Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:16

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 23:22

PEET_G schreef:
xx_Kelly_xx schreef:
Als we ons nog serieuzer bezig gaan houden en de zoektocht echt voor real openen (dus gaan kijken bij paarden etc), wil ik een soort van logboek (topic, want dat lijkt me leuk) over onze zoektocht neerzetten op Bokt over alles wat we tegen komen etc, en als we de juiste hebben gevonden, komen er uiteraard foto's!

Wat een ontzettend leuk idee!

Dankje, vond het zelf ook wel leuk zodat bokkers dat kunnen volgen en ons ook eventueel tips kunnen geven als we ergens tegen aan lopen.

PEET_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:28

xx_Kelly_xx schreef:
Dankje, vond het zelf ook wel leuk zodat bokkers dat kunnen volgen en ons ook eventueel tips kunnen geven als we ergens tegen aan lopen.

En slim ook!
Er zijn zoveel Bokkers dat de kans groot is dat iemand het paardje waar jij intresse in hebt kent en je wat achtergrond info kan geven of wellicht zelf jullie ideale paardje te koop heeft staan!

Ik persoonlijk zou het heel leuk vinden om zo'n zoektocht te volgen, wijze raad kan ik je niet bieden.... zoveel verstand heb ik er helaas niet van maar vind het gewoon heel leuk om te volgen wat jullie ondernemen en welk paard uiteindelijk jullie hart steelt!

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 23:28

xx_Kelly_xx schreef:
Roosje911 schreef:
kwpners zijn wel sterk

ze kunnen ook en koets van 600 kilo trekken ;)

Trekken en dragen, daar zit een wereld van verschil in. Dat kun je niet met elkaar vergelijken.

klopt dat kan ook niet

even er vanuit gaan't dat je moeder niet meer dan 90 kilo zou wegen
dan zou een kwpner het makkelijk moet houden want 90 kilo is ongeveer een volwassen man en die rijden ook geregeld op kwpners

Wiwabalia

Re: Welk ras is geschikt voor ons gezin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:29

Bedankt voor al die tips, heb er echt wat aan en mee gedaan.
We zijn nu nog veel aan het kijken, en ons goed aan het verdiepen in en alles rondom het hebben van een eigen paard.

Moet zeggen dat Groningers en Gelderse paarden minder voorkomen dan bijv. KWPNers (op internet).

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:41

gelderse paarden zijn ook kwpn-ers.
bij het kwpn hebben ze meerdere richtingen: rijpaard(onderverdeeld in dressuur- en springpaarden),gelderse paarden en tuigpaarden.
het gelders paard is gelooflijk ook een zeldzaam ras geworden, aangezien er nog maar weinig zuivere gelderse paarden waren.

groningers is wel een ander stamboek.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:50

Gewoon bij diverse paarden van verschillende rassen gaan kijken.
Ken meerdere paarden die wel aan jullie eisen voldoen en diverse rassen zijn.

Goed zoeken! Je vind vanzelf jullie toppertje.

Denk wel dat het verstandig is om niet voor te jong paard te gaan en voor eentje
waar alle knopjes al op zitten.
(en dan bedoel ik niet alleen de stap, draf, galop, maar ook zijgangen etc.)
Dat is zo handig om dat allemaal van je paard te kunnen leren, ipv dat je het wiel
samen met je paard moet uitvinden!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 15:55

Dat willen we ook, we zoeken naar paarden die minimaal 6/7 jaar zijn, jonger niet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:03

oh.. zag net dat je zusje richting 1.80 gaat.

Zou dan de 1.70 ook niet als gouden regel houden.
Op een breder kleiner paard kan ze beter staan, dan op een grotere dunne, dus hou dat ook even in de gaten.

Je vind vast wel een leuke! Geen haast hebben! Ogen goed open houden en pas gaan bedenken dat je er
echt 1 wilt kopen als je er een klik mee hebt...
(met omgang en rijden)
Sluit daarin geen compormis!
Dan maar verder zoeken.

