waarom zijn dravers zo goedkoop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SterreMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:49

Ik denk omdat veel mensen denken dat ze niet goed galopperen, springen, dressuur enz?
Heb eigenlijk geen idee

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:50

In het bos laatst kreeg ik haar het eerste halfuur niet eens in draf, het was of stap of galop :+ ik heb dan ook wel een muts hoor :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:52

finnens schreef:
Whaha okee, dus er zijn wel Dravers met voorkeur voor galop :+

Die zijn er zeker :j Mijn heeft ook een grote voorkeur voor galop mede 1 van de redenen waarom ze nooit gekoerst heeft. Haar hartslagen zijn in galop ook lager dan indraf, bij eenzelfde snelheid, dus echt veel moeite kost het haar echt niet.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 22:53

Hoe hard gaan Dravers eigenlijk in draf? is dat voor een 'normaal' paard bij te houden in galop?
En sommige dravers kunnen dus ook tölten/telgangen, kunnen die van jullie dat ook en hoe leer je dat aan?
Beetje veel vragen maar ik ben gewoon nieuwschierig :D

Ik hou zelf heel erg van galloperen, dus als ik ooit een Draver krijg gaat hij dat zeker leren :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:57

Mijne is niet echt een draftalent en die heb ik ooit met de gps gemeten op 38 km/u in draf maar in galop op 45 km/u. Dat is voor een normaal paard wel bij te houden in galop.

Niet alle dravers kunnen tölten maar er zijn er inderdaad wel een heel aantal. Ik denk dat het meer uit de amerikaanse lijnen komt, in de USA heb je ook telgangkoersen (pacers) dat kennen wij in europa niet.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:57

speurneusc schreef:
omdat de dravers maar 1 ding geleerd hebben en dat is draven, dus rijtechnisch is ze zo goed als nix geleerd

zijn veelal op karakter gefokt, dus genetisch ook niet echt aanleg om rondjes in de bak te lopen

sluit ik me bij aan.
je kan ze prima omscholen hoor maar het zal geen zz paard kunnen worden.
(uitzonderingen daar gelaten).
ze zijn nu ook goedkoper vanwege de slechte markt door de crisis.

ik heb zelf een draver en ben er helemaal happy mee.
kan er alles mee dressuur,springen buiten rijden enz.

vanaf oktober ook 2 tinkers erbij(koudbloed)
ik hou dus van de rassen waar veel mensen niet van houden :D

ik raad een draver wel aan voor buiten rijden en recreatief. ze hebben vaak een goede conditie en zijn heel trouw.
mijne is ook heel trouw . wat er ook gebeurt hij blijft altijd bij me. ik kan er prima mee in de bak rijden.
al hebben wij wel een grote bak. maar kan toch leuk rijden.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 22:59

Ik heb een dravertje gehad :D, was het beste paard wat ik me kon wensen, na een tijdje helemaal rustig je kon er alles mee. Helaas was het geluk niet van lange duur maar dat waren de beste maanden die ik ooit heb gehad. Wel eens waar geen echt dressuur typje maar springen kon ze wel. Ik snap je vraag dan ook wel waarom zo goedkoop.

In draf kon ze makkelijk km of 35 /u, en in galop wel een km of +50 /u

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:00

Mijne kan geen extra gangen (zover ik weet :') )

Een draver met een goede rendraf wint het in draf van een normaal paard in rengalop.

boedjang

Re: waarom zijn dravers zo goedkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:04

In draf met mijn gps gemeten 49 km per uur, en dan zonder aansporing , heerlijk met zijn 3en naast elkaar en hoooo is dan ook ho. Op het strand (onze eerste keer laatst) koos ze ook echt voor de draf ipv galop, grappig.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 23:14

Nou die kunnen behoorlijk had dan!
Mijn pony haalt 50 km/h niet eens op zijn harde galop :+
Lijkt me wel heel gaaf, zo heel hard draven, ik hou wel van wat tempo :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:21

het hard draven is hier er helemaal uit hoor :) ze zal niet meer racen, ze gaat direct in galop. in galop kan ze snel, maar alleen als dat gevraagd wordt.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:23

mijne kan na heel erg veel oefenen ook rustig draven zo rond de 13 km per uur en rustige galop is een lastige, maar draven zo kneiterhard dat blijft gewoon te leuk voor haar (en voor mij)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:25

unihorses schreef:
het hard draven is hier er helemaal uit hoor :) ze zal niet meer racen, ze gaat direct in galop. in galop kan ze snel, maar alleen als dat gevraagd wordt.

