gecoupeerde staart bij het trekpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gecoupeerde staart bij het trekpaard

Ik ben het er mee eens laat de staart er maar aan
164 (94%)
Ik ben het er absoluut NIET mee eens een staart hoort niet bij een trekpaard
10 (5%)
Ik zou naar Frankrijk gaan
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 174

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:40

Buitenzorg"]
[quote="schaapjuh schreef:
Vind het wel een beetje héél erg vreemd dat hier een aantal mensen zijn die hier reageren met dat ze tégen couperen bij trekpaarden zijn, maar zelf wél een hond hebben met gecoupeerde staart!! Kan iemand mij dat uitleggen waarom dát wel geaccepteerd wordt en bij trekpaarden niet Verward!

Couperen van staarten en oren mag in NL bij honden ook al een tijdje niet meer hoor! Haha!
Voorheen was er nergens bv een ongecoupeerde rotweiler te vinden, nu krijg je in NL bij fokkers alleen nog maar ongecoupeerde.
De wel gecoupeerde komen uit Belgie of zijn geboren voor de datum dat het verboden werd!
[/quote]

Klopt maar als je tegen couperen bij trekpaarden bent, ga je toch zeker zelf niet een hond aanschaffen die wél gecoupeerd is, ook al mocht t toen nog wel? Slaat nergens op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:12

En als je hond uit het asiel komt, maar laten zitten dan, want hij heeft een gecoupeerde staart?

En nu is het voor honden gelukkig ook verboden, blij toe.
Dus op hondenshows mag je ook niet meer komen met een hond met korte oren/staart.
Goede regel.

Wat betreft de tuigpaarden, als het nog mag, wat ik me niet voor kan stellen, ook dan ook afschaffen.
En als het niet mag, op shows keuren of het gebeurd is of niet.
Ander uitsluiten en een verbod geven om de eerst komende x tijd op shows te komen.

En wat betreft de varkens in de bio.
Die eten anders elkaars staart op uit verveling.
Dat doet zeerder en gaat onsteken.
Dan kun je denk maar beter doen als het staartje nog klein/dun is en met zuiver en scherp materiaal.
Niet goed te praten, maar dat is een keuze gemaakt in belang van het dier. Wat voor shows niet is.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:21

runningkawa schreef:
En wat betreft de varkens in de bio.
Die eten anders elkaars staart op uit verveling.
Dat doet zeerder en gaat onsteken.
Dan kun je denk maar beter doen als het staartje nog klein/dun is en met zuiver en scherp materiaal.
Niet goed te praten, maar dat is een keuze gemaakt in belang van het dier. Wat voor shows niet is.

Varkens beter huisvesten. Dus veel ruimere stallen en niet met z'n allen op een kluitje. Maarja dat kost geld en dat hebben de meeste mensen er niet voor over.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:26

runningkawa schreef:
En als je hond uit het asiel komt, maar laten zitten dan, want hij heeft een gecoupeerde staart?

Nee natuurlijk niet. Juist goed dat iemand een hond uit het asiel haald.

Maar het komt alleen vreemd over zo. Maarja dat zal wel aan mij liggen Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:29

De boeren willen er wel investeren, gaarg zelfs
Alleen de burgers niet.
Want dan word het vlees 10 x zo duur en dat hebben ze er niet voor over, die willen een goedkoop stukje vlees.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:36

runningkawa schreef:
De boeren willen er wel investeren, gaarg zelfs
Alleen de burgers niet.
Want dan word het vlees 10 x zo duur en dat hebben ze er niet voor over, die willen een goedkoop stukje vlees.

Niet alleen de burgers, ligt meer aan de overheid e.a. die de boeren wegpesten met vanalles en nog wat. En het dier lijdt eronder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 13:37

ja idd, helemaal met je eens Lachen
De overheid wil alleen maar grote boeren, met grote stallen, op centrale plaatsen bij elkaar gevestigd hebben.

Maar geloof dat dat offtopic is Haha!

Vinessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 14:04

Ik ben tegen het couperen van de staarten van het BT. Ik heb dus voor de eerste optie gekozen, maar het staat wel een beetje raar omschreven, want het onderwerp is couperen van de staart en dan staat er : ik ben het er mee eens laat de staart er maar lekker aan. Maar ik ben het dus niet met de stelling eens, maar die staart moet er wel aanblijven! Verward

Maar goed... Ik lees dit hele topic dus net en vindt het een beetje vaag allemaal. Ik ben redelijk bekend in de "trekpaardenwereld". Ik verzorg zelf een trekpaard op een stal waar totaal drie trekpaarden staan (de jongste is drie jaar) en al deze paarden zijn wel gecoupeerd. Ik kan me hun ook niet meer met staart voorstellen, hoewel ik hem stiekem wel terug zou willen plakken Bloos

Ik ben het wel met Tanneke eens dat je er meer van begrijpt als je in het "trekpaardenwereldje" bekend bent. Ik vind het dan ook reuze goed dat op de fokkerij van Tanneke de wetgeving nageleeft wordt m.b.t. tot het couperen. Zij zullen idd een van de weinige zijn die zich aan deze wet zullen houden. Ik snap dus ook niet dat jullie haar zo aanvallen, maar ook niet dat Tanneke er zo tegenin gaat. Het ging er in dit topic immers om dat je je stem uitbrengt en dat je je mening geeft. Dit kan altijd een gezonde discussie oproepen, maar hoeft echt niet in een ruzie te eindigen. Dit onderwerp is wel vaker op Bokt ter sprake gekomen en je komt er toch nooit helemaal uit. Dus bespaar je de moeite...

Binnen de "trekpaardenwereld" heerst nog heel erg wat je kan noemen een traditie om de staarten te couperen. Helaas kunnen zelfs wetgevingen deze traditie niet geheel doorbreken, want er zijn gewoon nog een heleboel fokkers die met het jonge spul naar Frankrijk rijden en daar alsnog de nutteloze ingreep laten plegen. Schijnbaar doen ze daar niet zo moeilijk over een medisch verklaring en dus mogen de fokkers alles doen met hun gecoupeerde trekpaard (verkopen, op keuringen verschijnen en verder fokken)

En ik ben het wel met jullie eens dat de traditie doorbroken zou moeten worden. Maar dat is zo moeilijk. Waarom? Omdat het door fokkers en juryleden niet geaccepteerd wordt, ze blijven bij hun standpunt en willen niet inzien dat een staart beter is voor hun paard en dat het ook heel mooi kan ogen.

Wat ik dan weet niet met jullie eens ben is dat er bijna geen paarden meer worden gebruikt voor activiteiten waarbij de staarten "in de weg zitten". Met de paarden waar ik verzorg, wordt nog regelmatig geploegd en aan ploegwedstrijden deelgenomen. Ook lopen ze regelmatig voor de kar. Maar ik ken ook nog boomsleepbedrijven in Belgie waarbij ze ook het BT gebruiken.

Maar dit soort activiteiten kan ook zeker met een staart eraan! De staart kan opgebonden worden of ingevlochten, whatever! De paarden worden dan gewoon in hun eer gelaten en ze zijn dan nog steeds heel veelzijdig in hun gebruik!

Ik wil in de zeer nabije toekomst zeker een BT aanschaffen. Maar dan zeker wel MET een staart! En dan heb ik echt de neiging om aan (als is het maar eenmalig) een keuring deel te nemen (die er dus zeker WEL regelmatig zijn!). En dan ben ik dus waarschijnlijk de enige met een BT met een staart en zal ik wel helemaal als laatste geplaats worden. Maar ik zal dan gewoon dan alleen meedoen voor de eer en als een soort stil protest. En laat ze maar lekker scheel kijken, dat kan ik net zo hard!

