De mens is een verzieker van rassen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Re: De mens is een verzieker van rassen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:19

Ik denk dat het vooral belangrijk is als je een merrie hebt met een enorme dish dat je dan oplet dat je die niet met een hengst dekt die dat ook extreem heeft en/ of vererft..
Maar ook bij het KWPN bijvoorbeeld kijk ik ook wel eens naar prachtige dieren die super bergopwaarts gebouwd zijn en dan vraag ik me ook wel eens af of we over een paar generaties geen paarden met heupafwijkingen krijgen bijvoorbeeld.

Ook als je heel snel veel maat wil fokken in een ras loop je het risico dat ze zwakker worden. Maar goed gelukte extremen brengen vaak het meeste geld op en daardoor zijn er genoeg fokkers die wel een gokje willen wagen en er niet wakker van liggen als dat een keer niet zo goed uitpakt...

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:15

SparklingApp schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is als je een merrie hebt met een enorme dish dat je dan oplet dat je die niet met een hengst dekt die dat ook extreem heeft en/ of vererft

Tuurlijk wel joh ! Knipoog

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:21

haha dat willen we juist! (en nee niet als namusca dat spreekt voor zich, maar wel veel dish aub!)

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:52

SparklingApp schreef:
Ik denk dat het vooral belangrijk is als je een merrie hebt met een enorme dish dat je dan oplet dat je die niet met een hengst dekt die dat ook extreem heeft en/ of vererft..
...

Tja, dat is nou juist de fout die de meesten (spreek even voor NL) maken. Niet dat er zoveel merries hier in NL zijn met van die mooie koppies, maar goed.. gooi er dan maar weer een hengst met een (bij wijze van) ramshoofd op, want tjaa anders wordt het weer te Verward NEEEE please!?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:47

Ik hou me verder buiten de discussie, maar even mijn mening in het kort nu het over de dish gaat...

Ik heb liever een volboed arabier met weinig dish maar veel type dan één met veel dish maar weinig type...

Overigens geldt dat ook voor jibbah, liever weinig jibbah maar veel type enz.

En die ene merrie, het is van nature zo dat de strains of dish, of jibbah hadden, in verschillende afmetingen enz. Deze merrie is een kruising in strains, zoals bijna elke arab tegenwoordig, ze is alleen bij toeval zo gefokt dat ze en en heeft, en niet zo'n beetje ook... Veel jibbah en veel dish en dan krijg je zoiets...

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:38

ShamalArabs schreef:
Ik heb liever een volboed arabier met weinig dish maar veel type dan één met veel dish maar weinig type...

Overigens geldt dat ook voor jibbah, liever weinig jibbah maar veel type enz.

Er zijn echter ook arabieren mét veel dish en ook mét veel type. Geef mij dus beiden maar. Wat ik hier veel in NL zie is, dat de veulens er fantastisch uitzien, lekkere bolle koppies, showy, typisch. Maar zie je ze als jaarling terug dan heb je echt zoiets van OMG "waar is -het- gebleven". Ik heb dan liever een 'eenvoudig' veulentje die exotischer (zo noem ik het altijd) uitgroeit dan dat het na 1 jaar al 'weg' is. Dit zie je veel bij egyptenaren dat exotischer uitgroeien (of egyptian-related). Russisch x Egyptisch vind ik dé beste combinatie.

Maar ieder heeft zijn eigen smaak he Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:04

beide is natuurlijk het best, maar als ik moet kiezen tussen dish of type, dan staat type gewoon voorop, daar doelde ik op Knipoog
Jaarlingen kun je vrij weinig van zeggen. Ik zie het terug bij mawiyah, die begon goed, als jaarling in de groei deed ze het slecht, nu als 2-jarige mist ze breedte tussen de ogen naar mijn mening, maar ze heeft de meeste jibbah en zeker dish van stal.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:54

SparklingApp schreef:

Ook als je heel snel veel maat wil fokken in een ras loop je het risico dat ze zwakker worden. Maar goed gelukte extremen brengen vaak het meeste geld op en daardoor zijn er genoeg fokkers die wel een gokje willen wagen en er niet wakker van liggen als dat een keer niet zo goed uitpakt...

Dat is deel van het probleem. Geld. en mensen die dus blijkbaar zo´n extreem willen hebben.
Heel snel veel maat fokken is inderdaad en heel ongunstig iets wat trent lijkt te zijn . Ik weet niet of dat alleen in Nederland is, omdat Nederlanders nu eenmaal de langste mensen zijn Knipoog Of wereldwijd aan de hand is. Is er iemand die zich daar meer in verdiept heeft en er iets over kan vertellen?

