Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hij loopt best goed voor een (vul zelf maar in, fjord, haf..)

Ik ben het er wel mee eens, de gemiddelde .... (<een van de genoemde rassen) loopt over het algemeen niet echt goed.
1 (14%)
Ik vind het een kortzichtige opmerking, maar het is ook niet gek dat sommige mensen een heel ander beeld hebben van dit soort paarden omdat je ze vaak niet zo vraai ziet lopen.
6 (85%)

Totaal aantal stemmen: 7

maccie

Re: Hij loopt best goed voor een... (fjord, tink, haf etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:57

Farouche2 schreef:
maccie schreef:
ook heel erg leuk dat ik als eigenaresse van 2 fjorden reageer en dara absoluut niet op gereageerd word.

mijn mening is ook al heb ik zelf 2 fjorden dat je het moet zien als een compliment als iemand vind dat jouw fjord goed loopt. van de zoveel fjorden die er lopen vind ik er weinig mooi en goed lopen. dat is helemaal niet erg maar ze zijn er nu eenmaal niet op gebouwd om fanathiek mee te dressuren. hoeveel fjorden denken jullie dat er in NL zijn? en hoeveel lopen er goed in de sport m/ z dressuur ? juist heel weinig en dat is nog maar de BASIS sport, met een goede combintaie zou dat heel goed haalbaar moeten zijn omdat het geen oefeningen zijn die onmogelijk haalbaar zijn. maar er lopen weinig fjorden zo hoog. dan springen ? de fjorden die daar op ene goed nivo lopen zijn denk ik op 2 handen te tellen.

niet nadeelig voor het ras want ze zijn uiterst leuk en veelzeidig inzetbaar maar wil je de sport in en is dat je streven kies dan voor een ras dat daar ideaal voor is, een kwpner of voor een bepaalde tak van sport daar een geschikt ras voor.

Ieder ras loopt goed, als hij maar een goeie ruiter heeft!
Manege eigenaar, hij rijd super! Hij rijd sintgeorge granprix (hof hoe je dat schrijft)
Maar op een Fjord, beginners pony, best lomp gebouwd. korte hals en alles. Loopt met een gewoon gevorderde niet netjes, zit Henny (manege eigenaar) erop, loopt zijn geweldig! Helemaal nagevelijk, mooi strekken en alles. Aan het ras kan het dus niet liggen.

sorry maar je reactie slaat niet echt op mijn stukje tekst....

Douni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 14:44

?
Sythaa schreef:
Douni schreef:
Ik denk dat dat vooral komt omdat fjorden etc. niet echt uitblinken in een sport, dat daarom anderen neerbuigend over fjorden etc. doen.

Fjorden etc blinken wel uit, juist door hun veelzijdigheid! Je kan ermee dressuren, springen, crossen, buitenrijden, vrijheidsdressuur, western, etc. En dat in combinatie met een rustig karakter maakt ze superpaardjes

Dat bedoel ik niet.
Ze zijn heel veelzijdig, maar daardoor blinken ze niet uit in een bepaalde tak van de sport.
Ze hebben geen spectaculaire gangen voor dressuur of de kracht om op topniveau te springen.
Natuurlijk heb je bij elk ras wel uitblinkers, maar het ras in het algemeen bedoel ik.
Begrijp je me nu ?

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:23

Ze hebben geen spectaculaire gangen voor dressuur of de kracht om op topniveau te springen.

het ligt er denk aan wat voor ruiter erop zit, en hoe de bouw van het paard is.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 15:29

Farouche2 schreef:

Ben ik helemaal met je eens. En dat geldt voor ALLE paarden.....!
Als men weet in hoeverre de bespiering en ausdauer van een koudbloed afwijkt van een warmbloed, en hem daaraan navenant traint, kan een koudbloed, mits correct gebouwd, zeker wel spectaculair bewegen....

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:02

Hai!

Tja, de vraag blijft dan alleen nog over: in wiens ogen loopt een paardje niet spectaculair.......

Maar idd: het is wel waar.
Veel koudbloeden bewegen niet ala GP-normen, maar veel warmbloeden ook niet!

Het is net waar een ieder voor kiest op welk nivo ook: een paardje wat regelmatig is in (over)gang en aanleuning of 1 die prachtig strekt maar niet echt in de hand is....
En alleen wedstrijden maken echt niet uit wat het beste paardje is!

