Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:47

Van schreef:
bo0tjeee schreef:
D'r staat wel een kruising van te koop toevallig hier op bokt!
[EA-TK-PP] Lieve bijna 4 jarige merrie met een bijzondere kleur!

leuk dier maar mij te groot en friezenbloed hoef ik absoluut niet
vind haar ook aan de prijs trouwens

Ik ken dat meisje toevallig en vond het ook al een behoorlijk bizarre prijs voor zo'n jong dier, net ingereden enzo en dan dat bedrag vragen.
Moet ze verder zelf weten toch. Het is volgens mij wel een heel lief paardje.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:23

nadine_yvana schreef:
@Wolf: Je hebt idd mazzel dat ze al zo aan de maat is en dat ze zo makkelijk/dapper is. Volgens mij is ze niet snel bang of wel? 1.40 voor 2,5 jaar is echt al groot hoor! :j Die van mij is 1.41 en wordt in mei 12 jaar. En dan heb ik al een konik die redelijk aan de maat is (voor een Konik). De konik van Pinkelotje is een normale maat, zeker voor die leeftijd. Het valt me op dat er op dit forum toch redelijk grote koniks tussen zitten.

ik heb ook gezocht naar een grote, als je er als volwassene op wilt rijden zullen ze toch een beetje maat moeten hebben.
ik heb haar nog niet bang gezien, het is een dapper meisje :D

nadine_yvana

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:04

Gelukkig maar :D Wat fijn. Pumbaa is niet zo groot, maar ik ben zelf ook maar klein, dus kan het makkelijk. Maar het liefst had ik hem ook wat groter gehad..ach ja, het is niet anders.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:12

ik ben ook niet zo groot (1,64m :D) maar ik heb het liefst toch minimaal een D-maatje

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:34

ik ben 1,86 en hobbel tocht af en toe op een haflinger van +- 1,40.
ik weet ik kan mee lopen maar toch is het leuk en meschien wil ik mijn konik toch in rijden.
dan zet ik er wel eerst een kleiner iemand op.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:15

Hihi, ja je weet nooit wat voor groeispurt hij nog krijgt Pinkelotje. En het zijn ook oersterke paardjes.
@Van: Ja, minimaal D maatje vind ik ook wel het fijnst (gelukkig is Pumbaa dat nog wel). Ik ben zelf maar 1.60 en niet zwaar dus het kan makkelijk. Maar ik zei altijd, als ik mijn eigen paard heb, dan wil ik ongeveer eentje van rond de 1.50 haha, ach ja het loopt toch altijd anders.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:23

dat moet inderdaad wel kunnen, als je er niet dagelijks opzit. Ik zit ook wel eens op mijn shet van 1,06m.

Ik vind 1,45m het perfecte maatje, wel zo groot dat je het gevoel hebt wel echt iets onder je te hebben maar ik kan er nog over heen kijken als ik ernaast sta. Het paardje van mijn zus is 1,50m maar die is mij net wat te groot.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:02

