Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 13:35

tx van, als ik het zo lees, zou ik Jull bij jou in de leer moeten steken, toch hartstikke jammer altijd weer dat we zo ver van elkaar wonen. ... ja, idd, bij iets engs, gaat jull op de rem, vandaar ook dat hij in de bak niet erg vooruit is met mij op hem. Hij vertrouwt mij het meest en ineens ben ik weg, hup, zit ik boven hem. Want heb gemerkt,als ik er sarah mee laat rijden, die toch ook groter en zwaarder is dan mijn dochter, maar hij mij dan nog ziet staan, hij wél voorwaarts gaat... toen de veearts net met haar stetoscoop ging luisteren, was hij heel bang...dan merk ik ineens weer, tiens, hij kent mij door en door maar wantrouwt vreemden dus nog wel.
In de advertentie van Gerrit staat ook letterlijk in dat hij zich afsluit en stopt als hij iets engs ziet.

Eindelijk wel goed nieuws voor me: ik kreeg net telefoon ! De job op de school waarvoor ik solliciteerde, is de mijne!!!!! Ik kan volgende week starten ! morgen contract gaan tekenen. Dat wil zeggen, volgende week dinsdag starten, tem eerste week van juli werken en nadien 7 weken betaalde vakantie!!!! HEEEERRRRLLIJK!!!!! laatste weekje van augustus moet ik dan ook 2,5 dag gaan (ik werk parttime)..een pak van mijn hart, ik voel me op slag veeeel beter, maar dat komt wrsch ook door de zon die lekker schijnt. Ga nou ns lekker een toer stappen met hondjes in het bos.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 14:14

Super Ghashira! :D

Hoe is het ondertussen met merrie en veulen?

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:11

Gefeliciteerd met je baan! Idd hoe gaat het nu met je merrie en het veulen? Ik hoop dat alles goed gaat!

Ja, bij Gerrit is dat denk ik ook wel het geval ja, zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, maar hij kent ook nog bijna geen verkeer als hij alleen op stap is, dus zeker weten doe je het nooit. Maar dat hij zo relaxt was met de harde wind, zegt al heel veel natuurlijk. Lijkt me heel fijn en zoveel makkelijker om zo te kunnen rijden :) Bijna alle paardjes die ik heb bijgereden zijn wel gevoelig voor harde wind, dacht altijd dat alle paarden dat wel hadden, maar is volgens mij niet zo. Zijn jullie paarden frisser met harde wind of maakt dat geen verschil?
Over Pumbaa werd dat ook beweerd dat hij eerder bleef staan als hij iets eng vindt, we weten allemaal dat dat dus zeker niet het geval is. Kan best hoor dat een Konik dat eerder doet, stil blijven staan, ik heb uiteraard die ervaring niet, maar het zal me niet verbazen dat een Konik (zonder verleden) eerder blijft staan als gaat vluchten..

Ik zal Jull ook lekker bitloos gaan rijden als ik jou was, zeker omdat hij het er veel beter op doet. Deed hij dat hoofdschudden in de winter ook al? Pumbaa doet dat rond deze tijd van het jaar heel erg ivm pollen/hooikoorts. Heb toen de tandarts en alles erbij gehad, omdat ik vermoedde dat het aan zijn tanden lag, maar het is waarschijnlijk toch een pollenallergie, sommige dagen is hij dan extreem aan het hoofdschudden dat je niet normaal kan rijden, en met een pollennetje gaat het stukken beter. Pumbaa loopt met bit beter als zonder, maar toch rij ik hem bijna altijd op touwhalster en zonder contact omdat hij dan echt op eigen benen leert lopen wat hij erg moeilijk vind, maar wel heel belangrijk is voor hem.
Verder geen nieuws van deze kant, heb helaas door drukte van mijn studie (laatste maand, dus ff er tegenaan) niks met de paardjes kunnen doen. Vandaag ga ik hem denk ik weer even rijden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 15:29

gefeliciteerd :D en inderdaad hoe is het met de merrie?

