Paarden met een apart kleurtje (bont-cremello-palomino etc)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:24

Geweldig mooie kleur, maar die paarden vind ik zo lelijk Net hazewindhonden.

Dit paard is trouwens wél een palomino, maar de aparte gloed er overheen is typisch iets voor Akhal-Teke's.
Ahal-Teke's komen voor in de 'normale' kleuren, dus bruin, zwart en vos, en daarbij komt in het ras ook nog het creme-gen voor, wat dus zorgt voor palomino's, valken, smoky blacks en in homozygote vorm voor cremello's etc. De typische gloed van de Akhal-Teke's is het meest duidelijk op vossen, palomino's en valken, maar waardoor die gloed veroorzaakt wordt is voor zover ik weet nog steeds niet bekend (Meavey?).
Het lijkt op de gloed die paarden met het champagne-gen hebben, maar Akhal-Teke's dragen zeker weten geen champagne. Paarden met champagne hebben een roze huid en blauwe ogen, en dat hebben ze niet.

Anoniem

Re: Paarden met een apart kleurtje (bont-cremello-palomino e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:25

ik ken dat ras ja, een grote fokkerij waar ik regelmatig kom heeft een merrie, ze komt uit rusland.

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:28

Nee er is idd een tijdje gedacht dat het een champagne was, maar is het dus niet.
Champagnes staan idd bekend om hun glans wat komt doordat ze holle haren oid hebben

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 18:36

spijt me maar is geen palomino kleur.. komt voort uit de goud vos factor...

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 19:52

Ik heb een valkkleurige connemara pony als verzorgpaardje
Genaamd maible.
Oftewel het aanstaande paardje van Denz. Tja.. jammer dat het dan niet meer mijn verzorgpaardje is...

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:13

Dit is echt palomino hoor en geen vos. Een hele duidelijke palomino, maar dan met metallic lak
De goudvos factor bestaat niet. Goudvos is een aanduiding voor een bepaalde tint vos, maar geen (genetische) kleur op zich.
Je hebt als basis vos, en naast die voskleur kunnen nog verschillende andere genen bestaan die de uiteindelijke tint bepalen. Zo heb je bijvoorbeeld flaxen (haflingerkleurtje), wat zweetvossen geeft, en sooty/smutty wat de kleur donkerder maakt en bijvoorbeeld zorgt voor koffievossen, en nog een aantal andere factoren. Ook speelt de hoeveelheid pigment een rol.
Maar er is dus geen aparte factor die zorgt voor goudvos. Een goudvos is een 'gewone' vos, net als de tint die roodvos wordt genoemd ook een 'gewone' vos is, maar dan een vos die wat meer rood pigment heeft. Om precies te zijn hoe meer feomelanine (rood pigment) een vos heeft hoe roder. Net als bij 2 mensen van hetzelfde ras de huidskleur kan verschillen.

Dit is de tint die over het algemeen goudvos wordt genoemd:
Afbeelding
Overigens ook nog leuk, exact hetzelfde plaatje van de Akhal-Teke kwam ik op deze website tegen:
http://www.equinecolor.com/champagne.html
En daar staat ook dat het paard een palomino is, en believe me, daar bij die site weten ze écht wel waar ze over praten.

Chris_Fire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 20:55

Supertje schreef:

Dat is inderdaad een bruin-roan
Smokey en Lisa zijn ook bruin-roan.
Shariff is zo te zien een palomino, of is het een haflingerkruising? Dan kan het ook nog een hele lichte zweetvos zijn, maar het lijkt mij eigenlijk palomino, omdat hij het echte rode van een vos mist.

Lisa veranderd niet van kleur in de zomer/winter. Is het dan nog een bruin-roan? En Shariff is geen haflingerkruising dus ik denk inderdaad palomino.

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:04

Chris_Fire schreef:
Supertje schreef:

Dat is inderdaad een bruin-roan
Smokey en Lisa zijn ook bruin-roan.
Shariff is zo te zien een palomino, of is het een haflingerkruising? Dan kan het ook nog een hele lichte zweetvos zijn, maar het lijkt mij eigenlijk palomino, omdat hij het echte rode van een vos mist.

Lisa veranderd niet van kleur in de zomer/winter. Is het dan nog een bruin-roan? En Shariff is geen haflingerkruising dus ik denk inderdaad palomino.