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:25

Sythaa schreef:
De stelling is ook niet vreemd maar wel redelijk denegrerend.....

Als je hierin meegaat dan mag zo ongeveer alles wat afwijkt (ook zwaardere warmbloeden) van het "ideaal Salinero en look alikes plaatje" blij zijn dat het kan lopen???????

Mensen het merendeel van ons komt niet verder dan de breedtesport, ongeacht wat je onder je hebt om te rijden. Tot de L redden alle soorten paarden wel, vanaf de M is het voor het gros puntjes sprokkelen geblazen. En dat heeft niks met je paard te maken, er is vrijwel geen enkel paard is goed genoeg voor het "echte werk"
Laat iedereen in zijn/haar waarde.....

Hier kan ik me heel goed in vinden!

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 18:20

Farouche2 schreef:

Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens...

Als de fjord van nature al geen spectaculaire gangen heeft, dan zal dat echt niet snel veranderen als er een goede ruiter op zit.
Oké, de gangen kunnen we íets ruimer worden, maar spectaculair wordt het niet..
Als de fjord dat van nature wel al heeft, dan kan een goede ruiter daar veel meer uithalen vind ik

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:09

Ik vind dat elk paard anders is. Sommige fjorden lopen goed en andere niet. En dat is niet alleen bij haflinger, tinkers en fjorden maar ook bij KWPNer en dat soort rassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:27

Citaat:

Ieder ras loopt goed, als hij maar een goeie ruiter heeft!
Manege eigenaar, hij rijd super!
Hij rijd sintgeorge granprix (hof hoe je dat schrijft)

Maar op een Fjord, beginners pony, best lomp gebouwd. korte hals en alles. Loopt met een gewoon gevorderde niet netjes, zit Henny (manege eigenaar) erop, loopt zijn geweldig! Helemaal nagevelijk, mooi strekken en alles. Aan het ras kan het dus niet liggen.

Prix. St. Georges
Wel knap!!

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 06:52

ja de manegehouder hier bij mij op de manege heeft ook Prix St. Georges gereden.........hij kan echt veel uit paarden halen!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:01

Ik vraag me altijd af waarom mensen in de dressuurwereld altijd paarden beoordelen vanuit granprix normen. Snapt nou niemand dat sommige mensen daar niet op zitten te wachten?

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:26

jij misschien niet,christel1857,maar het was maar om aan te geven dat paarden die door anderen als 'minder' worden gezien,net zo goed veel kunnen als ieder ander,en als dan bv die manegehouder erop stapt,deze net zo goed loopt als een ander.......

dit is nog altijd een forum waar je je mening mag geven hoor,je bent hier niet in je uppie,en als je er niet op zit te wachten moet je het maar niet lezen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 09:39

De opmerking klinkt een beetje l*llig op één of andere manier, want ieder ras loopt weer anders. De Arabier kan schuren en showen, de Fries weet behoorlijk te imponeren; maar een Haflinger bijvoorbeeld niet dan? Tja, bijv. Fjorden [etc.] zijn niet de ultieme dressuurpaarden, maar Guusje en Taco mogen er wel wezen; maar meer het ras in het algemeen zeg maar.

Tja, kan het moeilijk onder woorden brengen eigenlijk ..

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:57

Lief paard he een fjord die zijn toch altijd braaf...*hmm Danc lijkt wel lief maar is het niet altijd *

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:33

Haha, Ja.. dat is ook met Friezen zo.
Ik was een keer bij de Ruitersportzaak op zo'n markt waar ik aan een man daar voederadvies vroeg, moest weer een nieuwe zak hebben en toen was Cavalor net binnen. Goed, Friese merrie, 2 jaar, aub muesli waar ze niet al te gauw dik van wordt, maar die toch zeg maar een hoop aanvult. Nouja, toen gooide ie het o.a. op Piannissimo, maar zegt ie 'Dit is een muesli voor hete paarden en Friezen zijn dat dus echt nooit, zijn meestal sloom' , ik viel meteen in de verbetering 'Há, dan kent u mijn paard niet. Dat is me er één aan de longe! Die mag ik gerust heet noemen!' . Die man zei 'Nou, een Fries? Friezen doen dat echt niet hoor. Die zijn altijd kalm blabla'
Yeah Right.. Idd, het zijn over het algemeen koele paarden. Maar sloom en lui? Echt niet!