ach, over groottes enz wordt eindeloos gediscussieerd.. maar ik heb zoiets van: kijk ns naar reportages over Peru, of mongolie...daar zie je volwassenen op mega kleine maar mega sterke paardjes rijden...koniks zijn heel sterk..dat weet ik uit ervaring, dus volgens mij kan ht wel, zelfs al ben je wat langer, maar zolang je maar geen 90 kg weegt of zo... als je n keer kijkt naar sites waar ze trektochten in ijsland aanbieden, staat er meestal een gewichtsbeperking van 90 kg voor de ijslanders.. lijkt me ook van toepassing bij koniks. dat je benen er wat onderuit steken, maakt toch niet uit???? ik vind een superkleine fijne ruiter op een xl paard van 1,80 cm bv, vreemder uitzien dat een grotere ruiter op n klein paardje. maar dat is natuurlijk allemaal persoonlijk.
Wat ik me afvraag: waar zitten de eigenaars met oudere koniks??? tot hiertoe zie ik enkel van met haar konkmerrie van bijna 3, ikzelf met Juul, vandaag 3 geworden en pinkelotje met haar jonge konik???? met uitzondering van pumbaa dus geen koniks die reeds bereden zijN.... waar zitten de mensen die er al jaren een hebben en lange wandelingen mee maken???? Ik heb destijds jaren gereden met mijn Raschka, ach, wat was ze toch heerlijk...maar ook heerlijk klein, weet je, ze was 132 cm...ikzelf ben 168cm, woog toen 58 kg, nu iets meer hihi, maar dat ging dus best... ik heb van raschka enkel foto's op papier, niet digitaal, maar heb ze ingescand, wie ze eens wil zien, mag me mailen , dan mail ik dat door. De reden dat de koniks tegenwoordig groter izjn is eenvoudig te verklaren: vroeger kwamen ze vnl uit polen waar ze vrij sober opgekweekt werden door weinig menselijke tussenkomst. Nu staan ze hier in belgie en nederland op rijkere gronden en met een menselijke selectie die de zwaksten verwijderen..naderhand kom je zo bij grotere en sterkere exemplaren uit natuurlijk... op duitse sites vindt je al konik ruiinen van ruim 145 of 148 cm..maar vraag me af of die ook zo leuk om rijden zijn, hebben vaak een enorme nek, zoals fjorden en als je de reden van verkoop leest is het wel vaak: te sterk , dominant enz...
Juul werd vandaag 3 jaar en heb het gevierd door vnl met hem te knuffelen ipv verder te gaan in zijn opvoeding... Als ik terugkijk naar een dikke week geleden , toen kon ik hem maar jjist op zijn voorhoofd aanraken en dat was het dan... nu laat ik hem los, komt ie bij me staan en laat zijn hoofd hangen zodat ik zijn voorhoofd kan krabben, ik mag al n touw over zijn rug gooien, een lasso bovne zijn hoofd laten zwaaien, heb hem een ander halster aangedaan, enz..;het borstelen gaat nog niet zo best, hij heeft het niet zo voor de borstel met lange haren, ik zal zaterdag n keer een rubberborstel proberen. Maar de klik is er zeker wel... het vertrouwen is aan het komen,ik voel het.. hij geeft me zoveel rust en voldoening..soms kan ik hem aankijken en me afvragen hoe het gaat zijn om op hem te rijden... ik kijk er enorm naar uit en hoop dat ik van hem veeeeeel jaren genot ga hebben.. raschka was al 10 toen ik haar opleerde en mee begon te rijden, en op haar 16 is ze gestorven aan een zandkoliek..jammer... ik weet nu dat je een konik heel sober moet houden en heb daar ook perfecte accomodatie voor, de shetlands wordne ook zo gehouden .. ik denk wel, zodra ik op Juul kan opstappen, gaat onze vertrouwensband zo groot zijn dat het "goed '" zal zijn. ... ik wil hem niet pushen, niks overhaasten. Al sik zie wat ik op n week bereikt heb, ben ik heel tevreden.... Ah ja, ik heb m vandaag gemeten... hij stond vrij vlak, naast de stal en heb daar de meetlat opgesteld... Hij is nu 1,42 cm volgens mijn meting.. ik had eerder gedacht eind 130 cm of juist 140 maar dus toch ruim 140cm... flinke kerel, hij lijkt zo niet omdat ie nog mager staat... 140 cm is in feite perfect voor me, vind dat ok..;als ie nog wat ronder komt , is het perfect..ben onze kleine arabiertjes gewoon en vind een klein paardje ook veel handiger als je bv bij buitenritten al ns afstapt, opstapt enz... bovendien: hoe kleiner, hoe minder ze eten en hoe minder ze mesten!!!!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:15

het kan ook prima, ik vind het alleen voor mezelf fijner als ze wat groter zijn :j
hier word je inderdaad al snel te groot genoemd terwijl ze in andere landen je uit zullen lachen als je dat zou zeggen.

gefeliciteerd Juul :D

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie je konik houden.
Die van mij heeft bij de vorige eigenaar 24/7 in de wei gestaan. Onze wei is op dit moment 1 grote blubberzooi, dat moet eerst weer opnieuw ingezaaid worden. Dus op dit moment staan ze 24/7 in de bak met inloopstal. Het is de bedoeling dat zodra de weides weer goed zijn ze daar ook zoveel mogelijk op kunnen. Ze hebben inderdaad niet veel nodig maar de mijne is ook geen grote eter, evenals mijn andere 2 paardjes, ze eten met zijn drieën nog geen klein pakje hooi per dag.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:34

Van schreef:
het kan ook prima, ik vind het alleen voor mezelf fijner als ze wat groter zijn :j
hier word je inderdaad al snel te groot genoemd terwijl ze in andere landen je uit zullen lachen als je dat zou zeggen.

gefeliciteerd Juul :D

Ik ben ook wel benieuwd hoe jullie je konik houden.
Die van mij heeft bij de vorige eigenaar 24/7 in de wei gestaan. Onze wei is op dit moment 1 grote blubberzooi, dat moet eerst weer opnieuw ingezaaid worden. Dus op dit moment staan ze 24/7 in de bak met inloopstal. Het is de bedoeling dat zodra de weides weer goed zijn ze daar ook zoveel mogelijk op kunnen. Ze hebben inderdaad niet veel nodig maar de mijne is ook geen grote eter, evenals mijn andere 2 paardjes, ze eten met zijn drieën nog geen klein pakje hooi per dag.