Ik keek nog even in de profiel om de foto nog even bij de pony te zien, en nu valt me ineens op dat ze ook een gevlekte neus heeft, en bovendien ook z.g.n. 'mensenogen', ogen waarbij het om de iris heen wit is. Dat zijn beide appaloosa kenmerken, en dat is ze waarschijnlijk ook, een marmerbonte appaloosa Waarschijnlijk is het 'wit' bij haar ook niet zo egaal verdeeld als bij Smokey en Fire (was het toch?), klopt dat?

Overigens veranderen sommige roans veel meer per seizoen dan anderen, maar veranderen doen ze eigenlijk allemaal.

tweety_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 21:32

Ik vind die Akhal-Tekes best mooi. Het zijn echt 'droge' paarden, niet? Vooral hun kleur en met name die glans vind ik heel apart! Ik dacht dat de Akhal-Teke in alle kleuren voorkwam, maar meestal zijn het toch die 'speciale' kleurtjes niet? In 1 van men paarden boeken staan een cremello Akhal-Teke als voorbeeldplaatje, echt apart!

En ik hoop dat die 'discussie' nu afgelopen is, want ik vind het heel erg jammer voor de topic Gelieve elkaar dan gewoon te PB'en want voor de anderen is dit niet erg aangenaam zo hoor... Dit even ter vermelding, verder spreek ik hier niemand persoonlijk aan dus neem het aub niet verkeerd op, dank u wel!

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 03:05

Hier Dak, hij een Halfbloed Kinsky.
Hij is 1.70m, dat is wel bijzonder, zoveel grote palo's zijn er niet. (zoveel kinksy's zijn er trouwens ook niet )

Hier zie je op zijn borst en stukje hals een beetje zijn goudglans. Hij heeft het helaas niet zo sterk, maar is dan ook een halfbloed.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:14

Een vriendin heeft een palomino pony van 4 jaar.. Zo'n mooi beest he.. Ik heb nu geen foto, maar als ik dr een heb, zal ik em wel plaatsen..

_MelisDayka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:30

Supertje schreef:
melisranger schreef:
ik heb een valk pony'tje kijk maar in me profiel

Ik heb even in je profiel gespiekt, leuke pony, en de springfoto's in je profiel zijn ontzettend stoer!

dankje, jij ze zijn inderdaad stoer ja ik heb er ook een paar bestelt en in me kamer gehangen

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:18

Mijn merrie is valkbont. Ook een apart kleurtje, toch?

Afbeelding

newt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:18

Supertje schreef:
Dit is echt palomino hoor en geen vos. Een hele duidelijke palomino, maar dan met metallic lak
De goudvos factor bestaat niet. Goudvos is een aanduiding voor een bepaalde tint vos, maar geen (genetische) kleur op zich.
Je hebt als basis vos, en naast die voskleur kunnen nog verschillende andere genen bestaan die de uiteindelijke tint bepalen. Zo heb je bijvoorbeeld flaxen (haflingerkleurtje), wat zweetvossen geeft, en sooty/smutty wat de kleur donkerder maakt en bijvoorbeeld zorgt voor koffievossen, en nog een aantal andere factoren. Ook speelt de hoeveelheid pigment een rol.
Maar er is dus geen aparte factor die zorgt voor goudvos. Een goudvos is een 'gewone' vos, net als de tint die roodvos wordt genoemd ook een 'gewone' vos is, maar dan een vos die wat meer rood pigment heeft. Om precies te zijn hoe meer feomelanine (rood pigment) een vos heeft hoe roder. Net als bij 2 mensen van hetzelfde ras de huidskleur kan verschillen.

Dit is de tint die over het algemeen goudvos wordt genoemd:
Afbeelding
Overigens ook nog leuk, exact hetzelfde plaatje van de Akhal-Teke kwam ik op deze website tegen:
http://www.equinecolor.com/champagne.html
En daar staat ook dat het paard een palomino is, en believe me, daar bij die site weten ze écht wel waar ze over praten.