Hetzelfde hier. Vanmiddag nog een stukje rengalop, terug naar arbeidsgalop en dan weer terug naar rengalop zonder problemen. Ze wil altijd liever hard dan zacht, maar blijft gelukkig luisteren. Heet ja, maar door hun gehoorzame karakter wel altijd goed handelbaar :j

Waar je bij de gemiddelde haflinger (de GEMIDDELDE) 10 x uh moet zeggen voor het doordringt hoef je bij de gemiddelde draver maar een blik te geven of ze luisteren al. Heel trouw en heel gevoelig! Maar daardoor ook niet voor iedereen geschikt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:30

mang schreef:
unihorses schreef:

Hetzelfde hier. Vanmiddag nog een stukje rengalop, terug naar arbeidsgalop en dan weer terug naar rengalop zonder problemen. Ze wil altijd liever hard dan zacht, maar blijft gelukkig luisteren. Heet ja, maar door hun gehoorzame karakter wel altijd goed handelbaar :j

Waar je bij de gemiddelde haflinger (de GEMIDDELDE) 10 x uh moet zeggen voor het doordringt hoef je bij de gemiddelde draver maar een blik te geven of ze luisteren al. Heel trouw en heel gevoelig! Maar daardoor ook niet voor iedereen geschikt.

ze heeft wel wat rare tickjes hoor :) met een groep , iedereen stap zij moet er achteraan galoperen :') ( dan staan we zowat stil ) iedereen draf, zij moet galoperen, iedereen galop.... zij wil ook galop die heeft volgens mij 1 vernelling stap, 1 versnelling draf en 10 versnellingen galop :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:34

Mijne kan nog behoorlijk draven voor een 24 jarige oma die al dik 16 jaar weg is van de baan, vind ze trouwens ook nog altijd heerlijk, als ik haar de ruimte geef neemt ze die ook gelijk om lekker te strekken, maar zodra ze echt goed gaat en ik haar niet ondersteun met mijn houding valt ze in galop en verhoogt ze haar tempo nog een stuk, is dan ook heel wendbaar.

Vandaag wezen uitrijden en ze had echt zin om te gaan, tja ze moest de hele week toegeven (6 dagen in de bak, rijles onder mij of een 11 jarige uk) dus dan geef ik ook wel eens toe. Het bos in, waar een heel stuk vlak was, dat gebruik ik om te draven, toen het berg op ging gelijk door in galop, hele tijd op - neer - op - neer en ondertussen van links naar rechts, paard gelijk de oortjes naar voren en gaan.

Is alleen vaak moeilijk terug te rijden, maar is ook enorm zwaar in de hand (fout gereden, rij dat er maar eens uit).

Vind het echt heerlijk als de rest galoppeert (voor hun 'rengalop') en ik er zo cool langs kom draven met mijne, zwaaiend en een big smile, anderen vinden dat niet zo grappig, maar goed :')

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 23:38

Nou dat lijkt me heerlijk, een paard dat na een keer ho al rustiger gaat.
Bij mijn Fell pony moet ik inderdaad 20 keer ho zeggen voor hij wil stoppen als hij in een behoorlijke galop zit, waar ik mij soms best aan kan ergeren aangezien ik niet zo een harde aanpakker ben :+
Verder een super leuk paard hoor, ik zou hem voor geen enkel ander paard in willen wisselen! lekker voorwaarts en behoorlijk pittig (niet altijd even makkelijk) maar ik mis soms de 'gevoeligheid'.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:45

Mijne is trouwens in een groep vreemde paarden niet te rijden. Dan wil ze alleen maar winnen en is dus ongelofelijk opgefokt. Dat dan weer wel helaas. Maar weet van het draversforum dat er een hoop dravers zijn die het wel prima doen in een groep dus dat zal wel aan die van mij liggen :+

Heerlijk trouwens om te lezen dat er nog niet-dravermensen zijn die wel door de vooroordelen heen durven kijken en dravers wel leuk vinden! <3

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:47

Merk inderdaad dat mijn draver graag voorop gaat, tja, renpaarden hè, maar gaat er ook wel mee akkoord als die toch achter een ander paard moet blijven (wat vaak vér onder zijn tempo is).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:52

ja elk ras heeft zijn voors en tegens, en dan ook is niet elk paard het zelfde, hiervoor heb ik een tinker bijgereden, daar kon ik niet mee naar buiten, niet te houden zo sterk, daarna een dravershengst, een kanjer van toen al 19 jaar, daar kon ik mee lezen en schrijven. Met mijn draver rij ik buiten altijd met een touwhalstertje, af en toe ook een mafkees hoor vergis je niet in haar want zoals Mang als zegt, ze zijn door hun gevoeligheid niet geschikt voor iedereen, ik hoef bijvoorbeeld niet te denken "ik zit niet lekker in mijn vel ik ga eens even lekker rijden" dan denk zij _ joh de groeten ga lekker ergens anders met je gevoel zitten_ dat respecteer ik in haar, verder zou ik denk ik niet anders willen dan een draver, juist door die gevoeligheid

