[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:03

Een appaloosa wordt altijd geboren met enkele kenmerken, op zijn minst een aantal witte plekken (vlekken zijn in de basiskleur, met witte vacht eromheen). De vacht kleurt steeds lichter door. Ik moet wel zeggen dat appies niet echt mijn ding zijn, dus misschien dat de minifokkers hun licht erover kunnen laten schijnen :o
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-05-12 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:15

stef schreef:
S6801881 (raaaare username ;) )
Hoe zat het ook al weer met sabino? Is elke vorm van witte aftekening sabino?

Sabino is best wel tricky. Een paard met een sok en een bles kán al sabino zijn, maar dat hoeft niet. Probleem is dat er maar één sabinogen is geïdentificeerd (sabino-1) en dat veel paarden die duidelijk een sabinofenotype hebben dat gen niet hebben. Er wordt dus gedacht dat het polygenetisch wordt overgegeven , maar welke genen verantwoordelijk zijn weet men nog niet. Men weet ook nog niet hoe het precies zit met de overerving van witte aftekeningen. Dus met zekerheid valt niet te zeggen dat een paard met een bles en een wit voetje wel/geen sabino is. In principe wordt er wel een onderscheid gemaakt tussen sabino en een paard met gewoon een bles of gewoon een wit voetje, maar dat onderscheid is tot op heden puur op fenotype. Vaak kom je er in het fokken snel genoeg achter of het paard sabino is, als je ineens een veulen hebt met een witte vlek op de vulva, of hoge witte benen met grillige aftekening. Er wordt gezegd dat de sabino aftekeningen een grillige rand hebben. Soms zie je dat op de benen direct, maar soms lijkt het net een "normale aftekening".

In principe is stekelharigheid wel altijd een teken van of sabino of rabicano (of roan, maar dat is eigenlijk geen stekelharigheid, zoals je weet). Daar is onderscheid in te maken door te kijken hoe de haren zijn verdeelt:

Aparan heeft duidelijke rabicano kenmerken:
Afbeelding

En een foto van een stekelharige, Nynke van _Bitje_:
Afbeelding

Duidelijk dat sabino stekelharigheid gelijkmatig is verspreid en rabicano zich beperkt tot de buik en flanken.

Zo, dat was een hele bevalling, computer valt tot twee keer toe uit :')

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 13:47

Dit is zeer zeker wel een appaloosa die aan het doorkleuren is. Het witte basis patroon kan soms lang duren voordat het aanwezig is.. Wij hebben een merrie gehad die er 8 jaar over gedaan heeft om van vos eenkleurig met weinig appaloosa kenmerken naar vos panterbont te gaan.
Hier een foto van de merrie die vos eenkleurig geboren is:
Afbeelding

Hieronder voorbeeld van een jaarling van ons die in één keer is doorgekleurd. Let niet op de vacht ze wordt nog bijgeschoren aangezien de vacht te dik was om te scheren...( en met dit warme weer moest de vacht er echt wel af... :=)

als veulen:
Afbeelding

na het knippen: (ze was eerst zoals de voddenbaal rechts :P )
Afbeelding

close up staart en vlekjes rondom staart:
Afbeelding

Hammeke

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:57

Dat bedoelde ik dus! Ik ben ooit nog eens een pony (denk ik) op bokt tegen gekomen die er ook meerdere jaren over gedaan had om van vos naar 'schimmel' te gaan.
Bedankt voor je post Vandango! Wel leuk om wat andere paarden te zien die ook zijn doorgeschimmelt!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:16

Over schimmels is gewoon niks te zeggen
Wij hebben hier een 5 jarige staan die helemaal donkergrijs is, tegen het zwarte aan (zwart geboren) met wat lichte plekken op het hoofd.
We hebben ook een 6 jarige staan die egaal lichtgrijs is....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:23

s6801881 schreef:
Een appaloosa wordt altijd geboren met enkele kenmerken, op zijn minst een aantal witte plekken (vlekken zijn in de basiskleur, met witte vacht eromheen). De vacht kleurt steeds lichter door. Ik moet wel zeggen dat appies niet echt mijn ding zijn, dus misschien dat de minifokkers hun licht erover kunnen laten schijnen :o

nee hoor, dit hoeft niet. die kunnen allemaal in de loop van de tijd komen (op de ringogen na, maar die hebben ze ook niet alemaal). De meeste appies zijn hier gewoon met een effen huid en zwarte of witte hoefjes geboren. enkele zelf ook effen van kleur. Aimy had bijvoorbeeld geen enkele witte haar.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:56

@ Stef, maar van zwart geboren schimmels weet je dat die uiteindelijk 'wit' zullen worden, bij een appaloosa kan je alleen maar gokken.
En ik vroeg me dus ook af of het nu daadwerkelijk een Appie was of een doodgewone vos met wat roaning door zijn vacht.
En ik heb daarnet nog een foto van z'n hoefjes gemaakt aangezien er iemand was die de streepjes niet zag ;)
Afbeelding
Striped hooves *\o/*
Laatst bijgewerkt door Hammeke op 23-05-12 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:58

Sorry, aangezien je over schimmel spreekt, was het mij onduidelijk dat je het in die post nog over appies had. Appies schimmelen nl niet...

