" weer even uit de meeleesmodus" Deze Konikruin heeft ook mijn aandacht getrokken, ik ben al een tijdje aan het rondkijken voor een leuke Konik. Maar ze zijn niet makkelijk aan te komen.
Deze lijkt wel aardig bij mijn wensen aan te sluiten. Wat zouden jullie een redelijke prijs voor hem vinden?
ik zou rond de 1000,- wel redelijk vinden maar gaat het erom wat je er zelf voor over hebt. Als hij echt is wat je zoekt en je hebt het geld ervoor Zelf heb ik zoiets van als ik een groene voor 300/400 kan kopen dan ga ik echt niet zoveel betalen voor een beleerde, dan doe ik dat beleren liever zelf
ghashira
Geplaatst: 10-05-13 20:36
Te gek, hij ziet er echt heel leuk uit.. alleszins vind ik hem veel leuker dan cola, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke smaak..ik val meer op lichtere paarden en heb het wel voor "de niet alledaagse" kleuren en types...
je bent niet de enige hoor, ik zie dit veel liever dan die dikke zwarte, ben ook gek op aparte dieren en mijn zus vind hem zelf ook mooier word alleen wel veel meer poetsen
ghashira
Geplaatst: 10-05-13 20:42
ja, wat de konik betreft die te koop staat: jammer dat er geen foto's bij staan waar er iemand op zit/mee rijdt, zo heb je toch een beter beeld. Er staat bij dat hij 147 cm is, dat zou heel groot zijn voor n konik, zo lijkt hij wel niet, vind ik, het is ook weer een vrij slank type, ook niet echt erg bespierd. En tja, ze zeggen hij is bomproof en goed gereden, maar ik kijk regelmatig op duitse sites en daar heb je toch voor 1000-1200 euro een dergelijke konik, er stond er ooit ns eentje te koop, een merrie dan nog, en die was echt super western gereden, los teugeltje, hoofdje helemaal laag en relax en n mega kont erop. Was 9 jaar toen, eigenaresse had er sinds 5 jaar al haar tijd ingestoken, een echte paardenfreak/westernmadam, ze had nog een kruising quarter /konik en een quarter. En door haar derde zwangerschap kwam dus deze konik te koop. Ze vroeg 1900 euro, bespreekbaar. Ik vond dat toen een prima prijs, laat zeggen, bespreekbaar dus bv 1750 of 1650... maar die konik kon western pleasure starten/had al meegelopen een paar keer in een wedstrijdje, en het was een merrie. Voor een ruin, zoals ie nu geadverteerd is, geef ik ook geen 1700 euro. Een arabier met super bloedlijnen en stamboekpapieren raak je nog niet meer voor dat geld kwijt. Natuurlijk is er van koniks een (relatief) klein aanbod... maar als je iets of wat van paarden afweet , ben ik toch de mening van Van toegedaan: een groene kost je 300-400 euro en een jaar later rij je ermee weg. Moet je wat tijd en energie insteken, maar dat geeft dan toch ook een mega goed gevoel nadien!?
Over dat beleren trouwens nog dit: Jull was het eerste echt compleet groene (en dat mag je heel letterlijk nemen bij een reservaatskonik)paard dat ik zelf heb opgeleerd en onder zadel gebracht. Door de jaren heen heb ik veel gelezen, goed gekeken en geluisterd naar anderen enz. Maar toch maak je natuurlijk nog foutjes en leer je daar ook van. Al bij al vind ik dat ik het er goed van af breng, het "leerproces" is nog gaande, ik laat me nu wel begeleiden door een maandelijkse les van een goed NHS instructor, maar verder is het aftasten en aanvoelen. vandaag erg lekker met hem gereden in de grote bak bij de buren. Daar was ik enkele dagen geleden voor het eerst met m geweest en hij ging echt alle kanten op, omdat er zoveel te zien is. (bak is ingegraven en rondom maisvelden met veel konijntjes, vogels die opvliegen uit het struikgewas rondom, kindjes die er rondlopen en een grote opening in de afkanting, waardoor je miniponies ziet voorbijracen...hahah)bovendien knallende hindernissen overal, spiegels , een kantine aan de kant en een stal die ertegen gebouwd is en waarin je de paarden hoort scharrelen. Super oefening. vandaag had ie zoiets van: nou, ok, dit heb ik allemaal al gezien en het ontplofte niet, dus ok... na wat longeren ben ik opgestapt en meneertje ging vlot maar is niet weggeschoten of wat dan ook... hoewel er ineens vechtende katten uit de kant "vielen", haast op ons.. dat is typisch konik vind ik, ze zien iets, maken iets mee, en slaan alles op op hun harde schijf en onthouden het mega goed. Helaas, zoals bij Pumbaa, staan er dan ook minder leuke ervaringen op.
