Toen ik Owen twee weken had begon hij te schuren, staart en manen. Vliegendeken gekocht, maar heel fijn helpen zijn vriendjes op de paddock om die binnen een kwartier uit te werken. Heeft echt geen nut dus. Ook kapot maken zijn ze een ster in. Knoflooksnippers gehaald om tenminste nog een beetje te ondersteunen. Eerst dacht ik dat het de dazen waren, die kende hij tot hij hier kwam nog niet. Uiteindelijk toch bloed laten prikken om een en ander uit te laten zoeken. Eiwit was goed, alle waarden waren in orde en buiten dat hij een klein virusje had (? had hij geen last van, dus waarschijnlijk was hij er al overheen en ik had ook niks gemerkt aan hem en daarna ook niet, hoefde er volgens de da ook geen zorgen om te maken) was hij gewoon helemaal in orde. Er waren ook geen sporen gevonden van allergie, in welke vorm dan ook. Affijn, maar hopen dat het dan ook met de stress te maken had: eerst emigreren vanuit Ierland, dan drie maanden in NL en dan weer door naar België. Het ging ook over! Maar helaas: sinds een week schuurt hij weer. Eerst staart en als ik poets spelen de manen ook weer op. Maar wat nu? Toch weer bloed laten nemen om de oorzaak te achterhalen, ook al konden ze vorig jaar geen allergie ontdekken? Hij staat weer op de knoflooksnippers, maar ik wil hem verder ook wel graag een beetje paard laten zijn. Ik wil hem niet de hele dag binnen houden want hij vind het zo fijn om met zijn vriendjes te spelen. Een deken gaat ook gewoon niet werken met 7 andere ruinen, dat gaat bakken geld kosten zonder effect. Ik ben zeker niet te beroerd om geld uit te geven, maar graag wel iets dat een beetje effect gaat hebben.
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Zou een drainage-compositum / groene leem kuur (hij is wel gechipt) hem kunnen helpen? Bij vorige verzorgpaarden hadden we wat homeopatische druppels, maar die vond ik niet afdoende werken. Zou ik preventief hertshoornolie kunnen smeren om de beestjes weg te houden? Op 18 september wil ik graag met hem naar de keuring en het zou toch fijn zijn als hij dan nog een beetje manen en staart zou hebben...
Ik heb hem laten checken op zijn bloedwaardes ivm eiwit enzo. Er is in zijn voedingspatroon niks veranderd en hij krijgt: hooi uit grote balen die wel in plastic gepakt zijn, maar het is geen voordroog of kuil (het hooi kan wel nat regenen), minder dan 1 kg muesli per dag en er ligt een mineralensteen (met vanalles, speciaal om te ontgiften enzo) in zijn bak, maar die vind hij maar niks. Ik laat hem met wandelen wel van vanalles snoepen en de laatste paar weken mag hij soms een paar minuutjes op gras van me, maar dat is niet meer dan 10 minuten / kwartier per week ofzo. Kan me niet echt voorstellen dat het daarvan is. In Nederland stond hij ook op gras en voerden ze brok. Vandaar dat ik dacht dat het misschien door al die veranderingen kwam, maar het is weggegaan en nu dus weer terug, wat het dus niet geweest kan zijn. Het lijkt dus echt verband te houden met de insecten! Die rotbeestjes pakken zelfs de mensen op het moment, ze zoemen zelfs om je eigen hoofd.
De hygiëne is goed en ik weet dat ik een gezond paard heb gekocht (hij is ook gekeurd) maar ik kan me wel goed voorstellen dat hij een verminderde weerstand had van de stress, is ook niet niks wat hij heeft meegemaakt. Op stal hebben we een tinker met Mijt gehad, eigenaresse deed er niks aan, maar die stond absoluut niet in de buurt van Owen in zijn eigen paddock en eigen schuilstal. Verder is het op stal netjes genoeg en wordt het netjes onderhouden. Het is ook goede kwaliteit hooi en fatsoenlijk voer.
Ik ga hem komend weekend eerst wassen met Sanacuran (Sebacil in NL) om beestjes uit te sluiten. Even afwachten wat dat gaat doen en dan ga ik weer verder dokteren als dat het niet is. Maar ik hoop het maar wel, dat hij door verminderde weerstand toch iets opgevist heeft ergens en dat ik, maar vooral Owen, er dan vanaf is. Hij heeft namelijk wel wat schilfers, maar dat kan ook van nieuwe huid zijn. Eerst dit maar uitsluiten. En arm paard, want het is nog niet echt zomer!
Maar goed, wil verder het topic over Connemara's niet veranderen in een jeuk - topic, dus zal gewoon mijn bevindingen wel posten. De zoekactie is weer gestart en ik stop niet tot ik mijn pownie heb kunnen helpen