Juul is vooral gek op droog sober eten: hij at bij de verkoper de rietstengels uit de gracht en de takken van wilgenbomen..liever dan het gras van de weide daar.. hier staat hij op een weide van een ha groot, maar met erg kort gras nu..hij krijgt ong. 1/3 van een pakje hooi per dag, samen met de shetland. het is heel droog hooi, van eigen oogst, biologisch dus. en dat lust hij erg graag... nu kan het geen kwaad dat hijop zo'n grote weide loopt, maar in het voorjaar, als het gras opkomt en erg rijk is aan eiwitten, is het wel raadzaam je konik op een zandbak te houden en slechts een uur of 2 pêr dag weidegang te geven, tenminste, dat is mijn ervaring... koniks zijn van nature uit sober en droog gefokt, hebben geen overvloedige groene weides nodig..en zeker geen kilo's krachtvoer. Ik denk dat ik Juul spelt ga bijvoeren, zodra hij onder zadel gaat komen. Of luzerne. maar alles met mate in elk geval. Van april tot augustus moest ik raschka op de paddock houden, anders kreeg ze "bobbels "onder haar manenkam, dat zijn in feite vetophopingen. en dan was er de kans dat ze hoefbevangen raakte, ze is daar een paar keer heel dichtbij geweest. Ik moest tijdens die maanden ook zo goed als elke dag rijden , een half uurtje intensief en dan kon ze een uurtje op de wei grazen, de rest van de dag moest ze op de paddock...nu zijn er natuurljk altijd paarden met aanleg voor hoefbevangenheid en anderen die het minder hebben. Haar zoon, Largo, hadden we hengst gelaten en liep op n andere weide met n ruin, kon wél 24/7 op de wei, zomer en winter, zonder bevangen te raken... hij was wel moddervet maar had er geen last van; het is dus wat kijken en aanpassen aan de aard van je paardje denk ik. Maar zeker dit eerste jaar dat Juul uit het reservaat is, ga ik hem wel sober houden in het voorjaar. Dus zodra de arabieren verhuizen van de stallen hier aan huis naar de weides , komt juul naar huis en mag ie hier op de kortgevreten weides en paddock..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:41

Wolf heeft bij de vorige eigenaar dus ook 24/7 in de wei gestaan ook in de zomer dus ik ga ervan uit dat ze daar wel tegen kan. Zo niet dan word het als het gras te rijk is een aantal uur op de wei en verder in de bak, de weides sluiten hier aan op de bak dus ik kan ze heel makkelijk open en dicht doen.
krachtvoer voer ik alleen na het rijden

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:36

Wat is dit hierboven ??? _-:( :(
Ja ghashira gefeliciteert met Juul! Wauw dat is echt al vooruit gegaan in een week, heerlijk toch? Goed joh!
Ben het met je eens, Koniks zijn sterke paardjes en kunnen echt wel wat gewicht dragen.
Ben wel heel benieuwd naar foto's van Raschka eigenlijk, je kunt misschien per PB sturen?
Koniks kunnen idd het beste sober gehouden worden. Die van mij krijgt natuurhooi en 1 pavo summerfit p.d. voor de vitamientjes, maar dat is het enige. Hij staat nu op een zandpaddock of in onze paddock paradise om de wei een beetje te sparen :D. Zomers krijgt hij weidegang, maar dit bouw ik elke keer langzaam op. Volgens DA is hij hoefbevangen geweest, dus ik ben extra voorzichtig. Zomers krijgt hij dus alleen weidegang (afhankelijk vh fructaangehalte in het gras hoe lang en wanneer) en wat natuurhooi erbij. Nu krijgt hij zo'n 6 plakken p.d. en hij staat 24/7 buiten (uiteraard zonder deken) met een schuilstal tot beschikking, maar daar staat hij eigenlijk nooit in. Regen, hagel, hij geeft er niet veel om.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:52

die van mij staat ook gewoon 24/7 buiten zonder deken met een schuilstal.
en hij krijgt smorgens 2 plakken hooi met smats en savond alleen 2 plakken hooi.
hij staat wel samen met een shet dat is dus wel delen of voor hem hopen dat die wat krijgt :D
momenteel staan ze in een padok maar kwa modder valt het hier best mee

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:21

bo0tjeee schreef:
D'r staat wel een kruising van te koop toevallig hier op bokt!
[EA-TK-PP] Lieve bijna 4 jarige merrie met een bijzondere kleur!

