http://img55.imageshack.us/img55/1395/afb005gh6.jpg
http://img68.imageshack.us/img68/2598/afb001nr1.jpg
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Picassox schreef:@ Shera, dat is roodschimmel.
Mijn paard is roodgevlamt Roan, want hij heeft ook witte aftekeningen en wordt niet witter dan dat hij nu is, waarschijnlijk wordt jouw paard wel witter na mate ze ouder wordt.
Peterina schreef:@ shera: Het is 100% een bruin ROAN en geen schimmel.
De verschil:
- een schimmel vergrijst over zijn hele lichaam, inclusief hoofd, benen, manen en staart
- een roan vergrijst alleen over zijn lichaam maar niet op hoofd, benen en meestal niet manen en staart
- een schimmel wordt in basis kleur geboren (zwart, vos of bruin) en vergrijst over de jaren
- een roan wordt in basis kleur geboren met al zichtbaar verspreiding van witte haartjes door de vacht
- een schimmel wordt niet donkerder 'swinters
- een roan wordt meestal donkerder 'swinters
Lindy1982 schreef:ehm ik weet helemaal niet of de vader een vosschimmel is.. op haar stamboek staat appaloosa... ze heeft ook gestreepte hoeven.. geflekte vagina en uiers
Peterina schreef:Moeilijk geval.
Ten eerste vermoed ik dat zij 'beschreven' is toen ze nog echt in veulenvacht zat en daardoor aangezien werd als vos. Op de foto ziet ze eerder uit als bruin ... een vos heeft NOOIT! zwart op haar knie of hakken (zie foto). Sabino is duidelijk aanwezig en dit kan idd leiden tot veel witte haartjes door het vacht, maar nog een vermoeden, ik denk dat er ook iets meer bij zit dan alleen Sabino, een of andere grijs factor (schimmel).
Maar als je heel goed op de foto kijkt zie je niet bruin op de vacht maar eerder een geel-achtig kleur met een 'schaduw' erover. Als je dan hiermee rekening houdt (geel-achtig vacht) met de zwart aftekeningen, moet je richting zilver bay denken; de donkere haartjes in de manen en staart zouden dan te wijten zijn aan de sooty gen die ook de 'schaduw' effect geeft.
Weet je misschien iets meer van haar achtergrond, kleur van haar ouders? Welke ras is ze?
Natuurlijk als je het echt wil weten kan je altijd DNA testen op rood, agouti, sabino1 en silver.