Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:36

Dat is zo verwaarloosbaar klein. Hooi zit al op 80/90% droge stof. En daar houd je dus wel rekening mee, maar enkel in de berekening voor de minimale droge stof inname. Daarnaast zit krachtvoer vrij gelijk aan het droge stof percentage waardoor het dus gewoon 1 op 1 te vergelijken is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 12:38

Hier zou ik dat pad helaas goed noemen :+ zou er gewoon over draven.

En ik heb misschien een zadel voor erbij gevonden, een thorowgood original veelzijdigheid. Moet alleen wel even aangepast worden voor ik ermee kan gaan rijden

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 14:01

Nou dat is echt onverantwoord. Bakstenen, giga keien, ijzer, stronken die half vast zitten, stukken hout you name it ligt over heel het pad bezaait. Ik ben echt niet flauw, mijn arab moet bijv in Frankrijk ook over lastige paden, maar dit is gewoon gevaarlijk.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:13

Oh bah, het ijzer en stronken die half vast zitten zag ik niet zo snel..

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 16:31

Jeetje wat een paden, hoe komt die rommel op een zandpad in het bos?

Even een update over het rijden met Gentle, sinds een goede week weer aan het rijden en vandaag ook op beide kanten een aantal keer gegaloppeerd. Ging prima, niets geen gedoe. Scheelt dat ik weer les heb gehad en op de KWPN-er weer "geleerd" heb te rijden.. ipv af te wachten. Ook een loperig paard heeft leiding en duidelijkheid nodig.
Ook Kyrkelover advies, lekker te gaan galopperen al aan het begin van het rijden heeft geholpen, ze was daarna veel ontspannener..

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:31

Goed bezig Desi!
Dat blijven rijden is zo simpel ook niet. Ook ik betrap mijzelf daar met regelmaat.nog op.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 17:45

Fijn Desi!
Ben benieuwd hoe je verder vordert!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 17:52

Wel een goed punt over die droge stof, op het moment dat ik het heb over een kg Fibrebeet per dag geven heb ik het over een kg die nog niet geweekt is, dus droog idd :j
Met de SP ook: ik geef er mijn EV 2 kg droge stof per dag van :j de KWPN 1 kg en ook FibreBeet.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:36

Groot nieuws: morgen komt de hoefsmid (met spoed) ijzers onder Foxie zetten :)
Niet echt dat we een keuze hadden, maar 1 hoef begint een beetje te scheuren en splijten. Ik denk dat het, denkende aan het feit dat ze sowieso niet lekker loopt nu, een heel goed idee is om haar weer terug te zetten op haar vertrouwde ijzertjes :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 18:38

Wijs van je :+: ze zal je dankbaar zijn :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 19:25

Ik denk dat ze gods blij is.
Hier een volbloed met echt geen slechte voeten(voor een volbloed), maar jeetje wat merk ik verschil.
Zo vaak geprobeerd zonder, maar werkt niet. Mijn ponys en arab lopen dan weer bijna alleen zonder.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:54

Wat super goed Desi! Ben erg blij voor je dat het beter gaat met rijden!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:04

Wat fijn desi, goed van je dat je gewoon door hebt gezet! Idd wat kyrkelover ook zei, het is helemaal niet zo makkelijk maar je hebt het toch maar mooi gedaan :)

Hopelijk gaat foxy dan idd beter na morgen euridecy.

Vandaag met mel een heel eind gewandeld zonder ander paard erbij, voor mel ver dan. Ze ging echt super super goed! Heel nieuwgierig alles in zich opgenomen en genoten. Toen we terug gingen had ze nog niet eens zo behoefte aan terug gaan maar ik wou er wel een positieve ervaring van maken.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 21:37

Wat een lieve reacties, we zijn er nog lang niet, want ze wil nog steeds zelf graag het tempo bepalen, valt naar binnen op rechts, vooral in galop, en blijft ook niet constant aan de teugel, maar we kunnen weer verder.
Ik heb het voor mezelf geëvalueerd; haar hyper gedrag kwam door mijn onduidelijkheid, ze snapte niet wat ik bedoelde en we raakten daardoor beiden gefrustreerd.
Nu ben ik strenger, ho is ho, dus overgang terug in 3 passen en niet in een half rondje, ze reageert dan wel beetje drama queen, maar als ik dan direct ontspan en beloon als ze het goed doet, zucht ze het ook weer weg haha

Hebben jullie ook van die drama Queens?