Verder zijn er twee soorten mensenlijk ingrijpen, die hier beide voorbij zijn gekomen: Fokken en chirurgisch of op een ander manier onnatuurlijk ingrijpen. Dus zeg maar natuurlijke, en onnatuurlijke manipulatie.
De onnatuurlijke manipulatie, zeg klossen onder de hoeven aanbrengen en de staart een knak geven, veranderen feitelijk het ras niet, maar wel (al of niet blijvend) het uiterlijk van paarden in dat ras.
Dit is te beinvloeden door de shows waarin dat gewenst is, af te schaffen, of regels te maken dat het niet is toegestaan. Want alleen dan veranderd er echt wat. We weten allemaal dat couperen verboden is bij honden, maar zolang ze op shows toegestaan worden en hoog eindigen, zal niemand het laten. Als ze op shows niet worden toegelaten, is er geen nut meer voor de praktijk.

Wat de natuurlijke vervorming betreft, paarden worden vaak aangepast aan de vraag/behoefte, dus het is aan de mens om de paarden te laten staan die bijdragen tot "verzieking" van het ras. Alleen zorgt persoonlijk smaak soms ervoor dat het niet altijd duidelijk is wat verzieken is. Maar als er een groot percentage van een ras heel slecht van gestel is, kun je er van uit gaan dat het om verzieken gaat in de letterlijke zin. Ik denk dat fokkers dan echt verkeerd bezig zijn.

Verder zijn er heel veer particulieren die paarden die onbruikbaar geworden zijn, dan maar gebruiken voor de fok om zo dan toch wat geld te denken verdienen. Terwijl men zou moeten stilstaan bij het feit waarom zo´n paard onbruikbaar is geworden én in hoeverre je uit zo´n paard een goed product kunt fokken. Bij mensen die maar wat doen, is dat natuurlijk niet het geval. Dat is ook slecht voor een ras.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:08

Lusitana schreef:
Heel snel veel maat fokken is inderdaad en heel ongunstig iets wat trent lijkt te zijn . Ik weet niet of dat alleen in Nederland is, omdat Nederlanders nu eenmaal de langste mensen zijn Knipoog Of wereldwijd aan de hand is. Is er iemand die zich daar meer in verdiept heeft en er iets over kan vertellen?

Ik betwijfel of maat fokken binnen een ras altijd in de hand van de mens is. Ik denk dat daar ook zeker een deel welvaart (betere kwaliteit van het leven, beter voer, kijk maar naar hoe oud mensen tegenwoordig worden) aan vast zit, evolutie, zoiets. Bij de arabieren als voorbeeld, ik heb een merrie van 1.52 gedekt met een hengst van 1.52 en de inmiddels bijna 2-jarige die daar destijds uit voort kwam is al bijna zo groot als haar ouders. Je kunt meer maat verwachten wanneer je een merrie van 1.45 kruist met een hengst van 1.60, maar dan krijg je nog een gemiddelde wat tegenwoordig normaal is. Vroeger zullen er best uitzonderingen geweest zijn, maar op zich lijkt het me sterk dat mensen als kleintjes van vroeger gekruist zouden hebben met zo'n uitzondering. De maat is imo te wijten voor een groot deel aan welvaart/evolutie oid en zeker ook voor een groot deel aan het kruisen van strains. De ene strain staat bekent om zijn iets grotere en rankere dieren terwijl de andere strain wat kleinere en stevigere dieren voorbracht.
Een deel ligt misschien wel bij fokkers, een heel klein deel maar. Zoals ik bij het KWPN wel eens merkte vlak voor keuringen. Dan gaan de jonkies achter slot en grendel, in donkere kleine stallen zonder of met minimale bodembedekking en op brood en water. Sommigen zijn van mening dat ze dan nog net even gauw een paar cm groeien. Bij Arabieren ben ik dat eerlijk gezegt nog niet tegen gekomen, maar daar zullen mensen misschien ook wel zo hun "trucjes" of ideeën hebben... Dan gaat het over zogezegt enkele cm's maar of het nou echt werkt? Ik denk dat maat genetisch vastgesteld is, dus het lijkt me dat het paard, indien dit werkelijk zou werken, dan die groeispurt op een ander tijdstip wel gelijk trekt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:21

Uitschieters is niet de hand van de mens, maar bewust groot x groot natuurlijk wel.

Wat ook oorzaak is van het groter worden van paarden, is dat jonge paarden veel meer weidegang gegunt wordt dan vroeger, en dat is inderdaad iets wat de groei enorm beïnvloed (beweging), dat is bij onderzoek gebleken.

Feit is dat hard groeien schadelijk blijkt. Een langzame groeier heeft een beter gestel omdat de boel compacter kan worden.

