Niet "dressuurrassen" in de dressuurring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:25

hoe meer andere rassen er in de ring komen, hoe minder de jury's er iets tegen kunnen hebben. tenminste met de punten dan

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:32

Als ik dit zo lees ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie onder dressuur en dressuurpaarden verstaan...

Jady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:48

Ik rijd sinds kort met mijn groningermerrie wedstrijden,en de jury was juist zeer enthousiast over mijn beestje!
En ookal waren ze dat niet,had ik lekker door gegaan.
Ik vind het leuk om te doen,en iedereen gewoon lol met zijn eigen knol!!
Ik heb weleens gehad dat ik omver word gereden,maarja,dan rijd ik je de volgende keer net zo hard omver.
Ik maak me er niet echt druk om,ik rijd voor mijzelf en niet voor een ander,ik heb gewoon lol met mijn beessie en dat laat ik niet verpesten door een of andere muts die op dr KWPN'er zit als een pauw.
En gelukkig is lang niet iedereen zo!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:07

Ik rij B dressuur met mijn volbloed arabier.

Even een stop nu omdat hij onder behandeling staat maar zodra hij helemaal in orde is start ik volgend jaar weer met hem. Eingelijk nog geen negatieve opmerkingen gehad over het feit dat hij geen echt ´dressuur´ras is.. wel dat hij een heethoofd is Schijnheilig

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:12

Dit weekend hebben mijn zus en ik op onze fjorden meegedaan aan de kringkampioenschappen Zuid. We kregen allemaal leuke reacties. Mijn zus is zelfs door naar de regiokampioenschappen. Ik kwam 2 plekjes tekort.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:42

Een lekker dikke knol ziet er toch veel leuker uit in de ring (althans dat vind ik Haha! )

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 20:52

schaapjuh schreef:
Als ik dit zo lees ben ik eigenlijk wel benieuwd wat jullie onder dressuur en dressuurpaarden verstaan...

Dressuur is de harmonie tussen ruiter en paard, combinatie moet goed op elkaar ingespeeld zijn en een rustig beeld vormen, niet alleen tijdens het proefje maar in alle omstandigheden dus ook tijdens het losrijden.
Een dressuurpaard is een paard wat zich gewillig laat bereiden door de ruiter en gewillig de oefeningen uitvoert die de ruiter aan hem vraagt zonder vorm van spanning of dwang.
En of dit nou een shet is of een weetikveelwat voor ras, de strekking blijft hetzelfde.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 22:50

Ik denk dat de meeste hier onder de dressuurpaarden de KWPN'er(en soortgelijke rassen) in hun hoofd hebben, ik ook hoor. Maar ik vind dat er een groot verschil is tussen deze paarden. De "gewone" dressuurpaarden en de (zo noem ik ze dan) de kakkers, die een beestje kopen van ettelijke tienduizende eurootjes en vervolgens menen dat ze de overwinning zo in hun zak kunnen steken. Paardje helemaal in het bont gestoken, zelf opgemaakt tot achter de oren en dan commentaar hebben op alles wat er wat minder fortuinlijk uitziet, maar buiten durven ze niet (in) te rijden, want paardje schrikt. Ik denk dat iedereen zich zo iemand wel voor de geest kan halen Haha! . Dat vindt ik nou pas zielige paarden, zijn er alleen voor de "productie", presteren.

ruthiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:20

ik vind dat deze discusie wordt opgeblazen! Ik vind het leuk dat er verschillende rassen meelopen in de dresuur!! maar ik vind niet dat mensen met een haf,shire,fjord,shet, etc. hun lage punten moeten steken op de jury!die mensen kennen hun vak echt wel hoor!!

Ik vind dat er ook rekening mee moet worden gehouden meet de mensen met een kwpn!! hoe vaak heb ik al gehoord " zo een kwpn waar is dat goed voor kan alleeen dressuur!" "zo'n beest neem je toch niet mee op dagtocht! straks breekt ie nog!!

ik persoonlijk ben een geelmens en de kwpn en niet mijn ding maar ik heb wel respect voor dat ras! En ik denk dat bij dat losrijden in de bank niet bedoeld is op rassen! 't zijn gewoon dikke nekken die iedereen over rijden(ook andere kwpn-ers) en je moet zeker niet beginnen met dan rijd ik ze volgende keer ook omver want dan ben je kinderachtig bezig!! hou je gewoon aan de regels!

ruthiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 15:21

sorry voor mijn typfoutjes maar ik typ altijd veel te snel

gilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 12:31

ik vind het ook wel leuk!!! ik zie mij al met we welsh *LOL*

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 13:30

Sharmila schreef:
Een lekker dikke knol ziet er toch veel leuker uit in de ring (althans dat vind ik Haha! )

mijn fjord is niet dik Boos! hooguit GEZET Schijnheilig

christiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 22:34

zou niet weten waarom de wat (dikkere Tong uitsteken ) paardjes geen wedstrijden zouden mogen rijden

