Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Van

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:54

Moeilijke keuze Nadine. paarden zijn hoe lief en leuk ze ook zijn imo gewoon te duur om te houden als je er niet mee kunt wat je eigenlijk zou willen, als je het geluk heb dat je er 2 kan onderhouden dan moet je dat gewoon doen, je shetje vind wel een leuk nieuw plekje :)

Het is jammer dat je er vanaf het internet zo weinig over kunt zeggen Ghashira. Ik hoop voor je dat Jull nog bij draait. Mocht je het even niet meer zien zitten mag je hem altijd tijdelijk hierheen brengen. En leuk dat je nog een liefhebber hebt gevonden, als ze ook bokt heeft.. :D

och sorry NessaX, ik dacht dat als je echt interesse in haar had je haar ondertussen wel al gekocht had(tenminste zo ben ik :D)
geen idee of shadow19871 al een afspraak heeft om te gaan kijken, als dat zo is laat je toch wel even weten hoe het gegaan is shadow? ben heel benieuwd!

mijn zus is gisteren voor het eerst van de spikkel afgedonderd _O- ze waren al behoorlijk fris, wrs door het weer, zelfs Wolf kon de eerste 100 meter niet normaal rechtuit lopen, gekke pony. We waren net lekker aan het draven in het bos, komt er opeens vanuit het niets een vrouw met een hond om de hoek, de spikkel schrok zich dood en draaide ineens om en mijn zus zwaaide er zo af. Spikkel op de loop, Wolf en de shet erachter aan, ik had Wolf gelukkig redelijk snel weer onder controle en zodra Wolf stopte, stopte de spikkel ook en die kwam keurig weer rustig terug stappen, kon hem zo weer pakken. Mijn zus had ook niks dus weer opgestapt en verder gereden, de rest van de rit ging wel normaal, de spanning was er in 1 keer uit _O-

ondertussen aan het wachten op het mooie weer -O-

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:40

tja als we het weer in bepaalde delen van usa zien, mogen we nog niet klagen, maar ja, dat is daar nu eenmaal altijd al zo geweest met die orkanen, is niets speciaals in feite, maar wat wij hier nu meemaken qua zondvloed, dat kan je toch wel als abnormaal beschouwen.;pff, ben het zo beu.
Van:dank je voor je aanbod, ik hou het in mjin achterhoofd, en je weet, mocht ik ooit een "oppas"voor jull nodig hebben zou je de eerste zijn, waaraan ik het zou vragen, ik zou je natuurlijk wel netjes zijn verblijf betalen. maar m.i. zijn koniks zo specifiek, dat je ze niet zomaar aan eender welke paardenmens kan toevertrouwen, hoe goed die zijn intenties ook zouden zijn.

Jull krijgt intussen ander eten. En mag wat meer grazen ook. Vindt hij natuurlijk wel de max, hij geniet van het gezelschap met de oude zwangere merrie...die had trouwens vannacht voor het eerst een drupje aan har speen , dus de nachtelijke bezoekjes beginnen weer. Ik vermoed dat we nog een weekje zullen mogen wachten. Mevrouw is meestal stipt op tijd.

het nieuwe , krachtigere voer doet Jull goed, heb ik de indruk, hij is levendiger, zonder mij omver te walsen. Dat zit ook wel niet in zijn geaardheid denk ik. toen hij vanochtend de wei op mocht, liep hij mak als een lam met me door de stal, paadje door, tot aan de wei, liet hem dan los en hij ging er vandoor als een raket, heeft 5 x heel de wei rond gegaloppeerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! en hij genoot er zichtbaar van. Maakt me blij
Mbt zijn bloed ga ik nog wat moeten wachten: het labo is zijn staal kwijt. Ja fijn. Moet toch altijd mij overkomen, 2 jaar geleden is het haar (vacht) van een veulen ook zoek geraakt in een labo waar ze de dna bepaling doen mbt afstamming.. was ook zo'n gedoe.