Wolf is niet anders met harde wind maar ik denk dat dat ook voor een groot deel aan de houding van de ruiter ligt, Wolf loopt altijd buiten en dan word ze er ook niet anders van dus zou ze er tijdens het rijden ook niet anders van moeten worden imo, een beetje frisser is normaal maar dan nog kan ze zich prima gedragen en zo denk ik er bij elk paard over, heb daar dan ook nog nooit problemen mee gehad.

en uitzonderingen heb je natuurlijk altijd, Pumbaa is een wat onzeker type dus niet raar dat hij het wel op een lopen zet. Al zou het best kunnen dat hij eerder wel gewoon bleef staan maar zichzelf(of de ruiter onbewust) in de loop der tijd heeft aangeleerd dat rennen meer oplevert. Je kunt een paard namelijk prima leren anders te reageren op iets engs.

Ik rij Wolf ook met zo weinig mogelijk contact, ook beenhulpen geef ik alleen als dat nodig is. Ik laat haar wat dat betreft heel erg vrij om ook zelf beslissingen te kunnen nemen, ze mag prima zelf beslissen om aan te draven bijvoorbeeld, hierdoor steunt ze minder op mij en word ze zekerder van zichzelf wat ook weer helpt om dat voorwaartse denken er in te krijgen. Alhoewel dit niet bij alle paarden werkt maar teveel opsluiten en altijd maar ondersteunen werkt toch veelal alleen maar averechts.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:02

Nadine, waar heb jij Pumbaa eigenlijk gekocht? Heeft hij die nare ervaringen bij de vorige eigenaar opgelopen? Ik moet zeggen dat ik veel respect heb voor je geduld en de manier hoe je met hem omgaat. Als er meer mensen waren zoals jij, dan waren er een stuk meer blije paarden en stonden er veel minder paarden op marktplaats

Van, jij rijdt op Wolf bitloos he? Kun je haar ook goed neerwaarts rijden of bied ze dat zelf al aan? Er knap om zo weinig te 'helpen'. Ik rijd nu ong 2 jaar western en blijf het moeilijk vinden om ECHT los te laten en paard het zelf te laten uitzoeken.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:55

@shadow: Dankjewel voor je berichtje, vind ik heel lief van je en doet me goed :) Hij is mijn leermeester, het is soms erg frustrerend maar ben ook wel weer heel dankbaar dat hij op mn pad is gekomen. Grootste uitdaging van mn leven, maar ben blij met hem ;)

Ja, ik heb hem van iemand overgekocht die hem maar 2 maanden had gehad. Die heeft hem letterlijk in die 2 maanden tijd helemaal verknald, ik weet niet hoe, maar ze hebben hem in ieder geval helemaal vastgezet met 1 of ander hulpteugel zodat hij zn hoofd niet meer omhoog kon doen tijdens het rijden (ik vermoed ook ivm zijn vluchtgedrag). Daarvoor was hij van bokker lailapri, die heeft hem geloof ik 3 jaar gehad en daar was hij volgens mij gewoon wel hanteerbaar, maar daar had hij ook al het vluchtgedrag. Toen ik hem kocht kon ik er niks mee, maar nu gaat het al veel beter met het rijden in de bak, hij is zo ontzettend licht op de hulpen geworden, daar geniet ik echt van en wordt er weer extra bij bepaald door mijn ervaring van afgelopen weekend dat ik het niet als vanzelf sprekend moet gaan zien. Ik heb nog nooit een paard zo licht op de hulpen gehad, wist niet eens dat het zo kon, maar het voelt gewoon fantastisch. Vandaag opgestapt in de keiharde regen en kon alles met hem doen, terwijl hij toch weer een tijdje stil heeft gestaan. Vandaag de eerste echte galop weer onder het zadel na zijn blessure, ff een rondje *\o/* Hij was lekker op dreef en ging behoorlijk hard, had het idee dat hij er wel zin in had dit keer :) Wel was hij nog steeds bang in de hoek van de bak (nu al anderhalf jaar) en ik heb nu geleerd dat ik hem er dan ook beter niet langs moet pushen, want dan dwing ik hem iets te doen wat hij niet vertrouwt en mij dus daardoor ook minder gaat vertrouwen. Op een gegeven moment was het zo dat hij zelf aangaf daar langs te gaan en dat zoek ik op en ga ik gebruik van maken. Hij durft nog steeds niet de hoek echt in, maar kwam al dichter in de buurt. Eerder wilde ik hem continu de hoeken inrijden en dat deed ik dus ook, maar dat ga ik dus nu niet meer doen, pas als hij aangeeft dat hij er klaar voor is. Dit is voor Pum de beste aanpak, omdat hij extreem bang is, ben van mening dat je met een 'gewoon' bang paard er wel langs kunt gaan om juist te laten zien dat het niet eng is, maar bij Pum werkt dit niet, heb dat al zoooo vaak geprobeerd.