Ik ken dat meisje toevallig en vond het ook al een behoorlijk bizarre prijs voor zo'n jong dier, net ingereden enzo en dan dat bedrag vragen.
Moet ze verder zelf weten toch. Het is volgens mij wel een heel lief paardje.

Bo, sorry maar je weet niks van mn paard, dus bemoei je er niet mee. En je mengt je zomaar in dit gesprek terwijl je niks met koniks paarden heb, en dan moet je mijn advertentie erin plaatsen :?
En ze staat niet meer te koop, als je goed had gekeken zag je dat het gesloten is.

( sorry voor de rest dat ik me hier even in meng, maar bo en ik :n geen goed verleden )

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:11

nadine_yvana schreef:
Wat is dit hierboven ??? _-:( :(

Dit ging om de spam die inmiddels is weggehaald, niet om jou hoor Wolf, haha, even ter verduidelijking.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:13

@Sammy_xxs: Is ze inmiddels verkocht? Of toch besloten haar te houden? Het is wel een bloedmooi paard hoor moet ik zeggen. _/-\o_

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:21

nou, ik schrik toch wel even van sammy's reactie...zelfs als je niks met konik paarden hebt, of er geen hebt, waarom zou je hier dan niet even mogen meekijken en als je er een te koop weet staan , dat ook melden , tenslotte zitten op dit item mensen die gek zijn van koniks maar mss ook mensen die er nog één zoeken, dus waarom niet...
Ik baal vandaag, want heb moeten werken en ben dus enkel daarnet even langs de wei kunnen rijden om juul wat hooi te geven (er ligt een baal in de koffer van mijn auto-collega's die het gezien hadden vroegen zich al af waarom ik daar nou mee rond rijd?) ach ja, ..why not?? op weg van werk naar huis langs de wei en rap eten geven, moet toch kunnen he. Juul was duidelijk wel blij , hij kwam in een stevig galopje aangerend..en ik vind hem elke dag knapper worden..

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:06

nadine_yvana schreef:
@Sammy_xxs: Is ze inmiddels verkocht? Of toch besloten haar te houden? Het is wel een bloedmooi paard hoor moet ik zeggen. _/-\o_

Ik heb toch besloten haar te houden hoor kan het niet over mn hart verkrijgen om dr te verkopen heb nu een goeie verzorgster gevonden dus t gaat de goede op :D
En dank je wel :o

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:07

ghashira schreef:
nou, ik schrik toch wel even van sammy's reactie...zelfs als je niks met konik paarden hebt, of er geen hebt, waarom zou je hier dan niet even mogen meekijken en als je er een te koop weet staan , dat ook melden , tenslotte zitten op dit item mensen die gek zijn van koniks maar mss ook mensen die er nog één zoeken, dus waarom niet...
Ik baal vandaag, want heb moeten werken en ben dus enkel daarnet even langs de wei kunnen rijden om juul wat hooi te geven (er ligt een baal in de koffer van mijn auto-collega's die het gezien hadden vroegen zich al af waarom ik daar nou mee rond rijd?) ach ja, ..why not?? op weg van werk naar huis langs de wei en rap eten geven, moet toch kunnen he. Juul was duidelijk wel blij , hij kwam in een stevig galopje aangerend..en ik vind hem elke dag knapper worden..

