Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Bijna alle paardjes die ik heb bijgereden zijn wel gevoelig voor harde wind, dacht altijd dat alle paarden dat wel hadden, maar is volgens mij niet zo. Zijn jullie paarden frisser met harde wind of maakt dat geen verschil?
en inderdaad hoe is het met de merrie?
Hij is mijn leermeester, het is soms erg frustrerend maar ben ook wel weer heel dankbaar dat hij op mn pad is gekomen. Grootste uitdaging van mn leven, maar ben blij met hem
Hij was lekker op dreef en ging behoorlijk hard, had het idee dat hij er wel zin in had dit keer
Wel was hij nog steeds bang in de hoek van de bak (nu al anderhalf jaar) en ik heb nu geleerd dat ik hem er dan ook beter niet langs moet pushen, want dan dwing ik hem iets te doen wat hij niet vertrouwt en mij dus daardoor ook minder gaat vertrouwen. Op een gegeven moment was het zo dat hij zelf aangaf daar langs te gaan en dat zoek ik op en ga ik gebruik van maken. Hij durft nog steeds niet de hoek echt in, maar kwam al dichter in de buurt. Eerder wilde ik hem continu de hoeken inrijden en dat deed ik dus ook, maar dat ga ik dus nu niet meer doen, pas als hij aangeeft dat hij er klaar voor is. Dit is voor Pum de beste aanpak, omdat hij extreem bang is, ben van mening dat je met een 'gewoon' bang paard er wel langs kunt gaan om juist te laten zien dat het niet eng is, maar bij Pum werkt dit niet, heb dat al zoooo vaak geprobeerd.
) maar dan kon ik haar weer tot bedaren brengen en konden we weer rustig verder. Ik heb geleerd om hem nu ontspannen te rijden in de bak, maar ook dan kan hij ineens de kolder in de kop krijgen en weg vluchten en niet meer te houden zijn (Right Brain introvert/extrovert, onverwachts keihard wegvluchten) Dan pas ik de one rein stop toe. Maar dat gaat dus niet lukken met buitenrijden op een smal zandpad tussen 2 sloten in, want je zet hem op de volte, dus je rijdt dan de sloot in
En in de bak soms ook niet, dan loopt ie letterlijk door het draad. Haha, ach ja, zo blijf ik bezig
shadow19871 schreef:Dat is bij de meeste ruiters een probleem hoor, de meesten durven niet los te laten en dat is ook heel eng als je dat voor het eerst doet, ik heb het ook moeten leren met mijn vorige paard maar eenmaal die knop omgezet merk je al heel snel dat het zo gewoon veel makkelijker gaat.Van, jij rijdt op Wolf bitloos he? Kun je haar ook goed neerwaarts rijden of bied ze dat zelf al aan? Er knap om zo weinig te 'helpen'. Ik rijd nu ong 2 jaar western en blijf het moeilijk vinden om ECHT los te laten en paard het zelf te laten uitzoeken.
al gaat sterrenkijken en over de rug lopen uiteraard niet samen, over het algemeen loopt ze met haar hals parallel aan haar rug lijn. Met het rijden in de bak (wat we bijna niet doen) bied ze vooral in stap dat dressuur krulletje wel af en toe aan maar in de bak rij ik er ook veel meer aan omdat ze anders simpelweg niet loopt 

Ik heb verschillende bitloze optomingen zelf, maar rijdt hoofdzakelijk met touwhalster met een gewone knoop onderaan met 2 aparte lussen. Ik rij dus met gewoon touwhalster, maar ook met sidepull, met (natural) hackamore, met kin/kaak gekruist heb ik gereden en zonder hoofdstel
Weet niet of de bloem hackamore beter is maar vind hem wel mooi, haha, hij staat al een tijdje op mijn lijstje. De hackamore werkt scherper in dan een sidepull hoor, bij de bloemhackamore die jij gezien hebt is dit ook het geval, het heeft een hefboomwerking, wat je bij de sidepull niet hebt. 
. Galop weet ik niet aangezien de gps het in het bos niet zo goed deed, ik ging opeens 6kmph in draf terwijl we juist sneller reden
. Bij thuiskomst gaf hij aan dat we 8,6kmph gemiddeld hebben gereden maar dat klopt dus niet geheel, ik denk dat we zeker zo'n 9,5 kmph hebben gereden. Volgende maand de wedstrijd qua snelheid moet het dus prima lukken, de volgende keer maar weer met hartslagmeter rijden om te kijken hoe lang ze nodig heeft om te herstellen en even kijken of mijn pa me een keer met de trailer naar het bos kan brengen eens kijken hoe ze daarop reageert.
Volgens mij is dat de kleinste maat die er is. Die bosal is erg mooi, heb ik veel gezien op equitana en equiday, maar verder geen ervaring mee.
Toen ik voor het eerst op hem gallopeerde kon ik alleen maar 'wauw' uitroepen, zo'n zalige galop.

mijn vorige paard was altijd schijtsbenauwd voor water dus ik ben hier heel erg blij mee
fijn dat alles tot nu toe goed lijkt te gaan en gefeliciteerd met de kleine meid