@Van: Zoals jij met Wolf omgaat, zo ga ik ook precies met Pum om, weinig tot geen contact en lekker zelf laten lopen. Pumbaa loopt ook 24/7 buiten en dan zie ik hem soms ook als een idioot wegrennen voor een blaadje of een geluidje wat hij niet kent. Hij heeft gewoon echt die trauma, iedereen die hem kent ziet dat ook en valt dat ook op. Die 'overdreven' angst. Had het er laatst ook nog over, hij blijft ook gewoon bang, of we nou 1 of 100x langs de enge tractor, enge hoek van de bak, of langs een plastic zakje rijden, de 100e keer is gewoon net zo eng als de 1e keer en hij is net zo panisch. Dat gedrag herken ik niet in de paarden die ik altijd heb bijgereden, op een gegeven moment weten ze het wel en dan is het ook over, maar bij Pum niet. Mijn bijrijd merrie vluchtte ook weleens in galop weg voor iets engs (groot verkeer meestal, maar bv ook een blauw bankje :') ) maar dan kon ik haar weer tot bedaren brengen en konden we weer rustig verder. Ik heb geleerd om hem nu ontspannen te rijden in de bak, maar ook dan kan hij ineens de kolder in de kop krijgen en weg vluchten en niet meer te houden zijn (Right Brain introvert/extrovert, onverwachts keihard wegvluchten) Dan pas ik de one rein stop toe. Maar dat gaat dus niet lukken met buitenrijden op een smal zandpad tussen 2 sloten in, want je zet hem op de volte, dus je rijdt dan de sloot in :') En in de bak soms ook niet, dan loopt ie letterlijk door het draad. Haha, ach ja, zo blijf ik bezig :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:55

update van het kraambed: vandaag speciaal voordroog hooi gaan halen, erg nat en erg hard geperst, dus geen greintje stof erin. Vannacht ademde ze nog heel erg zwaar, ze moet zowel voor inademen als voor uitademen erg veel moeite doen, terwijl uitademen normaal passief gaat. Vanmiddag was ze merkelijk rustiger in haar ademen... Nou is juist de hond van de buren(waar we erg close mee zijn) overleden...hond gisteren onwel geworden (labrador-12 jaar), vandaag veeartse, geopereerd: zat vol kanker..ze heeft de operatie niet overleefd... gut toch zeg, al dat nare nieuws, het houdt niet op. Ben vandaag op aanraden van de veeartse een "foal survival kit" gaan kopen. Zit alles in voor instant overleven: fles, melkpoeder om aan te lengen en een boekje met uitleg enz... Voelt vreemd aan als je daaar staat en zoiets in je handen hebt.. het wordt dan allemaal zo reeël. Ann, die de merrie least, is gisteren speciaal komen kijken toen ik een paar uur van huis was, gelukkig veel steun van haar kant, ..maar gelukkig ademt ze nu dus iets beter. Aan de uier zie ik nog geen direct teken van dat ze gaat werpen vannacht. Ik zie wel iets, maar iets miniem, hoop dat er morgenvroeg melk zou zijn, dan zou ze nog voor het weekend spontaan kunnen veulenen en dat zou ik liever hebben dan een inductie.. gut , lieve help, wat een gedoe allemaal...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:56

