[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:41

Nee, dit is absoluut geen Chimera. :n een Chimera heeft echt grote vlekken in andere kleuren. Dit paard heeft veel te veel kleine vlekken (platen) en dat past niet bij de verdeling die kenmerkend is voor een Chimera.

Verder moet je je ook bedenken dat een Chimera echt verschrikkelijk zeldzaam is onder paarden. 1 op een miljoen is een royale schatting.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 22-05-12 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:41

s6801881 schreef:
Nee, dit is absoluut geen Chimera. :n een Chimera heeft echt grote vlekken in andere kleuren. Dit paard heeft veel te veel kleine vlekken (platen) en dat past niet bij de verdeling die kenmerkend is voor een Chimera.

Okee, maar als de vlekken dus zijn als bij die vos/zwarte alleen dan in wit/valk kan het wel?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:42

Ik heb nooit gezegt dat een valkbonte een chimera is, ik zeg juist dat dat NIET kan aangezien het er heel anders uitziet dan een simpele valkbonte ;)

En een paard met vlekken is niet meteen bont, misschien voor iemand die een leek is maar een paard met vlekken hoeft niet per definitie bont te zijn ;)

bijvoorbeeld:
Afbeelding
is NIET bont ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 22-05-12 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:43

Marjoow schreef:
s6801881 schreef:

Okee, maar als de vlekken dus zijn als bij die vos/zwarte alleen dan in wit/valk kan het wel?

s6801881 schreef:
Verder moet je je ook bedenken dat een Chimera echt verschrikkelijk zeldzaam is onder paarden. 1 op een miljoen is een royale schatting.

Marjo

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:44

Ja de kans is klein, maar het kán wel? Dat was gewoon het antwoord wat ik zocht xD of het kán of niet ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:49

s6801881 schreef:
Als die één kleur gaat schimmelen, en hij compleet wit is, en geen vliegenschimmel is (vliegjes in de basiskleur), zou hij kunnen worden aangezien voor een bonte (door een leek). Maar goed, tegen de tijd dat het zover is weet men dat het eigenlijk een Chimera is.

Punt één, een Chimera is anders getekend dan een bonte.
Punt twee, het duurt erg lang voordat een schimmel helemaal wit is, zelf als hij ontzettend snel schimmelt.
Punt drie, hij mag geen vliegenschimmel zijn.
Punt vier een Chimera is achterlijk zeldzaam.

Het is een bekende bias in de psychologie dat men denkt dat zíj die one in a milion zijn, maar geloof me meid, als je al weet wat een Chimera is, zal je een schimmel Chimera nooit aanzien voor een Tobiano/Overo (en alleen dat is bont).

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:53

Hihi, dan zou mijn merrie in theorie een valk met schimmelvlekken en stipjes op de benen kunnen zijn :') Ik wist wel dat ze bijzonder was :)) (grapje natuurlijk he :P :P )

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:54

Faline schreef:
Hihi, dan zou mijn merrie in theorie een valk met schimmelvlekken en stipjes op de benen kunnen zijn :') Ik wist wel dat ze bijzonder was :)) (grapje natuurlijk he :P :P )

Ik schrok al :') Probeer je iets in lekentermen uit te leggen zul je altijd zien dat iemand het verkeerd opvat en meteen denkt dat die ene uiterst zeldzame afwijking op hun paard van toepassing is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:57

Ik vind het gewoon interessant, wat er allemaal mogelijk is. Maar in feite is álles dus mogelijk bij paarden, qua kleur.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:58

Nee, je hebt bijvoorbeeld geen albino bij paarden ;) dus niet alles is mogelijk

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:58

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:00

Maar om weer even ontopic te gaan; een foto
Ons amber creme champagne veulen, met schimmelvlekken :)) (oftewel; amber creme champagne tobiano :P)

