Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:26

purple schreef:
Dan neemt hij graag het stokje over om mij te laten zien dat we echt dood gaan van dat ritselende blaadje....

Oh sorry ik moet het echt even zeggen XD heeft hij je verteld dat hij het voor jou doet? :') sorry

purple schreef:
hij best mag kijken en iets spannend mag vinden, maar dat ik hem vervolgens duidelijk maak dat het niet eng is door gewoon onze route te vervolgen en zijn koppie erbij te houden.

Dat is heel goed! Ik ben samen met mijn trainer eens heel knullig buiten gaan lopen. Kijken is oke, maar we lopen door. Paarden hebben echt behoefte aan duidelijkheid, wat wel en niet mag. Consequent zijn <3

purple schreef:
Verder vind ik het leuk en leerzaam om af en toe zijn hele lijf te voelen, wat voelt hard of strak aan. Dan staan we gewoon suf in de bak, Moos half aan het slapen en ik ben plekjes aan het masseren :D

Leuk!! Heb je ooit eens een osteopaat laten komen? Mijne heeft echt wonderen verricht! Ze kan weer buigen en tijdens het werken zag je echt alle spieren weer los bewegen van elkaar.

purple schreef:
Hij krijgt nu een halve schep Fibrebeet. Eerst met de muesli (met lange tanden) en grasmix (ook niet lekker door de grasbrokjes die erdoor zitten), nu heb ik Metazoa vitaminebrok gehaald en hij krijgt flink wat wortels (dat is ongeveer het enige dat er met smaak ingaat). Daarnaast krijgt hij erwteneiwit poeder, magnesium en ongeveer 3 pompjes olie van Vitalbix door zijn voer.

Zo wat een lijst XD Als ik me goed kan herinneren van je eerste post hier was ze afgevallen na de verhuizing? Belangrijk is om te weten waarom je paard veel gewicht is verloren. Als er iets achterliggend zit, is het dweilen met de kraan open. Nou hoor ik hier wel vaker dat dit ras noggal snel terugloopt in gewicht.
Fibrebeet heeft voor mij wel wat gedaan, maar niet zo hard als wat ze nu krijgt. Ze krijgt nu Whole Gain door haar normale muesli heen. Alleen is aan haar gewicht ook zo flucturerend en dat zou dus kunnen komen door een vermoedelijke maagzweer.
Goed ruwvoer, maar ik zie dat je dat al doet. Geef het tijd <3

Lees ik nou goed dat jij ze 24/7 op die scootboots heb staan? Hoe bevalt je dat? Hoe reageerde hij erop? En passen ze de volledige 8 weken (van bekappen tot nodig moeten bekappen)?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:53

purple schreef:
Misschien is dominant niet het juiste woord. Als Moos iets eng vind (of ik denk dat hij iets eng gaat vinden), word ik onzeker en ben ik niet meer assertief. Dan neemt hij graag het stokje over om mij te laten zien dat we echt dood gaan van dat ritselende blaadje waar hij zojuist op gestaan heeft, of de hond die langs de bak loopt.
Ik moet er nu aan werken dat hij best mag kijken en iets spannend mag vinden, maar dat ik hem vervolgens duidelijk maak dat het niet eng is door gewoon onze route te vervolgen en zijn koppie erbij te houden.

Oké, wat kan helpen is dat je samen met hem gaat kijken. Dus jij neemt de leiding in handen, maar je gaat gewoon even samen kijken, sowieso laat je daarmee zien dat jij er gewoon naartoe durft, maar onderzoeken en kijken mag. Engelse Volbloeden zijn vaak echt heel nuchter, maar hij zal jouw onzekerheid spiegelen. Hij snapt namelijk niet dat jij onzeker wordt van het feit dat hij iets eng vindt.
Hij vat jouw angst op als een bevestiging dat het écht heel eng is en dat je dus moet rennen.