Voorlopig niet meer gereden, ga wachten tot ik weer bij Karine ben geweest denk ik.(trainster van NHS) Zij had het ook over onevenwicht en rechtrichten en ook dat ik mijn eigen zit moet herbekijken wrsch. Ik geloof daar wel in. Ok, op 90% van doorsneepaarden ga je kunnen opstappen en zelfs al zit je zelf niet goed of loopt het paard niet goed, die gaan toch maar voort lopen. Mijn man zit bv in een echte stoelzit op zijn araab, die loopt dan met zijn hoofd omhoog en rug weggedrukt. toch vliegen ze overal door en hij blijft er netjes op hangen, en Mirko gaat gewoon altijd vooruit, en meestal ook nog erg snel. Die puft ook wel ns, maar ach, mijn man geeft er niet om, vindt hem een mega paard. Maar als een paard mss wat intelligenter is, en zegt: nou nee, dit voelt niet ok, ik kan me niet goed bewegen, ik stop dus maar...(zoals bij jull vermoed ik), dan ga je al snel mss denken dat het "erg "is terwijl het mss gewoon dat onevenwicht is. Dat puffen zou ook van stress kunnen zijn, wie weet. Dus probeer ik hem nu eerst al wat fitter te krijgen, en zodra ik tijd heb , ga ik bij Karine. En intussen veeartse gebeld voor nieuwe bloedafname.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:55

@Van: Haha, wat een ervaring weer :D Ach ja dat soort dingen gebeuren weleens, gelukkig dat je Wolf zo goed weer terug kon krijgen, toch wel een heel fijn idee, dan volgt de rest (meestal) wel. Heb het ook een keertje gehad met een paard van een vriendin, die ging ervandoor, mijne (niet Pumbaa hoor, maar mn verzorg haf toendertijd) er keihard achteraan natuurlijk haha. Maar vriendin was er afgevallen en paard ging alleen verder, dus ik achter paard aan en moest de mijne stopzetten op een oprit van iemand, die was ook bijna niet meer terug te krijgen, draakje :') Gelukkig dat je zus niets aan de val heeft over gehouden.

Vind het idd een heel moeilijke beslissing Van. Ik zou het liefste toch ook weer een Konik erbij willen en dan eentje zonder verleden. Het ras spreekt me gewoon heel erg aan en past goed bij me...

@ghashira: Jeetje wat een gedoe bij dat lab zeg, slechte zaak hoor. Dus afwachten maar, meer kun je niet, maar wel balen.
Ja puffen kan misschien ook wel stress zijn, is bij Pumbaa soms ook het geval. Kan natuurlijk ook idd een bepaalde scheefheid zijn, waardoor het niet lekker voelt voor hem. Ik ben met Pumbaa ook weer rechtricht oefeningen aan het doen, die is ook vreselijk scheef, dus zou hem wel goed doen en gaat het lopen allemaal weer wat soepeler hopelijk. Kan komende week niks doen ivm studie, helaas.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:53

Ik ga morgen een kijkje nemen bij de Konikpony die eerder hier op de Boktmarkt stond, die grotere, ben erg benieuwd!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 12:26

Bedoel je Thoran? die was toch fijn? staat ie er nu nog op? indien je niets vindt, naar je zin, wil ik wel ns luisteren bij de parkbeheerder van het reservaat waar jull uit komt. Hij had me al eerder laten weten dat ik, als ik een merrie zou willen, hem mocht contacteren. Ik heb zelf, heb ik gemerkt, over het algemeen een betere klik met merries. Momenteel zitten we met de welsh ruin, die we weg willen, ik zou hem maar al te graag ruilen voor een konik merrie, maar ja, vindt dat maar eens!!!! h ahah..
ben zonet gaan solliciteren voor een baan in het onderwijs, in de administratie dus, secretariaat van een kleuter en lagere school. Gesprek ging goed, en uren zijn natuurlijk super , bovendien maaaaaasssssa's verlof! Maar t loon is wel wat minder dan ik nu heb. maar ja, deze namiddag ga ik t weten, heb 50% kans, was 1 van 2 kandidaten. Hopen maar...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:30

Oh spannend zeg, hoop dat je de baan krijgt!!
Nee, hij heet geen Thoran, dat was die kleinere geloof ik, hij heet officieel Gerrit, die stond er al weer wat eerder op geloof ik. Hij schijnt bomproof te zijn, dus ik ben benieuwd. Wel is hij behoorlijk aan de prijs :\ Ik wacht het allemaal wel af en zal hem morgen ook even rijden, kijken hoe dat gaat.. Als het niks wordt is het ook niet erg, dan zoek ik gewoon rustig verder, maar als het wel wat is, zou het natuurlijk wel leuk zijn, 2 koniks en dan compleet anders van karakter. We zien wel.

