Hét Engelse Volbloeden topic!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Hét Engelse Volbloeden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:53

Die van de Groene Os is hier altijd goed geweest, dus ik heb het nooit nodig gevonden iets anders te bestellen :)

Volbloedjes hebben ook wel vrij vaak dunne zolen en slechte hoeven. Ik heb er één jarenlang op blote voeten gehad, tot het toch nodig bleek om er ijzers onder te zetten.
Geen spijt van gehad ook. Ze liep meteen stukken beter.

Ze is inmiddels 20 en nu zitten er ook zooltjes onder, maar ze loopt er prima mee.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:08

Ik vind ijzers alleen zo duur elke keer. (Als het nodig is prima hoor)
Op ijzers heb je alleen niet de dempende werking die een blote hoef wel heeft. Ik kwam laatst hoefschoenen tegen. Dat leek mij wel interessant. dan heb je zowel de werking van een ijzer als de dempende werking van een blote hoef. Hebben jullie hier ervaring mee?

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:16

Geen ervaring mee. Mijne loopt tot nu toe altijd zonders ijzers en dat gaat prima. Hoefsmid weet dat die m niet te kort moet bekappen en dan heeft hij nergens last van. Maar ivm het outdoorseizoen gaat sullie binnekort wel op ijzers. Ben benieuwd

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:19

https://scootboots.com/
Hier een link, ik heb hier zo veel geode dingen over gehoord. Het is dat ze zo duur zijn dat ik het niet zomaar wil proberen, maar probeer dit wel liever dan ijzers denk ik. Gaan wat langer mee :p

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:41

Probleem is dat hoeven groeien en hoefschoenen niet. Ik heb er al heel veel nare wonden op de koten van gezien. Er zijn wel goede, maar die zijn gelijk ook heel duur.

Om die dempende werking heb ik er dus een zooltje onder bij die van 20.
Ik heb zelf wel echt de voorkeur voor blote voeten, maar als ze gevoelig blijven lopen is een ijzertje prima hoor.

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:44

Nee klopt inderdaad, maar in een half jaar heb je de kosten van hoefschoenen van 200 euro er al uit. Als het goede zijn bespaar je op lange termijn wel. Ik denk even hardop hier he..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:50

Kijk gewoon even hoe het gaat. Eventueel kun je een barefoot bekapper overwegen, en eerst kijken of er een traject uitgezet kan worden om de zolen dikker te krijgen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:41

Zolen worden niet dikker door barefoot bekappen...
Dat is simpelweg genetisch aangelegd.
Iets wat je op een röntgenfoto ook heel goed kunt zien.
Moet je dus regelmatig op het harde of ongelijke bodem of net wat, zorg dan aan de voorvoeten voor hoefschoenen of ijzers of net wat.
Ik doe overigens al snel ruim 2 maanden met de ijzers. Eventers er onder, dus mooi licht en huppatee.
Uiteraard als je bijna enkel op zandbodem komt is het niet nodig natuurlijk.
Maar van de 100.000en den volbloeds die ik gezien heb, kunnen er maar enkele zonder voorijzers.
Achter gaat over het algemeen een heel stuk beter. Let wel ik praat dan wel over dat er volop buiten gereden wordt op ongelijke bodem etc etc.
Daar waar ik de pony hele seizoenen zonder ijzers laat lopen, doe ik dat bij Roi echt niet.
Overigens is ponylief flink aan de bak met endurance wedstrijden, wordt ook zij beslagen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:14

Mel staat blootvoets, ik heb hoefschoenen (floating boots) voor alle hoeven maar ze heeft ze tegenwoordig alleen voor nog nodig en ook dat niet als het droog weer is en ze niet pas bekapt is. En dit terwijl er heel veel puinpaden zijn rondom stal dus er zijn niet veel paarden die daar geen last van hebben.