Afbeelding

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:04

Albino komt wel voor bij paarden, maar die overleven het nooit. Ze worden of geaborteerd/verworpen of gaan snel na de geboorte dood.
Foto op die site is geen albino... volgens mij gewoon een witte schimmel, t is iig ook geen cremello oid.
/edit er bestaat ook nog zoiets als maximum sabino of dominant white, die zijn ook vrijwel helemaal wit.. maar dat is ook geen albino.
Laatst bijgewerkt door Faline op 22-05-12 01:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:05

Die site ziet t als ras volgens mij :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:14

Faline schreef:
Albino komt wel voor bij paarden, maar die overleven het nooit. Ze worden of geaborteerd/verworpen of gaan snel na de geboorte dood.
Foto op die site is geen albino... volgens mij gewoon een witte schimmel, t is iig ook geen cremello oid.
/edit er bestaat ook nog zoiets als maximum sabino of dominant white, die zijn ook vrijwel helemaal wit.. maar dat is ook geen albino.

Nope, dat is OWLS. Een echte albino is nog nooit geregistreerd. Waarschijnlijk wordt de vrucht in een vroeg stadium verworpen in homozygote vorm (net als bij roan en dominant wit). Aangezien het gen recessief is zou dat een goede verklaring kunnen zijn waarom nog nooit een albino paard is geboren. Een albino is een dier dat wel pigmentcellen heeft, maar die cellen kunnen geen pigment aanmaken. Daardoor zijn de ogen rood (je ziet de bloedvaatjes) en de huid helemaal roze. Een OWLS veulen wordt geboren met blauwe ogen. Dat blauwe is pigment, dus werkende pigmentcellen. Een dominant wit paard heeft bruine ogen, dus werkende pigmentcellen. Een dominant wit paard heeft daarnaast géén pigmentcellen in de huid, vandaar de roze kleur van de huid. Als een DW paard wel pigmentcellen in de huid heeft produceren die ook pigment (uitting van DW varieert van 50-100%). De American Albino Horse is ook géén albino, maar een dominant wit register.

Even een publiekelijk toegankelijke bron.
http://www.whitehorseproductions.com/white.html

Voor de geïnteresseerden: ik heb er deze week een artikel over geschreven voor op de wiki, grotendeels op wetenschappelijke bronnen gebaseerd: http://www.bokt.nl/wiki/Dominant_wit

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:22

Ik wist wel dat het lethal white syndrome wat anders was dan albino, maar worden die ook verworpen dan? Ik meende dat die wel vaak levend ter wereld kwamen?
T is ook al een tijdje geleden dat ik me daar wat in verdiept heb hoor, maar wat ik toen gelezen heb is dat albino's dus verworpen worden of maar zeer kort leven. Het kan dus zijn dat het later bekend is geworden dat die gevallen dus geen albino's betroffen. Dat syndroom komt bij de frame overo's vandaan toch? Of was er ook nog een ander wit patroon dat dodelijk is?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:27

Faline schreef:
Ik wist wel dat het lethal white syndrome wat anders was dan albino, maar worden die ook verworpen dan? Ik meende dat die wel vaak levend ter wereld kwamen?
T is ook al een tijdje geleden dat ik me daar wat in verdiept heb hoor, maar wat ik toen gelezen heb is dat albino's dus verworpen worden of maar zeer kort leven. Het kan dus zijn dat het later bekend is geworden dat die gevallen dus geen albino's betroffen. Dat syndroom komt bij de frame overo's vandaan toch? Of was er ook nog een ander wit patroon dat dodelijk is?

Ik denk dat je nu in de war bent met OWLS en roan/dominant white. Roan en enkele vormen van DW worden in een vroeg stadium verworpen. Een OWLS veulen wordt wel geboren maar heeft ernstige darmproblemen waardoor het binnen 72 uur zal overlijden. Meestal wordt het geëuthanaseerd. Tot op heden is er echt nog geen paard geboren die voldoet aan de eisen voor albino: de aanwezigheid van pigmentcellen die géén pigment kunnen produceren (dus een compleet roze huid en rode/rossige ogen).

Waarom er géén albino paarden bestaan is nog niet helemaal duidelijk. Een aannemelijke hypothese is dat ze worden verworpen in de eerste dagen van de dracht, net als roan en DW.

