Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
SparklingApp schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is als je een merrie hebt met een enorme dish dat je dan oplet dat je die niet met een hengst dekt die dat ook extreem heeft en/ of vererft
SparklingApp schreef:Ik denk dat het vooral belangrijk is als je een merrie hebt met een enorme dish dat je dan oplet dat je die niet met een hengst dekt die dat ook extreem heeft en/ of vererft..
...
NEEEE please!? ShamalArabs schreef:Ik heb liever een volboed arabier met weinig dish maar veel type dan één met veel dish maar weinig type...
Overigens geldt dat ook voor jibbah, liever weinig jibbah maar veel type enz.
SparklingApp schreef:
Ook als je heel snel veel maat wil fokken in een ras loop je het risico dat ze zwakker worden. Maar goed gelukte extremen brengen vaak het meeste geld op en daardoor zijn er genoeg fokkers die wel een gokje willen wagen en er niet wakker van liggen als dat een keer niet zo goed uitpakt...
Of wereldwijd aan de hand is. Is er iemand die zich daar meer in verdiept heeft en er iets over kan vertellen?Lusitana schreef:Heel snel veel maat fokken is inderdaad en heel ongunstig iets wat trent lijkt te zijn . Ik weet niet of dat alleen in Nederland is, omdat Nederlanders nu eenmaal de langste mensen zijnOf wereldwijd aan de hand is. Is er iemand die zich daar meer in verdiept heeft en er iets over kan vertellen?

Lusitana schreef:Uitschieters is niet de hand van de mens, maar bewust groot x groot natuurlijk wel.
Wat ook oorzaak is van het groter worden van paarden, is dat jonge paarden veel meer weidegang gegunt wordt dan vroeger, en dat is inderdaad iets wat de groei enorm beïnvloed (beweging), dat is bij onderzoek gebleken.
Feit is dat hard groeien schadelijk blijkt. Een langzame groeier heeft een beter gestel omdat de boel compacter kan worden.
Overigens is de melkgift van de moeder heel belangrijk. Bij een kleine moeder en heel grote vader blijft het product veel kleiner dan een heel grote moeder en een kleine vader, omdat het veulen zo vreselijk veel melk kan drinken. Ook reden waarom vooral koudbloeds worden gekozen voor draagmoederschap.
dus niks ligt in de hand van de fokkers, tevens als melkgift, een grote merrie kan minder melk produceren als een kleinere merrie, de aard ligt bij de voeding en verzorging van het dier, als een merrie goede voeding binnen krijgt en ook nog eens voldoende voeding dan zal deze meer melk produceren. Dat een grotere merrie meer melk produceert is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb
)
Lusitana schreef:Bij een Shire merrie, kun je meer melkgift verwáchten dan bij een Shetland merrie onder dezelfde omstandigheden (dus goed dieet) en in het wetenschappelijke experiment waar dit op gebaseerd was, ging het om die uitersten onder dezelfde omstandigheden in verhouding. Zo voer je nu eenmaal experimenten uit. Anders zijn de variabelen te groot.
Dus denk even na voordat je begint te beweren dat dingen onzin zijn.
Verder is er ook gezegd dat als het kind groter uitvalt dan de ouders dat niet (altijd) de hand is van de fokker, maar groot x groot bij elkaar brengen om groot te krijgen, natuurlijk wel. Je zet niet groot en groot bij elkaar met als verwacht resultaat een ukkie.