Dus ga kijken, en daarna gewoon door met wat je aan het doen was. Hij zal daarin jouw emotie ook overpakken. Als jij rustig blijft (dus hartslag normaal, ademhaling in je buik) geef je hem heel duidelijk aan dat er niets aan de hand is en hij gewoon door moet gaan met wat jullie aan het doen waren.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 00:02

purple schreef:
We doen vanalles:
- Gewoon longeren aan een touwhalster, hierbij gebruik ik een beetje de NH methode qua hulpen. Eerst klein beginnen en bij geen reactie de hulp groter maken. Hierbij vraag ik veel overgangen, tempowisselingen, op de volte en rechtuit (meerennen is goed voor mijn conditie ) Moos reageert super goed op kleine veranderingen in lichaamstaal, dus ik probeer steeds subtielere hulpen te geven.
- Longeren met balkjes of sprongetjes
- "Kunstjes" leren, we zijn nu bezig met een begin van Spaanse pas
- Zijgangen; zijwaard naar mij toe, voorhand of achterhand verplaatsen
- Lange teugelen
- Dubbele longe
- Loswerken
- Wandelen en hem enge dingen uit zichzelf laten aanraken met zijn neus
- Verder vind ik het leuk en leerzaam om af en toe zijn hele lijf te voelen, wat voelt hard of strak aan. Dan staan we gewoon suf in de bak, Moos half aan het slapen en ik ben plekjes aan het masseren

Top! Lekker mee doorgaan, maar vergeet niet hem echt af en toe flink hard te laten gaan, dat hebben ze nodig. Ook erop, lang recht stuk uitzoeken en gewoon ff lekker hard. Is goed voor het koppie. Niet altijd hetzelfde stuk pakken trouwens, ze hebben een heel goed geheugen.

purple schreef:
De kudde bestaat uit een kwpn X Fries ruin van 17, hij is de leider. Twee jonge Welsh pony's en een 1,5 jarig hengstje type kwpn. De pony's en de baby kan hij redelijk aan, laat zich nog wel af en toe wegjagen. Moos zoekt wel vaak toenadering tot de baas, die accepteert Moos wel aardig, maar als ze net nieuw eten krijgen moet hij wel weg. Onderling wordt regelmatig gespeeld en gezamenlijk geslapen.

Ok dus je hebt 3 paarden daar staan die heel makkelijk dik worden, en daar is het rantsoen waarschijnlijk op aangepast. Dat is voor je jouwe veel te weinig dan, en dan moet hij ook nog moeite doen om mee te eten. Niet ideaal.

purple schreef:
Hij krijgt nu een halve schep Fibrebeet. Eerst met de muesli (met lange tanden) en grasmix (ook niet lekker door de grasbrokjes die erdoor zitten), nu heb ik Metazoa vitaminebrok gehaald en hij krijgt flink wat wortels (dat is ongeveer het enige dat er met smaak ingaat). Daarnaast krijgt hij erwteneiwit poeder, magnesium en ongeveer 3 pompjes olie van Vitalbix door zijn voer.

FibreBeet is goed, alleen geen halve schep geven, wel echt een hele schep daags en over 3 voerbeurten verdelen. Verder gewoon echt een goede basisbrok geven, minimaal een kilo per dag. Vitaminebrokjes zetten niet aan, en zijn alleen nodig als je geen brok voert. Olie is prima.

En verder moet hij écht onbeperkt ruwvoer hebben, geen arm hooi, maar hooi wat redelijk rijk is in eiwit (liefst wat armer in suiker).

Qua voeren snap ik wel dat hij veel is afgevallen idd.......

kyrkelover

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 11:17

@Avalanche, amen voor je post.
Ik denk dat het de spijker op zijn kop slaat wat ik op zeer veel plekken mis zie gaan.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 13:16

Buitenrijden doen we nu nog niet, maar is wel de bedoeling. Ik zou ook echt graag met hem naar het strand willen!

In deze omgeving was het niet makkelijk om een plek te vinden waar hij veel tot 24/7 buiten staat met andere paarden. Op stal wordt hij echt ongelukkig van, dan is hij alleen maar aan het waven en rondjes aan het draaien. Dan eet hij ook bijna niet en springt hij in de ochtend de stal uit. Dus ik heb ervoor gekozen hem zoveel mogelijk paard te laten zijn. Zodra het wat droger wordt, gaan ze op het land en in de zomer 24/7.
Het hooi is wel rijk, de pony die snel dik wordt, heeft soms een graasmasker op. En zo goed als onbeperkt.
Vergeleken vorige winter ziet hij er wel een stuk beter en vrolijker uit en qua energie doet hij het nu ook beter. Toen kreeg hij veel beperkter ruwvoer en schraler, in een grotere groep.

Heb jij misschien een idee wat een goede basisbrok zou zijn? Misschien heb ik er een verkeerd beeld bij, maar ik ben bang dat hij daar explosief van wordt.

Meer bietenpulp geven gaat een uitdaging worden, aangezien hij dit ook niet heel graag eet. Vorige winter kreeg hij 1,5 kg Fibrebeet en daar zag ik niet tot nauwelijks resultaat van helaas.