Overigens is de melkgift van de moeder heel belangrijk. Bij een kleine moeder en heel grote vader blijft het product veel kleiner dan een heel grote moeder en een kleine vader, omdat het veulen zo vreselijk veel melk kan drinken. Ook reden waarom vooral koudbloeds worden gekozen voor draagmoederschap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:26

op de manege waar ik heb leren rijden hadden ze eens een shetlander mer een D pony gedekt. Gevolg was dat het veulen toen het 3 maanden oud was op de knieeen moest om te kunnen drinken.
Ik heb ook niet veel met die reuzen hoor, 165 is groot zat Knipoog
Maar dan nog vind ik ook dat veel mensen die reuzen de tijd niet geven om te groeien. owh, hij is 3, dus ik kan erop....

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:53

Lusitana schreef:
Uitschieters is niet de hand van de mens, maar bewust groot x groot natuurlijk wel.

Wat ook oorzaak is van het groter worden van paarden, is dat jonge paarden veel meer weidegang gegunt wordt dan vroeger, en dat is inderdaad iets wat de groei enorm beïnvloed (beweging), dat is bij onderzoek gebleken.

Feit is dat hard groeien schadelijk blijkt. Een langzame groeier heeft een beter gestel omdat de boel compacter kan worden.

Overigens is de melkgift van de moeder heel belangrijk. Bij een kleine moeder en heel grote vader blijft het product veel kleiner dan een heel grote moeder en een kleine vader, omdat het veulen zo vreselijk veel melk kan drinken. Ook reden waarom vooral koudbloeds worden gekozen voor draagmoederschap.

Dat zou ik niet te snel zeggen, op het werk staat een geheel gezonde merrie van 2 jaar die is 1.78m hoog en dat terwijl moederlief maar 1.65m hoog is en vaders maar 1.70m hoog Bloos dus niks ligt in de hand van de fokkers, tevens als melkgift, een grote merrie kan minder melk produceren als een kleinere merrie, de aard ligt bij de voeding en verzorging van het dier, als een merrie goede voeding binnen krijgt en ook nog eens voldoende voeding dan zal deze meer melk produceren. Dat een grotere merrie meer melk produceert is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb Bloos

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:59

Bij een Shire merrie, kun je meer melkgift verwáchten dan bij een Shetland merrie onder dezelfde omstandigheden (dus goed dieet) en in het wetenschappelijke experiment waar dit op gebaseerd was, ging het om die uitersten onder dezelfde omstandigheden in verhouding. Zo voer je nu eenmaal experimenten uit. Anders zijn de variabelen te groot.
Dus denk even na voordat je begint te beweren dat dingen onzin zijn.

Verder is er ook gezegd dat als het kind groter uitvalt dan de ouders dat niet (altijd) de hand is van de fokker, maar groot x groot bij elkaar brengen om groot te krijgen, natuurlijk wel. Je zet niet groot en groot bij elkaar met als verwacht resultaat een ukkie.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 23:20

Ik ben wel een beetje eens met die stelling.

Over een dish bij arabieren, zolang die beesten daar geen last van hebben maakt me dat niks uit... Leuk als je het mooi vind, en zo niet, dan koop je toch een ander paard/ras?

Maar bv de steeds kleinere pony's die het alsmaar moeilijker krijgen om te veulenen, dat stoort me wel.
Zo ook bij bv dikbil koeien, die niet meer kunnen kalveren zonder keizersnede, omdat hun bekken daar niet goed voor is (ofzo, heb niet zo goed opgelet bij de les over koeienrassen Clown )

Dan is de mens puur op die kenmerken (grootte/vleesproductie) aan het selecteren, zonder rekening te houden met het welzijn van die beesten. Dat vind ik niet kunnen. Het dier mag er zelf geen hinder van ondervinden.

Maar bij paarden valt dit meestal nogal mee denk ik. Volgens mij komt het vooral voor bij soorten die echt voor productie gekweekt worden (vlees/melk/...)

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:38

Lusitana schreef:
Bij een Shire merrie, kun je meer melkgift verwáchten dan bij een Shetland merrie onder dezelfde omstandigheden (dus goed dieet) en in het wetenschappelijke experiment waar dit op gebaseerd was, ging het om die uitersten onder dezelfde omstandigheden in verhouding. Zo voer je nu eenmaal experimenten uit. Anders zijn de variabelen te groot.
Dus denk even na voordat je begint te beweren dat dingen onzin zijn.

Verder is er ook gezegd dat als het kind groter uitvalt dan de ouders dat niet (altijd) de hand is van de fokker, maar groot x groot bij elkaar brengen om groot te krijgen, natuurlijk wel. Je zet niet groot en groot bij elkaar met als verwacht resultaat een ukkie.

als je zulke argument ga geven komt het niet echt geloofwaardig meer over nee, want dan spreek je over een groot paarden ras en een kleine ponyras, dat is niet te vergelijken. Maar als je een Shire met een KWPN zou vergelijken komt het wat beter over, maar eens het met een shire dat is de meest ONGELOOFWAARDELIJKE vergelijking die men ooit kan maken Bloos