Ik ben zelf ook dol op merries, heb altijd merries bij gereden in het verleden en nooit slechte ervaringen mee gehad, zoals sommige weleens last van hebben. Laat maar eens weten als je de parkbeheerder te spreken krijgt. Konik merries zijn idd moeilijker aan te komen. Ben ook benieuwd of Shadow al bij Sterre is wezen kijken!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:47

die dure? ben benieuwd :)

Ik ben ook echt van de merries, ik zal niet snel een ruin aanschaffen.

gisteren een rit van ruim 4 uur gereden, we waren verdwaald := voor het eerst in het andere gedeelte van het bos geweest en ergens een afslag oid gemist. Denk dat we ongeveer 25km gereden hebben, niet eens zo ver dus maar zo lang over gedaan omdat we geen idee hadden waar we waren _O- ik moet echt eens kijken of ik ergens een kaart van de ruiterpaden kan krijgen. Zondag maar weer eens alleen op pad, even weer wat op tempo rijden.

Wolf hield het overigens prima vol, de gehele rit met de oortjes strak naar voren en terug weg nog lekker actief draven en behalve bij de singel ook nergens gezweet, we hebben dan ook wel heel veel gestapt maar dat is juist ook goed voor de conditie dus voor Wolf wel fijn, voor mijn kont was het wat minder :') Ze heeft ook voor het eerst geplast onder het zadel :D

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 17:05

Helaas, alsof het me niet gegund is, is er deze week nogal wat veranderd in mijn persoonlijke situatie, waardoor een nieuw paardje voorlopig van de baan is :'( Ik moet mijn zoektocht een jaartje noodgedwongen uitstellen... Maar een Konik komt er dan!!

Heel erg jammer, Sterre is helemaal mijn type.. Ik ben nog niet gaan kijken bij haar, want dan word ik onherroepelijk verliefd op haar.. grr! echt balen!
Hopelijk is ze wat voor een van jullie? @ Nadine, misschien wel leuk voor jou er bij?
Ik vind Gerrit ook heel erg aan de prijs en ik vind Sterre eerlijk gezegd veel mooier..
Waarschijnlijk weten jullie al, dat er bij paardenopvang Aalten ook een 2 jarig hengstje staat dat nog een goed tehuis zoekt? Ik weet niet of je er eentje zoekt die al helemaal ingereden is en boomproof?

Als jullie het goed vinden blijf ik af en toe even meelezen etc, kan ik me alvast verheugen/voorbereiden op volgend jaar :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:29

bwahh, ging die directeur van de school me vanmiddag terugbellen, zit ik dus sinds 11 u met buikpijn van de spanning, krijg ik om 15u30 een sms dat hij het zo druk heeft gehad, dat hij nog geen beslissing heeft kunnen nemen. maandag laat hij wat weten. Grrrr.. Eigenlijk is het best heel dubbelzinnig, ga ik voor een nieuwe job kijken, uiteraard wel met droomuren (dins en vrijdag van 8 tot 15u30) en woensdag van 8 tot 12, is een klein half uurtje rijden van hier, dus ben ik dins en vrijdag net op tijd hier voor dochter van school te halen. Ze vindt het toch leuker om niet in de opvang te hoeven en volgend jaar zal ze ook huiswerk moeten gaan maken, ook weer n taak voor mij erbij. Van alle schoolvakanties (en dat is heelwat, weet niet hoe het in nl zit, hier 9 weken zomervakantie, 2 weken met pasen, 2w eken met kerst, 1 week najaar en 1 week voorjaar)zou ik maar enkel de eerste week van juli en laatste van aug een paar dagen moeten werken. Zaaaaaaaaaaaaallllig dus. Maar , zoals gezegd is het loon wel een pakje minder dan ik nu heb.. dat is best balen, het leven is al zo duur. Vraag me af of ik niet ergens een dagje per week nog zou kunnen bijklussen, iets lokaals en tijdens de vakanties dus niet. Life can be tough.
Als ik de welsh ruin kwijt raak, komt er hier mss wel een konik merrie bij. Sarah, onze bijrijdster is gek van Jull en omdat we toch veel samen rijden zou het leuk zijn dit met twee gelijkaardige paarden te kunnen doen. Misschien ga ik toch ns bij sterre kijken, is in belgie, dus why not. Hangt ook af van de prijs die ze er voor wil. Anders contacteer ik idd natuur en bos nog ns , zien wat ze dit jaar uit het reservaat gaan halen.
Mijn drachtige merrie begint het ook aardig moeilijk te krijgen, arm ding. veel oedeem rond haar uier. Ga zodadelijk nog ns kijken, maar voorlopig nog geen melk te bespeuren. Ze gaat over tijd gaan vrees ik. Tja, daar zit het lekkere zomerweer ook voor wat tussen..