Ik heb me al heel wat scheel gekeken op de keuring van 07/09 te Geffe. Als je zag hoe slecht en lelijk sommige veulens daar gecoupeerd waren onvoorstelbaar! En dat verberg je echt niet hoor met blauwspray of betadine! Er waren toen ook maar weinig veulens met staart. En dat allemaal omdat het gewoonweg niet wordt geaccepteerd door de ouwe garde (want het spijt me wel, maar dat zijn het vaak wel)

Tot slot zal ik nog even de wet die sinds 1 september 2001 van kracht is hieronder samenvatten:

Indien het couperen van een staart bij het BT in NL is verricht, is het verboden om:

* Met een BT deel te nemen aan tentoonstellingen, keuringen of wedstrijden

* Een BT met gecoupeerde staart tot hierboven benoemde activiteiten toe te laten

* Een BT met een gecoupeerde staart ter verkoop aan te bieden/ in voorraad te hebben, te (ver)kopen

Dit alles geldt niet voor BT die gecoupeerd zijn vanwege medische noodzaak. Ten alle tijde moet een verklaring kunnen worden getoond dat het coupouren uit veterinaire overwegingen heeft plaats gevonden (uitgegeven door een dierenarts).

Voor verdere info http://www.kvth.nl

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 16:23

Vinessa ik ben het helemaal met jou eens!!!
En op keuringen ben je heus niet de enige met lange staart, want onze veulens en 1-jarige hebben het ook op keuringen. Haha! Maar inderdaad er zijn verdomd weinig eigenaren die de staart eraan laten.

Groetjes,
Anneke

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 16:52

Ik vind ook dat de staart er gewoon aan moet blijven!
Schandalig om een paard van zijn vliegen mepper en airco te beroven.
Nog steeds gebeurt het helaas. Ik vind een staart bij Belgen en andere trek paarden zo ie zo mooier dan geen staart. Je hebt er toch niets aan om tegen die blote kont aan te kijken. Lekker er aan laten dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 18:57

Fairie schreef:
Ik vind ook dat de staart er gewoon aan moet blijven!
Schandalig om een paard van zijn vliegen mepper en airco te beroven.
Nog steeds gebeurt het helaas. Ik vind een staart bij Belgen en andere trek paarden zo ie zo mooier dan geen staart. Je hebt er toch niets aan om tegen die blote kont aan te kijken. Lekker er aan laten dus!

Ik kan niet anders zeggen dan:

Vinessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 22:30

Tanneke schreef:
Vinessa ik ben het helemaal met jou eens!!!
En op keuringen ben je heus niet de enige met lange staart, want onze veulens en 1-jarige hebben het ook op keuringen. Haha!

Mooi, dan hoef ik lekker niet lang naar jou te zoeken. Als ik BT 's met een lange staart zie op een keuring zal ik expres even blijven staan Knipoog Dan ben jij vast ook wel ergens te vinden...

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-03 07:01

Misschien wel ja!
Naar welke keuring ga jij heen? Vinessa?

Vinessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 21:54

Ik weet nog niet heb het deze tijd erg druk met stage. Maar als er een keer een keuring op een zondag is waar jij ook heen gaat houd me dan op de hoogte!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 09:40

Vinessa (suus der verzorgpaard) is op Gemert, samen met mijn showbink Brechje.
Ik ben tegen het couperen van trekpaarden, ookal ben ik reuzeblij met mijn staartloze kanjers! Maar misstaan vind ik het ook niet, in tegendeel....mijn driejarige is gewoon veel meer gigant zonder die staart en aantal keer kampioen geworden. Dat is natuurlijk niet het belangrijkste, als ze maar lief zijn. Vliegen hebben ze wel last van, maar uit ervaring weet ik dat die dingen op hoofd en benen en buik gaan zitten en daar kom je niet met een staart. Hou wel altijd de geslachtsdelen zo veel mogelijk bedekt en moeten ze naar keuringen, dan spray ik heel veel....paarden werken met huidtrillingen en dat werkt net zo goed als een meppende staart! Ik heb een jaar;ing gekocht en wilde haar perse MET staart, ik vind dat gewoon machtig.....maar zou nooit met haar naar keuringen kunnen, ze word automatisch laatste (zoals Tanneke al heeft uitgelegd) en dat vind ik zonde van mijn tijd en geld! Ik ben super blij met mijn vierde meiske en die staart is wel stoer *wink*
Afbeelding ze is hier ingevlochten, dus haar staartje is nog ietsje voller dan het hier lijkt! Mooi toch?
Afbeelding

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 15:45

Mooi beestje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:13

Tanneke schreef:
Mooi beestje.