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:07

Hoe noem je het dan? Gewoon doorkleuren? En dan bedoel ik zoals Vandango's eerste foto?
Ik dacht namelijk altijd dat mijn pony met de jaren lichter en lichter ging worden om dan uiteindelijk misschien wit te worden. Maar daar ben ik nu ook meer niet zo zeker van :D

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:40

is die vos niet gewoon een roan die niet goed doorkleurd? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:56

Mijn twee bleekscheten vandaag, perlino en classic champagne (hij draagt misschien ook zilver en/of verdunning, moet 'm nog laten testen)

Afbeelding

En de perlino, eigenwijs ding.
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 16:57

Omygod Nyckle wat een supersexy foto's!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:16

Wat is er met die hoeven gebeurt, is daar zelf aan geveild ofzo ? :o

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:19

wij noemen het proces van doorkleuren zelf op het stamboek roan.. Dit heeft niks met schimmel te maken! Dit zijn tussenfases.. naar de definitieve kleur ook al zal een appaloosa nooit een definitieve kleur hebben..

dus Hammeke het is geen schimmel..... De vos vlekken die je er door heen ziet schijnen zullen waarschijnlijk steeds meer duidelijker worden in wit.
en de hoeven zijn zeker een appie kenmerk

Ik heb door de jaren heen al heel wat voorbeelden gezien van het doorkleuren bij het stamboek.

edit: appaloosa's worden dan ook altijd herschetst als ze aangeboden worden op een hengstenkeuring of stamboekopname

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:20

Stomme post :D :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:21

Afbeelding

Heel knap ding!! Zo'n blik van ZIE JE MIJ WEL!!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:21

Wauw! :~ Nyckle, wat heb jij een heerlijk stel lopen!

Ik wist niet dat appies compleet in de basiskleur konden worden geboren, zonder duidelijke appie kenmerken. Weer wat geleerd!

Die hoeven lijken inderdaad wel appie.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 23-05-12 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:22

Nyckle schreef:
Melanie: ligt 'm aan de foto, op andere foto's staat het er wel normaal op. Kan de vinger er niet op leggen hoe dat nu precies zo komt dat het lijk of zijn hoeven ongelijk zijn. Hij's vorige week nog naar de hoefsmid geweest en staat er prima op hoor.

Ik denk dat ze de hoeven van Hammeke bedoelt?

Calimero_

Nyckle schreef:
Melanie: ligt 'm aan de foto, op andere foto's staat het er wel normaal op. Kan de vinger er niet op leggen hoe dat nu precies zo komt dat het lijk of zijn hoeven ongelijk zijn. Hij's vorige week nog naar de hoefsmid geweest en staat er prima op hoor.

Ik denk niet dat ze jou foto bedoelde maar de foto van de hoeven iets boven jou post :)

Anoniem

Oh sorry, let weer niet op haha!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:24

Misschien een heel duidelijk voorbeeld van het doorkleuren van een appie, dit geval pintaloosa :

Afbeelding

Dezelfde pony een aantal jaar later
Afbeelding

Idd nyckle bedoelde de andere post.
Jou heren zijn om te smullen trouwens.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:32

trouwens heeft iemand idee over de kleur van onze jaarling... De driehoek op de staart is echt de inplant en niet overgebleven vacht... Wij zelf denken dat het bruin silver d'apple is. (nu + schabrakbont)

moeder is zwart schabrakbont
vader is op papier vos panterbont maar heeft al een heleboel verdunningskleuren gegeven...
Zijn ouders hebben de kleuren silver d'apple panterbont en cream dunn éénkleurig
Hengst zelf:
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:39

Heeft vader toevallig ook flaxen manen? Heeft de moeder ook vossen gefokt met voskleurige hengsten? Heeft de vader met zwarte merries ook bruine veulens gegeven?

Zilver zie je niet op een vos, dus dat kan verborgen zitten. Als de merrie heterozygoot zwart is kan ze vossen geven. De vader kan ook een verborgen agoutigen hebben (bruin), de moeder kan ook een verborgen flaxen hebben.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:48

Vader heeft geen flaxen manen, meer creme kleurig dan wit...
Vader heeft geen bruine veulens gegeven uit zwarte merries. dit waren ook verdunningskleurtjes...
Moeder heeft 1 keer een vos panterbont veulen gehad met een vos panterbonte hengst

De moeder heeft een koffievos panterbonte vader en een zwart snowflake moeder

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:56

Een verdunning is altijd op een basiskleur, en ik bedoel hier paarden in een basiskleur. Alléén als vader A/a of A/A is kan het veulen zilverappel bruin zijn.