@Euridicey
Ja klopt, hij staat er ongeveer 6 dagen in de week op. Of ze voor goed blijven passen tot de volgende bekapbeurt weet ik nog niet, omdat hij daar pas sinds maandag op staat. Achter gaat dat wel goed, maar zijn hoeven groeien ook niet zo snel en hij heeft ze 1 dag in de week niet aan. Ze staan hier op zand en een stukje verhard, dus dan slijten de hoeven weer een beetje af die ene dag.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 14:58

Purple lees dit topic maar terug, er staan veel adviezen in met betrekking tot voer voor de EV

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:09

Vandaag eindelijk weer op Gentle gereden, was zeker 4 mnd geleden, en eerst maar gelongeerd, maar ze was braaf, niet ril, wel gelijk weer "aan".
Moest echt enorm wennen, al die tijd op een grote KWPNer gereden, die wat flegmatiek is en grote bewegingen heeft.
Avalanche heeft het over flink hard galopperen, maar dat doe ik echt niet buiten, je moet daar ook wel gelegenheid voor hebben: een goed pad, zonder hobbels en gaten en zonder zijpaden, waaruit wandelaars honden en mountainbikers uit kunnen komen.
Zijn er meer hier die enkel willen dressuur rijden en rustige buitenritten maken?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:10

purple schreef:
In deze omgeving was het niet makkelijk om een plek te vinden waar hij veel tot 24/7 buiten staat met andere paarden. Op stal wordt hij echt ongelukkig van, dan is hij alleen maar aan het waven en rondjes aan het draaien. Dan eet hij ook bijna niet en springt hij in de ochtend de stal uit. Dus ik heb ervoor gekozen hem zoveel mogelijk paard te laten zijn. Zodra het wat droger wordt, gaan ze op het land en in de zomer 24/7.

Ik heb bewust gekozen hier voor niet 24/7.

De reden is dat het simpelweg niet te doen is om een goed voermanagement te hebben met paarden met zulke verschillende voerbehoeften.

Mijn EV staat op onbeperkt rijk hooi, 1 schep fibrebeet per dag, een halve schep Seniores Priores en nog 2 kilo basisbrok.
Mijn KWPN staat op onbeperkt rijk hooi, ook 1 schep fibrebeet, en 2 kg Cavalor Fibreforce.

De Fries krijgt afgewogen voordroog (veel minder rijk, en dit regel ik met de fouragehandel) 3x 3kg per dag en als het op is heeft hij pech. Verder krijgt hij een balancer, 300 gram van Metazoa op luzerne basis.

De PRE's krijgen hetzelfde maar ipv een balancer 2x een halfje brok.

purple schreef:
Heb jij misschien een idee wat een goede basisbrok zou zijn? Misschien heb ik er een verkeerd beeld bij, maar ik ben bang dat hij daar explosief van wordt.

Een EV wordt vooral explosief als je ze te weinig uitdaging geeft. Ik doe hier heel veel met box verrijking. Ik zorg dat ze voldoende te zien hebben, een uitloop hebben, hooiballen met een lijn erdoor ophangen, zorgen dat ze sociaal contact hebben met de buren.

En verder mogen ze regelmatig even gewoon keihard. Zo hard dat de tranen over mijn wangen lopen. Is goed voor ze, daar doen ze het dan weer een week op.

En ja, ze kunnen best pittig zijn als je ze genoeg voert, maar aan de andere kant, en nu ga ik even heel hard zijn, als je dat niet aankunt, kun je beter geen EV kopen.
Ik zie heel veel EV's die ontzettend braaf zijn, maar die hebben gewoon geen energie.
Ik zelf geef basisbrok van Havens, ik ben er erg tevreden over.

purple schreef:
Meer bietenpulp geven gaat een uitdaging worden, aangezien hij dit ook niet heel graag eet. Vorige winter kreeg hij 1,5 kg Fibrebeet en daar zag ik niet tot nauwelijks resultaat van helaas.

purple schreef:
Vergeleken vorige winter ziet hij er wel een stuk beter en vrolijker uit en qua energie doet hij het nu ook beter. Toen kreeg hij veel beperkter ruwvoer en schraler, in een grotere groep.

En daar heb je je antwoord. Het moet allebei zijn. Nee, ze vinden het niet lekker, maar ik garandeer je dat als je het mengt met de brok, hij het zo opeet.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:35

Hallelujah Avalanche!
Ik ken je niet, maar je omschrijft exact hoe het zit.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 17:36

kyrkelover schreef:
Hallelujah Avalanche!
Ik ken je niet, maar je omschrijft exact hoe het zit.

