klein koudbloed paard gezocht.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: klein koudbloed paard gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:11

Okay dankjewel Mooney voor het advies en natuurlijk ook alle anderen! Super leuk hoe jullie meedenken. Dus de beste opties zijn of de franse (comtois, percheron, boulonnais, breton) of een belg/vlaam/nl, of een fjord, of een merens, of een tinker. Heb ik er nog overgeslagen?

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 16:17

Ik heb zelf een Percheron en ik moet zeggen, die zijn wel enorm koel in het hoofd (tenminste de mijne ;) ).
En laten we eerlijk zijn, als je dit (enorme) hoofd ziet, dan wil je er toch ook een! :Y)

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 16:20

Ohhh wat een geweldig mooi dier! Kun je me meer over ze vertellen? (Mag in pb)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 07:36

Al eens aan een quarter of paint gedacht ?

Zijn zeker geschikt voor lange buitenritten, ze worden in VS nog altijd gebruikt voor het vee drijven.
Daar komt nog bij dat ze meestal een vlakke gang hebben door weinig knie werking, dit is erg comfortabel op lange ritten.
De gewenste grote zal je zeker vinden.
Hebben zelden veel behang
Overwegend hebben ze een rustig en cool karakter.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 07:39

Zeker geweldige paarden, die quarters, maar helaas missen ze de koudbloed look en net dat beetje karakter wat ze zo speciaal maakt.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:05

Haha leuke reactie.... Nee inderdaad, laat zo'n dikkerd nooit met een kleintje praten want dan is t einde echt zoek:)!

Over dat springen, ja ze zouden het in principe vast wel kunnen. Ik geef er persoonlijk de voorkeur aan om het gewoon niet te doen. Argument is hier ook al voorbij gekomen: het zijn zware dieren, springen is niet goed voor de gewrichten die sowieso al niet zo sterk zijn omdat ze er niet op gebouwd zijn. Je komt er even makkelijk in stap over/doorheen dus waarom zou je willen springen?

En dat behang... Mijn ervaring: vooral lekker vanaf blijven dan heb je er de minste problemen mee. Mijn dikkerd stond in de winter veel buiten en die had ook altijd zijn hele sokken onder de modder. Ik heb af en toe de ergste modder eraf gespoten maar ben er verder vanaf gebleven, zo blijft die kogel beter droog. Ik heb wel 2 keer (vlak voor de winterperiode en vla voor ze 24/7 op wei gingen) de voetjes en sokken gewassen met Sebacil. Nooit problemen gehad, juist de stalgenoten met de "gewone" paarden die regelmatig voetjes gingen wassen met zeep en steeds eraan zaten hadden de grootste problemen.
Je hebt natuurlijk wel nog die CPL waar veel dikkerds last van hebben, maar als je dat beetje bijhoudt is er echt geen probleem:)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:17

Zoiets als dit niks voor jou?
Wellicht wat te jong en te weinig koudbloed uiterlijk?
Is een haflingermix. Zal net paard worden. Zeer cool in het hoofd. Leuk kleurtje met weinig behang.
Maar wellicht vind je het helemaal niks, maar dan weten andere ook in welke richting je wel of niet zoekt.
http://www.bokt.nl/markt/ad/305453/bont ... er-te-koop

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:20

Wat een leukerd zeg! t is dat ik pas over een half jaar een paard mag kopen van mezelf (eerst maar eens die studie afmaken) anders was ik eens komen kijken^^

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:41

Een Henson is ook erg leuk!
Kijk eens in mijn profiel naar Chadou...hij is 1.60

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 09:51

Ik heb hier in Noorwegen een noorse koudbloed en dat is echt een supermakkelijk dier. Niet te groot en makkelijk te rijden.
Enige nadeel is dat je naar Noorwegen moet ;-)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:10

Ik heb een Schwarzwalder fuchs!
Echt geweldige paarden, heel koel in de kop en werkwillig. En de goede hoogte.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-14 10:15

Haflingers zijn helaas niet echt iets voor mij. De noorse zijn zeker ook leuk. Ik zal zo ff in je profiel kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:20

Ik heb hier een fjord, nooit ziek, nooit kreupel, zijn conditie gaat niet snel achteruit wanneer hij een tijdje wat minder doet, oersterk, ontzettende knuffel, nooit mok, fijne gangen en ondanks dat hij al 24 jaar oud is rijdt en oogt hij nog als een 10 jarige.
Ik heb ook een hele fijne Tinker.
Bij een fjord moet je erop letten dat je er niet 1 koopt die graag aan de kletter gaat en tinkers kunnen behoorlijke chagrijnen tussen zitten.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 08:06

MorganeR schreef:
Zeker geweldige paarden, die quarters, maar helaas missen ze de koudbloed look en net dat beetje karakter wat ze zo speciaal maakt.