Och jeetje, wat een spanning toch steeds. Ik hoop ook dat ze snel kan veulenen, zal veel beter voor haar zijn. Spannend allemaal zeg, veel sterkte. Gelukkig gaat het ademen allemaal wat beter.
Ja, hier ook steeds een ziekenboeg al vanaf het begin van het jaar, er lijkt geen einde aan te komen en heb er veel verdriet van steeds. Eerst Pumbaa met zijn been, toen mijn kat die ineens een tumor had op 4 jarige leeftijd en geopereerd moest worden. Vervolgens heeft ze van de operatie epilepsie aanvallen overgehouden en moet ze nu aan de medicatie 2x daags. Dat achter de rug te hebben, wordt mijn fretje ineens ziek, steeds hoesten e.d. dus nu ook aan de AB, en afgelopen maandag met mijn andere kat naar de DA geweest, die heeft al een aantal jaar nierfalen en dat gaat dus ook helemaal de verkeerde kant op. Hij wordt graatmager en arme mannetje heeft aan het infuus en alles gelegen. Allemaal nare dingen, ik word er niet goed van. De moed zakt me steeds weer in de schoenen. Het is nu zelfs zo dat ik ga denken, als alles allemaal even voorspoedig loopt, van wat zal het volgende zijn wat er gaat gebeuren met mijn beestjes? Zo naar allemaal en dan zit ik ook nog met mijn scriptie die ook volgende maand af moet zijn. Komt allemaal altijd tegelijk...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:12

shadow19871 schreef:
Van, jij rijdt op Wolf bitloos he? Kun je haar ook goed neerwaarts rijden of bied ze dat zelf al aan? Er knap om zo weinig te 'helpen'. Ik rijd nu ong 2 jaar western en blijf het moeilijk vinden om ECHT los te laten en paard het zelf te laten uitzoeken.
Dat is bij de meeste ruiters een probleem hoor, de meesten durven niet los te laten en dat is ook heel eng als je dat voor het eerst doet, ik heb het ook moeten leren met mijn vorige paard maar eenmaal die knop omgezet merk je al heel snel dat het zo gewoon veel makkelijker gaat.

Wolf is sowieso geen sterrenkijker, dus ze komt al vrij snel zelf naar beneden als ze lichamelijk correct loopt, maar ik ben dan ook totaal niet bezig met het dressuurplaatje, zolang ze fatsoenlijk over de rug loopt zal het mij een rotzorg zijn waar haar hoofd uithangt :Y) al gaat sterrenkijken en over de rug lopen uiteraard niet samen, over het algemeen loopt ze met haar hals parallel aan haar rug lijn. Met het rijden in de bak (wat we bijna niet doen) bied ze vooral in stap dat dressuur krulletje wel af en toe aan maar in de bak rij ik er ook veel meer aan omdat ze anders simpelweg niet loopt :+
Het hangt natuurlijk helemaal vanaf wat je wilt met je paard, ik rij endurance en ben dus voornamelijk bezig met duurtraining, waarbij je hele andere spieren gebruikt dan bij dressuur(wat je meer kunt vergelijken met krachttraining), dat echte dressuurplaatje is daarbij helemaal niet handig.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 17:48

Om alle narigheid toch even te vergeten (hoewel de weergoden weerom flink hun vochtige duit in het zakje hebben gedaan) ben ik even met jull gaan wandelen door het veld. Erop dus, niet ernaast. Lang geleden dat i het nog zo gedaan heb, van vorige zomer geleden. Ik moet me dan ook echt goed voelen, qua onderlinge dominantie band enz.om dit aan te durven. maar alles zit me momenteel even zo hoog , dat ik spanning moest aflaten en dan durf ik wel wat meer. Jull de sidepull aan gedaan, voor de 2de maal, eerste keer buiten dus. Het regende van begin tot einde, hier vertrokken met miezerregen, in het veld een volle laag onweer gehad, met bliksem en donder erbij, er weer naar huis door doornatte wegjes , het water stroomde over de betonbanen zelfs in dikke beken,d e riolen konden het water niet slikken..jeeezes toch. en Jull??? wel, die trekt zich dat weer dus hoegenaamd niet aan. is ook wel logisch, meneer is geboren op 10 januari in sneeuw. Ik heb zo goed als geen benen moeten geven(aansporen-weet niet hoe jullie het in nl zeggen)..hij stond lekker vooruit, in draf wel af en toe moeten aansporen omdat hij iets zag dat hij niet erg vertrouwde of omdat het erg bergop ging, maar verder ging het super. galop niet geprobeerd, denk niet dat dat gelukt zou zijn, maar ben hartstikke blij met dat leuke swingende drafje. Als Jull echt doordraaft, gaat ie keihard in draf, niet te doen. Maar je wordt bijna niet "geschud", je zou zelfs heel goed kunenn blijven ziten. Doe ik niet, omdat ik het hem niet zwaar wil maken, en was zo euforisch met dit tempo van mijn kleine grijze mannetje, .. helemaal in de wolken. Zijn oorjtes steeds lekker vooruit, behalve wanneer ik iets zei of aanspoorde, dan zag je die oortjes effe draaien en weer vooruit naar de weg. haha. En, ondanks het gemis van bit, liep hij stukken beter dan met bit!!!! Hoofd lager in stap, in draf komt het wat hoger, maar zeker niet met de neus in de lucht. geen hoofdschudden of trekken aan de teugel en hij is perfect , of zelfs beter, te sturen, dan met bit. Ik ga dus verder met die sidepull..lijkt hem goed te bevallen en mij ook dus.
Bij thuiskomst stond hij wel te puffen...duidelijk geen conditie en om hier in het terrein te rijden, heb je wel wat conditie nodig, het gaat hier gedurig op en af, en soms echt heel felle hellingen, ..Enige ding waarvan hij geschrokken is is een mega grote ....paddestoel...jawel, het is dan ook herfst, niet?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 19:27