Het paard op de site is een American Albino. Dat is een paard die dominant wit is (en geen albino, maar de naam stamt uit een tijd dat niet bekend was dat albino en DW absoluut niet hetzelfde zijn).

Edit, OWLS is inderdaad gelinkt aan frame overo, en niet aan andere overo patronen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 01:43

Nee, dat wat ik toen ooit (sowieso wel 5 of 6 jaar geleden denk ik) gelezen heb ging echt over albino's, rode ogen etc. Ik vermoed, omdat dat al een tijdje geleden is dat ik dat las, dat het hele verhaal van het lethal white syndrome nog niet (zo) bekend was. Maar met jou verhaal is het wel duidelijk :j Apart eigenlijk dat er helemaal geen echte albino's ooit geboren zijn. (En ondertussen allerlei andere wit gekleurde paarden voor albino worden aangezien :+)
Dat roan (in homozygote vorm) dodelijk kon zijn wist ik nog niet eens joh! (Nou ben ik ook niet zo'n roan fan, dus dat zal het zijn :P)
Sommige mensen menen overigens ook nog steeds dat cremello/perlino x cremello/perlino ook defecten oid veroorzaakt, maar dat is ook een fabeltje.

Er zijn nog wel andere 'kleuren' die in homozygote vorm problemen veroorzaken, er was ook iets met het silver-gen, was dat niet alleen bij een bepaald ras? Of ging dat weer om een andere kleur?

(En toen was het alweer bijna twee uur :oo)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 03:42

Aangezien ik door de warmte niet kan slapen toch maar de laptop aan gezet :') ik zal me nader verklaren:

In de vele uurtjes research ben ik maar één bron tegengekomen die zegt dat échte albino's wel bestaan maar meteen overlijden: http://www.texas-paint-horses-for-sale. ... color.html (en Marjoow, haak nu nog niet af maar lees ook de volgende alinea ;) ;) ;) )

Deze bron is echter zeer zwak omdat hij tientallen andere bronnen tegenspreekt, zonder enige empirische basis/wetenschappelijk bewijs (geen bronvermelding, dus een erg zwakke bron). Daarnaast is het een commerciële site. Het lijkt me dus eerder een foutje/misinterpretatie van de schrijver dan "de waarheid". Alle bronnen die naar albino paarden refereren refereren erna in de zin dat het niet bestaat en dat OWLS/DW/perlino/cremello er niet mee moeten worden verward, of ze refereren naar de American Albino Horse die, zoals hierboven beschreven, géén albino is (ogen met pigment), maar een vorm van dominant wit. Alle wetenschappelijke bronnen bevestigen dat een albino niet bestaat. Die conclusie wordt vanaf pakweg 1940 gedaan en is nooit weerlegt.

Pas overigens op met artikelen over Aesculus Hippocastanum, dat gaat namelijk over de witte paardenkastanje. Dat is dan ook het enige paardenras die wel een albinovariant kent :+

Het wetenschaptheoretisch probleem van de stelling "een albino paard bestaat niet" is echter zodanig dat er tegenwoordig geen onderzoek naar wordt gedaan. Als we het boekje openslaan over Popper zullen we lezen dat deze stelling niet gemakkelijk te falsificeren is. Daardoor is hij nooit te accepteren, immers het volgende paard dat geboren wordt kan, wetenschaptheoretisch gezien (dus echt wetenschaptheoretisch Marjoow, in het echte leven blijkt dat het gewoon niet gebeurd), een albino zijn. Dat is een reden dat veel onderzoekers afzien van een hypothese als deze. En omdat er geen albino's bekend zijn kan er geen onderzoek worden gedaan naar een mutatie die is geassocieerd met albinisme bij paarden.

Kortom, er zijn enkele tientallen wetenschappelijke bronnen, waarvan 99,9% (voorzichtig) aangeeft dat een albinopaard niet bestaat. Recent onderzoek naar albinisme is er niet.