Van
Geplaatst: 10-05-13 20:53
Ik had voor dat we naar Vuur gingen kijken ook een pb gestuurd en hij was inderdaad niet opgemeten dus ga er maar vanuit dat hij kleiner is. In Duitsland is het ook een heel ander verhaal, daar zijn ze veel populairder als rijpaard en betaal je er dus ook meer voor (vraag en aanbod verhaal). Als je echt een konik wil shadow dan raad ik je dan ook aan om ook in Duitsland te kijken.
Hey hoi...vandaag een mega 'kl..te" dag met Jull.... was met sarah en chaka(onze jonge araab) naar de bak geweest bij de buren. Was er rustig en het weer was droog, geen overdreven wind, er was ook geen gedoe om en rond de bak, dus alles optimaal. Jull was rustig. Heb hem eerst even gelongeerd maar ging superrustig dus ben opgestapt... maar al snel staat Jull dan te puffen..je voelt zijn ademhaling echt "trekken"... en dan wordt ie dus ook lastig... eigenlijk moet ik van begin tot einde constant benen zitten geven, in draf, elke keer ik omhoog ga, hup, tik, been ertegen, of hij valt stil. Is zoooooo damned vermoeiend. Wou ik absoluut niet, en zo was ook raschka mijn vorige konik helemaal niet. Die was zoooo goed vooruit. Jull deed me vandaag mega hard denken aan de domme gevaarlijke luie fjord die ik ooit had. Was zo boos op m vandaag. Want als ie dan moe wordt, wordt hij lastig. Stopt gewoon , en je krijgt hem met geen benen of zweep nog vooruit gebrand. Staat daar dan te staan, begint achteruit te gaan, of met zjin benen te schoppen, vooraan omhoog te wippen..nice..just what I don't want and don't need. Ik kan begrijpen dat zijn conditie niet super is, maar vind hem eerder lui dan moe. En ik heb de laatste weken al echt veel met hem gedaan om die conditie te verbeteren: hij krijgt wat krachtvoer bij, mag iets meer op de wei en ik ga er haast elke dag mee wandelen, ong. 5 km aan een touw. Maar ook dan denkt meneerjte meer aan het vreten van de bomen naast de weggetjes dan aan het volgen. Zet zo'n domper op mijn idee over hem. H eb er zoveel tijd en energie al ingestoken, hij is in het verkeer vrij goed, en hij vlucht niet voor het minste weg, dat is wat ik zocht, maar dat tempo.. heremeliefje... als ik op die manier met iemand ga afsrpeken voor een wandeling, dat lukt gewoon niet... mijn onderrug deed helemaal pijn van het niet rustig kunnen zitten; mijn benen tintelden en doen nu ontzettend pijn. Niet bepaald wat je noemt ontspanning. Ik moet toegeven: als ie zo blijft, helaas, maar dan zie ik er echt geen toekomst in...; heb geen zin een luie weerspannige pony te onderhouden, sorry.... was echt boos op m ook. Als ie niet verbetert, gaat het nog een goeie zijn voor hippotherapie: gewoon wat rondsloffen in stap...
@Van: mooie foto!! Staat leuk die 3 kleurtjes samen. Wolf ziet er ook zo mooi uit. Fijn dat het goed gaat tussen hun.