Idd, supermooi!

brechje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 16:51

dank jullie wel Haha!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:10

Behalve de eerdergenoemde rassen in het buitenland hebben
in NL ook Gelderse paarden, Groningers en Friezen op dezelfde
manier in de landbouw gewerkt als het BT.
Daar is evenwel nooit die traditie van couperen ontstaan.
Weet iemand waar die traditie bij het BT dan vandaan komt?
Een trekpaardendeskundige zou dit m.i. moeten weten?

Uiteraard heb ik om alle eerder genoemde redenen tegen
couperen gestemd en zal mijn mening daarover omwille
van de gezelligheid voor me houden.

Lips are sealed:x:x

Stoom uit je oren

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-03 17:36

Het Belgisch trekpaard moest veel meer werken dan Gelderse en Friezen. Die hadden ze vroeger bijna nooit. De staart werd gecoupeerd omdat die anders bij de boer in het gezicht kwam.
Maar het couperen van de staart mocht tot 1 september 2001. Vanwege de eeuwen oude traditie. Ergens is er toen een klink in de kabel gekomen, en mocht het niet meer.
Er zijn dus ook vele mensen gestopt met het Belgisch trekpaard, en gewoon verder gegaan met 1 of 2 merries, veulens. De meeste hobbyboeren laten ze dan ook NIET meer dekken.
Dus er is weinig toekomst voor het trekpaard, als het zo nog lang door gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 17:39

klink in de kabel?
Het is maar hoe je het wilt noemen he?

Maar ik vind botervlieg wel een goed argument hebben.
Want vroerer werd er wel veel op het lang gedaan met gelderse paarden, soms gekruist met BT.
Dit omdat niet iedereen hield van die grote beesten Lachen

Hier in de buurt zit/zat? Ook een man die nog in de bosbouw werkt
Ook dit was een gelder x bels, met staart

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 01:00

Tanneke schreef:
Het Belgisch trekpaard moest veel meer werken dan Gelderse en Friezen. Die hadden ze vroeger bijna nooit.

Parrrrrdon????????

:n:n

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-03 13:08

Er waren vroeger meer trekpaarden, dan andere rassen!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:49

schaapjuh"]
[quote="Buitenzorg"][quote="schaapjuh schreef:
Vind het wel een beetje héél erg vreemd dat hier een aantal mensen zijn die hier reageren met dat ze tégen couperen bij trekpaarden zijn, maar zelf wél een hond hebben met gecoupeerde staart!! Kan iemand mij dat uitleggen waarom dát wel geaccepteerd wordt en bij trekpaarden niet Verward!

Couperen van staarten en oren mag in NL bij honden ook al een tijdje niet meer hoor! Haha!
Voorheen was er nergens bv een ongecoupeerde rotweiler te vinden, nu krijg je in NL bij fokkers alleen nog maar ongecoupeerde.
De wel gecoupeerde komen uit Belgie of zijn geboren voor de datum dat het verboden werd!
[/quote]

Klopt maar als je tegen couperen bij trekpaarden bent, ga je toch zeker zelf niet een hond aanschaffen die wél gecoupeerd is, ook al mocht t toen nog wel? Slaat nergens op.
[/quote]

Euh, waar staat dat ik gecoupeerde honden heb? Ik heb een Shar-Pei, een Golden en een Border Collie en alle 3 hebben ze alles aan oren en staart er nog aan hoor! Haha!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 17:58

Buitenzorg"]
[quote="schaapjuh"][quote="Buitenzorg"]
[quote="schaapjuh schreef:

[/quote]

[/quote]

Euh, waar staat dat ik gecoupeerde honden heb? Ik heb een Shar-Pei, een Golden en een Border Collie en alle 3 hebben ze alles aan oren en staart er nog aan hoor! Haha!
[/quote]

Wie zegt dat ik jou bedoel? 'je' was algemeen bedoeld hoor Haha!