Voor de mensen met een gebrek aan een universitair account waarmee je gratis vrijwel alle journals in kan zien, met scholar en het lezen van de abstracts zal je snel tot dezelfde conclusie komen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 04:10

Ik wou ook het hele OWLS verhaal vertellen en dat American Albino een ras is, maar ik moest de paarden voeren en stallen doen etc dus ik had geen zin om het af te maken :') maar s6801881 heeft alles wel gezegt :P Ik heb me een tijd terug idd daar in verdiept omdat ik het interessant vond dat bij paarden geen levensvatbare Albino's voorkwamen en bij andere dieren, zelfs mensen, wel albino's zijn :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 04:19

Faline schreef:
Maar om weer even ontopic te gaan; een foto
Ons amber creme champagne veulen, met schimmelvlekken :)) (oftewel; amber creme champagne tobiano :P)

http://i875.photobucket.com/albums/ab31 ... C_5274.jpg

On-topic na dit educatief zijspoor: gevolgd vanaf je dektopic, ik vind haar écht prachtig! :~ ik word er hebberig van!

*edit, het is te merken aan mijn schrijven dat ik niet heb geslapen :')
*blijft voorlopig maar even van de wiki af := *

Met de eerste zonnestralen gaat er nog een lampje branden over het hele albinoverhaal :)* Zonne-energie :=

boktwiki KIT gen schreef:
Een compleet functieverlies van het KIT gen leidt tot prenataal of perinataal overlijden door ernstige bloedarmoede.

Ik heb de fenotypische uiting erbij niet gevonden (komt uit het artikel over KIT, ook uit mijn pen en op wetenschappelijke literatuur gebaseerd), maar ik vermoed dat dit paard compleet wit geboren wordt (KIT is betrokken bij de migratie van de voorlopers van de pigmentcellen, geen KIT geen pigmentcellen in de huid). Dit zal dus, in theorie, een compleet wit veulen met blauwe/bruine ogen opleveren die kort na de geboorte zou sterven of dood geboren wordt :)* Geen OLWS, maar wel een soortgelijk probleem.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:12

Ben benieuwd wat jullie denken wat mijn kleine man is... Haren liggen klaar om op te sturen voor DNA onderzoek naar zijn kleur..

Moeder is valkbont (haar vader was valk, haar moeder bruinbont) x zwart silverdapple

Hij heeft op zijn hals, zo`n 5 cm na de oren een plukje grijs/zilver kleurig haar, en ook heel opvallend, zijn oogranden zijn niet zwart maar bruin/leverkleurig..
Ik noem hem nu maar valkbont tot DNA uitslag terug is, maar hoop een klein beetje dat hij silvervalkbont is :D

Afbeelding

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:30

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:28

Oeh, wat leuk! Twee van de veuli's die ik heb gevolgd ook hier te zien :D

Bij Legend was ik ook op de cam van de partij. Ik zeg valkbont. Silver zou kunnen, maar daar vind ik de oorpunten wat donker voor. Voor palominobont (uit zijn topic) vind ik de oorpunten en het maanplukje achter zijn oren echt te grijzig. Daarnaast is het gezien zijn ouders niet waarschijnlijk. Ik kan er natuurlijk naast zitten, veulens met meerdere verdunningen zijn nu niet echt mijn area of expertise := Ik ga liever voor zo zeldzaam mogelijk :')

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:43

Gelukkig gaan we weer ontopic... |o 8)7

Beide veulens zijn moeilijk op fenotype te beoordelen...
Ik denk de Tinker bruin als basis (vos dus palomino met verdunning zou echt lichtere ogen geven..) Staart is helemaal wit dus? Dan zou ik zeggen dat de kans op zilvervalk wel groot is, al kan het ook prima een valkbonte zijn waar de manen toevallig geen kleur hebben....

Drakekind is prachtig... Ogen en neus zijn donker qua huid dus ik zou toch denken dat hij ook bruin of zwart als basis heeft. Silver lijkt mij ook... en dan zou ik zilvervalk denken ipv palomino....