Hey ja ik snap dat je er van schrikt, tis ook niet echt aardig van mij ;) maar die bo en ik als je wist wat er tussen ons heeft gespeeld snap je misschien waarom ik uit me slof schiet ;)

MBorgdorff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:52

Hallo allemaal,

Wij hebben ook sinds kort een jonge Konik.
Hij is anderhalf en heeft echt een super lief karakter.
Was nog hengst, maar is net geruind (was klophengst dus moest nu wel gebeuren).
Zelfs de mensen bij de veearts zeiden dat hij wel heel mak is voor een anderhalf jarige..
Is dat dan toch het ras?
Hij is niet snel onder de indruk en dus al helemaal verkeersmak.
Wandel met 'm over de dijk en schrikt niet van auto's noch vrachtverkeer.
Het lijkt me leuk wat contact te hebben met eigenaren van Koniks.
Hoeveel zouden er in prive-bezit zijn?
Ik wil graag grondwerk/Parelli met 'm gaan doen.
Heb echt een fijne instructrice gevonden!
Ik hoor graag van jullie ervaringen met dit bijzondere paardje.
(De veearts vroeg bij aankoop of hij zo uit de oostvaardersplassen was getrokken..haha ja, met een lasso! :D )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 00:08

Hee leuk, een Konik topic. Nog niet alles gelezen (beste stukken tekst hier en daar en moet eigenlijk studeren ;) ) maar ik wil even checken of een halve ook telt :o

Deze dame heb ik nu ongeveer 2 maanden geleden gekocht.
Afbeelding

Ze komt oorspronkelijk uit Polen maar op bijna alle invullijntjes in haar paspoort staat het Poolse woord voor 'onbekend'.
Ze wordt geschat op 8 of 9 jaar, is duidelijk een kruising tussen 'iets koudbloeds' en 'iets warmbloeds', waarbij de warmbloed-ouder waarschijnlijk bont was, gezien haar hoge witte benen en witte vlek op de buik.
Afbeelding

Maar nadat ik deze foto van een Konik op internet zag durf ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te zeggen dat Raya - zoals ik haar genoemd heb - een halve Konik is.
Raya v.s. Konik
Afbeelding Afbeelding

Momenteel doe ik door omstandigheden nog even vrij weinig met haar, maar vanaf 't eerste moment dat ik haar foto's zag was ik verliefd en dat ben ik nog steeds. Ze is heel lief van karakter, kan ondeugend zijn maar is ook heel pienter en leert snel. Ik hoop met haar heel veel buitenritten en vooral lange tot zeer lange trektochten te gaan maken.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:20

@Francis: :):) Wauw he, daar valt mn mond wel even van open, haha. Prachtig dier. Mag ik vragen hoe groot ze is. Ze heeft wel het compacte vd konik, maar verder qua bouw niet echt. Mooi ook dat ze een aalstreep heeft. Bijzonder beestje.
@Welkom MBorgdorff; leuk dat je Parelli met je konik wilt gaan doen! Wat fijn dat hij nu al zo mak is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:45

:D Dank je. Ik ben ook nog steeds érg verliefd op haar.
Heb haar nog niet fatsoenlijk kunnen meten, maar met een lu11ige duimstok d'r langs kwamen we tot +/ 1.44. Ik zocht iets groters, van rond de 1.50, omdat ik zelf niet de meest ranke ruiter ben :o , maar ik kon haar écht níet laten staan om die paar centimeter (terwijl ik andere ook leuke pony's daar wel om had laten staan). Mensen die er bij waren of later de foto gezien hebben dat ik haar reed, vonden unaniem dat het er niet raar uit zag of niet kon. 't Is voor mij zelf wel een stimulans om nog beter m'n best te doen met afvallen. ;)
Ik ben erg blij dat een vriendin me op haar advertentie wees, ik was al serieus met een andere pony bezig om te leasen en zou net die dag een mailtje sturen dat ik het 'maar zou doen' (was een leuke pony maar ik heb twee weken zitten twijfelen of ik het wel of niet zou doen), maar toen ik haar zag wist ik dat zij het moest worden en 3 dagen later had ik haar al gekocht. Ik kon op dat moment eigenlijk helemaal geen paard kopen, vandaar dat ik met leasen bezig was, maar zij bleek zo goedkoop (ze stond op een pony-manege waar ze niet geschikt voor was, de eigenaar wilde haar dus vlot kwijt maar wel op een goede plek) dat het geen probleem was.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:38

prachtig dier Francis, met die kleur en het feit dat ze uit polen komt zou ik ook zeggen dat daar wel konik in moet zitten
qua bouw vind ik haar wel wat hebben van een gelders paard, in ieder geval een paard van dat type, ze is een stuk breder dan de gemiddelde konik , ze heeft wel een paarden hoofd. Het bonte kan ook sabino zijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 13:40

@MBorgdorff, heb je ook foto's? :D
Ik denk wel dat het 'nuchtere' wel iets is wat in het ras zit, ze zullen niet allemaal zo zijn maar volgens mij is het grootste deel wel heerlijk koel in het koppie