Waarom willen mensen geen draver?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:30

Ik heb wel een draver gewild maar het zou geen paardje voor mij zijn?!?
Ik moest een hele brave.
Heb op een draver (hoogbejaard) gereden en die deed voor galopperen en achter draven :+

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:38

Ik persoonlijk wil geen draver, omdat ik ze exterieurmatig onvoldoende vind voor de doelen die ik heb (dressuurambities, springen en mennen). Ik heb het liefst een KWPN-er en heb dan ook graag een betere KWPN-er (heb ik nu ook). Bij KWPN-ers heb je ook heel verschillende types, maar daar heb ik ook voorkeur voor één bepaald type en dat lijkt totaal niet op een draver.
Een enkele keer valt dit ook met een draver te doen...maar dat zijn uitzonderingen. En dat moet je maar net treffen.

Ik heb ervaring met dravers, ik heb een paar jaar voor iemand anders dravers onder het zadel gereden om ze in conditie te houden (voor endurance) als diegene voor werk naar het buitenland was voor langere periode. En daar zaten hele verschillende types bij. Daarnaast heb ik ook veel lesgegeven aan mensen met dravers. Maar toch qua gangenwerk haalde geen van die paarden het bij de KWPN-ers die ik heb gereden. (Hannoveraan en Oldenburgers vind ik trouwens ook fijne paarden).

Ik vind dravers doorgaans ook te klein.

CarinaR

Re: Waarom willen mensen geen draver?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:41

Wat is bij jou te klein?

Musj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 08:57

:D dat vroeg ik me ook af Carina
Lang niet alle dravers zijn zo klein :n

xxconchita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:16

Ik ken iemand die geen draver wilt omdat ze niet goed verkopen als je ze neit meer hoefd meschien ligt het daar aan ??

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:21

Als ik ambities had kocht ik ook geen draver.
Ik heb wel een draver gehad, recreatief, en dat was heerlijk.
Galop was super, springen kon hij ook, voor de wagen lopen en het was een hengst maar meneer was super lief en rustig.
Ik ben echt gevallen voor hem, zijn uiterlijk, zijn karakter, super mooi paard en die bewegingen van de achterbenen, geweldig :D
Ik zou dus wel nog een draver willen hebben in de toekomst.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:28

Maar goed, als je ambities hebt, dan zal je met de gemiddelde kwpn-er ook al veel werk hebben. Dan kom je automatisch al bij de meer getalenteerde paarden terecht, in de hogere prijsklasse.
Helaas hebben sommige mensen wel ambities, maar niet het budget, komen bij een 'minder' paard terecht en zijn niet realistisch tegenover het paard. Dit kan net zo goed een kwpn-er zijn als een draver hoor, maar het is wel sneu voor het paardje..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:31

Dat is inderdaad erg sneu. Maar dat ligt aan de mens.
Je moet weten wat je koopt en dat hoeft niet altijd duurder te zijn, je moet er wel verstand van hebben. En dat hebben de mensen vaak niet als ze een paard kopen voor het eerst.
Maar ik denk dat je met een gemiddelde kwpner die toch gefokt is als rijpaard verder KAN komen dan met een standaard draver.

rolicoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:42

Ik heb ook een draver en ondanks dat ik soms wel eens twijfels heb gehad, ben ik zo ontzettend blij met haar. Misschien geen topdressuurpaard, maar haar karakter is zo fijn en leuk, dat ik haar niet zou willen ruilen voor een sportpaard. Ik rijd voornamelijk buiten in de duinen, en dan is het een super paardje.
En ik weet ook dat er dressuurmatig ook nog veel meer uit te halen valt, haha ze is al een paar keer voor KWPN-er aangezien ;). Ook springen vindt ze erg leuk en kan ze goed, heerlijk veelzijdig dus. Ook freestylen gaat prima met haar, en zonder zadel en bitloos naar buiten is ook geen enkel probleem.
Ik kan me voorstellen dat veel mensen niet voor een draver kiezen, maar ik denk dat dat ook vaak uit onwetendheid of angst voor het onbekende voortkomt. Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 12:45

Hmmm.. lastig punt. Ik denk dat het afhankelijk blijft van de ruiter, onder een goede ruiter zie ik beide paarden even ver komen.
Onder een slechtere ruiter denk ik dat een draver net zo goed kan lopen als een kwpn-er en ze best vergelijkbaar zijn, maar dat een draver eerder de wrijving op lost in tempo, waar de kwpn-er vaak (ook niet altijd) terug komt in tempo. Een paard dat niet loopt op wedstrijd is natuurlijk frustrend, maar nog redelijk 'netjes' te rijden, itt een paard dat hard gaat. Snap je wat ik bedoel?
Daarnaast zullen de gangen van een niet bijzonder goed gereden paard vrij gelijkwaardig blijven, terwijl die van een draver eerder doorslaan naar de draf. Netzoals je een matig getrainde fries geen fijne galop zal zien doen, zo zal een draver dat ook niet doen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:50

Ik vind iele paarden ook niet mooi: iele Dravers niet, maar iele Friezen ook niet ;)

Mijn vorige Draver (http://i130.photobucket.com/albums/p263 ... C02158.jpg) was dus ook meer het forsere type. En ik heb nu weer een forsere uitgekozen (http://i130.photobucket.com/albums/p263 ... G_0003.jpg).

