Ik had een tijdje terug ook nog foto's gemaakt van mijn knapperd. Bo is een lusitano en nu zeven jaar. Ik denk toch dat ze Smoky Cream Dun is en geen Perlino omdat ze ook een lichte aalstreep heeft. Wat denken jullie?
Fotsy
Geplaatst: 10-05-14 18:21
Ze kan ook perlino dun zijn. Kleur ouders misschien bepalend? In theorie topic staat ook dat perlino, cremello en smokey Cream fenotypisch niet van elkaar te onderscheiden zijn.
kelszz hoe lang heb je de pony al. is een roan en die kleurt gewoon weer terug zoals op de eerste foto, en dan weer naar tweede foto, enz.
Fotsy
Geplaatst: 10-05-14 18:38
Denk je? Ik dacht op het eerste zicht aan moorkop, worden Roans niet roan geboren? Ok in de zomer hebben ze meer witte haren dan in de winter maar zo extreem? Op de eerste foto is er zelfs bijna niets van wit te zien. Het hoofd van een moorkop heeft ook het basiskleur niet?
Ik hem hem sinds september afgelopen jaar, nog niet lang genoeg om hem een echte kleur te kunnen benoemen. Ik zelf noem het maar mn toverballetje, maar ben stiekem toch wel nieuwsgierig. Zijn koppie kleurde inderdaad niet mee, wel heeft hij nu rondom zijn oortjes, dat deze kleur samenstelling doortrekt, maar nergens verder op zijn hoofdje.
Fotsy
Geplaatst: 10-05-14 18:42
waarom noemen ze dit bij pony's dan zo? Voel me nu even , oeps dat ben ik ook, neenee gekleurd dus nep.
Set_Elkol
Geplaatst: 10-05-14 18:45
haha ja bij shetjes enzo noemen ze het vaak moorkop, is een beetje andere benaming
kelszz het is wel echt een moorkop.
mijn ex pony (verkocht) door de seizoenen heen:
loveklazien
Geplaatst: 10-05-14 19:24
Fotsy: Dankje
Moeder heb ik een foto van, die is dezelfde kleur. Vader alleen een naam van, verder alles onbekend.
Moragh
Geplaatst: 10-05-14 22:04
De Lusitano niet Pearl? Dun lijkt me niet zo, al is het alleen maar omdat het bij Luizen bijna (of zelfs niet?) voorkomt. Mooi paard!
Peterina
Geplaatst: 10-05-14 22:25
Denk ook niet dun voor de Lusitano. Zie ook geen aalstreep op de foto, noch op die in je profile. Pearl twijfel ik ook aan. Maar als de ogen niet blauw zijn ... maar groen-achtig ... dan zou dit wel een indicatie zijn van wel aanwezigheid van Pearl. Idd knappe merrie!
Nee, komt niet voor, maar Pearl is beetje champagne achtig
Peterina
Geplaatst: 11-05-14 12:02
Mocht iemand interesse hebben ... deze stoeterij houdt een veiling van zeer goed gefokte Duitse Rijponies en Warmbloed ... veelal met speciale kleurtjes: http://www.gestuet-hilken.de/auktion201 ... y-list.pdf Ik ben op hun site gaan kijken en er zitten verschillende zeer interessante merries tussen. Westfalen palomino merrie:
chimello
Geplaatst: 11-05-14 13:08
Dun op een double dilute hoeft niet zo sterk aanwezig te zijn. Cream en dun lichten beide de huid uit. Dus hoe lichter het paard, kan in sommige mate bepalen dat de aalstreep in minder sterke mate aanwezig gaat zijn, zoals bij onze (twee keer positief geteste) dunskin tinker hengst het geval is.
Heeft de merrie nu groene ogen of lijkt dat maar zo? Want dan kan het op pearl duiden. Ik zou wel eerder zeggen pearl/cream op een rood paard ipv zwart want de cream/pearl combis die ik tot nu toe (wel in tinkers) gezien heb zijn veel donkerder.
loveklazien
Geplaatst: 11-05-14 14:38
Haar ogen zijn blauw en groen. Ik heb net een foto gemaakt van haar aalstreep. Hij loopt nog iets verder door als dat je kunt zien op de foto, maar zoals ik al zei, het is maar heel licht. Boven op d'r rug zie je er helemaal niks meer van.
Moragh
Geplaatst: 11-05-14 14:43
Ik denk geen dun (aalstreep ziet er uit als countershading en die is natuurlijk ook licht ) en wel pearl. Pearl kan je op testen.
Countershading had ik nog nooit van gehoord. Dat zou waarschijnlijk beter kloppen
chimello
Geplaatst: 11-05-14 14:49
Nou, het zou nog steeds kunnen dat ze dun draagt. Cream veroorzaakt geen groene ogen zover ik weet. Pearl wel. Denk dat je voor 2 kleuren kan testen! Je zegt dat de streep verder doorloopt, bedoel je dan dat hij helemaal doorloopt of wordt hij ergens onderbroken? Want dan klopt het iig niet. Welk van haar ouders draagt eigenlijk dun? Want om dun te krijgen moet zeker een ouder drager van dun zijn.
loveklazien
Geplaatst: 11-05-14 14:57
De streep loopt ongeveer 10 cm verder door als je op de foto ziet en verdwijnt dan. Haar moeder ziet er precies hetzelfde uit voor zover ik kan zien op de foto, vader weet ik niet. Dit is haar moeder:
Dan heeft ze geen dun. Een dun aalstreep moet helemaal doorlopen (tenzij het paard bont is). Moeder zal wel een double dilute zijn, en de vader? Als hij pearl gaf en zij cream kan je merrie dus pearl+cream zijn. Ik heb zelf een pearl tinker, een vos, waarbij je niet ziet dat hij pearl draagt omdat pearl in enkele vorm niet toont. Dus de vader kan misschien verstopt pearl gedragen hebben mocht hij een vos ofzo zijn.