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 21:47

Ik heb geen konik maar als ik ooit de kans heb om er eentje te kopen, ik zal het ongetwijfeld doen. Lijkt me ongelooflijk tof om zo'n beestje bij je thuis te hebben staan. Helaas momenteel niet in mijn mogelijkheid om er zo eentje in huis te halen, eerst de projectjes die ik nu heb overleven :')

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:36

Ben benieuwd nadine_yvana, laat ons zeker wat weten. Ja ik vond de prijs ook wat hoog? Maar je zal wel zien daar :)

@shadow19871: ik ben ook een Sterrelover. Ben ook nog aan twijfelen als ik haar zou kopen of niet.
Caroline (eigenaar) is een vriendin van me ;)
Maar ik vroeg me al af als degene die langskwam, hier in het topic was :)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:19

Nadine, ben razend benieuwd naar je bezoekje bij gerrit. Hij is natuurlijk wel prijzig, vandaar dat hij mss ook nog te koop staat steeds. Maar mss kan je de eigenaars overtuigen, door het feit dat je al erg veel ervaring hebt met koniks? En natuurlijk zou een "kant en klaar" exemplaar wel super voor je zijn, kan je zo wegrijden en eindelijk ook nog ns datgene doen wat je zo graag wil doen. Mocht het toch niet lukken,
ik heb zonet de boswachter van het reservaat gecontacteerd waar jull vandaan komt. gevraagd wanneer er paarden vrijkomen en zoja, merries of ruinen enz. nou afwachten hoe snel hij antwoordt. Ik laat het jullie hier allemaal zeker weten, mss zijn er dan nog gegadigden? Ik heb net op een duitste site een heel leuke merrie gezien, maar ook haast 2000 euro en erg ver om naar toe te gaan. nog maar even wachten wat natuur en bos hier te bieden heeft.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:13

Ik ben vanavond teruggekomen van mijn bezoekje bij Gerrit, heel lief dier, maar helaas niet wat ik zoek, dus hopelijk krijgt hij een ander leuk baasje. Het is echt een plaatje om te zien, kwa uiterlijk wat donkerder dan Pumbaa en uiteraard ook nog groter en al mooi in zn zomervachtje. Voor mij is hij helaas niet 'kant-en-klaar' genoeg, dus houdt het helaas op, durf het risico niet te nemen. Vind het wel erg jammer, maar moet mijn gevoel volgen. Het heeft voor mij ook geen haast, dus ga rustig verder op zoek en mochten jullie iets weten dat er ergens een konik te koop staat, hoor ik het graag. Maar als het geen konik wordt, vind ik dat ook prima, zolang hij of zij maar bij me past, das het belangrijkste :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:57

jammer dat het niks voor je is Nadine. Is hij nog niet helemaal 100% aan de hulpen dan ofzo? dan vind ik de prijs helemaal raar
maar je vind vast wel iets wat wel bij je past :)

