.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 23:14

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 11:22

Heee BOkkkerrsss Haha!

ik ben sinds maandag 16 juli ook in het bezit van een EIGEN PAARD
Zylvester is zijn naam het is een ruin van net 3 jaar oud!, iedereen vind dat hij ook een apparte lichte kleur heeft, hij staat in paspoort gewoon als vos, maar hij is veel lichter, met blonde manen!
op de foto`s is hij nog donkerder maar mischien hebben jullie zo een idee

hij is dus nog lichter!!
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FX73LMQ.jpg

goud, koper vos ofzo Pling
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CMBUSLCD.jpg
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 22-07-07 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in linkjes veranderd