4 sept. NST keuring Uden: wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 22:55

Bonte"]
Nee
[/quote][quote="Mariska_28 schreef:
Is wel jammer, zo kunnen de mensen niet zien hoe de nakomelingen van de verschillende hengsten het op de keuring gedaan hebben.
Maar ik hoorde net dat dat wel in de Battie stond dus dan maakt het niets uit.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:00

potverdorie, had ik een bericht getypt is het zo maar weg Huilen
Ik kom morgen verder discussieren, ga nu in bad

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:01

Mariska_28 schreef:
Precies.... wat is dan de reden om het niet openbaar te maken?????????

Snap je nou waar ik naar toe wil?

Op mijn site kan je precies zien van welke hengsten veulens op de keuring zijn geweest met foto en welk jaar. Dus kan je ook zien hoeveel. Alleen de thuiskeuringen staan er niet op, maar zullen er niet veel zijn. GEEN GEHEIM dus Verward Als ik meer tijd over heb ga ik die uitbreiden met premies en misschien moeders erbij. Maar ja, een 40 urige baan en het stamboek dat slokt al mijn tijd op. Ga verder geen discussie aan. Wil je dingen weten, dan kan dit via onze site. trusten. Slapen
Laatst bijgewerkt door Bonte op 06-09-04 23:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:02

Vasthi schreef:
potverdorie, had ik een bericht getypt is het zo maar weg Huilen
Ik kom morgen verder discussieren, ga nu in bad
Ik ga ook nokken, manlief ligt al een uur op bed ofzo... we discusseren morgen wel verder dan.. Schijnheilig Tong uitsteken Haha! Truste

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:03

Bonte schreef:
Op mijn site kan je precies zien van welke hengsten veulens op de keuring zijn geweest met foto en welk jaar. Dus kan je ook zien hoeveel. Alleen de thuiskeuringen staan er niet op, maar zullen er niet veel zijn. GEEN GEHEIM dus Verward
Okey, dat zijn ze dus allemaal? Dacht dat het een selectie was..

Edit: Mariel de nakomelingenpagina doet het niet..

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:26

Mariska_28 schreef:
Edit: Mariel de nakomelingenpagina doet het niet..

Nu wel.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:27

Mariska_28 schreef:
Okey, dat zijn ze dus allemaal? Dacht dat het een selectie was..

Van 2002 en 2003. Daarvoor heb ik ze niet in mijn bestand en Anouk heeft het er druk genoeg mee. Misschien later.

Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-04 23:46

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:22

Cayusejuhh schreef:
dat klopt. maar er zijn nog geen goedgekleurde STAMBOEK hengsten in Nederland. alleen maar register hensten./ Het begrip register is dat vader en moeder onbekend zijn. Ook al weet je wel wie de vader is. maar als de merrie VOOR dat ze opgenomen word in het stamboek een veulen heeft gehad. dan is het via het stamboek onbekend.
Aankomend jaar is er weer een kans op stamboek hengsten. want dan is het weer hengstenkeuring. en de stamboek veulens van TOen zijn nu al 3 jaar dan

Het NSvT heeft toch wel stamboekhengsten. Of ben ik nu abuis???

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:27

Vasthi schreef:
Er zijn hengsten die meer dekken dan andere, zal bij jullie net zo zijn lijkt me? Er springen toch vaak een aantal hengsten uit waar meerdere mensen op vallen.

Er wordt ook niet bekend gemaakt wat nu de beste hengst is van het stamboek qua gangen en bouw, gewoon omdat je dan volgend jaar alleen maar veulens van 1 bepaalde hengst hebt rondlopen. Soms is het beter niet alles te weten.........................

Alleen maar veulens van 1 hengst zal toch niet voorkomen, tenminste als de mensen goed bezig zijn en nadenken over het fokken. Je moet een goede hengst zoeken bij jouw merrie. En niet zomaar een hengst nemen die iedereen goed vindt en misschien absoluut niet bij jouw merrie past.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 07:46

Esme_27 schreef:
Maar ja je kan niet iedereen verplicht stellen te laten keuren.
Weet jij dat: Als je met je veulen niet naar de keuring gaat, kan je dan wel met 3 jaar gaan en alsnog vol papier erbij krijgen? Of moet je daarvoor naar de veulenkeuring geweest zijn?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:13

Mariska_28 schreef:
Weet jij dat: Als je met je veulen niet naar de keuring gaat, kan je dan wel met 3 jaar gaan en alsnog vol papier erbij krijgen? Of moet je daarvoor naar de veulenkeuring geweest zijn?

