Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:20

Ik heb met mel een springtraininkje gedaan. Gewoon los, maar met veel balken en uitgebreid met eerst een laag kruisje en dan later een hindernis van 40cm ofzo. Laag, want het ging om techniek. De techniek van pootjes intrekken, verzamelen voor de sprong, een beetje op je rug letten bij de landing, niet bovenop balken gaan staan, dat soort dingen..

De eerste keren was ze net een olifant maar uiteindelijk kreeg ze het spelletje door en op het eind heeft ze echt heel nette sprongen laten zien! Ze kan het dus stiekem wel. Het voelde voor haar duidelijk ook heel wat beter dan wat ze eerst deed.
Het was heel grappig, want in het begin moest ik (voor mel begrippen) best streng zijn dat ze eroverheen moest en op het laatst was het moeilijk om haar ermee op te laten houden. Ze kan nu zelfs over drafbalken galopperen zonder ze aan te raken :') achjaaaa waarom ook niet.. Als je maar lol hebt!

AlwaysH

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 23:24

Wat super leuk. Veelzijdige merrie :D

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 23:50

Nobli is flink gegroeid dan always! Hij ziet er ook goed uit!

Super leuk is dat sintara, fijn dat ze het spelletje zo snel door had en dat ze het zelf zo leuk vond!

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:06

Wat leuk Sintara!! Ben je van plan om binnenkort te starten met springwedstrijden?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:40

Hahaah nee hoor. Ik heb wedstrijden nooit leuk gevonden. Ik doe dit soort dingen puur voor de afwisseling.
Afentoe het lijf even anders gebruiken, iets op een nieuwe/andere manier doen, blijf je fris in het hoofd van :D

Ook vrijheidsdressuur dingetjes doen we de laatste tijd veel. Targetten met neus, targetten met schouder, targetten met haar kont, ze kan het allemaal.
Nog even en ze kan op commando pirouettes draaien. Ze heeft het een paar keer gedaan maar nu moet ze eerst helemaal in de goede mindset gezet zijn en het dan op een goed moment gevraagd worden :P

De kunst is eigenlijk wijken voor druk richting kont, wat ze wel kent, alleen is mijn positie anders..

Oja en qua jambette/ Spaanse pas beginsel doet ze nu heel netjes haar voorbenen naar voren optillen op commando, ze buigt alleen de knieen nog. Knappie

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:23

Dank je wel voor jullie gras verhalen, dat geeft me een gerust gevoel.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 15:13

Vrijheidsdressuur en grondwerk is ook ideaal om lekker mee bezig te zijn. Die paarden zijn zo slim! :D

Vandaag taart, want Nobli is alweer 5(!) jaar oud geworden!!! Y)(^) *\%/*

Afbeelding

En ook gelest. Ging super goed. Mooi in de nieuwe set! <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 15:37

Gefeliciteerd! En wat een mooie kleur weer <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:09

Gefeliciteerd Y)(^)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:29

Foto's zien er goed uit Always! Mooi dekje! En proficiat aan Nobli! Y)(^)

Met het excuus dat ik zielig thuis zit en mezelf mag verwennen heb ik vorige week de ES Forest Green gekocht. Belachelijk veel geld voor een dekje maar ik vond het zo'n mooi kleur! Moet dus wel nog een aantal weken wachten voor ik ermee kan rijden :+

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:48

Dank jullie dames! :+:

Wel showen, dat dekje. En ach, liever dekjes dan drugs, zeg ik dan. _O-

_karin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:54

Jaa die is prachtig de forest green! Ik heb al te veel groen dus ik heb mezelf moeten tegenhouden O:)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:24

@ AlwaysH nog gefeliciteerd met je knappe paard! Echt een joekel joh :wow:

@ Sintara, dat als een olifant over balkjes/sprongetjes gaan herken ik wel. Maar het wordt steeds beter, dan merk je ook hoe goed het voor de motoriek van je paard is. Moos maakte van de drafbalkjes ook galopbalkjes en gaat er ook uit zichzelf overheen als ik hem niet tegenhoud.

@mrie, Moos doet het ook goed op gras. In het begin een beetje jolig en hij wordt er lekker rond van.