Je koopt een paard vaak met een doel: zoals Lielle en Polly2 ook al aangegeven. Ik wil graag weer eens een dressuurwedstrijdje rijden, maar hoef niet perse naar het M of Z te rijden. Springen vind ik ook leuk, maar zeker niet hoger dan 50 cm (wegens gebrek aan lef bij mezelf :+ ). Had ik die ambities wel, dan had ik waarschijnlijk ook niet voor een Draver gekozen. Hoewel het best mogelijk is, moet je inderdaad met net de Draver treffen die het kan.

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:34

@Marrit13: dat vind ik wel prachtige dravers, daar zou ik dan ook voor gaan en niets zo een iele :D

Miss_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:16

DendroFleur schreef:
Ik zou ook geen draver willen omdat ik dressuurwedstrijden wil rijden. Een draver heeft een andere manier van bewegen dan bijv een KWPN-er en het kost waarschijnlijk meer moeite van mij en het paard, om de oefeningen goed uit te voeren.
Maar als je recreatief wilt rijden, dan lijkt me een draver geen probleem. Zeker niet omdat ze vaak goedkoop in aanschaf zijn.

'omdat ik dressuur wedstrijden wil rijden', wie zegt dat je met een draver niet op wedstrijd kan gaan?? Oké, het zal je veel moeiten kosten, maar ik vind dat je pas ECHT kan paardrijden als je van een paard dat niets kent een wedstrijd paardje kan maken i.p.v. er eentje te kopen dat al alles kent en waar je zo mee weg bent...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 08:13

xxconchita schreef:
Ik ken iemand die geen draver wilt omdat ze niet goed verkopen als je ze niet meer hoeft misschien ligt het daar aan ??

ja dat klopt wel een beetje denk ik! het ligt eraan wat je doeleinden zijn! ik wil af en toe eens een dressuur wedstrijdje rijden! en een draver voldoet daarmee niet aan mijn eisen, terwijl een ander er hartstikke gek op is! ik zie dan eerlijk gezegd een KWPNer!
en misschien krijg je de galop wel goed, maar wat als het er niet in komt? dan ben je denk ik best wel teleurgesteld!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:02

@miss_J

dat soort opmerkingen snap ik dus niet. Ten eerste is het echt niet zo dat kwpn-ers als kant en klaar dressuurpaard geboren worden, die moet je ook opleiden. en bovendien vind ik het niet eerlijk om je eigen ambities belangrijker te vinden dan de capaciteiten van een paard (los van ras of type). Ik zal wsl best een draver kunnen (om)scholen zodat we een nette b cross kunnen rijden. Maar ik wil meer dan dat, en de kans dat een gemiddelde draver dat aankan is nu eenmaal niet groot. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen, maar ik steek liever al die tijd moeite geld en liefde in een paard die meer kans heeft op basis van aanleg en bouw om die ambities waar te maken. Ik vind dat persoonlijk een stuk eerlijker dan een paard tegen of over zijn grenzen rijden omdat ik zo nodig wil bewijzen dat het wel kan.

Precies wat rianneH ook zegt dus.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:10

CarinaR schreef:
Wat is bij jou te klein?

Kleiner dan de gemiddelde KWPN-er.

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:16

Ik heb een draver, ben er M1 dressuur mee bij de paarden (d-pony) en start binnenkort M2! Dier heeft spectaculair beengebruik in de draf.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:46

Dekloktikt schreef:
Ik heb een draver, ben er M1 dressuur mee bij de paarden (d-pony) en start binnenkort M2! Dier heeft spectaculair beengebruik in de draf.

Wow, wat goed zeg. Je bent een goed voorbeeld!!

