Haflinger Vs. Fjord

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Haflinger of Fjord?

Haflinger
345 (62%)
Fjord
208 (37%)

Totaal aantal stemmen: 553

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 21:41

lottex schreef:
je kiest voor de haf omdat je één nare ervaring hebt gehad met een fjord, maar dat wil niet zeggen dat alle fjorden zo zijn, toch? :+

is er eigenlijk echt verschil in karakter of gaat het hier puur om uiterlijk (bouw, manen, ... )?

Nee tuurlijk is het niet bij alle Fjorden zo maar als ik eenmaal 1 slechte ervaring heb gehad koppel ik alles daar aan vast. Ik ben 1 keer aangereden door een vrachtwagen en nu zijn alle vrachtwagens eng. Ik ben 1 keer onderuit gegaan door het ijs met mijn fiets en nu weiger ik het huis te verlaten als het heeft gevroren tenzij mijn moeder me met de auto brengt :')
Heeft te maken met mijn autisme volgens mijn psycholoog :P

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:35

Aangezien ik zelf in het trotse bezit ben van een fjord, heb ik uiteraard op fjord gestemd.

Ze zijn allebei leuk op hun eigen manier, ze hebben beide hun charmes. Zo kan ik helemaal in de wow-status gaan als ik een stevige haf zie met prachtige lange manen (want ja, penny als ik ben mis ik het wel eens om manen te kunnen vlechten O:) ), maar dat heb ik dan net zo goed bij een knappe fjord.

Ik vind ook bijlange niet alle fjorden leuk, maar dat het idee nog leeft dat een fjord een lompe worst op korte pootjes is vind ik wel gek. Ik vind juist dat er in het fjordenstamboek een mooi evenwicht is gevonden tussen ouderwets en sportief: groot genoeg, maar geen standaard van +1.50, iets moderner om ook niet afgeschreven te zijn in de basissport, maar toch genoeg behoud van hun oorsprong (massa, stevige benen etc.)

Bij de haflinger vind ik het juist jammer dat ze in korte tijd zo iel zijn gaan fokken. Dat kan ik bij de fjord echt niet waarderen.
Als ik op voorhand weet dat ik verder wil komen in dressuur of een andere tak van de sport dan koop ik wel een paard dat zich daartoe leent, maar ga geen rassenstandaard aan m'n laars lappen om mee te kunnen... Ik hou juist van die veelzijdigheid op laag niveau :)

Gina

Re: Haflinger Vs. Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 14:43

Haflinger, dat kies ik omdat ik zelf een haflinger heb. Daarbij heeft ze hartstikke veel pit en echt het verre weg van sloom. Dus echt niet alle haflingers zijn sloom... Fjorden vind ik ook leuk, dus het maakt mij niet zoveel uit..

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:30

Ik heb voor de Fjord gekozen .
Ik hous gewoon heel erg van het uiterlijk en karakter :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:54

Ik zou altijd een fjord kiezen als ik zou moeten kiezen tussen deze 2.
Waarom? Nou, iedere haflinger die ik ken bokt als een gek en gaat snel protesteren.
Doe mij dan maar een fjord die alles doet wat ik vraag met wat eigewijs heid :j

Tamara96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:42

Fjord, hoewel ik Haflingers ook leuk vind

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:08

Zowiezo fjord want heb er zelf ook een :=
wilde altijd graag een fjord.
Eentje waarmee ik lekker naar buiten kon
In de sport kon
Lekker mee kon knuffelen
En ook eigenwijs is
En zo ben ik bij mijn fjord uitgekomen

Niet dat ik iets tegen haflingers heb want die vind ik echt geweldig mooi. Maar ik wilde gewoon graag een fjord, kwestie van smaak denk ik :o

Ellen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:06

Absoluut een fjord..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:09

Ik heb een fjord gekozen. Heb er zelf 1 en zou nooit meer
een ander paard willen. Een haflinger is wel makkelijk te rijden
qua dressuur vooral qua gangen. Ik vind het karakter van de
fjord alleen veel leuker en ik vind fjorden (in goede conditie en mooi geknipt!)
ook veel mooier dan haflingers maar dat is smaak.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:53

FJORD! zeker weten! *\o/*
Ze zijn gewoon zo schattig en lief!
En ik vind ze er ook wel leuker uit zien
dan haflingers maar dat is mijn mening.

Shiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:02

Ik ga voor de fjord, maar dat is meer omdat ik verder nog niet veel ervaring heb met haffjes. Dit kan dus misschien nog veranderen. + fjordjes zijn hele leuke diertjes

Ekkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:12

Haflinger! :D

Ik ben echt gek op mijn haflinger. Ze is al wat ouder, en ik rijd ook alleen buitenritten met haar, maar ze is echt een dropje. (L)
Ik vind haffie's ook mooier, maarja dat is mijn smaak. :D

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:14

IMJ schreef:
Dan een Haf.. maar dat is echt alleen om het uiterlijk. Ik vind ze gewoon wat mooier. De ervaring Vjestagirl dat ze slomer zijn, is nieuw voor mij! Hangt denk ik ook erg van het paard af hoor!

Voor mij eigenlijk ook nieuw. Ik ken genoeg haflingers. En eigenlijk geen één die echt sloom is. Wel een paar die niet in galop wegvliegen ofzo maar die zijn ook al over de 20. Men eigen haf is 10 maar daar zit me soms toch een berg pit in..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:18

Ik vind ze beiden geweldig.
De reden dat ik voor een Fjord ben gegaan, is omdat ik de Haflinger te luxe vindt geworden.
Eigenlijk wilde ik een haf, liefst één van Magister.
In mijn zoektocht naar een pony vond ik ze allemaal te iel.. dus heb ik een Fjord gekocht.

Bij de tweede wilde ik eigenlijk een welsh cob, maar die waren ook nauwelijks te vinden en toen zag ik de advertentie voor [***]..

Blijkbaar horen de fjorden bij mij :D

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:19

ligt eraan :+
je hebt niet mooie haflingers , en je hebt fjorden die niet mooi zijn maar dat is van elk ras wel zo ,
ik zou denk ik toch voor de haflinger gaan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:20

Ik vind er bij beide rassen inderdaad hele lelijke en hele mooie exemplaren tussen zitten.

marijkje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 20:21

Ik heb gekozen voor de fjord en niet alleen omdat ik er een zelf heb :P

Ik moest op de manege altijd op de haflingers rijden, vond ik prima maar ik vond toch echt niet mijn klik met dat ras.
Fjorden mogen natuurlijk koppig zijn,snel boos worden en hier en daar hun eigen zin willen. De klik (okal had ik zo van.. bah wie wilt er nou een fjord rijden?) kwam er onverwachts wel. En toch ondanks iedereen het zegt dat zie niet zo "sport" gericht zijn behalve van diegene die het wel zijn, ze kunnen makkelijk de sport in

En die van mij is zeker niet sloom, soms wens ik namelijk iets te hard dat ik geen slome fjord had :P hier werken we wel aan

xLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:25

Ik zou kiezen voor halflingers omdat ik die net iets leuker vind dan fjorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:29

Je had er ook een optie "allebei" neer moeten zetten :-). Heb een halve haflinger gehad, daar was ik helemaal gek op, heerlijk beest dat eruit zag als een haflinger maar ook wat temperament had van pa (arabier). Heb een heerlijke fjord gereden, wat een geweldig dier, een merrie die ik moest rijden voor een rijproef, wat reed ze fijn en wat wilde ze graag lopen. Dus om kort te gaan: ik kan niet kiezen, vind beide rassen geweldig.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:33

Ik zou kiezen voor een haflinger. Ik vind ze mooier en de haffies die ik ken reden zo lekker en hadden een leuk karakter.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:14

Ik ben een mega fjorden-fan..heb zelf al heel mijn leven fjorden!!
Dus fjord gestemd, niets tegen haflingers hoor!

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:36

ik heb gekozen voor de haflinger, omdat ik zelf haflingers heb gehad en ze als geweldige dieren heb ervaren! :D
daarbij komt dat ik nog nooit met fjorden gewerkt heb en dus geen idee heb hoe ze zijn, de haflinger uitstraling spreekt me ook meer aan :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 14:48

Ik heb gekozen voor een haflinger omdat ik het uiterlijk mooier vind, maar ik vind dat beide rassen veel overeenkomen qua karakter.

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 19:13

In de poll lopen de Haflingers aan kop. :)

__Amber__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 11:44

De haflinger!
Mijn vorige pony was een haflinger en dat was een super beestje!!!
Op ponykamp heb ik 2 keer op een fjord gereden en dat was me helemaal niks.
En qua uiterlijk vind ik de lange manen van de haflinger veel mooier..