Na mijn weten MOET je als veulen naar de keuring als hij stamboek is. Anders wordt het alter op 3 jarige leeftijd een register.
DACHT IK

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:14

yarka schreef:
Het NSvT heeft toch wel stamboekhengsten. Of ben ik nu abuis???

nee dat zijn REGISTER HENGSTEN. BV Offspring is een register hengst om dat zn ouders niet bekend zijn.
Bij Cayuse zijn zn ouders wel bekend en is als veulen naast zn moeder naar de keurign geweest. Hij gaat aankomend jaar op als dekhengst en wordt het als hij goedgekeurd wotrd een stamboek hengst

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:15

Dat denk ik ook. Dus als je een veulen hebt van een stamboek of registermerrie met een stamboekhengst als vader moet je op de keuring verschijnen als je het veulen als stamboekveulen wilt laten opnemen.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 09:21

Cayusejuhh schreef:
nee dat zijn REGISTER HENGSTEN. BV Offspring is een register hengst om dat zn ouders niet bekend zijn.
Bij Cayuse zijn zn ouders wel bekend en is als veulen naast zn moeder naar de keurign geweest. Hij gaat aankomend jaar op als dekhengst en wordt het als hij goedgekeurd wotrd een stamboek hengst

Zijn het momenteel allemaal nog registerhengsten dan of zitten er al stamboekhengsten tussen?

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:14

yarka schreef:
Zijn het momenteel allemaal nog registerhengsten dan of zitten er al stamboekhengsten tussen?

nee allemaal regisdter hengsten. Omdat afgelopen jaar niet 1 van de aangemelde hengsten waren goedgekeurd. is aankomen jaar de eerste lichting stamboek hengsten MITS ze goed worden gekeurd

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:15

yarka schreef:
Dat denk ik ook. Dus als je een veulen hebt van een stamboek of registermerrie met een stamboekhengst als vader moet je op de keuring verschijnen als je het veulen als stamboekveulen wilt laten opnemen.

juist

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:51

Tsja de tinkerfokkerij is een moeilijk iets.
Bij de meeste stamboeken selecteer je een hengst op een aantal dingen: uiterlijk van de nakomelingen, afstammeling vader hengst, afstammeling moeder hengst, prestaties van de hengst, prestaties van de nakomelingen, karakter nakomelingen, karakter hengst, vererving van de hengst en natuurlijk het uiterlijk. De kleur is normaal gezien van ondergeschikt belang.

Maar dan nu de tinkerfokkerij, hierbij vallen enorm veel van de normale criteria weg. Wat je tot nog toe overhoudt zijn: karakter hengst, uiterlijk en helaas ook kleur. Van de meeste hengsten zijn er nog te weinig nakomelingen aanwezig om deze te gebruiken. En niet alle nakomelingen die er zijn worden natuurlijk ook aangeboden voor keuring of opname. De tinker ( blijf het woord echt nog wel gebruiken Schijnheilig ) is nog niet zo lang in Nederland, dat ik de mijne 6 jaar geleden kreeg wist nog bijna niemand wat het ras was, laat staan dat er een stamboek was. Nu zijn er al 2 stamboeken. Merries mogen sinds kort nog maar in 1 stamboek ingeschreven zijn, hengsten in twee. Dat betekent dat je 2 merriegroepen krijgt, deze kiezen waarschijnlijk voor een hengst uit hun eigen stamboek. Vaak kiezen ze dan voor de populairste hengst ( is gewoon een feit) deze zal dus ook de meeste dekkingen krijgen. Wat inhoudt dat deze hengst dus ook de meeste nakomelingen zal krijgen. Omdat het nog relatief jonge stamboeken zijn is kwantiteit net zo belangrijk als kwaliteit. Want zonder paarden immers geen stamboek. Op het moment dat een groot percentage van de dekkingen naar een en dezelfde hengst zal gaan staat dit de kwantiteit behoorlijk in de weg. Nakomelingen van dezelfde hengst kun je immers niet met elkaar kruizen met het oog op inteelt. Juist om een goed stamboek met een brede basis te krijgen heb je veel variatie nodig in de basis. Hengsten die dus boven een bepaald percentage van het aantal dekkingen komen zouden dus een dekstop of dekbeperking moeten krijgen om de andere hengsten in de gelegenheid te stellen om te dekken en om dus meer variatie aan te brengen. De stamboeken zijn op dit moment gewoon nog te jong en te klein om zich zulke populaire hengsten te kunnen veroorloven. Vandaar dat openheid over het aantal dekkingen heel erg belangrijk is. Voorlopig ziet het er naar uit dat vermeerderen net zo belangrijk is als fokken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:56