Wat bedoel je met "koudbloed look" en het "karakter wat ze zo speciaal maakt" ?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:49

ik ben natuurlijk niet TS en mag eigenlijk geen antwoord geven op deze vraag maar ik doe het lekker toch:

De koudbloed look:
-Die grote dikke hartjesbillen
-Die lekkere dikke teddy-knuffel-wintervacht
-Dat dikke lompe lijf
-die fijne trouwe ogen

het karakter:
-Het ik volg je overal maar vind het ook leuk om afentoe de kont tegen de krib te gooien
-Dat lieve kleine hartje
-Het beetje sullige dat ze meestal wel aan zich hebben

Er is vast nog meer te bedenken, maar dat weet ik nu heel even niet. Dit is in ieder geval wat het voor mij inhoud:)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:10

Black rose legt het eigenlijk perfect uit. Ook dat lekker eigenwijze van "ik raak niet snel in paniek, maar als je me wil motiveren moet je ook van goede huize komen".

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:17

MorganeR schreef:
Black rose legt het eigenlijk perfect uit. Ook dat lekker eigenwijze van "ik raak niet snel in paniek, maar als je me wil motiveren moet je ook van goede huize komen".

't is dat je zo ver weg woont, anders zou ik zeggen: kom eens langs, ik heb zo'n paard. Kijken of je dit na een uurtje of wat nog leuk vindt en of je hem überhaupt kunt motiveren :+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:24

Oh geen zorgen, mijn verzorgpaard is ook zo'n paard haha. Zij is de reden dat ik weet wat ik zoek qua karakter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:32

Even voor het mok plaatje, onze dame vind modder lekker om doorheen te lopen :)

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:34

Wat bedoel je precies? Ik snap het niet helemaal.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:39

Bambolina schreef:
grote fjord of haflinger? Hoewel die ook behoorlijk koppig kunnen zijn.. ligt maar net aan het paard. Verkijk je er niet op dat koudbloedjes ook draken kunnen zijn! Ik ken doodbrave arabieren en levensgevaarlijke haflingers.

Dat het een koudbloed is betekend nog niet dat ze altijd rustig zijn ofzo he, je hebt zoals hierboven de ``apparte gevallen`` ( niet als commentaar bedoeld) . Denk daar in elk geval goed om .

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 20:41

Daar ben ik me van bewust, geen zorgen ;) het komt gewoon bij koudbloeden minder vaak voor, lijkt het.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:59

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar wil even het mok-fabeltje uit de lucht helpen. Paarden met veel behang krijgen geen mok door met hun sokken in natte weides te staan. Die sokken beschermen ze juist tegen die nattigheid door de talg die erin zit. Paarden met sokken kunnen wel last krijgen van mijten in hun sokken en/of van CPL. CPL is een lymfe-aandoening waardoor afvalstoffen niet voldoende afgevoerd worden en ophopen in de benen. Op den duur komen die afvalstoffen door de huid naar buiten en dit geeft plekken die op mok lijken. Het ziet er dus hetzelfde uit, maar heeft een andere oorzaak. CPL kan geremd/voorkomen worden door het juiste voer en voldoende beweging.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 21:05

Oh okay! Dankjewel voor de informatie Tjaakje! Ik hoor zoveel verschillende verhalen over vanalles met de benen dat ik door de bomen het bos niet meer zie :o
Was het niet wel zo dat de huid wel geirriteerd kan raken als de sokken niet drogen en dus de huid nat houden?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 09:24

Ook dat valt wel mee..Vooral er vanaf blijven.
Je hebt veel mensen die bijna dagelijks in de sokken gaan lopen morrelen omdat ze denken dat die modder op de buitenkant kwaad kan, maar t is precies zoals Tjaakie zegt, dat behang beschermt juist.
Als je eraan zit komt die modder en het vocht ook echt op de huid en dan wil t wel eens vies worden omdat het vocht niet zo makkelijk weg kan. Dan kan de huid inderdaad wel een geïrriteerd raken.