Ke dan... valse informatie van een andere site gehaald

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:56

Ik heb zelf een bonte en mijn ouders heben allebij een appaloosa...voor foto;s kijk maar evn in mijn profiel!

annemarie_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:50

ja even een vraagje,
hebben alle cremello's blauwe ogen?
en zijn die het hele jaar zo wit?
ik rij op een cremello maar volgens mij is hij geen cremello.. Hij heeft bruine ogen in de winter is hij een beetje creme kleurig en in de zomer wordt hij bruin brons achtig en zn staart en manen zijn wit/grijs..
heb geen foto nu misschien dat ik die later plaats kan iemand mij helpen?
Ow en extra info zijn moeder is een bruin en zn vader een appelschimmel.. kan daar uberhaupt wel een cremello uitkomen?
Hoop dat iemand het weet..
(Ik dacht zelf aan een palomino colt)

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:35

Hallo ponnielover,
Alle cremello's hebben inderdaad altijd blauwe ogen, en zijn het hele jaar door dezelfde kleur (niet helemaal wit maar een beetje cremekleurig). Ze hebben bovendien een roze huid.
Dit is een cremello:
Afbeelding
Paarden krijgen voor ieder kleur-gen 2 'delen' (allelen genoemd) van de ouders, 1 van de vader en 1 van de moeder. Deze 2 allelen vormen samen een paar en bepalen de kleur van het paard. Zo'n allel kan een ouder alleen doorgeven als hij of zij het zelf ook heeft.
De kleur cremello wordt veroorzaakt door het creme-gen.Het creme-gen is dominant, dat wil zeggen dat als een paard het heeft, dan is het ook altijd te zien, het kan niet verborgen blijven.
Creme is een gen wat de kleur lichter maakt, een vos met een creme-gen wordt een palomino, een bruine met creme wordt een valk en een zwart met creme wordt een smoky black. Dat is als een paard maar van 1 ouder een allel krijgt voor het creme-gen, en van de andere ouder een allel voor 'niet-creme'. Het heeft dan dus maar 1 allel voor creme.
Krijgt een paard echter 2 allelen voor creme, dus van zowel de vader als van de moeder, dan wordt de kleur ook dubbel verdund. En dan krijg je dus dat een vos een cremello wordt, een bruine een perlino en een zwarte een smoky cream.
Maar aangezien een paard zo'n allel alleen door kan geven als het het zelf ook heeft, moeten dus allebei de ouders minstens 1 cremegen hebben om een cremello veulen te kunnen geven.

Je zegt dat de moeder bruin is, dus kan zij al geen creme-gen hebben, en dus ook niet doorgeven. Als ze een creme-gen gehad zou hebben was ze een valk geweest.
De vader is een schimmel. Schimmel is geen kleur op zich, maar gaat over een andere kleur heen. Onder de schimmel kan dus elke kleur zitten. Weet je de veulenkleur van de vader?

Een cremello kan hij dus in ieder geval niet zijn, omdat hij in ieder geval van zijn moeder geen creme-gen heeft gekregen. Ik denk zelf dat het een schimmel is, maar de basiskleur kan ik niet uit je beschrijving halen.

Sees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:15

Supertje, betekenen stippen op de neus en wit rond de Iris altijd dat dat een Appaloosa kenmerk is of kan dat in sommige gevallen ook gewoon 'toeval' zijn?

annemarie_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:26

hier de foto's hoop dat ze t doen

Zo ziet hij eruit in de zomer Afbeelding

Afbeelding

zo in de winter hij is hier wel geschoren, behalve de helft van zn hoofd dat is zn echte winter kleur
Afbeelding

en zo ziet hij er uit in de lente
Afbeelding
zn staart is lichter dan zn manen
Welke kleur is dit? toen hij geboren was leek hij haast wel geel en de kleur van zn vader toen hij werd geboren weet ik helaas niet.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:31

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 11:35

Ik heb een bonte pony.
Afbeelding
Er zit wat arabisch bloed in haar, maar aan de bouw is het niet te zien hoor
Afbeelding
Kijk voor meer plaatjes in mijn profiel

jorik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:44

nou dan zal ik die van mij er ook maar opzetten. ze is nu bruin grijs, maar word zoals haar vader, dat kan je als je tagen de haran in strijkt al een beetje zien. ze is pas 2.
Afbeelding

Afbeelding
vader is trouwens grijs bont (of hoe dat dan ook heet)

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:57

ik heb een vos bonte
ze heeft zweetvos-bont in haar paspoort staan

ik vind silverapple een super mooie kleur
ook een onbetaalbare kleur, maargoed

je mag trouwens geen fotos plaatsen he!
alleen links

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:50