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:27

Ja, vind het ook erg jammer, maar ik was nog nergens vanuit gegaan, dus dat scheelt. Hij was op zich wel aan de hulpen hoor, maar heel moeilijk in de draf te krijgen en heb galop maar niet eens meer geprobeerd. Had niet de indruk dat hij graag wilde lopen en ik zoek nu echt een looplustig paard. Ben ervan overtuigd dat het allemaal veel beter kan worden met oefening, want hij was ontzettend braaf en had een hele lieve uitstraling, maar voor mijn gevoel heb ik er dan nog te veel 'werk' aan en ik heb al zo 1 thuis staan. Graag willen lopen is voor mij een must, liever een paardje die ik in moet houden, dan eentje die liever niet wil lopen. Ghashira herkent dit vast ook goed nu met Jull. Dus ik hoop dat Gerrit een mooi ander plekje vindt, heeft hij echt verdiend. Weet zeker dat het een heel gaaf paard gaat worden voor de juiste ruiter, het is ook echt een beauty en mooi groot.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:41

Wordt er dan wel weer bij bepaald dat ik niet moet gaan klagen over Pumbaa, die is zo licht op de hulpen en zo voorwaarts. Hij was niet zo licht op de hulpen toen ik hem kocht, daar heb ik hard aan gewerkt, maar wel als ik aanspoorde dat hij dan wel in de draf en galop ging zonder problemen. Vind het gewoon zo jammer, dat hij het niks aan vindt en ik daardoor minder vaak rijdt als dat ik zou willen. Maar je hebt gelijk Van, ik vind vast wel een paardje wat wel goed bij me past :) Ik ga gewoon rustig verder kijken en zie het wel.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:55

hebben ze hem ook voor gereden en was hij ook zo bij hun? Als jij op Wolf zou stappen zal je precies hetzelfde hebben, bij mij is ze heel licht op de hulpen en lekker voorwaarts maar stapt er iemand anders op dan gooit ze direct het anker uit. Denk dat dat wel een beetje een konikkwaaltje is. Neemt niet weg dat er dan inderdaad voor jou wat werk aan zit en als je dat niet wil moet je het zeker niet doen.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 12:42

Nee ze hebben hem niet voorgereden, ik wilde er meteen zelf op, want als hij dan fris was, zou ik kunnen zien hoe hij dan reageerde. Ze hebben hem maar 6x in de manegeles gehad, omdat de kinderen niet op hem konden rijden en daarom heeft ze hem te koop staan. Hij was wel heerlijk voorwaarts in de stap, maar niet met aandraven zeg maar. Denk sowieso wel dat ik dat eruit had kunnen krijgen hoor (het niet voorwaarts gaan), maar dat kost best wel weer wat tijd, ook dat geeft niet, maar ik durf het risico niet te nemen, stel je voor dat het wel zo blijft namelijk. Bij Pumbaa heb ik dat nooit gehad op die manier, ik heb hem nooit vreselijk aan moeten sporen ofzo. Maar nu moest ik de zweep erbij hebben en reageerde hij na een paar tikken ook niet op (tenminste bij mij niet, bij anderen misschien wel hoor, dat weet ik niet, ik gebruik zelf eigenlijk nooit een zweep, dus ben er niet heel handig mee haha). Ze vermeldde ook dat het per dag verschilt, dat hij de ene dag actiever is als de andere. Uiteraard heeft elk paard dit wel, maar ik zoek een wat stabieler paard, Pumbaa is ook heel wisselend in karakter. Hij was wat onzeker, heel logisch gedrag vind ik, allemaal nieuw natuurlijk, maar denk niet dat ik daar weer aan moet beginnen net als bij Pum. Bij mij past beter een zelfverzekerd paardje denk ik. Ook was hij erg happerig, kan ik er ook wel uitkrijgen hoor, maar das dan al een heel rijtje waar ik aan moet werken zeg maar. En tijdens de buitenrit was hij duidelijk wat gefrustreerd, want een vriendin van me was mee en die liep ernaast en hij hapte continu naar haar, dat was niet uit speelzigheid maar echt gefrustreerd, zoals Pumbaa ook naar mijn benen hapt als ik hem vraag om in draf te gaan. En dat zal ook mettertijd wel beter worden, maar die garantie heb ik niet, dus vind het risico te groot. Als ik Pumbaa niet had, had ik waarschijnlijk wel het risico genomen, maar nu niet. Maar ik wil niet negatief over hem zijn, hij was wel heel erg braaf en er waaide een keiharde wind en hij bleef prachtig kalm, wow, dat ken ik niet. Ben gewend dat mijn paard aan de andere kant van de bak staat. Hij was ook heel lief verder, de basis (respect) zat er nog niet helemaal goed in, maar ook dat is een kwestie van tijd. Ik vertrouwde hem ook meteen, dat was fijn.En hij is nog maar anderhalf jaar onder het zadel, dus zijn verwarring is heel logisch, in veel opzichten echt nog een jong paard, zo gedroeg hij zich ook. Ik hoop echt dat hij een leuk baasje vind die lekker 1 op 1 aan de gang gaat met hem, dat lijkt me het beste voor hem, het is geen manege paard. Wordt vast een heel leuk rijpaard en als iemand hem dan prachtig aan de hulpen heeft en hem fantastisch rijdt, kan ik alleen maar kwijlend toekijken en zal ik vast een beetje jaloers worden. Maar ik moet bij mijn gevoel blijven, het moet meteen perfect (of zo perfect mogelijk tenminste, perfecte paarden bestaan niet) voelen. Ik kan het me niet veroorloven om een 'gok' te nemen zeg maar, dus dan houdt het helaas op...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:53