HOi, heb net nieuws van natuurbeheer vlaanderen: er komen kortelings 2 ruinen te koop, Cartouche en Dorian, eentje van 2010 en eentje van 2011. In de zomer komen er uit hetzelfde reservaat nog 3 paardjes te koop (allemaal konik)..
Wie interesse heeft?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:48

hOi hoi, geen leven meer hier???
nog geen veulen hier. en nog altijd berekoud, wel zonnetje,maar die wind, pff.
Jull nog ne keer gereden met sidepull: loopt lekker... was het dan enkel dat bit dat hem in de weg stond? blijkbaar. Kan het haast niet geloven. Zodadelijk nog even longeren, zit te wachten tot manlief thuiskomt om op dochter te passen...en hij neemt weer zijn tijd..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 10:53

Hai, ik ben het weekend weggeweest, vandaar mijn late reactie. Fijn dat Jull het zo goed doet op sidepull! Haha, moest wel lachen om je paddenstoelenverhaal, hier net zo, de paddenstoelen rijzen de grond uit. Maar het betere weer schijnt eraan te komen. Helaas kan ik de komende 2 weken niks met de paardjes doen, ik moet mijn master scriptie bijna inleveren en nog ontzettend veel doen. Kan dus ook zijn dat ik dus minder vaak op bokt te vinden ben komende 2 weken, maar dan weten jullie ervan.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:48

heb niet zoveel te melden :Y)

gisteren een rondje van zo'n 20km gemaakt, heen en terug weg lekker rustig aan gedaan want het was me veel te warm, moet door het open veld dus vol in de zon.
eenmaal in het bos de tijd bij gehouden en we haalden zo'n 9,5 km/ph. Ik heb vandaag mijn vaders gps geleend en deze ga ik morgen uittesten, eens kijken hoe hard we nou precies gaan en zo kan ik ook proberen die 9km per uur te halen over de gehele rit.

verder hier nog 1 probleempje: singelplekjes, geen echte wondjes maar kale plekjes dus als iemand hier een tip voor heeft? Denk dat ik sowieso een langere singel ga aanschaffen, moet ik wel gaatjes bijprikken in de singelstoten maar dat is dan niet anders en eigenlijk wil ik een touwsingel maar die zijn niet te vinden in korte maten -O-

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:45

een echte schapenbont rond de singel doen?wat voor singel heb je nu? Neopreen? of leder? Leder vind ik persoonlijk minder: zit zeer strak, geeft zo goed als niets mee en schuurt bijgevolg ook snel door. Touwsingeltjes lijken mss niet zo zacht, maar ik weet uit ervaring met tochten van een week bv, dat de minste problemen idd met die singeltjes komen. Heel korte heb je wel in westernuitvoeringen. En ponymaten? we moeten met onze koniks echt ponymaten zoeken, ik heb voor jull een singel van goedhart, een 45 cm, was het kortste geloof ik, ben ik tot hiertoe tevreden mee, ..