Over de stokmaat. Ik sta op een stal waarvan zo'n 80% van de pensionklanten een draver heeft staan. De mijne is toch wel de kleinste zo'n beetje, met zijn 1.53. Mar de rest is toch wel een aardig stuk groter. Zelfs boven de 1.70.

x_Mariska_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:49

Tja, misschien denken mensen dat dravers veel pit hebben. En liever een makkelijk paard willen.
Mij lijken het leuke paardjes!
Zou er zo 1 willen! Als ik het geld ervoor had.
xx
Laatst bijgewerkt door WendyBZ op 31-07-10 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodig cursief verwijderd.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:59

ik was gisteren weer bij een manege wat mijn draver nog niet gezien had,
en die man wat les gaf doet alleen maar in wpners,
en hij kon niet geloven dat mijn draver een draver was dat kon niet.
zo super loopt hij onder het zadel,
hij heeft veel swung in zijn draf,een super stap en zijn galop is ook niet verkeerd,
mijn doel is met hem ook de dressuursport in te gaan.
mijn paard heeft ontzettend veel plezier is zijn werk,
heftig op het bit knabbelen schuimen op zijn mond,
oortjes altijd na voren en ontzettend slim.en hij is 165 super maat voor mij.en ook nog eens zwart.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:01

Ik ben van mening dat je een paard nagenoeg alles kunt leren wat je wil. Mits je er genoeg tijd en energie in steekt. Maar de meeste mensen willen een kant en klaar paard en hebben niet de fut er veel tijd en energie in te steken. Ik ken dravers die een erg leuke dressuurproef lopen, ik ken friezen die een leuke sprong maken. Het is om het even denk ik. Zoals hierboven beschreven staat hebben sommige dravers een super mooie draf, hier kun je wel punten op scoren in een dressuurproef. Dus het is maar net hoeveel tijd en energie je er in steekt en hoe lang het paardje op de baan heeft gestaan.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:04

Nou we hebben er dacht ik nu 3 op stal lopen maar ik vind ze alle 3 helemaal niks. De eigenaren zijn er natuurlijk blij mee maar nee het zou mijn paard nooit kunnen worden. Zie ook bij geen deze niets waarvan ik denk dat is wel leuk. ;)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:13

lillytjuh schreef:
Ik ben van mening dat je een paard nagenoeg alles kunt leren wat je wil. Mits je er genoeg tijd en energie in steekt. Maar de meeste mensen willen een kant en klaar paard en hebben niet de fut er veel tijd en energie in te steken. Ik ken dravers die een erg leuke dressuurproef lopen, ik ken friezen die een leuke sprong maken. Het is om het even denk ik. Zoals hierboven beschreven staat hebben sommige dravers een super mooie draf, hier kun je wel punten op scoren in een dressuurproef. Dus het is maar net hoeveel tijd en energie je er in steekt en hoe lang het paardje op de baan heeft gestaan.

Ik snap in essentie wel wat je bedoelt...

Maar vind wel dat als je een bepaald doel voor ogen hebt, het eigenlijk niet zo raar is dat je een paard kiest dat past bij dat doel. Natuurlijk kun je met een paard dat niet voor een bepaald doel gefokt is, met een hoop tijd en geduld best nog aardig wat bereiken....
Maar verwacht niet dat je met een Fries ZZ springen wordt en met een draver idem dito. Uitzonderingen daargelaten....

En het is zeker niet zo, dat als mensen ambities hebben om ZZ springen te worden of Z2 dressuur, dat je er met het kopen van een paard met talent in die richting er gelijk bent. Ook dan is het trainen, trainen en nog eens trainen.... En of je je energie dan inzet op iets wat door training redelijkerwijs haalbaar is...of je gebruikt je energie voor een paard waarvan de kans maar 10% of minder is, dat het haalbaar is.....

Als ik wil wielrennen koop ik geen mountainbike en als ik in het bos door de blubber wil fietsen, koop ik geen race fiets...
Maar met een beetje doorzettingsvermogen en geduld kun je best met een racefiets door de blubber....
Maar als je je geld maar éé keer uit kunt geven....waar zou je dan voor kiezen?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:16

ik houd ook helemaal niet van dravers, om de volgende redenen:
-het hoofd, komt vaak een beetje dommig over.
-de horizontale bouw, moeilijk voor dressuur.
-de vaak wat lange,weke rug.
-de beweging.

ik was een fanatieke dressuuramazone, dus dan is een draver niet het eerste waar je voorkeur naar uit gaat.
ook ben ik meer van de gelderse paarden :D
en toch, toch heb ik 2 jaar geleden op het punt gestaan om een draverhengst te kopen.
wat een plaatje van een paard!
1.60 hoog, zwart met 3 of 4 witte voetjes en een kolletje.
compact gebouwd, hoogbenig en bergop.
echt, wat een droompaard was dat!
afspraak gemaakt om te gaan kijken, komen we daar aan...was ie net op weg naar z'n nieuwe eigenaar.
heel banketstaaf en heel jammer.
dat is een van de weinige dravers waarvan mijn hartje sneller ging kloppen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:23

Een dommig hoofd? := Kun je dat eh, illustreren?