Thank you :+:

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:16

Ik geef ook basisbrok van Havens, sullie krijgt 2 kilo per dag met lijnzaadolie en op dagen dat we gereden hebben krijgt die nog n schep muesli. Verder heeft hij zo goed als onbeperkt hooi, en staat hij de hele dag buiten en snachts op stal. In de zomer blijven ze vaak wel n aantal weken dag en nacht buiten.

Ik denk dat vooral afwisseling wel belangrijk is. Als ik alleen maar dressuur rijd en af en toe eens een stapritje buiten maak, heb ik ruzie met sullie.. dan wordt t echt wel n draak. En dat vind ik logisch, ze hebben uitdaging en afwisseling nodig. En wat avalanche zegt ben ik t mee eens, af en toe even lekker hard galopperen, alles dr uit gooien doet ze erg goed! Ik merk ook dat als ik weer n crossles oid gehad heb, dressuur daarna ook weer beter gaat.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:25

Zelfs met oma van 20 is dat nog zo idd :j die moet ook regelmatig even keihard :')

Ook wel geniaal met jonge meiden die dan op oma willen want die is oud en dus braaf. Eh, dat is ze alleen als je haar regelmatig even laat scheuren :j dat hebben ze echt nodig.

Voer klinkt goed zo, Lauss! Maar die van jou is op gewicht ook al :j

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:28

Ja klopt hij is mooi op gewicht, maar wat hem t beste heeft gedaan toen hij erg schraal was was t gras in de zomer. Lekker dag en nacht zich volvreten haha, en seniores priores! Kwam die ook goed van bij, en worden ze niet heet van.

Hahah ja grappig dat mensen idd ook altijd denken dat oudere paarden braver/rustiger zijn :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:35

Gras blijft super. Grote voordeel met deze is dan wel weer dat ze niet bevangen raken ook :D je kan ze gerust lekker op het gras zetten in het voorjaar :j

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 19:49

Ik ben het eens met alles hierboven, alleen de basisbrok sta ik neutraal over in :D
Mel heeft ook serieus haar uitlaatklep wel nodig, hoeft niet elke dag maar het is moeilijk concentreren als ze nog alle energie heeft :P
Als ik wil dressuren mag ze uitgebreid instappen maar daarna ook serieus indraven met een flink tempo en dan een paar keer gewoon aangaloperen. Het heeft totaal geen zin om verzameling te vragen als zij zich nog niet heeft kunnen uitstrekken. Dat is alleen maar heel frusterend voor iedereen

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:00

Er staan er weer heel veel te koop op MP onder de noemer recreatiepaard.. zo jammer.. mensen vergissen zich in het ras. Als ze te koop staan, broodmager, hebben ze weinig energie en zijn ze heel braaf. Maar ga je ze beter verzorgen en voeren, dan komt het rastypische echt naar voren.
Ik zeg eerlijk dat ik er ook moeite mee heb. Denk eraan een andere, meer passende baas voor haar te zoeken, maar zou het verschrikkelijk vinden als ze ook de handel ingaat en uiteindelijk als manegepaard eindigt... Kennen jullie iemand die een knappe volbloed zoekt?
Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:10

Wat dan, is ze je toch te pittig?

Ik ga erop ook nooit voluit galopperen hoor, maar goed ze kan dag en nacht haar gang gaan en we doen veel andere, ook leuke dingen waar ze wel haar ei in kwijt kan.

Ik ben het binnenkort wel van plan, we moeten dan alleen eerst een flink stuk rijden en ik ken de weg niet. Maar dan komen we op een pad dat een paar kilometer lang is en omgeven door zandvlakte /lage hei. Ik ben heel benieuwd :D het kan nu ook best zonder hoefschoenen dus ik hoef ook niet meer bang te zijn om die kwijt te raken

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 22:25

Je kan jezelf ook ontwikkelen daarin als ruiter he :)

Ik ben als kind opgegroeid met paarden maar ik had een supermakkelijke Gelderse merrie. Die kon best pittig zijn, maar die was wel braaf. Ik ging daarmee naar de manege en zo, super leuk.
En deze domme doos (en dat was ik toen écht) kocht toen ze 16 was een EV, want dat was leuk. Papa en mama vonden het goed en zo stond er nog een vosmerrie bij ons, waar we ouderwets een heleboel bietenpulp ingooiden en paardenmeel en die zoveel hooi kreeg als ze wilde.

