Haflo's (haflinger X arabier)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

whitje

Re: Haflo's (haflinger X arabier)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 11:42

Ik vind dat je niet kan zeggen: "haflo's hebben dit en dit karkater en kunnen 'gemeen' zijn," ik vind dat je dit echt per paard moet bekijken want er zullen ook anderen rassen zijn die zich niet altijd 'braaf' gedragen. Ik ben het wel ook een beetje met shakir eens dat niet alles bij de opvoeding ligt maar ik denk toch wel dat een groot gedeelte daar wel ligt.
En wat jij zei shakir van:
"Dat is naar het schijnt de typische eigenschap van Haflo's, ene dag goed en andere dag kan je er niets mee aanvangen."
Dat merk ik bij de mijne ook wel beetje de ene dag super braaf en de volgende dag denk ik ben jij bento wel? Maar is het niet zo dat dat ook bij anderen rassen voorkomt.
Dus nogmaals ik denk echt dat je dit per paard moet bekijken en niet per ras.

@starstar: Ja is misshcien dan wel slim om eerst in de B te blijven tot die wat minder schikachtig is.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 16:35

whitje schreef:
Ik vind dat je niet kan zeggen: "haflo's hebben dit en dit karkater en kunnen 'gemeen' zijn," ik vind dat je dit echt per paard moet bekijken want er zullen ook anderen rassen zijn die zich niet altijd 'braaf' gedragen..

Amen. Ja

Katinka is ook haflo en die is dus juist helemaal níet schrikachtig. Ze is echt bomproof, nergens bang van enzo. Lachen
Verder is ze wel een drammer maar absoluut niet gevaarlijk, ze zal nooit gemeen bokken of stijgeren.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 16:36

ja iid je moet het perp paard bekijken...Ik bedoel ook niet dat echt alles aan de opvoeding llicht maar Shakir zecht ook dat er vroeger niet heel veel mee gedaan is en dat hij van streek raakt als hij bij de groep weg moet ( wat ik eruit begrijp) dat is dan toch een kwestie van veel vertrouwen in elkaar (wat op dit moment mist tussen shakir en paard, en dat begrijp ik ook wel) en zeer cosequent blijven, tuurlijk zijn er paarden met een wat moeilijkere karacter maar dat is echt niet te wijten aan het feit dat het haflo's zijn...Ik heb heel erg geluk met mn paardje dat hij een zeer zacht karacter heeft en dat hij toen hij klein was zeer correct is opgevoed. Ik heb dat dus eigenlijk nooit geleerd, tot voor kort met dat paard...Nu weet ik hoe ik met dat paard om moet gaan en dat ik echt niet voor hem achteruit moet deinsen als hij weer dominant begint te doen ( dat vind ik zeer moeilijk en erg eng, want ook ik hem al klappen van dat paard gehad). Ik bedoel ook zeker niets aanvallend, maar ik wil wel zeggen... kijk goed hoe die paardenfluisteraar met je paardje werkt en leer ervan want niemand is ooit uitgeleerd met paarden...

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:46

hahah Haha! amen Tong uitsteken

ja ik ben het wer met spottie eens Bloos

Ik begin trouwens nu wel te denken dat de mijne ondertussen ook gaat horen bij de haflo's niet lief Tong uitsteken HIj heeft me er vandaag weer met een aardige rotgang vanaf gegooid Clown . Blauw oog Whaha maarja morgen zeg ik weer dat die lief is Koe

StarStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 20:05

Nou mijn haflo was ook bezig zeg!
Pff echt een bom, bokken, wegvliegen en lopen springen..

Maarja elk paard wel door het weer Knipoog

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:03

Het is idd waar dat je veel kunt rechtzetten met een goeie opvoeding. Maar bij een paard met meer bloed zal je (soms) meer moeite hebben dan een paardje met minder bloed. Je hebt er gewoon meer werk mee dan met een paardje met een cooler karakter, zoals bvb: een Andalusier of een Quarter. Eigenlijk is een kruising met een Arabier zo wie zo een gok. Dan mag je nog een goeie opvoeding geven, in se blijven sommige gewoon moeilijkere karakters dan andere paarden.
Daarom hou ik Shakeer nog, hij is idd nog jong en onervaren. Ik wil hem tijd geven om samen te groeien en te leren op een rustige, verantwoorde manier. Maar als ik merk dat hij zo blijft dan verkoop ik hem vooraleer er accidenten gebeuren. Dat is het me niet waard. Als ik een andere koop wordt het weer een kruising met een Haflinger, maar zal deze keer beter op karakter letten (misschien kruising met een Anda of quarter?). Ik ben gek op grote pony's tussen 1m50-55 met een proportionele bouw en een mooie brede hals. Dat hebben de meeste Haflo's wel.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:11

whitje schreef:
ja daar ben ik weer Tong uitsteken

en als ik heel eerlijk mag zijn vind ik die van shakir wel erg leuk en ondeugend koppie hebben en liechaam ook leuk alleen ik heb een maar.....als ik dat mag hebben en anders sorry, ik vind zijn hals niet zo mooi Bloos SORRY Ach gut

Thx, ik zal het hem maar niet zeggen dat jullie hem leuk vinden of zijn nek zwelt nog meer hi hi. Jammer genoeg is z'n hals wat vermagerd, ik vond dat zo mooi.