Heb vanmorgen korte wandeling gedaan met hem; vertrokken aan de hand, met zadel er wel op en sidepull aan. Onderweg opgestapt en stukje gereden in veld en bosje. Hij ging best goed, eerst wilde hij weer niet vertrekken, zo van: aaaaahh, waar is mijn vrouwtje naartoe???? ahaaa, ja, ze zit boven mij... dan schiet ie ven als n raket vooruit en vertraagt dan weer. Maar al bij al hebben we op een stuk dat ongeveer 2 km lang is, zo goed als continu gedraafd, en naarmate we verder gingen, werd zijn tempo beter. Hij draaft zalig, mijn mannetje, zo heerlijk; heb een stukje gewoon gezeten en je wordt gewoon gewiegd, niet op een neer gegooid. Echt puffen deed hij niet, het is nochtans 28° hier en de warmte komt ineens hard aan, we zijn het niet gewend en t is puffen; ben nadien afgestapt en aan de hand naar huis geleid. Hij vindt het heerlijk dat hij geen bit meer in heeft heb ik de indruk. Het hoofdschudden is voorbij en hij loopt met zijnhoofd opmerkelijk lager en drukt dus zijn rug niet meer weg. Met welke optoming rijden jullie bitloos? Ik heb gezien bij goedhart dat ze van die bloembitten hebben. lijkt me iets "beter" dan een sidepull. Hoewel. ik weet het niet goed, alle info is welkom, heb nooit echt bitloos gereden(ooit ns geprobeerd met de arab merrie), dus het is wel nieuw. Ik wil nou ook weer niks dat te veel druk zet op de neus of kaken want dan heb je weer hetzelfde effect als n bit.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:11

Hier een singeltje van 35 cm :+ Ik heb verschillende bitloze optomingen zelf, maar rijdt hoofdzakelijk met touwhalster met een gewone knoop onderaan met 2 aparte lussen. Ik rij dus met gewoon touwhalster, maar ook met sidepull, met (natural) hackamore, met kin/kaak gekruist heb ik gereden en zonder hoofdstel :+ Weet niet of de bloem hackamore beter is maar vind hem wel mooi, haha, hij staat al een tijdje op mijn lijstje. De hackamore werkt scherper in dan een sidepull hoor, bij de bloemhackamore die jij gezien hebt is dit ook het geval, het heeft een hefboomwerking, wat je bij de sidepull niet hebt.
@Van, idd misschien een singelbontje?

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 19:28

ik heb nu een simpel neopreen singeltje van 45cm met een nepbontje erom. De plekjes zitten wel precies bij de gespen dus ik denk dat het vooral aan de lengte ligt. Van touwsingels heb ik inderdaad ook hele goede dingen gehoord wat dit soort problemen betreft, Wolf heeft de singelgroeve heel ver naar voren liggen waardoor ze voor de singel plooien in haar huid krijgt, een touwsingel geeft daarbij wat meer speling omdat het niet uit één stuk bestaat. De kortste die ik gevonden heb is 55cm, nou heb ik vandaag even opgemeten hoeveel ruimte ik heb als ik gaten bij prik in de stoten en dan zou 55cm net moeten passen, maar laat dat nou net een dure zijn :=

Vanmiddag met de gps gereden, toch leuk om te weten hoe hard Wolf nou precies gaat. In stap loopt ze als ze lekker doorloopt rond de 5-6 kmph en als ze echt flink door stapt 7 kmph. In een normaal drafje gaat ze 12kmph, nou weet ik dat haar draf tempo niet zo hoog ligt maar dit valt me reuze mee, al kan ze ook prima 9kmph draven :+. Galop weet ik niet aangezien de gps het in het bos niet zo goed deed, ik ging opeens 6kmph in draf terwijl we juist sneller reden :'). Bij thuiskomst gaf hij aan dat we 8,6kmph gemiddeld hebben gereden maar dat klopt dus niet geheel, ik denk dat we zeker zo'n 9,5 kmph hebben gereden. Volgende maand de wedstrijd qua snelheid moet het dus prima lukken, de volgende keer maar weer met hartslagmeter rijden om te kijken hoe lang ze nodig heeft om te herstellen en even kijken of mijn pa me een keer met de trailer naar het bos kan brengen eens kijken hoe ze daarop reageert.