Ik voer trouwens ook senioris prioris erbij daar doet ze het super op.
En vrijdag krijgt Gentle ook weer ijzertje voor, goed dat je het zegt van die dunne nagels Kyrkelover ik zal het tegen de hoefsmid zeggen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:09

Maar dat is natuurlijk ook niet erg, hoeft niet perfect te gaan ineens toch. Zou ook maar saai zijn :D sullie kan idd ook wel doordrammen af en toe, alstie t moeilijk vindt trekt die zn hele trucenboek open, en t liefst elke dag een ander trucje. Maar dan ineens valt t kwartje en is t oke.. gek beest :Y)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:21

Ja mel kan best wel dramatisch doen, maar eigenlijk gebeurt er dan niet zoveel.
Zo kan ze bijvoorbeeld een gil en een stamp erbij geven met een voorbeen, lijkt best heftig. Maar als je er gewoon bij blijft staan wachten... Merk je dat dat het ook echt wel is. En praktisch gezien is een gil en een stamp op de plaats nergens gevaarlijk voor ofzo.

Je raakt er snel aan gewend :o en dan doet ze het steeds minder

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:35

nou ik wil wel zeggen dat Fox een drama queen is, maar ik geef haar groot gelijk.
Ik heb ontzettend veel last van schokjes. Ik heb Foxie nu al tig keer geëlektrocuteerd tijdens het borstelen. Ze wordt nog eens bang voor me. Ga het vanaf nu wel met handschoenen aan doen, helemaal klaar mee XD zij ook, zij begon ook te stampen >_<

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:00

Euridicey schreef:
nou ik wil wel zeggen dat Fox een drama queen is, maar ik geef haar groot gelijk.
Ik heb ontzettend veel last van schokjes. Ik heb Foxie nu al tig keer geëlektrocuteerd tijdens het borstelen. Ze wordt nog eens bang voor me. Ga het vanaf nu wel met handschoenen aan doen, helemaal klaar mee XD zij ook, zij begon ook te stampen >_<

Heb je veel syntetische spullen en kleding aan? Zoja, dan zou je kunnen proberen of het minder is als je meer natuurlijke producten gebruikt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 23:37

Eerst ff tegen een muur slaan voor je haar aanraakt :j helpt heel goed :j

Oma is niet meer zo dramatisch tegenwoordig, maar ze kan het heel goed idd :') die kan echt letterlijk staan stampvoeten.
Sowieso....... ze kan ook echt vinden dat ik ontzettend langzaam ben (ben ik ook, zeker in vergelijking met een paard) en dan slaakt ze een diepe, geïrriteerde zucht en ik zweer je dat als ze met haar ogen kon rollen, ze het zou doen :')

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:10

Oja dat doet mel ook. Inmiddels is ze het wel gewend maar mennn wat kunnen mensen teuten he :P
Als ik lang sta te praten met iemand terwijl mel nog staat te wachten gaat ze mijn aandacht vragen door zachtjes aan mijn mouw te trekken.

Paarden zijn net kleuters afentoe.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 09:34

Mel is wel subtiel dan :j

Oma begint met heel diep zuchten, dan kreunen, dan krijg ik een duw, en meestal zet ik haar dan wat achteruit, want die gaat verder dan grappig is. Inmiddels weet ze prima dat ze niet verder mag gaan dan dat, maar ze heeft in een ver en grijs verleden daar wel tekst en uitleg over gekregen :')

Overigens is dat ook het paard wat dreigde mijn hoofd eraf te meppen met longeren. Die had ooit wat probleempjes. Maar is helemaal goed gekomen en nu is ze erg braaf.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:01

Nouja, het ging eerst anders... ;) maar het aan m'n mouw plukken vind ik stiekem schattig dus dat blijft dan. En als ik dan omkijkt zucht ze alsof ze het zwaarste leven ooit heeft en kijkt dan heel nadrukkelijk naar wat ze wilt.
De bak met kippenvoer dus. Blijkbaar is dat een soort heroïne voor paarden :~

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 10:22

_O-

Paarden lusten ook best veel dingen. Ik ben ook weleens een saucijzenbroodje kwijt geweest. Ik had wel een heel onschuldig kijkend paard :')

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:33

Goedenavond! Nou Foxie heeft hele mooie dure Nikes onder haar hoefjes gekregen! Een mooi dik afgerond ijzer met een stuk leer aan achterkant. Ze liep gelijk een stuk beter!! Twijfel nu om nog even te wachten met de dierenarts afspraak van woensdag. Als het probleem was dat ze zat te verkrampen voor, dan zou dit al wat op kunnen lossen. Ik ga hier nog even over slapen.

Wel een ander probleem: Hoefsmid constateerde dat ze te veel eiwitten kreeg, omdat de hoeven aan de onderkant wat rood waren. Als dat zo is, maakt dat de zoektocht naar juiste voeding wel heel ingewikkeld.
Ze is nog steeds te mager en ik merk dat als ik stop met de fibrebeet dat ze weer terugvalt. Ik kan een andere krachtvoeding kiezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer :') Iemand hier een idee?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:43

Veel mensen verwarren eiwitten met suikers. Eiwitten is niets mis mee, dat mogen ze gewoon hebben, en hoe hoger in het bloed, hoe meer. Suikers zijn wel een probleem, net als zetmeel wat door het lichaam wordt verwerkt als glucose.

FibreBeet gewoon blijven geven hoor :)