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:17

Hoezo is een kruising met een arabier dan zowiezo een gok?? en waarom hebben zij juist moeilijkere karakters dan andere paarden?? Ben het daar niet echt mee eens...En is een arabier dan ook moeilijker dan een fries? want een fries reageerd meestal wel cool op dingen maar die kunnen ook zeer gevaarlijk zijn als ze niet correct zijn opgevoed....een arabier is meestal wat nerveus, maar als ook hier de opvoeding en de vertrouwensband goed zitten, gaan ook deze paarden voor je door het vuur (welke ouders het ook heeft) maar zit dat niet goed dan kan je erop rekenen dat er dingen fout zullen gaan en dat is niet alleen bij arabieren zo, dat geld voor elk ras..

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:50

Tja, ieder z'n mening é Knipoog het is niet zo dat een goeie opvoeding een garantie is dat het nooit meer kan misgaan. . Ik kan veel verhalen vertellen. Daar heb ik m'n conclusie's uitgetrokken, net zoals nog enkele andere mensen... Het kan zijn dat er Friezen bestaan met moeilijk karakter door slechte opvoeding, dat heb je bij alle rassen. Ik had het over het karakter van een paard die hij meekrijgt van bij de geboorte. Paarden met bloed zijn nu 1x heel gevoelig en soms nerveus (misschien mag ik niet alleen de kruisingen met Arabier veroordelen, da's juist, maar heb geen ervaring met andere volbloedrassen).
Als je dan juist met de verkeerde kruist (moeilijke Haf met vurige Araab bvb) ... het blijft een risico. (ik denk dat naast opvoeding, ook de ouders van een paard heel belangerijk zijn voor een goed karakter)

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 08:21

iid ieder zijn mening;) en ja het kan heus nog wel een x misgaan hoor als de opvoeding correct, het blijven dieren en vooral kudde/vluchtdieren, maar de kans is dan wat kleiner en wat minder gevaarlijk....`:D Je moet gewoon altijd oppassen als je met dieren werkt, dus ook met paarden....wij weten nog steeds niet wat ze denken en dus is het vaak ook erg moeilijk ze te begrijpen, probeer gewoon zeveel mogelijk naar de lichaamstaal van je paard te kijken....Ik wil niet zeggen dat daar dan problemen mee zijn verholpen hoor maar je kunt ze wat sneller aan zien komen en het verhelpen (of een trap ontwijken :S) Haha! maargoed iedereen zijn mening iid Haha! ..... maar ik blijf bij de mijne Tong uitsteken

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 10:59

Inderdaad, iedereen zijn mening.
Zo is het iedere keer dat je een paard fokt wel een gok of er eentje met een leuk karakter uit komt, wat voor ras het ook is.
Bij een haflo kan je dan inderdaad hebben dat ze zo sterk en eigenwijs zijn als een haf en zo heet en fel als een arabier.. Maar ook dat kunnen leuke paardjes zijn. Lachen
Zelf zou ik best later een haflo willen fokken hoor. Maar dat komt ook omdat ik twee haflo's ken en daar hele goede ervaringen mee heb. Lachen

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:35

spottie schreef:
iid ieder zijn mening;) en ja het kan heus nog wel een x misgaan hoor als de opvoeding correct, het blijven dieren en vooral kudde/vluchtdieren, maar de kans is dan wat kleiner en wat minder gevaarlijk....`:D Je moet gewoon altijd oppassen als je met dieren werkt, dus ook met paarden....wij weten nog steeds niet wat ze denken en dus is het vaak ook erg moeilijk ze te begrijpen, probeer gewoon zeveel mogelijk naar de lichaamstaal van je paard te kijken....Ik wil niet zeggen dat daar dan problemen mee zijn verholpen hoor maar je kunt ze wat sneller aan zien komen en het verhelpen (of een trap ontwijken :S) Haha! maargoed iedereen zijn mening iid Haha! ..... maar ik blijf bij de mijne Tong uitsteken

Idd, daar zeg je het...sterk... Scheve mond, oei, verkeerde gequote. Sorry

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:08

Ntlie_ schreef:
Zo is het iedere keer dat je een paard fokt wel een gok of er eentje met een leuk karakter uit komt, wat voor ras het ook is.
Idd. Ik denk dat het fout is te zeggen dat dit of dat karaktereigenschappen zijn van dat ras. Ja bij arabjes zullen er heus wel een paar felle tussen zitten, maar het zijn ook hele fijne dieren om mee te werken. Ik heb bv. leren paardrijden op een arabier, was het fijnste leerpaard ooit. Net zoals er bij hafjes ook moeilijke tussen zullen zitten, maar ook veel die dat niet zijn. Ook daar heb ik er genoeg van gereden. Lachen

't Is niet omdat er een paar zo zijn dat heel het ras gelijk zo afgeschreven moet worden, vind ik persoonlijk dan. Lachen Elk paard is gewoon anders.