Ik weet niet of je ooit een klik hebt gevoeld met een paard, maar het moet voelen ofdat je op dat dier,
als je hem wat langer zou hebben, achterste voren op de weg de krant zou kunnen gaan lezen.
Dat gevoel... vertrouwt en zeker...

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:14

xx_Kelly_xx schreef:
Dat willen we ook, we zoeken naar paarden die minimaal 6/7 jaar zijn, jonger niet.

even een vraagje hoelang hebben jullie rij ervaring?

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:16

Jeetje lees toch eens wat meer, als ze een merrie neemt en die word kreupel kan je die als fokmerrie gebruik of als fokmerrie verkopen.[/quote]

ja dan kan je net zo goed een hengst nemen voor als ie dood gaat kan je zijn sperma nog bewaren in de vriezer :+

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:19

SyhaxDesy schreef:
fokfanaat schreef:
das ook gelul, friezen boven de 160 worden gewoon in het stamboek opgenomen.

Mooi niet dus

wijsneus :+

me vriendin heb een friese ster merrie van 1.72,4 :Y)
en die staat gewoon als een ''echte'' fries ingeschreven hoor

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:34

Ik denk dat het om het paard gaat, en niet zo zeer om het ras.. Er zijn inderdaad genoeg KWPN'ers, Hannoveranen en Trakheners die erg rustig zijn!

Zelf heb ik een BWP'er, de belgische variant van de KWPN'er zeg maar. Ze is 1.68 meter, onwijs braaf, springt, dressuurt en is bomproof buiten, zowel in de groep als alleen.

Dus dat is nog een ras om naar te kijken :D

Succes

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:40

xx_Kelly_xx schreef:

6/7 jaar vind ik nog aardig jong hoor, zou eerder kijken naar een paard van een jaar of 8/9 ofzo

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:43

mensen, houd er wel rekening mee dat ts en familie pas over ongeveer een jaar daadwerkelijk een paard willen kopen.
tegen die tijd is de ervaring groter, en hebben ze een beetje uit kunnen zoeken wat hun wel en niet past.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 16:55

Volgens mij is het niet eens perse nodig om een paard te zoeken dat groter is dan 1.70 m.
De lengte van je zus kan prima passen bij een kleiner paardje (afhankelijk van de bouw natuurlijk), en het is niet zo dat een groter paard geschikt zal zijn om je moeder te dragen.

Verder helpt het jullie misschien als je gaat kijken bij handelaren. Niet perse om te kopen, maar wel omdat het echt makkelijk is om je te oriënteren. Ik wilde dat eigenlijk liever niet, maar als ik nu na morgen verder moet zoeken...

Zelfs nu ik het schrijf, vind ik het nog een beetje een idiote tip. Maar hij volgt uit het volgende: ik ben stad en land (Veeeeeel land, twee keer zelfs Frankrijk, voor een niet eens apart ras) afgereden op zoek naar mijn nieuwe maatje en dan gaat het hier niet eens om mijn eerste paard of iets heel bijzonders eigenlijk. Ik zoek inmiddels al 9 maanden en ik hoef hem niet eens met meerdere mensen leuk te vinden. Het belangrijkste voor mij was dat ik als een blok voor het paardje zou vallen, dat ik zeker wist dat het ook echt mijn vriendje zou worden.

En toen liep ik per ongeluk tegen Mijn Nieuwe Grote Liefde aan. Die morgen hopelijk zowel klinisch als rontgenologisch goedgekeurd wordt. Mócht het zo zijn dat deze afgekeurd wordt, dan ga ik naar zoveel mogelijk grote stallen (desnoods dus handelsstallen) en fokkers en minder naar particulieren. Tussen al die paarden vind je niet alleen je paard, maar het paardje dat echt past zal zich echt wel aan jullie laten zien...