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:50

Ik kwam laats iemand tegen die dacht dat friezen bont waren? whaha ik moest toen echt even heel hard lachen.

@snoevie: Ikkheb het over mensen die ongevraagd hun mening geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 14:43

Bedoelde ze geen tinkers??

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:20

Ik vind het eigenlijk een opmerking die subtieler gebracht kan worden. Ik bedoel als je zo nodig je waardering uit wil spreken over iemand doe het dan meteen heel aardig in plaats van half aardig. Want het is wel een beetje beledigend voor jou keuze voor een ras.

Karmandi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:49

Een koudbloed is heel anders gebouwd dan een warmbloed. Een fjord is bijvoorbeeld niet voor de topsport gefokt, een kwpn-er wel. De meeste fjorden hebben niet zulke spectaculaire gangen als een wel sportgefokt paard. Daar is niets mis mee, doet niets aan het ras af, maar het is dan wel zo dat die fjord niet zo mooi loopt als een sportpaard. Natuurlijk zijn er fjorden die wel uitblinken in de sport en wel spectaculaire gangen hebben, denk maar aan Guusje en Taco, maar dat zijn er niet veel. Een fjord is gewoon niet gebouwd op extreme bewegingen, dus mensen verwachten ook niet van een fjord dat ze die wel hebben. Wanneer een fjord dit wel heeft, loopt die dus goed voor een fjord. De opmerking klinkt misschien een beetje hard, maar ik vind dat het je paard zeker niet afkraakt en ook het ras niet.

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:31

Ja maar je kunt je waarderig en bewondering toch ook anders uiten. Je kunt ook gewoon zeggen dat hij het goed kan in plaats van dat hij het goed kan voor een fjord, haf, tink etc. Ik weet niet waarom maar er zit zo'n ondertoon in zo'n opmerking van: Je hebt een goed paard in het verkeerde omhulsel.

Saika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 07:49

KarmY_LoVeR schreef:
Een koudbloed is heel anders gebouwd dan een warmbloed. Een fjord is bijvoorbeeld niet voor de topsport gefokt, een kwpn-er wel. De meeste fjorden hebben niet zulke spectaculaire gangen als een wel sportgefokt paard. Daar is niets mis mee, doet niets aan het ras af, maar het is dan wel zo dat die fjord niet zo mooi loopt als een sportpaard. Natuurlijk zijn er fjorden die wel uitblinken in de sport en wel spectaculaire gangen hebben, denk maar aan Guusje en Taco, maar dat zijn er niet veel. Een fjord is gewoon niet gebouwd op extreme bewegingen, dus mensen verwachten ook niet van een fjord dat ze die wel hebben. Wanneer een fjord dit wel heeft, loopt die dus goed voor een fjord. De opmerking klinkt misschien een beetje hard, maar ik vind dat het je paard zeker niet afkraakt en ook het ras niet.

Een "KWPN" is OOK NIET per definitie voor de topsport gefokt, dan zouden ze allemaal wel op topsportniveau lopen
Als jouw stelling op zou gaan dan zouden er wel veel mislukte fokproducten zijn, zeer veel kwpners hebben geen spectaculiare gangen en mogen blij zijn als ze wptjes in de L rijden , het zijn ook gewone paarden..................
En wat is jouw definitie van KWPN, springgefokt? dressuurgefokt? Gelders? Laten we bij de rassen blijven............

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:21

Ik vind echt dat mensen de kwpner te gemakkelijk gebruiken als het voorbeeld van een dressuurpaard. Vergeet niet dat een groot deel van de kwpners tuigers zijn. En die zijn al helemaal moeilijk in staat om een uitgestrekte draf te produceren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 12:35

Jep... ik rijd ook weleens op een KWPNer en die zit echt helemaal niet lekker. Loopt best mooi, maar als ik daarmee aan een zitcompetitie mee moet doen, ben ik gegarandeerd laatstes

christel1857

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:06

Een super vriendelijke opmerking kunt je het meestal ook niet noemen hoor....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:46

Wat ik jammer vind in de wedstrijd sport in de Dressuur.
Is dat het gross van de mensen en jury leden vanuit de beweging gaan van een kwpn paard.
Ik zeg ook altijd het khns heeft aandelen in het kwpn stamboek