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 15:48

Sylleke schreef:
Ntlie_ schreef:
Idd. Ik denk dat het fout is te zeggen dat dit of dat karaktereigenschappen zijn van dat ras. Ja bij arabjes zullen er heus wel een paar felle tussen zitten, maar het zijn ook hele fijne dieren om mee te werken. Ik heb bv. leren paardrijden op een arabier, was het fijnste leerpaard ooit. Net zoals er bij hafjes ook moeilijke tussen zullen zitten, maar ook veel die dat niet zijn. Ook daar heb ik er genoeg van gereden. Lachen

't Is niet omdat er een paar zo zijn dat heel het ras gelijk zo afgeschreven moet worden, vind ik persoonlijk dan. Lachen Elk paard is gewoon anders.

Ik heb het hier zeker niet over zuivere Arabieren, daarover gaat dit topic niet. Het ging over een KRUISING tussen Haf en Arabier (Haflo). Ik heb niet veralgemeend en gezegd dat ALLE kruisingen zo fel zijn. Ik heb ook duidelijk vermeld dat Haflo's enorm kunnen verschillen. Elk paardje is anders. Maar het valt op als je de balans maakt dat er enkele erg felle beestjes tussen zitten. Sommige zuivere Hafjes zijn zo al fel, laat staan dat je ze nog eens kruist met een Arabier. Toch ben ik gek van deze kruisingen, je moet gewoon uitkijken wat voor ouders ze hebben en hoe ze zelf zijn als veulen/jong paard. Bij zuiver gefokte dieren is het karakter (lees: meestal, er zijn uitzonderingen) voorspelbaarder dan bij kruisingen. Maar ik vind kruisingen nu 1x leuker, 't is eens iets anders.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:06

we gaan toch niet boos worden op elkaar hé ??? Bloos .... Tong uitsteken

ikke ben meningloos Clown

Shakir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:36

Tuurlijk niet. Maar ik wil niet misbegrepen worden Knipoog . Hou echt wel van Haflo's.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:39

haha dan is het goed. Ach gut

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:28

Shakir; ik doelde ook niet op jou persoonlijk. Knipoog
Alleen is het gewoon vaak zo dat mensen zeggen arabieren zijn fel, haflingers koppig, sterk... Stereotypering bij paardenrassen ofzo. Haha!

Amondi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:06

Sylleke schreef:
Shakir; ik doelde ook niet op jou persoonlijk. Knipoog
Alleen is het gewoon vaak zo dat mensen zeggen arabieren zijn fel, haflingers koppig, sterk... Stereotypering bij paardenrassen ofzo. Haha!

Idd.. en dat vindt ik juist zo jammer

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 18:07

ik ken er een, maar dies dan weer net meer haf; 3/4 haf 1/4 arabier Tong uitsteken

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 20:04

Heb vandaag op Jenny (haflo) gereden omdat Katinka kreupel is..
Nou bij Jenny komt de arabier echt meer naar boven dan Katinka. Katinka is wat meer haflinger.
Jenny is echt een hypertje, wil echt alleen maar hard hard hard.. En dan met 26 jaar Wow!
Was wel superleuk!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:06

De eerste keer dat ik Shet reed vond ik het ook snel gaan. Haha! Maar nu heb ik der paar keer meer gereden en gaat het allemaal al beter en ziet het er netter uit.

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:42

aaahhh katinka kreupel Verdrietig das nie best!!! Maja komt goed toch?

@saniejj heb je foto's of niet?

@ sylleke : ik denk dat bij elke paard waar je voor het eerst oprijd dat het wennen is, is het niet dat hij snel gaat dan is het wel dat hij wat langzamer is dan wel dat hij stront eigenwijs is Clown en zo nog drie miljoen dingen maar dat maakt paardrijden juist zo leuk toch? Ik vind van wel!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:13

Haha leuke afkorting, Shet *LOL*

Katinka is nu een weekje kreupel, niet heel erg maar ze loopt in draf wat onregelmatig. Hoefsmid was geweest, er zat ws. een nageltje niet goed ofzo. Nja morgen ga ik even kijken hoe het is. Lachen

En anders misschien nog een keer op Jenny, vond het wel erg leuk zo hard Bloos

Sassielvr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:46

Ik weet niet of dit onder 'off-toppic' valt hoor...

Vraagje

Zouden er ook Haflo Arabier dekhengsten in Nederland of België zijn?
en bestaan ze überhaupt wel?

Gr.

Kim en Sas / Sassielvr