En neem een kritisch iemand mee, die ook nog de nadelen zou kunnen zien als jullie met zijn drietjes helemaal hoteldebotel staan te zijn. Ook wel handig :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:00

Er zijn meer rasloze paarden dan raspaarden in Nederland.
Ik denk dat je beter kunt zoeken naar een bepaald type dan een bepaald ras.
Het is al eerder gezegd, stokmaat en sterkte komen niet altijd overeen. Een paard kan hoog zijn omdat het lange benen heeft, maar gewoon een zwakke rug hebben. Een Ierse Volbloed van mijn vriendin is 1.75m maar kan maar 80 kilo dragen anders krijgt hij klachten... Menig Arabier van 1.50m kan een endurance race uitlopen met een zware (en lange) ruiter!

Zes, zeven jaar is inderdaad nog best jong en boven de acht is beter als eerste gezinspaard. Die zijn uitgegroeid en uitgekrystaliseerd wat karakter betreft. Je ziet wat je krijgt.
Je kunt zelfs voor een oud paard gaan. Tegen de tijd dat hij dood gaat/moet, weet je precies wat je wel en niet waardeerde en wat je dus zoekt in een volgend paard. Dat klinkt misschien hard, maar het is niet realistisch om te denken dat een eerste paard voor altijd blijft. In veel gevallen dient hij als proefkonijn en dat bedoel ik noet zo onaardig als het lijkt, maar pas als je een paard HEBT weet je wat je tegen valt. Dat kun je van te voren haast niet incalculeren. Daarbij, wat je nu mooi en leuk vindt, vind je over een jaar of twee mischien al helemaal niet meer leuk. Of je wilt verder de sport in en je paard heeft beperkte mogelijkheden daarin.
Natuurlijk kun je je eerste paard houden, wat er ook gebeurd, maar dan koopt men er meestal een ander paard bij om dan aan de behoefte te voldoen die het eerste niet bood.

Wat de papieren en stamboek betreft:
Een veulen dat wordt geboren uit twee bij een stamboek ingeschreven paarden krijgt veulenpapieren en heeft dus wel degelijk "papieren". Je moet dus altijd vragen of het veulenpapieren zijn of stamboekpapieren. Stamboekpapieren krijgen ze na goedkeuring voor de fok.
Een paard met papieren is aanwijsbaar van een ras.

Het gebeurd ook dat er veulens zijn die komen uit ouders die niet gekeurd zijn en geen stamboekpapieren hebben. Ze zijn dan wel degelijk van dat ras, maar kunnen niet ingeschreven bij het stamboek. Bij sommige stamboeken worden ze dan ingeschreven in een hulpstamboek.
Bij sommige stamboeken kunnen ze niet ingeschreven. Het paard is dan wel van een ras maar niet aanwijsbaar.
Mocht je op een paard afgaan "met papieren" vraag dan om die papieren en kijk of het een veulenstamboek, hulpstamboek of stamboek voor reproductie (volwassen dieren voor de fok) betreft. De warde ligt het hoogst bij de laatste wat papieren betreft. Uiteraard wordt de waarde van het paard ook nog door een heleboel andere dingen bepaald en zo kan het dat een rasloos paard soms nog duurder is dan eentje met papieren.

Zelf roep ik natuurlijk dat, als je persee een ras wilt, je best voor een Lusitano kunt kiezen. Die zijn sterk, maar toch elegant, hebben een koel hoofd, maar zijn niet sloom en ze zijn geschikt voor alle takken van paardensport.