@Ghashira: Och wat jammer! Hoe kan dat nu zo ineens? Is hij buiten wel vlotter? Sommige paarden vinden het in de bak rijden niks aan en zijn dan vaak daar erg sloom, terwijl ze dan buiten wel weer lekker vlot gaan. Kan bij Jull misschien ook het geval zijn? Ik kan er niet over mee praten, want Pumbaa (ondanks dat hij het rijden vreselijk vind) heeft altijd wel een vlotte draf en galop. Lijkt me idd wel erg vermoeiend zeg, jammer. Anders probeer je hem wat meer uit te dagen door bv een schrikparcours of balkjes/hindernis in de bak te leggen. Pumbaa wordt daar altijd erg enthousiast van (van springen) en wie weet Jull ook wel! Zou dat eerst gewoon eens proberen. Als je nog niet met hem hebt gesprongen of niet wil springen, kun je ook gewoon wat balkjes lopen of obstakels in de bak leggen e.d. Wat ik ook eens met Pumbaa heb gedaan is een soort van barrel racing, dus tonnen in de bak zetten (of pionnen ofzo) en dan daar eerst in stap, later in draf, en dan in galop erom heen, dan hebben ze meer een doel. Ik heb met Pumbaa gemerkt dat hij heel veel uitdaging nodig heeft, omdat hij simpelweg rondjes stappen in de bak echt vreselijk vind en dan ook echt kwaad wordt naar mij toe. Zo ben ik dus ook altijd op zoek naar wat nieuws. Zou gewoon eens proberen wat Jull uitdaagt, waar hij enthousiast van wordt en daar op in spelen. Zo krijg je luie pony's vaak erg enthousiast, dus wie weet werkt het! Nog niet opgeven hoor!
Over dat volgen buiten aan de hand, Pumbaa let dan ook meer op de grasjes dan op mij hoor, terwijl hij in de bak altijd keurig volgt, denk dat veel paarden dat wel hebben, zeker rond deze tijd met lekkere groene frisse grasjes. Daar zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Hij mag je natuurlijk niet meetrekken de berm in, maar dat doet hij toch ook niet?
Pumbaa is de laatste tijd ook wat kribbig. Ik rij zo af en toe weer eens en doe bijna elke dag een klein beetje grondwerk, maar hij heeft er de laatste tijd totaal geen zin in en dat laat hij merken ook, haha. Kwaad dat hij wordt! Ach ja, ga dr van uit dat het met een paar dagen rust weer wat beter gaat.
heb na een haast slapeloze nacht vol gepieker over mijn grijs mannetje, vanmorgen mijn zus gebeld, die is veeartse en haar het probleem uitgelegd. Ze vroeg wat ik hem momenteel voer. Nou ik heb hem tijdens de winter eigenlijk zeer sober gehouden , hij kreeg zo goed als niets van krachtvoer, wel steeds hooi zoveel hij wil. In het voorjaar, rond maart /april ben ik begonnen toch wat krachtvoer bij te geven omdat ik vond dat hij best wat ronder mocht. Ik geef nu elke ochtend een grote schep gemengd krachtvoer, dat zijn geperste brokjes, met wat maisvlokjes erbij en wat kruiden. Verder krijgt hij nog een halve schep speltgraan erbij en gaf ik hem sinds een paar weken ook nog luzernemix bij...Hij mag nu ook dagelijks een paar uur op de weide hier aan huis. het gras staat er nog best dik. Zus zegt: luzerne bevat veel te veel eiwitten en jong vers gras ook, en dat heeft jull net niet nodig. Hij moet energieke voeding krijgen, dus volgens haar haver.
Aangezien Wolf en pumbaar het wel prima doen: wat voederen jullie??? staan ze op de weide of in een paddock? Krijgen ze nog hooi bij ///
Ik ga de locale vet bellen (zus woont te ver weg daarvoor) om bloed te komen afnemen en laat dat ook ns onderzoeken.
volgens mij is het een combinatie van lichamelijke tekort aan energie en conditie(hij staat echt te puffen, dus daar kan je niet naast.;dat is niet geveinsd) én zoals Nadine aangeeft, verveling: in de bak interesseert het hem hoegenaamd niet. Nu herinner ik me wel van onze laatste buitenritten, dat was zomer/najaar vorig jaar, dat hij ook op buitenrit niet bepaald erg voorwaarts stond, maar..hij was toen ook maar net 3,5 en had ook niet echt veel conditie; Misschien voeder ik toch te weinig. Maar heb steeds die gedachte in ijn hoofd van raschka, die destijds een aar keer hoefbevangen is geweest, dan nietm eer op gras mocht en uiteindelijk dan het zand van haar paddcok begon te eten en aan zandkoliek gestorven is.
ik zou hem echt binnenste buiten laten keren, een gezond paard ookal hebben ze geen conditie staat echt niet na een half uurtje lopen zo te puffen en als jij er haast elke dag 5km mee wandelt dan zou hij echt wel al een goede basis conditie moeten hebben.