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:56

Ik kan dan juist wél weer fijn uitrijden als ik niet lekker in mijn vel zit, hackamore eraan (dus niet veel gedoe, rustig is rustig, gaan is gaan) en dan kan ze lekker suffen en zodra ze warm is crossen, ik vind het heerlijk dat het paard zichzelf een plezier doet (Hier sla ik rechtsaf, en hier linksaf, galoppeer ik aan en daar ga ik weer stappen) en ja, krijg ik zelf weer goede zin van.
Dressuur/springoefeningen maken het dan weer 10 keer zo erg, dan zijn er alleen maar botsingen iedere keer als het paard me niet snapt, terwijl dit in een fijne bui met kleine hulpen te doen is.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:00

Dravers reageren vaak inderdaad wel heel goed, de meeste dravers zijn erg alert en hoewel ze heel hard gaan zijn ze ook altijd terug te pakken (goed als ze écht hard gaan reageren ze hier niet op een klein ophoudinkje) en bij je te houden! Vind het erg fijne paarden.

De galop pakt de ene draver beter dan de ander. Sommige dravers zie je de wei door galloperen terwijl er genoeg zijn die hun hele leven geen galoppas maken bij wijze van ;) Maar zeker wanneer ze niet/nauwelijks gekoerst hebben en/of goed onder het zadel zijn gereden is galop meestal niet zo'n probleem.

De dravers hier hebben allemaal wel gekoerst en vertonen onder het zadel ook geen galop. Maar als je die laat gaan in draf dan gaan ze ook echt hárd! Dan zitten de andere paarden al tegen de rengalop aan en dan heb jij op je draver nog niet eens echt aangespoord. Altijd erg gaaf! Maar natuurlijk net als galop op ieder ander paard alleen leuk wanneer je een degelijk en betrouwbaar paard hebt dat ook een rem heeft haha

Voor in het bos zijn het heerlijke paarden

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:20

Helaas heb ik laatst afscheid moeten nemen van mijn dravermeisje... Het was een plaatje om te zien en had een karakter van goud. Toen we eenmaal serieus endurancewedstrijden gingen rijden, vlogen we door klasse I. Meerdere malen werd ons gevraagd of we niet allang al aan klasse II toe waren. Toen we eindelijk na een aantal wedstrijden genoeg punten hadden verzameld, kwam het er helaas niet meer van. Tijdens een wedstrijd wist ze precies wat ze moest doen. We gingen alleen op pad en ze was op het wedstrijdterrein volledig op mij gericht. Samen genoten we van de leuke wedstrijden. Ze had totaal geen competitiedrang en op het moment dat ik 'Ho!' zei, stond ze direct stil ongeacht in welke gang we reden. In de bak waren we beiden geen sterren, van de dressuur beheersten we de basis. Maar de buitenritten waren top! Een draver (natuurlijk niet allemaal) kan ik je zeker aanraden voor endurance!

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 03:01

Mijne houd ook met gemak in rendraf een rengalop bij van een kwpn rijmaatje.. Voor ons is de galop geen probleem en in alle gangen prima terug te nemen. In het begin was me remweg lang maar nu wordt deze steeds korter. En het blijft niet meer zo'n heethoofd na een stuk rendraf of galop, kan daarna ook weer een rustig tempo aannemen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 06:58

Was leuk, mijn dochtertje van 10 doet lessen op de manege met haar dravertje en 1 van de eerste keren moest ze een rondje galoperen... nou hard dat ze ging maar geen galop :D alle kinderen ohh en ahh wow!! uiteindelijk teruggereden en in de bocht aangesprongen in galop, geweldig om te zien! Ze heeft m nu een half jaar en zijn samen zo enorm gegroeid. Prachtig gewoon. Ik zeg het nog maals Het is dat ik mijn dochtertje niet genoeg vertrouw (racen waar het niet mag enzo) anders zouden ze zo samen buiten kunnen rijden in hun uppie. Zo vertrouw ik het paard. :j

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:16

Mijne kan echt hard in draf hij heeft ook gekoerst enzo maar zulke betrouwbare paarden/pony's