Super dat het zo goed gaat met Jull, zo klinkt hij al weer meer als Wolf, Wolf is ook echt een dieseltje, het duurt even voordat ze opgestart is maar hoe langer we onderweg zijn hoe fanatieker ze word. En die zalig draf herken ik ook, je kan echt heerlijk zitten zo vlak. Het is hier ook zo warm, ben mooi verbrand vandaag maar Wolf leek er weinig last van te hebben.
Ik reed eerst met een touwhalster maar Wolf heeft uitgevonden dat als ze daar op een bepaalde manier in gaat hangen dat ik dan niks meer te vertellen heb, nu rijd ik met een indian bosal(kingekruist) en heb een combi indian bosal/touwhalster laten maken, die zit zo in mekaar: http://i106.photobucket.com/albums/m272 ... 36d997.jpg. Het ligt overigens heel erg aan het paard wat het prettigste werkt, ik zou het gewoon simpel houden, zolang je geen problemen hebt met de sidepull dan zou ik daar gewoon mee blijven rijden.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:53

Klinkt goed Van, knappe Wolf toch. Leuk dat je echt zo de km enzo bijhoudt, moet natuurlijk ook wel voor de endurance. Jeetje een singel van 55 cm? Dat past Pumbaa echt niet. Ik had een singel van 55 cm bij mn barefootzadel, een hele mooie echte barefoot singel maar die heb ik verkocht, want meneer verzoop erin haha. Pum heeft de singelplek ook ver naar voren. Hij past een singeltje van 40 cm wel, maar heb laatst eentje van 35 cm gekocht en die zit beter :+ Volgens mij is dat de kleinste maat die er is. Die bosal is erg mooi, heb ik veel gezien op equitana en equiday, maar verder geen ervaring mee.
Hier kan ik helaas niet fijn doorzitten in draf, haha. Wel met een jog maar een echte draf dan gooit Pumbaa zijn benen ver de lucht in en dat is niet heel makkelijk doorzitten. Wat een verschil weer toch tussen onze koniks. Pumbaa's galop zit overigens heerlijk, je zweeft dan echt. Heb dat 1 keer eerder zo gevoeld en dat was bij een arabier :)) Toen ik voor het eerst op hem gallopeerde kon ik alleen maar 'wauw' uitroepen, zo'n zalige galop.
Hier vandaag ondanks mn drukke schema de paardjes even afgespoeld, beiden waren bloednerveus voor de waterslang terwijl ik Pumbaa toch echt wel vaak gewassen heb in het verleden, haha. Draakjes ook.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 20:57

Ben het met Van eens ghashira, als Jull het goed doet op de sidepull zal ik dat lekker eerst aanhouden, veranderen kan altijd nog. Als je al besluit om te proberen met hackamore te rijden moet je ff in je achterhoofd houden dat je de teugels helemaal los laat en dus niet met contact rijdt, aangezien hij dan echt even flinke druk op zijn neus krijgt en dat is niet de bedoeling natuurlijk.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:13

Wolfs galop zit ook heerlijk :))
mijn zadel heeft ook behoorlijk lange singelstoten en geen zweetbladen he dus kan de singel behoorlijk hoog doen als ik zou willen
en volgens mij heeft Wolf een flinke groeispurt gehad ofzo, vorig jaar met het libra zadel zat deze singel nog prima en nu zitten de gespen opeens in haar oksels _O-
ik ben eigenlijk best benieuwd hoe groot ze precies is, ze is echt niet veel kleiner dan de stippel en die zou 1,46m moeten zijn

Ik heb haar na het rijden ook afgespoeld, kreeg wel even een boos hoofd maar mevrouw is totaal niet bang voor water, ben ookal een meertje in geweest, geen probleem alleen wou ze nog niet verder dan het punt dat het water haar buik raakte. Vorige week langs de waterhindernis (voor mennen) hier in de buurt geweest, die zit in een kanaal dus een beetje hetzelfde idee als de kuil in het bos hier, alleen dan met water, Wolf vind kuilen crossen ondertussen al net zo leuk als ik dus dit was ook geen probleem lekker in galop door het water heen :D mijn vorige paard was altijd schijtsbenauwd voor water dus ik ben hier heel erg blij mee :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:44