Wolf staat overdag in de volle(zie foto hierboven) wei, nu van 11 tot 7 ongeveer en de rest in de bak met zo goed als onbeperkt hooi. De bedoeling is dat de wei 24/7 open gaat maar ik moet nog kijken of ik daar genoeg gras voor heb. Wolf krijgt na het werk een halve kilo vipagraan van hippostar, meer krachtvoer krijgt ze niet.
HEb het even gecheckt en in vipagraan zit idd ook haver! En voor de rest weinig eiwitten, dus jij voedert inderdaad zoals mijn zus aangeeft! Ok, zodadelijk dan maar even op zoek naar haver.
ja, maar dat zou toch ideaal kunnen zijn, aangezien haver een uitgestelde werking heeft: veel mensen denken dat je paard morgen gaat staan 'jumpen' als ie vandaag haver krijgt, maar dat is niet zo, het duurt ongeveer 48 u voor het zijn effect geeft. doordat jij het 3x per week geeft, heeft ze dus wel nagenoeg een continue werking. Ga het toch proberen, en dan zien we wel. Vrijdag ga ik naar het bos met sarah, zullen dan direct merken of hij meer zin heeft om wat sneller te lopen.
je kan het proberen maar ik zou hem sowieso eens na laten kijken. Wolf is ook zonder vipagraan(dit krijgt ze pas sinds ik de training wat opgevoerd heb) voorwaarts.
Allemaal nog bedankt voor de reacties. Ghashira, je hebt wel gelijk hoor, het is meer belonend om aan de gang te gaan met een groen paard dat je nog helemaal naar je hand kunt zetten.
Ik vind de vraagprijs van deze toch echt aan de hoge kant, dus ik wacht het gewoon nog even af. Komende maanden bokt en marktplaats in de gaten houden. Als jullie er nog eentje weten te staan ( Vooral in Belgie Ghashira, want daar weet ik niet zo goed welke sites ik in de gaten moet houden) dan hoor ik het graag.
@Van, in Duitsland probeer ik ook goed rond te kijken, veelal op deze site: www.ehorses.de maar ik schrik me wild van de prijzen! van alle paarden hoor.. ik bedoel.. je gaat toch geen 5000 voor een fjord betalen?
@Ghashira: Pumbaa krijgt swinters onbeperkt hooi en een handjevol muesli van Pavo Nature's Best. Nu krijgt hij wel wat minder hooi, dagelijks een paar uurtjes op de weide en een pavo koek per dag voor de vitamientjes. Ik snap je wel, ik ben ook heel bang voor bevangenheid aangezien het toen bij Pum geconstateerd was (gelukkig was het niet zo uiteindelijk) maar ben wel altijd heel voorzichtig ermee. Pumbaa loopt nu af en toe te puffen na het rijden, maar dat komt omdat hij geen conditie meer heeft na 3 maanden stil staan. Toen ik hem 3 a 4 keer in de week reed, had hij hier geen last van, eerder ikzelf hahaha
bloedafname is gebeurd bij Jull... veeartse zei me me geen te grote zorgen te maken,v olgens haar mankeert hij gewoon kracht en regelmaat om zijn conditie op te voeren . Volgens haar is het ook zo dat dieren die in reservaten opgroeien, nadien wel ns tekorten kunnen hebben, want de voedselvoorraad is daar erg beperkt en net die paarden die verkocht worden, zijn net diegenen die niet genoeg te eten kregen, dus een chronisch tekort is mogelijk. ze vond hem er niet voldoende uitgeruifd uitzien voor de tijd van het jaar en zijn leeftijd. DUs mogelijks is er toch een vitamine tekort of iets. Ik ben benieuwd. Osteo is ook geboekt, kan pas over 2 weken komen. Jull ligt me nauw aan he hart en doe er alles voor. Blijkt dat hij gewoon lui zou zijn, tja dan is het zo en zoek ik wel een goede thuis als therapiepaard of zo, of mss als wandelpony voor mijn dochter, maar ik geef het nog niet zo snel op...
staat weer een nieuwe op, de prijs is ook een stuk beter naar zijn waarde. Ik ben alleen bang dat hij net de klein voor me is, hoe groot zijn jullie paardjes?