Dartmoors

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:28

Adil schreef:
Ik heb vorig jaar in opdracht een Dartmoor gekocht, Richters Jaspero. Een hele mooie, pikzwarte Dartmoor. Ik geef een meisje van net 7 les met hem en het gaat heel erg goed. Hij is wel pittig, maar een leuke kinderpony en een perfecte pony om echt te leren rijden.

Zal eens kijken of ik een foto kan vinden :)

Wat leuk! Dan komt ie van dezelfde fokker af als Prince. Die heet officieel ook Richters Prince. Iedereen hier vindt hem een pony met een gouden randje. :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 14:29

Als het goed is heb je pb. ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 16:46

idefix4 schreef:

Ik? Nee, helaas niet. Zou het ook leuk vinden om meer van Jaspero's achtergrond te weten te komen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 09:11

Ik zit net op de site te kijken. Even kijken of er nog een leuke rijpony te koop is. :P Zie ik dit te staan!

Code
Op de onlangs gehouden Algemene Ledenvergadering van 29 april, is door het bestuur voorgesteld dat wanneer er promotieactiviteiten met Dartmoorpony's plaatsvinden, de leden er zorg voor moeten dragen, dat er ook werkelijk op de raskenmerken van de Dartmoor gepromoot wordt, d.w.z.
werken met in het DPS geregistreerde Dartmoorpony's, waarbij aandacht moet zijn voor de specifieke raskenmerken. Daarnaast ook:
werken met goed verzorgde en conditioneel goed uitziende pony's.
werken met correct materiaal voor wat betreft tuig, zadels en hoofdstellen.
Streven naar eenheid in tenue, passend bij de demonstratie, voor zowel de kinderen als de begeleiders. De leiding van het promotieteam bepaalt.
Op deze manier zal Dartmoorpromotie goed tot zijn recht komen.

Dit lezend, weten we dus dat onze Prince niet meer mag meedoen. Die voldoet niet met zijn blesje. Ik hoor haar nog klagen dat ze niet genoeg aanmeldingen kon krijgen voor de demo's. Op deze manier worden dat er nog minder. Ook hebben we een paar keer al gemaild dat we best willen meedoen en dan reageert ze niet.
Haha en aan het zadelverhaal... dan kunnen ze hun demo's beter afschaffen! _O- Ik heb er toen Sabrina die ene keer mocht meedoen, geen één gezien met een correct liggend zadel! Ja, één... :j

Wat ongelooflijk jammer dat er weer een vereniging met vriendjespolitiek bezig moet zijn bij zo'n mooi ras.
Helaas voor hun is onze Prince op bokt helaas één van de weinigen die hier het ras echt promoot.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:47

Adil schreef:
idefix4 schreef:

Ik? Nee, helaas niet.

Nee, het ging over mijn vraag over zadelkosten. :-)

idefix4

Re: Dartmoors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:22

Haha, helemaal van de kaart.. Ik dacht al... :o?

linlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:53

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar foto's van Nigel van de Westkil.

Heeft iemand wat voor mij?

Groetjes Lindsay

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:12

Knappe pony's hoor, linlovesyou! Ik heb alleen geen foto's van Nigel sorry.. Tenminste dat denk ik, ik was wel enkele keren op de hengstenkeuringen, maar ik heb niet van alle hengsten speciaal foto's gemaakt.

Binnenkort ga ik ook met mijn Dartmoor mennen! Ik heb de mencursus gedaan en we zijn met de pony al heel ver richting de kar aan het werken. Ook het mooie tuigje is gekocht (Ideal) en ze draagt hem als heel trots. Volgende stap is leren trekken en de stang gaan dragen. Het bitje en sturen daarmee gaat nu eindelijk goed. Ze is 3,5 nu. Babysteps...

Nog iets anders leuks! Ik heb over mijn Dartmoormerrie een grappig stukje geschreven voor de Columnwedstrijd van Horses.nl. Ik heb daarin de werkelijkheid wel flink aangedikt, hoor. Anders krijg je natuurlijk geen sappig verhaaltje. In werkelijkheid is ze wel erg hengstig, maar verder is ze SUPERbraaf! Natuurlijk heb ik daarom het ras Dartmoor niet genoemd in de column. Verkeerde associaties zijn zo gemaakt...