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 12:33

ruthiiii"]
maar ik vind niet dat mensen met een haf, shire, fjord, shet, etc. hun lage punten moeten steken op de jury!die mensen kennen hun vak echt wel hoor!!
[/quote]
Ben ik met je eens. Ik ga regelt mee op wedstrijd en merk wel dat de punten bijna altijd wel kloppen. Ik moet zelf meestal lezen maar je ziet toch grote stukken van de proef. Wel is het zo dat sommige punten wat lager kunnen zijn als er net een bewegingstopper voor je heeft gezeten. Maar over het algemeen wordt er eigenlijk gelijk gejureerd.

[quote="ruthiiii schreef:
en je moet zeker niet beginnen met dan rijd ik ze volgende keer ook omver want dan ben je kinderachtig bezig!! hou je gewoon aan de regels!

Ik was weer eens mee op een buitenconcours en dan maak je soms ook wat mee. Wij hebben namelijk 1 keer een scheldpleidooi gehad, van een meisje die haar paard niet onder controle kon houden: "dat was de schuld van die $#*Fjord!". Ze, meisje wat op de Fjord reed, heeft erg correct gereageerd dat dat niet op hun moest afschepen, maar goed....

Je moet de eer aan je zelf houden, maar ik vind wel als het meer dan 2 keer gebeurd dat je er wat van mag zeggen in de trand van we willen ons allemaal goed voorbereiden, let dan aub ook op de andere ruiters/amazones!

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 14:06

maar wat ik ook denk is: als er net een "bewegingstopper" (leuk woord janine) voor je heeft gezeten, en je komt op je normale paard binnen, die niet zo'n bewegingstopper is, je ook wat lager punten krijgt. fjord of niet. je wordt altijd met elkaar vergeleken, en daarom moeten we ook allemaal goed rijden

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:35

Vippie"]
[quote="schaapjuh schreef:

Dressuur is de harmonie tussen ruiter en paard, combinatie moet goed op elkaar ingespeeld zijn en een rustig beeld vormen, niet alleen tijdens het proefje maar in alle omstandigheden dus ook tijdens het losrijden.
Een dressuurpaard is een paard wat zich gewillig laat bereiden door de ruiter en gewillig de oefeningen uitvoert die de ruiter aan hem vraagt zonder vorm van spanning of dwang.
En of dit nou een shet is of een weetikveelwat voor ras, de strekking blijft hetzelfde.
[/quote]
Idd!

Alleen de meeste mensen weten dit blijkbaar dus niet, die vinden dat koudbloeden, tuigers en slecht gebouwde paarden niet in de ring thuishoren en het alleen maar gaat om de show ipv communicatie. Die mensen zouden eerst even moeten leren wát nou eigenlijk dressuur is en dat dat met elk paard kan. Als er dan toch nog mensen zijn dat een bepaald paard in hun ogen niet in de dressuurring thuishoort, hebben ze de defenitie van 'dressuur' niet helemaal goed begrepen...

Dus ik vind de titel van dit topic een beetje vaag Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 15:37

Maar bij de defenitie van dressuur hoort wel het laten zien van het gevraagde.
Dus bv een middendraf.
Deze hoort idd in harmonie getoont te worden, dus tegen de hand een middendraf met een wpn-er levert ook echt geen voldoende op.
Maar het ook al is het nog zo vriendelijk, geen enkele verruiming tonen, levert ook geen voldoende op.
Pas als men het gevraagde op een nette manier kan laten zien krijg je een wp en dan maakt het ras idd niks uit.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 12:58

runningkawa schreef:
Pas als men het gevraagde op een nette manier kan laten zien krijg je een wp en dan maakt het ras idd niks uit.

geheel met je eens. Je schiet er ook niks mee op als je een voldoende krijg voor iets wat eigenlijk geen voldoende waard is! Je loopt dan evemtueel vanzelf in een hogere klasse vast.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 17:59

ja je moet wel goed rijden, want anders kom je nooit waar je wezen moet

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 21:18

Ik rijd een fries en we zijn ook redelijk succesvol, ook ik probeer me niets van een ander aan te trekken maar er zijn helaas een boel kakkers die denken dat ik mijn "lompe"fries maar op de rem moet trekken omdat hunnie er met hun dure paardjes aan komen Boos! !

Een stalgenootje heeft eens op een coupon gehad: 'Een fries kan geen dressuur en kan ik dus niet beoordelen!' gevolg was 148 pnt.!!!