Maar ik raad je eigenlijk aan om niet echt naar een ras te kijken, maar naar paarden te gaan kijken die je aanspreken en die uit te proberen.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:23

Lusitana schreef:
Je kunt zelfs voor een oud paard gaan. Tegen de tijd dat hij dood gaat/moet, weet je precies wat je wel en niet waardeerde en wat je dus zoekt in een volgend paard. Dat klinkt misschien hard, maar het is niet realistisch om te denken dat een eerste paard voor altijd blijft. In veel gevallen dient hij als proefkonijn en dat bedoel ik noet zo onaardig als het lijkt, maar pas als je een paard HEBT weet je wat je tegen valt.

helemaal mee eens
heb ik ook gedaan, en ik ben blij dat ik dat heb gedaan.
van een ouder paard kan je heel maar dan ook echt heel veel leren wat je dan als daarna een jonger paard neemt aan die leren, maar dan weet je zelf wel hoe het moet.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:00

Roosje911 schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Ik rij vanaf mijn 6de, sinds mijn 12de altijd bijrijpaarden gehad, lesde daar ook mee. Ik heb op dit moment een bijrijpaard die ik 3 keer in de week doe. Mijn moeder is begonnen op haar 18de met paardrijden, heeft dit tot haar 29ste gedaan, daarna kreeg ze ons, en dat kon ze niet makkelijk combineren met kids en werk. Zusje rijd ook vanaf haar 6de, tot nu, ze is nu 10. Rijd op de manege en heeft tussendoor 2 verzorgpony's gehad.

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:33

Roosje911 schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Ik rij vanaf mijn 6de, sinds mijn 12de altijd bijrijpaarden gehad, lesde daar ook mee. Ik heb op dit moment een bijrijpaard die ik 3 keer in de week doe. Mijn moeder is begonnen op haar 18de met paardrijden, heeft dit tot haar 29ste gedaan, daarna kreeg ze ons, en dat kon ze niet makkelijk combineren met kids en werk. Zusje rijd ook vanaf haar 6de, tot nu, ze is nu 10. Rijd op de manege en heeft tussendoor 2 verzorgpony's gehad.[/quote]

ik zou toch als ik jullie was met een ietwat ouder paard beginnen die al wat heeft gelopen. 6/7 is namelijk nog een deel van de puberteit, ze kunnen dan heel onberekenbaar zijn, hoe goed hun karakter ook is

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 21:36

Okee, bedankt voor de tips!

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:40

alsjeblieft ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 21:45

Ik denk dat een Fries zeker bij jullie kan passen. :j
Koel in het hoofd, braaf en goed te vertrouwen. Stokmaat is absoluut het maximum niet 1.60, minimale maat voor opname in het stamboek voor merrie's is 1.56 en voor hengsten en ruinen 1.58, dus het lijkt me erg idioot dat 1.60 dan het maximum zou zijn. En ze kunnen ook heel wat hebben.

Een sprongetje kun je er zeker mee maken, ik ken genoeg die het redelijk/goed kunnen en die er erg enthousiast van worden.
Daarnaast kun je met een Fries ook de Z dressuur bereiken als je daar je best voor doet, maar gewoon lekker rijden en buitenritten maken kan zoals met elk ras ook heel goed.

Succes met het maken van je keuze. :)

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:58

Ik denk dat je je ook niet vast moet prikken op die schofthoogte van 1.70.
Ik ben zelf ook 1.80, en rijd regelmatig op een welsh cob, wat er gewoon netjes uitziet.
Ik zou eerder gaan voor een wat sterker paard, dan speciaal voor die schofthoogte, ook vanwege het gewicht van je moeder.
Er zijn ook zat rasloze paarden die aan jullie eisen voldoen, waarschijnlijk voldoet zelfs een braaf manegepaard.
Ik zou voor een wat ouder paard gaan, het liefst met wat wedstrijdervaring.

Veel succes met zoeken!

kimG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 14:05

Ik zou inderdaad meer naar het individuele paard en zijn karakter kijken dan naar het ras. wel zijn er rassen zoals de groninger en de fries die bekend staan om een rustig karakter en goede dresuureigenschapppen. Maar ik heb zelf in zo`n zelfde gezinssituatie een relaxte kwpnner gehad. dat ging ook prima..
misschien is het iets om bij ene bemiddelaar ofzo je zoekvraag neer te leggen ? zij bekijken meer per paard de geschiktheid