Ik heb een aantal adviezen uit dit topic opgevolgd, Moos krijgt nu ook een basisbrok (en hij vindt het lekker) en ik krijg er nu ook bijna 1kg fiberbeet in.
Vandaag zijn we voor het eerst op buitenrit geweest, gewoon met zn tweetjes! Diep van binnen vond ik het doodeng, maar vooral heel leuk. Moos vond het ook heel spannend, wilde overal naar kijken, ogen op steeltjes en zn oren vielen er bijna af.
Het grootste deel lekker vlot gedraafd en kleine stukjes stap, helaas geen geschikt stuk voor galop gevonden. Maar de dame waar hij staat zegt dat er een heel breed en lang gras stuk is in de buurt, dus die gaan we volgende keer opzoeken. We zijn langs iemand die de heg aan het snoeien was, andere paarden en een mini tractor met ploeg gereden, dat deed hij heel braaf, maar de strepen op de weg waren wel heel gek :')

Bij terugkomst moest hij zijn avontuur tegen zijn vrienden vertellen
Afbeelding

En het even goed verwerken
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door purple op 18-03-22 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:31

Wat super goed!! alleen op buitenrit gaan vind ik ook altijd een beetje spannend :p
Ik wilde laatste weer een nieuwe zak kopen, ik gebruik nu fiberbeet, maar daar zit dus ook luzerne in. Alle sites en FAQ geven aan dat die meer geschikt is voor paarden met ondergewicht. hier wordt voornamelijk de bietenpulp geprezen. Ik twijfel nu nog steeds.

also!! O mijn god is het muggenseizoen nu al begonnen?!?!? Ik (en Fox) worden er gillend gek van..

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 22:50

Euridicey schreef:
Wat super goed!! alleen op buitenrit gaan vind ik ook altijd een beetje spannend :p
Ik wilde laatste weer een nieuwe zak kopen, ik gebruik nu fiberbeet, maar daar zit dus ook luzerne in. Alle sites en FAQ geven aan dat die meer geschikt is voor paarden met ondergewicht. hier wordt voornamelijk de bietenpulp geprezen. Ik twijfel nu nog steeds.

also!! O mijn god is het muggenseizoen nu al begonnen?!?!? Ik (en Fox) worden er gillend gek van..

Oh ja, ik geef ook fibrebeet!

Hier ook al muggen... Maar dat betekend wel dat wel weer de goede kant op gaan met de temperatuur :(

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:08

Super goed van je purple!! Heel fijn dat het zo goed ging op jullie eerste buitenrit.

Ik heb nog geen last gehad vd muggen hier..

Ik heb me voor mijn wedstrijd van morgen helaas afgemeld… hoefsmid is woensdag geweest en nu looptie niet goed. :( Had gehoopt dat zn gevoeligheid minder werd, laatste paar keren na de hoefsmid had hij er geen last van, maar dit keer dus helaas toch weer wel.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 00:23

Wat goed, met z'n tweetjes op buitenrit *\o/* lekker hoor!

Ik heb ook alweer veel muggen gezien. Heel irritant...

Balen dat hij niet goed loopt lauss.

Mel heeft vanavond haar hoefschoenen gesloopt. Niet expres hoor maar met een struikel actie zijn er een paar schroefjes gesneuveld. Irritant...
Verder wel erg lekker gereden, en een klein stukje buiten uitgestapt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 01:02

Goed zo Purple! Hij ziet er beter uit ook :D

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 01:57

Euridicey schreef:

Je moet gewoon etiketten lezen.
Oftewel hoeveel eiwit en vet zit er in. Hoe meer hoe beter. Dat zijn namelijk je bouwstoffen.
De Fibrebeet

Afbeelding €17,98 15kg

De Speedibeet €17,29 15kg

Afbeelding

Subli senior Priores €15,29 20kg

Afbeelding

Vergelijk deze percentages en realiseer je dan dat eiwit er is voor spieropbouw en vet voor want meer energie en body...... keus lijkt mij dan simpel.

Zo is het hooi van tegenwoordig veel te arm. Met enkel hooi zonder bijvoeren van een vitamine/mineralen korrel kom je er dus niet.

@Lauss eigenlijk is dat best vreemd gezien alle volbloeden vlak voor de koers opnieuw beslagen worden. Dit omdat ze veelal op alluminium lopen en je dus wel verse ijzers voor de koers wilt. Uit mijn ervaring komt het gevoelige na beslaan eigenlijk altijd door 1 vd 2 dingen. De smid beslaat niet koud met een licht ijzertje, maar mept er warm beslagen rijpaard ijzers onder. OF de smid gebruikt normale nagels en die zijn te dik voor de zeer smalle witte lijn van een volbloed.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 09:20

Kyrkelover hij is niet beslagen maar bekapt! Ijzers komen er eind mei onder

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 10:02

@Purple wat fijn dat je buitenrit zo goed ging. Zodra jij innerlijk rustiger bent (het niet zo spannend vind) zul je merken dat hij ook veel minder kijkt. Ze voelen dat echt haarfijn aan. Zag ik hier maandag ook weer met een proef rijdster voor Fire.
Kwa muggen en vliegen is het echt al drama. Je zou een bril opzetten en iets voor de mond voor alle beestjes die je onderweg al vangt hahaha.
@Lauss dan zit er niks anders op dan wachten tot de boel weer wat aangegroeid is, dan kun je er weer volop tegenaan. Wellicht is het over een weekje beter.