als het niet goed voelt moet je het inderdaad niet doen en lekker verder zoeken :)

vandaag een rondje van 22km gedaan, ook op tempo maar ben weer ergens verkeerd gereden dus daarmee veel tijd verloren, plus dat ik ook duidelijk kon merken dat we de laatste tijd niet meer alleen op pad zijn gegaan, heen weg ging een beetje langzaam, mevrouw zat lekker te k*tten, ze zag het niet zo zitten om weer alleen op pad te gaan maar eenmaal in het bos was dat gelukkig over. Al met al zo'n 8km per uur gereden, als ik niet weer verdwaald was geweest en Wolf heen weg normaal had gedaan hadden we die 9km zat gehaald dus ik weet zeker dat ze het kan en we er 6 juli zeker klaar voor zijn wat betreft de rit zelf, het is alleen nog afwachten hoe ze de rest er omheen gaat doen.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:31

22u30, veearts met spoed moeten bellen, terwijl ik met 20 mensen hier zat voor kermisfeest...
zwangere merrie in zware ademnood.
Nog geen melk, maar veearts zegt dat uier wel "levendig" is en ze volgens hem vannacht zou kunnen bevallen, maar "zou", want veulenen is moeilijk voorspelbaar. ze heeft 2 spuiten gehad om haar ademnood te verlichten, opnieuw dekken wordt ten zeerste afgeraden... serieuze opdoffer....maar dat is niet het ergste: mogen al blij zijn als ze hier goed doorkomt, volgens hem, kans dat ze in haar bevalling blijft is reëel als we de ademnood niet onder controle krijgen. hij raadt me aan vannacht regelmatig op te staan, volgende nachten ook, tot veulen er is. Dit komt totaal onverwacht en beangstigt me enorm. Ik wil mijn merrie niet kwijt, en zeker niet tijdens haar bevalling, en wat dan met dat veulen???? Mijn hart klopt nu voor 10, ik ben compleet ontredderd...Ze is verplaatst naar de grote "openlucht" box (3 kanten open, 4 op 3meter groot, wel overdekt) om optimaal lucht te krijgen... Jull is haar soulmaatje en op aanraden van de veearts hebben we hem vlakbij gezet, om haar gerust te stellen. OOk Jull is er niet gerust in...hij staat met zijn koppie in de boxdeur bij zijn maatje..

