Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
. Zo krijg ik ook wel een topic vol geleuterd :S

Soxje schreef:Ik ben na de eerste en laatste pagina afgehaakt. Heeft de eigenaar nog wel eens gereageerd? Die kan ik daar niet terugvinden namelijk. Eindeloze discussie zonder dat hij erbij betrokken is....
) maar voor dit soort dingen is hij echt nog te jong.wjerbo_en_ik schreef:hoog en gevaarlijk ze zijn 80cm of 1m , en ze zijn niet gevaarlijk de balken kunnen gewoon vallen , en erbij nie iedereen heeft zoveel geld vor dure spronge!! dubbele longe hij krijgt genoeg ruimte in de hals en hij hoef niej van mij als ie t niej wil, maar hij wil gewoon en jagen!, da is nie jagen, daar trok ie dor een dan ff zweep wiebele en hij is weer op de goede weg, tinker is 2¼jaar nu!
Wjerbo-en-ik
Teuntje111 schreef:Hoihoi
Van mij ook nog even goede raad. Ik ben van kinds af aan opgegroeid met jonge paarden. Ik ben geen prof, maar wil je wel wat advies geven.
Een tijdje terug heb ik ook een 2-jarige tinkerhengst gehad, is helaas terug naar de vorige eigenaar (wil hier verder niet op ingaan). Maar met hem heb ik ook best veel gedaan, maar absoluut geen belastende dingen en ook maximaal 3 dagen per week. Heb thuis ook 2 jonge hengsten gehad, waaronder 1 die bij ons was geboren.
Hier mijn lijstje wat ik met mijn tinker heb gedaan:
Wandelingetjes langs de weg
Losgooien in de binnenbak, wel met longeerzweep
wandelen in de buitenbak
Hoofdstel 5 minuten aangedaan, met heeeel veel appelstroop aan het bit en over het halster heen
1x in de 2 weken afspuiten en sokken wassen met betadine, later met middelen en medicijnen tegen eczeem moeten wassen en inspuiten
Elke dag borstelen terwijl hij vaststaat aan het halster
Elke dag knuffelen
Wat er kan gebeuren door het springen en zware arbeid: de groeischijven kunnen beschadigd raken, waardoor je paard volkomen scheef gaat groeien
Vervroegde arthrose: door de slijtage van het kraakbeen in de gewrichten, paarden die zeer jog al zware arbeid moeten verrichten, volgroeit het kraakbeen niet helemaal, daardoor krijgen paarden last van stijve en pijnlijke gewrichten, dit kan zich met 8 jaar al openbaren en wordt met de jaren steeds erger.
Tinkers zijn op hun 2 jaar nog volop in de groei. Ik ben van mening dat je vanaf 3 kan beginnen met beLEREN, maar zeker pas vanaf 3,5 beginnen met rijden en pas vanaf 4,5 5 jaar gaan springen. Dat is echt het behoud van je paardje.
Bijzetten bij het springen moet je zowiezo nooit doen, want bij het landen op de voorbenen, krijgt het paard een hele harde ruk in zijn mond op deze manier, geldt niet alleen voor jonge dieren, ook voor oudere paarden.
Probeer anders, als je persé wil longeren (maar liever niet!), hem gewoon aan het halster te laten lopen. Als je paardje goed loopt, loopt hij vanzelf al met zijn hoofd naar beneden. Laat hem ook niet harder gaan als een mild drafje. Bij een neerwaards hoofd, ontwikkelt hij veel rugspieren, maar als je hem zijn hoofd dwingt naar beneden te houden, kan je paard ernstige problemen krijgen. Nageeflijkheid kan je namelijk niet afdwingen met hulpteugels, maar moet voortkomen uit de vrije wil van het paard.
Als je aan het halster longeert, en hij komt steeds naar binnen dan, moet je hem wegduwen met je longeerzweep of anders gewoon helemaal los laten lopen en dan laten versnellen met je longeerzweep. Of eerst even lekker kroelen en dan gaan werken, want tinkers zijn van nature echte knuffelkonten.
Ik hoop niet dat je dit ziet als kritiek, maar ik wil je graag helpen..
Groetjes Dianne
PS, mijn 12 jarige tinkermerrie longeer ik ook gewoon aan haar halster, gaat echt heel goed. Zelfs nog beter als met hoofdstel en longeersingel en alle andere poespas aan haar lijf..
En dit is het "werk" wat mijn (ex) 2 jarige 10 minuten deed, 3 keer in de week. Je kan zien dat hij gewoon ontspannen loopt, niks geen dwang, hij mag alle kanten oplopen die hij maar wilde, àls hij maar even beweegt. Op deze foto kan je ook heel goed zien hoe zwaar overbouwd hij is. Dit paard moet zijn groeispurt nog krijgen, dus: NOG NIET VEEL MEE DOEN!
Cheveyo schreef:Met een oneven aantal
heb je kans
dat er 1,5 koppel zal ontstaan. Dan loopt er altijd 1 alleen. Dat zie ik bij mijn paardje, hij is samen met de klophengst en de alfamerrie loopt nu alleen.
Minou schreef:dat je met een oneven
aantal altijd ruzie krijgt is niet waar
, ik heb jarenlang 3 paardjes bij elkaar gehad staan. ( 1 merrie 2 ruinen) en daarvoor nog jaren 4 paardjes ( 1 merrie 3 ruinen) en dat ging prima.
@ Wejrbo en ik: Laat hem lekker wat bollen op de wei, en oefen licht werk met hem. En nog even want ik kan het niet laten; please laat hem niet meer zo springen, ik kreeg hier op mijn stoel bijna een beroerte!
Wel lezen natuurlijk! Ik zeg alleen dat er een kans bestaat....blij dat het voor jouw 3-tal niet geldt, ik zie het alleen bij het groepje van mijn paard. Dus vandaar mijn reactie.
Ze is echt het koninginnetje van het land, maar ze heeft nog nooit echt ruzie gezocht met een ander paard. Oren plat is al genoeg, dan zijn ze al weg. Ik heb haar 1 week in het land ernaast gehad, omdat de andere merries omgeweid waren en ik haar niet in een te vette wei wilde hebben, maar dan kan je toch merken dat ze haar maatjes echt mist, ondanks dat ze dominant is. Ze was reteblij dat ze er weer bij mocht.