En die was best een beetje pittig, maar ik was op die leeftijd nergens bang voor en het bleek een doodnuchter dier. Onze Gelderse had nog weleens schrik van vrachtwagens en tractoren maar deze gaf nergens om.
Ik geloof niet dat ik die ooit dressuurmatig goed heb gereden maar ik heb wél geleerd om paarden niet op de handrem te zetten toen. Dat vond ze namelijk niet zo leuk := en ze was ook niet te beroerd om je dat even uit te leggen. Niet altijd even vriendelijk want het was een vreselijke pismerrie.
Maar met les leerden we elkaar begrijpen en ik vooral haar........ want de idioot in het verhaal was ik. Zij was een heel verstandige merrie.

Dan kwam mijn Ferro x Jazz merrie (sorry, ik heb een voorliefde voor KWPN-ers) en wat was ik de merrie (die inmiddels met pensioen was) dankbaar dat ze me had geleerd met hete paarden om te gaan. Nu nog sensibele paarden, maar ook daar ben ik uit gekomen. Die Ferro x Jazz was mijn grote liefde.

Toen kwam wat nu oma is, en daar heb ik ook het nodige mee te stellen gehad, en wat was ik blij dat dat niet mijn eerste paard was := die heeft een MENING. Over het krukje, over hoofdstellen, over zadels, vooral over mensen en andere paarden die niet netjes en plichtsgetrouw hun werk doen zo het hoort. En ook die moet af en toe heel hard, maar ze is best goed in dressuur ook. Zolang ze af en toe hard gaat, doet ze dat best leuk. Dankzij die ben ik erachter gekomen dat EV's best heel goed zijn in lateraal werk en appuyementen, keertwendingen, pirouettes en dat soort zaken echt met 2 hoeven in de neus uitvoeren.

Sinds vorig jaar is zij met actief pensioen.

En in de tussentijd heb ik allerlei scholing gevolgd over paarden, onwijs nuttige dingen geleerd, paarden voor anderen gereden, maar hoewel ik heel gecharmeerd ben van volbloeden heb ik er verder niet mega veel mee gedaan, maar wel de nodige ervaring.

En nu hebben we het zwarte monster :') die heel leuk is :D

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:28

Wauw nou ik wacht nog tot de raseigenachappen van Foxie naar boven komen.. Tot nu toe sjokt ze overal naar toe en begint ze pas wakker te worden na 1x galopperen :') maar goed, zij is ook te mager en heeft wat probleempjes..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:23

Euridicey schreef:
Wauw nou ik wacht nog tot de raseigenachappen van Foxie naar boven komen.. Tot nu toe sjokt ze overal naar toe en begint ze pas wakker te worden na 1x galopperen :') maar goed, zij is ook te mager en heeft wat probleempjes..
En bovendien gefokt als jumper, die gaan wat makkelijker “aan” en “uit” dan een flat paard.

In de regel zijn de middle distance en stayer divisies (waar ik jumps dan ook even onder schaar) de wat kalmere paarden. Die paarden moeten immers in staat zijn om makkelijk te settelen om de langere afstanden vol te houden. Milers zoals die van Desi en mij zijn dan vaak al wat meer ‘buzzy’ en aan de gemiddelde sprinter heb je écht je handen vol als je ze niet biedt wat ze nodig hebben.

Uiteraard zijn hier altijd uitzonderingen op, maar grosso modo is dat hoe het werkt. Over 5 furlongs is het gewoon knallen, maar een paard dat super keen is en blijft, redt de 2m3f van de Ascot Gold Cup niet, en dat zie je vaak terug in het karakter.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:26

Is hoor. Emily is een flat paard en die moet gewoon regelmatig even los :') en dan is ze weer normaal _O-

Ze gaat tegenwoordig wat makkelijk uit maar dat mag ook wel als je 20 bent >;)

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:30

Net voor ik mijn hand brak was ik nog aan het nadenken waar ik eens met Willy naartoe zou kunnen om eens lekker te galopperen. Bij ons in de buurt kan je hoogstens een paar 100 meter galopperen. Dichtbij is er wel een renbaan van een draversstal :+ kan misschien daar eens vragen of we een rondje mogen doen haha :P

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:31

Oh zou ik zeker doen :j leuk :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:38

Mkango hoe heet wat mel heeft gedaan ookalweer :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 00:46

Sintara schreef:
Mkango hoe heet wat mel heeft gedaan ookalweer :P

Mel is strikt genomen een miler, maar wel eentje die meer naar de sprinterkant neigt. :D