Hier is het lang geleden dat de smid geweest is. Eerste week van januari heeft hij zijn ijzers gekregen, dat zit nog als een huis. Het enige voordeel aan de winter, hoeven groeien amper.
De gemeente heeft hier de paden weer onder handen genomen... drama.
Hier kun je dus echt niks zonder, met geen enkel paard overigens.

Afbeelding

Fire gaat steeds een beetje beter. Al heel wat mensen geweest en allemaal nog een 2e of zelfs 3e keer, maar allemaal om verschillende zeer uiteenlopende redenen afgehaakt. Veelal dingen waar zowel Fire als ik geen invloed op hebben. Heel vervelend dus voor hem na 4 jaar een vaste stal en mens gehad te hebben.

Afbeelding
Steeds een beetje meer oefenen met minder opkrullen.

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:03

Jeetje op dat pad zou sullie ook kreupel gaan lopen. Wat bizar dat er zoveel puin ligt..

En klopt idd gewoon afwachten haha, had alleen die hoefsmid niet vlak voor de wedstrijd moeten plannen, beetje dom van mezelf haha. Ach, n weekje vakantie doet m ook altijd wel goed.

Leuk beest die Fire! Heel erg jammer dat het steeds niks word met potentiele kopers, je gunt ze zo erg n fijn huisje..

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:07

kyrkelover schreef:
Vergelijk deze percentages en realiseer je dan dat eiwit er is voor spieropbouw en vet voor want meer energie en body...... keus lijkt mij dan simpel.

Maar dit kan je niet doen. Ik werk zelf in de diervoeding (hond en kat), nou is dit natuurlijk echt een verschil met de paardenvoeding, maar daarom check ik het ook even. Je kan niet zo maar voedingen op percentage met elkaar vergelijken. Wij moeten dit altijd doen op basis van droge stof. Elke voeding bevat vocht en om een voeding te vergelijken moet je dat eruit halen om de échte hoeveelheid te zien.

Een natvoeding voor een hond is qua percentage veel lager qua eiwitten en vet, maar omgerekend (een natvoeding heeft 80% vocht) is het veel meel in vergelijking met een droge voeding. Dit is natuurlijk een groter verschil dan de 8-12 procent verschil bij droogvoeding, maar dat kan hét verschil zijn

Werkt dat niet ook zo in de paardenvoeding? Ik tot nu toe wel content met de fibrebeet, moet er gewoon meer van geven, ben er misschien wat zuinig mee. Ik ga het woensdag als de dierenarts langskom bespreken met hem. Daarover trouwens, ik ben zoooo zenuwachtig!! Ik hoop echt dat er niks ernstig is.

Lekker trouwens wat ze met dat pad hebben gedaan :( Fire is echt een toppertje, hoop dat jullie snel iemand vinden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:14

Euridicey schreef:
kyrkelover schreef:

Maar dit kan je niet doen. Ik werk zelf in de diervoeding (hond en kat), nou is dit natuurlijk echt een verschil met de paardenvoeding, maar daarom check ik het ook even. Je kan niet zo maar voedingen op percentage met elkaar vergelijken. Wij moeten dit altijd doen op basis van droge stof. Elke voeding bevat vocht en om een voeding te vergelijken moet je dat eruit halen om de échte hoeveelheid te zien.

Een natvoeding voor een hond is qua percentage veel lager qua eiwitten en vet, maar omgerekend (een natvoeding heeft 80% vocht) is het veel meel in vergelijking met een droge voeding. Dit is natuurlijk een groter verschil dan de 8-12 procent verschil bij droogvoeding, maar dat kan hét verschil zijn

Werkt dat niet ook zo in de paardenvoeding? Ik tot nu toe wel content met de fibrebeet, moet er gewoon meer van geven, ben er misschien wat zuinig mee. Ik ga het woensdag als de dierenarts langskom bespreken met hem. Daarover trouwens, ik ben zoooo zenuwachtig!! Ik hoop echt dat er niks ernstig is.

Lekker trouwens wat ze met dat pad hebben gedaan :( Fire is echt een toppertje, hoop dat jullie snel iemand vinden.

Nee dat is enkel met het kijken naar het droge stof gehalte wat een paard nodig heeft. Krachtvoer is echter droog. Bij hooi en voordroog etc kijk je daar dus wel naar, maar dan in de vorm van het minimum droge stof wat ze binnen moeten krijgen.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 11:17

In elke voeding zit vocht, je kan geen geperste voeding maken zonder vocht?