Lees en stem!!! Link: http://www.horses.nl/horsesnl/artikelen/22673/columnwedstrijd-_-kleine-ponys-worden-groot
Veel leesplezier!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:36

Wij hebben ook dartmoors 2 1e premie schimmel merries (voor zover bekend enige in stamboek muv een oude ruin).
En een 2,5j schimmelhengst gaat waarschijnlijk volgend jaar naar hengstenkeuring.

Momenteel een veulen v 4maanden lijkt bruin/kopersnnoet, merrie dus als iemand nog interesse heeft graag per pb ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:17

Wat is kopersnoet? Ik houd de ogen wel open voor Dartmoortjes. Mijn jongste dochter begint Prince steeds meer op te eisen. :D

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:15

Dat ze donker zijn maar neus is bruin/rood.
Is nog erg lastig te bepalen welke kleur t word

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:19

ik vindt dartmoors (en exmoors) geweldig , heb er alleen nog nooit 1 gezien :P

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 07:56

Ik heb een zwak voor schimmeltjes, dus als ik er eentje wil moet ik bij jou zijn Colette? ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:36

Haha ja viir zover ik weet zijn wij enige (iig die op de keuring ermee komen ;))

Overigrns met een beetje geluk is er volgend jaar schmmel hengst beschikbaar ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:56

Ik heb nog helemaal geen dartmoor (en een pony-overschot in het algemeen) dus het blijft een HEEL VEEL jaren plan.

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:10

Wat is dan eigenlijk de naam van dat schimmelhengstje dat verschijnt? weten jullie dat?

Er staat trouwens een hele mooie Dartmoor te koop op bokt.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?uid=134411&f=5&t=1576882&start=0
Beetje vaag verhaal, dat meisje heeft hem maar 20 dagen gehad en heeft wat weg van een ponyverzamelaar van ?? jaar oud. Weet iemand een goed tehuis voor deze mooie stamboekpony??

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:52

Onze schimmelhengst? (is ng nt gekeurd word volgend jaar voorgebracht) die heet ebolt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:59

xxxclau schreef:
Wat is dan eigenlijk de naam van dat schimmelhengstje dat verschijnt? weten jullie dat?

Er staat trouwens een hele mooie Dartmoor te koop op bokt.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?uid=134411&f=5&t=1576882&start=0
Beetje vaag verhaal, dat meisje heeft hem maar 20 dagen gehad en heeft wat weg van een ponyverzamelaar van ?? jaar oud. Weet iemand een goed tehuis voor deze mooie stamboekpony??

Pony heeft last van zijn rug (en wie weet wat nog meer), rent als een malle onder het zadel en zou eigenlijk meer bereden moeten worden volgens haar andere topic (in haar eerste verkooptopic schreef ze niet eens wat over zijn rugproblemen)... zou nooit meer weggaan bij dat meisje maar stond na 20 dagen alweer te koop. Arm dier. Ze had er een heel topic over.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:33

Zowiezo is een pony met exceem niet wat ik zoek! Helaas, dat vind ik een veel te groot gebrek. Er staat een leuk koppie op. Prince lijkt er wel op haha. En die is ook heel nijdig bij het eten. Dát noem ik geen gebrek. Hier voeden ze elkaar wel op en er is hier altijd genoeg ruimte en eten. Dan wordt dat best minder.

Rugproblemen zou ik wel eerst meer onderzoeken idd voor ik hem zou aanschaffen. Maar een verkeerd zadel komt veel voor in paardenland en dat is meestal wel behandelbaar. Prince had het ook een beetje toen we hem kochten, maar die is flink opgeknapt, nu hij een goed zadel heeft. Lijkt me geen makkelijke om te verkopen!