Ja dat kan ik me goed voorstellen dat je daar blij mee bent! Mijn verzorghaf was er ook nooit bang voor, die vond afspoelen altijd heerlijk. Pumbaa uiteraard wel, hou ik hem vast aan de leadrope en wil zn benen afspoelen, rent ie continu in wilde paniek om me heen en niet meer te stoppen, gekkerd ook. Uiteraard stop ik pas wanneer hij rustig stil staat haha. Ja zo beleef je weer wat. Mn shetlander was ook schijtsbenauwd, die is nooit snel onder de indruk, maar vindt die waterslang maar niks. Eerste keer met wassen vorig jaar was het echt gewoon gevaarlijk, hij trapte naar achteren en opzij, steigerde en trok zo hard dat je hem bijna niet kon houden. Vandaag liep die gewoon een paar rondjes om me heen te rennen, maar daar ben ik allang blij mee.

Ik ben ook heel benieuwd hoe groot Wolf nu is! En jull!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 00:39

Hi hoi, middernacht 34 minuten ... ben sinds een klein uurtje op. Abasca is bevallen, ze is begonnen toen ik ging kijken op controle in de stal. het ging moeizaam en ik heb mijn man in allerijl moeten bellen die nog op de hooiwei bezig was met de traktor (jawel, nachtwerk , daarstraks in panne gestaan en het gras moet gekeerd worden dus).. hij is onmiddellijk afgekomen. Ze was gaan liggen en de pootjes en hoofd waren er uit en heel veel vruchtwater , maar daarna gebeurde er niet veel meer. Toen stond ze opeens op en had het veulen er uit moeten floepen, maar bleef steken. Dirk heeft haar er dan uitgetrokkeN.Ik vrees dat het een zware tegenvaller zal zijn voor de vrouw die abasca heeft geleasd. Ze had heel fel gehoopt op een zwart hengstje, wat binnen de verwachtingen/mogelijkheden lag: abasca is black bay en de hengst zwart. Maar wat heeft moeder natuur ons gegeven: een koffievos merrietje met 4witte voetjes...ach, voor mij maakt het niet uit, ik ben al lang tevreden dat het er uit is en dat moeder en kind ok zijn..zo leek het daarnet toch. Zitten nou even binnen te wachten, zo kunnen ze wat bijkomen en sebiet even checken of nageboorte af is en veulen recht kan en wil drinken.abasca was alweer aan het eten..niet te doen. Jull stond bij de staldeur en bekeek het: met de intelligentie van een konik: in stilte, oortjes vooruit...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:22

super :D fijn dat alles tot nu toe goed lijkt te gaan en gefeliciteerd met de kleine meid :D

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:59

Gefelciteerd ghashira met het veulen! Gelukkig is alles toch goed gegaan, hou je ons op de hoogte? En uiteraard willen we ook een keertje een foto zien natuurlijk :D

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:51

Hoi hoi, ben doodop, amper 3 u "geslapen" vorige nacht.. toen ik vanmorgen de wekker hoorde, schoot ik recht en wilde al gewoontegetrouw direct naar stal lopen.. maar nee, niet meer nodig dus. ga nu toch heel lekker heel lang slapen, als t mijn dochter belieft tenminste.
op facebook account van mij staan er wat foto's van het eerste halfuur. Ben vanmiddag na werk bij moeder en veulen geweest en t veulen is super menselijk, dat is toch typisch, als je er van het eerste moment bij bent, en die droogwrijft, heb je geweldige veulens. Ze maakt al bokkesprongetjes en kan echt 'zuipen'..melk loopt er langs haar mondhoeken uit. Jull bekijkt het met gemengd gevoel: jaloers dat ik meer met abas bezig ben nu, maar hij is ook heel geinteresseerd. Hij kan vanop de paddock moeder en veulen horen en zien. de kleine gaat nog denken dat ze een halfbloed konik is, haha, de eerste 2 paarden die ze ziet is haar mama arabier en een konik. ..ze kan er alleen maar beter van worden. Een arabier met konikse wijsheid en rust, haha, zou super zijn.