Dit vind ik dus belachelijk want ze reed gewoon in de B een nette proef!

Dit bedoel ik dus met discriminerende jury's, ze horen hun vak te verstaan, maar deze jury reken ik hier dus echt niet onder! Boos! Boos!

Sorry hoor kmoest ff mn frustratie kwijt Verward

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 11:25

Tjonge jonge wat een gez*&k over het wel en niet starten met een 'koudbloed' ik rij zelf L2 tussen de paarden met mijn fjord.

Volgens mij draait wedstrijden rijden altijd nog om plezier hebben met je paard, ik heb mij er al lang bij neergelegt dat ik geen super punten rij maar ik vind wedstrijdjes leuk en mijn Fjord ook! Dus waarom zouden wij het laten!

Worden de jury's ook wakkergeschud als er een ander kleur paard binnenkomt!
ik vind je moet iedereen in zijn waarde laten mooi of lelijk paard, koudbloed of warmbloed!!

Zo nu jullie weer!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 17:48

Jaike schreef:
Dit bedoel ik dus met discriminerende jury's, ze horen hun vak te verstaan, maar deze jury reken ik hier dus echt niet onder! Boos! Boos!
Sorry hoor kmoest ff mn frustratie kwijt Verward

Heb ik, of mijn stalgenootje nog niet mee gemaakt, behalve een andere meid wiens paard zo genaamd histerisch werd van een Fjord... Kom jij dit vaker tegen?
Maar ze kunnen toch gewoon beoordelen wat ze zien toch? Een instructie moet toch ook iemand met een koudbloed de oefeningen juist aan kunnen leren, als die dat kunnen kan een jury ook een koudbloed jureren. En als er niet getoont wordt wat er gevraagd wordt is het wat anders dan dat ze geen koudbloed kunnen jureren... Misschien stond er met andere woorden geen zin an Clown Verward

Jaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-03 18:07

Nou fjordenmaniak, ik ben het helemaal met je eens!

Ik ging een keer aangalopperen tijdens een indoor met losrijden en die van mij was gewoon een beetje fris en had ijzers onder dus dat klonk behoorlijk hol, al die paarden aan de kletter! Schijnheilig
Toch is Jaikes galop heel netjes en ingetogen, helemaal niet zo lomp, maar omdat er behoorlijk wat gewicht meegaat klonk het flink door Haha!

Kreeg ik allemaal verwijtende blikken, vooral toen ik iets ging verruimen Knipoog !

Toch ben ik lekker 3e geworden met 160 pnt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (in de L)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:22

Jady schreef:
Ik rijd sinds kort met mijn groningermerrie wedstrijden,en de jury was juist zeer enthousiast over mijn beestje!
En ookal waren ze dat niet,had ik lekker door gegaan.
Ik vind het leuk om te doen,en iedereen gewoon lol met zijn eigen knol!!
Ik heb weleens gehad dat ik omver word gereden,maarja,dan rijd ik je de volgende keer net zo hard omver.
Ik maak me er niet echt druk om,ik rijd voor mijzelf en niet voor een ander,ik heb gewoon lol met mijn beessie en dat laat ik niet verpesten door een of andere muts die op dr KWPN'er zit als een pauw.
En gelukkig is lang niet iedereen zo!

Leuk dat je wedstrijden rijdt met je Groninger! Kun je inderdaad iemand die je omver rijdt een keer terugpakken, gnagna. Met mijn welshje lukte dat nooit (te tenger), maar als ik ooit met onze Groningers start maak ik meer kans tegen spookrijders, hopelijk. Onze Groninger ruin wordt op onderlinge wedstrijden en ritten overigens altijd voor van alles aangezien, behalve voor Groninger. Dat is pas suf.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 17:33

Ik heb dan wel een KWPN-er, maar dat wil niets zeggen, die van mij koste dan geen kwart ton, maar ze mag dr best wezen (vind ik Haha!).
Toch moet ik goed mn best doen voor mn punten, en ik ben al een paar keer achter een fries geeindigd. En ook met mn 'dressuurpaardje' (en nee, tis geen bruine, maar een vos) heb ik wat moeite om tankers te ontwijken bij het losrijden, die stug denken dat ze op de rechterhand voorang hebben... Ik snap dat je geconcentreerd rijdt, maar je schrikt toch wel een keer wakker als een ander voor de 3e keer zijn paard op de noodrem heeft moeten trekken omdat jij in middendraf de bak rond stuift.
Ik vind dat als je officiele wedstrijden start, je de rijbaanregels moet kennen, en je er ook aan moet houden, anders wordt het gewoon chaos.
Misschien iets voor ringmeesters om een beetje op te letten?