Wat ik me dan afvraag... wat is volgens jullie dan de top 3 van de hengsten?

Bij het ICS denk ik direct aan O'Malley, Thunder en Raven....
Bij het NTS is er denk een grotere diversiteit aan populairiteit doordat je verschillende types hebt... Iemand met een Grai zal niet zo gauw een hengst als Pablo er op zetten... en iemand met een grote Vanner zal er niet zo gauw een John Boy opzetten neem ik aan?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 10:59

snowdon schreef:
Wat ik me dan afvraag... wat is volgens jullie dan de top 3 van de hengsten?

Bij het ICS denk ik direct aan O'Malley, Thunder en Raven....
Bij het NTS is er denk een grotere diversiteit aan populairiteit doordat je verschillende types hebt... Iemand met een Grai zal niet zo gauw een hengst als Pablo er op zetten... en iemand met een grote Vanner zal er niet zo gauw een John Boy opzetten neem ik aan?

Kijk en daarom is openheid over de dekkingen per hengst juist ook zo belangrijk!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:00

Of juist niet.... In mijn ogen (kan het natuurlijk fout hebben, maar zo komt het op mij over) zijn twee van de drie bovengenoemde ICS-hengsten het meest populair, goed geprimeerd en hebben de meeste nakomelingen... en is de derde in opkomst... Dat vindt ik geen goed punt als je het mij vraagt Scheve mond

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:01

Ik heb ook niet in mijn stuk gezegd welk stamboek het goed doet, ik zeg alleen hoe ik vind dat het zou moeten gaan!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:03

irish_lady schreef:
Ik heb ook niet in mijn stuk gezegd welk stamboek het goed doet, ik zeg alleen hoe ik vind dat het zou moeten gaan!

Ik had het ook niet over jouw "stuk" Heb het zelfs maar gedeeltelijk gelezen... Ik lees topics maar globaal door, ga dan echt geen lappen tekst doorlezen.

Maar kan nu al raden waar het over gaat, das niet zo moeilijk.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:37

snowdon schreef:
iemand met een grote Vanner zal er niet zo gauw een John Boy opzetten neem ik aan?

Ik wel hoor! John-Boy is een van mijn favorieten *LOL*

Ik heb geen idee welke hengsten er popi zijn bij het ICS Verward Bij het NTS valt me op dat in de keuringscatalogus van Houtenveel verschillende hengsten als vader voorkomen! Heel goed dus OK dan!

Pitalo en Glen komen daar naar voren als meest gebruikte hengsten (beiden 3 veulens). Van John-Boy, Crosby en Collin liepen er van elk 2 veulens rond en van Subliem, Pablo, Off Spring, Chacotay, Mr. Yenkins, Bradley, Seamus Diar, Picco, Bono en Davy elk een veulen.Of dit representatief voor het totaal aan dekkingen is weet ik niet natuurlijk.

Volgens mij gaan hengsten als Boris en Tomboy populair worden omdat ze het goed doen in de dressuur.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 11:40

Vasthi schreef:
Ik wel hoor! John-Boy is een van mijn favorieten *LOL*

Uitzonderingen daargelaten, zocht meer even een voorbeeld Knipoog