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:01

Heh ghashira wat schrikken zeg! Wat vreselijk naar...Ik duim voor je dat alles goedkomt en ze de bevalling goed doorstaat en dat beide gezond zijn.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:17

Jeetje wat vreselijk! Heel veel sterkte en ik hoop dat zowel moeder als veulen goed door de bevalling komen :(:)

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:36

Heel veel sterkte Ghashira..
Hopelijk komt alles goed met mams en de kleine!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:04

Update uit de kraamkliniek, afdeling intensieve zorg:merrie en jull staan op grote zandpaddock onder de grote notenbomen, daar heeft ze lucht en wat schaduw , en niet te veel vliegen. Heb hun een grote bak gegeven met in water gedrenkt hooi...ze moet zo weinig mogelijk stof /pollen krijgen. Best zou zijn dat ze daar dag en nacht kan staan, en daar kan bevallen, het weer is vandaag wel mooi maar blijft het zo? volgens veearts mag jull bij de bevalling bij zijn. Hij is superbezorgd: abasca steekt haar hoofd onder zijn nek, om geen vliegen aan haar ogen te hebben en hij laat dat netjes toe.

In alle ernst en schrik van gisteren was ik helemaal vergeten te melden dat ik s namiddags gauw een uurtje had getraind met Jull in de bak bij de buren. Maar had hem de sidepull aangedaan die ik nog had hangen van mijn arabische merrie, . Reeds bij het longeren groot verschil: geen verzet in de mond en hij loopt veel lager met zijn hoofd. Bij het rijden ook een opmerkelijk verschil: geen schudden meer met zijn hoofd en trekken aan de teugels, maar;; veel snelheid zat er nog niet in.
toen ik het relaas las van gerrit, herkende ik wel heel veel. bomproof als een steen, maar ook zo vinnig als een steen dus. Nu is Jull nog wel jonger dan Gerrit geloof ik, en ik denk wel, als Jull fysisch niets mankeert dat we er dat nog uit krijgen, hoop ik toch. In elk geval moet je bij hem niet met een zweep op zijn billen zitten slaan, want als ik gewoon een zweep in de hand neem en hji die ziet vanuit zijn ooghoek, gaat hij wel sneller stappen..de wil is er dus wel, maar goed, als ie dan zo puft, houdt het "drijven" voor mij op, alles moet goed zitten...niet alleen de snelheid, hij moet zich daar ook goed bij voelen. Heb dan gisteren wel mijn dochtertje een kwartiertje met hem laten rijden, aan de longe, en dat pakt hij geweldig goed op, ik drijf met mjin houding en zweep lichtjes en hij gaat dus netjes vooruit, op circels, zij stuurt min of meer met de teugels...

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 12:46

oei dat is niet leuk Ghashira, gelukkig vind ze wat steun bij Jull

Wolf was ook niet direct zo voorwaarts, ook ik heb even een moment gehad van gaat dit het wel worden maar sommige paarden moeten het voorwaartse denken echt leren. Koniks zijn geen echte vluchters, waar de meeste paarden bij iets engs eerst zullen kiezen voor vluchten, zal een konik eerder op de rem gaan(tenminste dat is mijn ervaring met Wolf en als ik dat zo lees over Gerrit en Jull denk ik dat zij ook zo zijn), Ik denk dat dat vooral door hun intelligentie komt, eerst stoppen, kijken en dan pas besluiten wat te doen, net als ezeltjes eigenlijk. Wolf heeft het voorwaartse denken echt moeten leren en nog steeds als ze iets niet vertrouwd is haar eerste reactie afremmen, ook als ze ergens het nut niet van in ziet remt ze af, in de bak is Wolf ook niet vooruit te branden, dat gaat wel steeds beter maar longeren is helemaal geen doen, het bos vind ze prachtig, dan is het oortjes erop en gaan maar lopen zonder daadwerkelijk ergens heen te gaan (in de bak) daar ziet mevrouw echt het nut niet van en daar heeft ze wat mij betreft eigenlijk ook helemaal gelijk in :+ Ik heb haar vooral voor het buitenrijden dus maakt het mij niet zo gek veel uit, al wil ik er volgend jaar wel aan gaan werken omdat ik ook graag af en toe voor de lol een parcourtje wil gaan springen.

klinkt alsof Jull het bit nog niet volledig geaccepteerd heeft, is niet raar sommige paarden doen er heel lang over en sommigen accepteren het nooit. Als hij lekkerder loopt zonder, zal ik hem gewoon lekker zonder gaan rijden.