Bij ons loopt op de club nu een 2e dartmoor en het is maar goed dat PRince er ook loopt. Die pony doet het ras ook niet echt eer aan, maar ook dit is een gevalletje, weinig gereden en slecht opgevoed. Hij mept ook naar andere pony's. Het ruitertje pakt dat ook niet echt aan. Op zich is het verder ook een leuke pony, zo lang hij achter aan loopt. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:53

Wij hebben er 2 op de manege staan, zijn wel favoriet bij de kinderen hoor... had laatst op de kleinste gereden, hilarisch beestje is het :D kan alle oefeningen van wijken tot schouderbinnenwaarts (en pirouettes maar dat is meestal niet de bedoeling :') ) maar ze kan ook echt heerlijk staken... _O-

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 21:30

Fiffill schreef:
Wij hebben er 2 op de manege staan, zijn wel favoriet bij de kinderen hoor... had laatst op de kleinste gereden, hilarisch beestje is het :D kan alle oefeningen van wijken tot schouderbinnenwaarts (en pirouettes maar dat is meestal niet de bedoeling :') ) maar ze kan ook echt heerlijk staken... _O-

Wat cool dat die manegedartmoor zoveel dressuurknopjes heeft!! Die hoop ik dus met de lange lijnen ook ooit op mijn Wondertje te zetten. Dan ga ik er ook ooit stiekem eens op zitten. Na al het lange lijnen- en menwerk zal ze wel verbaasd opkijken. Kuiten, brrr!!!!! (en al helemaal bij een touchy merrie zoals zij --zie column!--)

Op de merriekeuring hadden ze het er als grap over dat de Dartmoor maar één gang heeft: turbo! haha... Maar dat ze verder alles kunnen aanleren... De mijne gaat dat nu ook langzaamaan ontdekken, die nitroknop. Buiten naast de fiets gaat sinds enkele weken standaard het bit erin (en dan niet op standje half-op-de-neusriem meer), want ik houd haar niet meer zo goed als de afgelopen 2 jaar. Ook het bitje voelde afgelopen weekend alsof ze er aardig doorheen wil lopen (rem nog niet echt beter). Dus geen bitloos gedoe meer buiten. Ik heb al een mooi B-stangetje in de kast liggen voor als ze voor de kar gaat over ???. Ineens was het er, die turbo. Maar goed, ze is bijna 4. Misschien wordt ze verstandiger als ze ouder wordt.

Trouwens, Fiffill, ben je in staat om 2 foto's te plaatsen van de 2 manegedartmoors?? Ik ben lichtelijk nieuwsgierig. En hoe heten ze? (afstamming?)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:15

Haha, die Wonder. Het zal ook wel een beetje puberen worden? Dat doen die kleintjes vast ook! En ook ik ben wel benieuwd naar de manege Dartmoortjes. Welke manege heeft ze in gebruik? Ik begrijp eigenlijk niet dat ze niet meer worden ingeschakeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:36

Ik rij op een ponymanege, staan alleen pony's (en allemaal ras op 2 na - moeder en dochter) waaronder dus 2 Dartmoors. Zijn meteen de 2 kleinste van stal. :D
Ik weet niets over afstamming ed. maar kan wel even een foto opzoeken, die had ik hier al eens eerder in het topic gezet (foto's zijn niet door mij gemaakt)

Fiffill schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderste is dus de kleinste. Zijn allebei veelzijdige pony's, herken er wel een beetje dat eigenwijze in van m'n vz pony (halve Dartmoor) :j en die kleine oortjes :+:

xxxclau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:43

Ja, ik herken inderdaad de foto's!! Wat zijn ze leuk!!
Ik denk dat Dartmoors zodanig zeldzaam zijn dat ze niet (veel) op maneges staan. Op de manege in Wageningen waar ik les heb gegeven hadden ze veel Welshjes B en een A-tje. Die zijn toch ook best temperamentvol, dus dat was soms wel aanpoten. En die komen natuurlijk veel meer voor, ik denk daarom. En die manege daar vond A-tjes ook al gauw te klein. Er kunnen geen grotere kinderen op terwijl ze die soms zeker nodig hebben. Kindjes van 6 heb je schaapmakke pony's voor nodig en dan zijn denk ik vaak meer te types richting koudbloed. Je hebt ze zeker wel, maar Dartmoor en Welshjes hebben een beetje Arabisch bloed en dat zal je soms weten ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:01

Staan ook 2 Welshjes hier. Kleinste zijn de Dartmoors en de Welshjes (A - en miss B?) daarna krijg je de wat grotere pony's. Maar een aantal daarvan doen het geweldig met kleinere kinderen :j