Overigens heb ik de schoenen laten aanmeten en heeft mel er een aantal periodes hele dagen op gelopen door omstandigheden. Ze heeft er nooit nare plekjes van gehad

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 09:46

Hier ijzers. Nobli heeft ook slechte hoeven. Al is dat gelukkig al flink beter dan vorig jaar.
Zou fijn zijn voor de portemonnee als het niet zo was. _O- Maar zijn hoeven zijn broos, plat en erg gevoelig.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:05

Herkenbaar hoor :j de oma hier heeft hetzelfde :j

Afbeelding

Ze ziet er nog jong uit he, maar ze is echt al 20 :) nu ze ouder wordt, worden de hoeven ook echt minder weer, maar ze heeft steunzolen. Nu nog een wandelstok :D

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:08

Maar wat is ze knap!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 11:29

Ja, wel een spook af en toe hoor :D maar ze kan heel lief zijn ook :j dankjewel <3

Ze is met pensioen, en ze geniet er goed van :)

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 11:45

Avalanche schreef:
Herkenbaar hoor :j de oma hier heeft hetzelfde :j

[ [url=m/nLz6kM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze ziet er nog jong uit he, maar ze is echt al 20 :) nu ze ouder wordt, worden de hoeven ook echt minder weer, maar ze heeft steunzolen. Nu nog een wandelstok :D

<3 <3 <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:50

Wel echt een plaatje om te zien <3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:21

Prachtig dier Avalanche!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:59

Ook zo nuchter he deze. Ik ben hiermee door het dorp op een gegeven moment gelopen, die trok zich van bussen en vrachtwagens niets aan :')

Dat ze maar aan de kant gingen >;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:08

Hoi allemaal!
Ik wil me hier ook melden, sinds mei 2020 ben ik eigenaar van een super lieve EV ruin genaamd Uncle Mossey.
Moos komt uit Ierland en wordt dit jaar 10 jaar. Voorzover ik terug kan vinden heeft hij 1x gekoerst zonder succes.

Afbeelding
Moos op zijn best, in de zomer

Tot nu toe gaat het met ups en downs, ik heb het werken (vooral rijden) en houden van een EV misschien een beetje onderschat. Moos is erg werkwillig en super beleefd, maar ook erg nerveus en is hierin dominant. Doordat ik onzeker en voorzichtig ben, zijn we in een neerwaardse spiraal gekomen. Ik heb meerdere malen op het punt gestaan om een geschiktere baas voor hem te vinden, maar dan zag ik dat lieve koppie en was het het allemaal weer waard.

We doen heel veel grondwerk en sinds kort rijden we ook weer, er is iets meer vertrouwen tussen ons en ik moet niet zo schijterig zijn en gewoon gaan rijden :o

Sinds half januari staat Moos op een nieuw plekje, in een groep met 4 ruinen, 24/7 buiten en bijna onbeperkt ruwvoer, maar verhuizing is stress en in de nieuwe kudde moet hij zijn plekje veroveren, dus hij is een hoop afgevallen.

Ik hoop in dit topic antwoorden te vinden over problemen waar ik met Moos tegenaan loop.

Afbeelding
Moos in de winter op ons nieuwe plekje, weer schraal...

Afbeelding
En nog even het allerliefste hoofd <3

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:29

Aaahhh wat is Moos mooi!Welkom purple! Hier zitten veel leuke lieve en kundige mensen dus komt vast goed :) vooral jezelf vertrouwen ♡♡

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:59

Welkom purple!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:04

Wat een leuk dier, purple! <3

Euridicey schreef:
Ik vind ijzers alleen zo duur elke keer. (Als het nodig is prima hoor)
Op ijzers heb je alleen niet de dempende werking die een blote hoef wel heeft. Ik kwam laatst hoefschoenen tegen. Dat leek mij wel interessant. dan heb je zowel de werking van een ijzer als de dempende werking van een blote hoef. Hebben jullie hier ervaring mee?
Het is een afweging die je maakt. Voor mij weegt de afweging 'geen hoefkneuzingen of hoefzweren' zwaarder dan dat kleine beetje demping dat ze uit de hoef krijgen. Er zit immers ook nog een kogel boven om de meeste energie door het been op te vangen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:21

purple schreef:
Moos is erg werkwillig en super beleefd, maar ook erg nerveus en is hierin dominant.

Kun je die uitleggen? Hoe zie jij dominantie en hoe uit zich dat?
Hoe zijn nerveus en dominant aan elkaar gerelateerd?

purple schreef:
Doordat ik onzeker en voorzichtig ben, zijn we in een neerwaardse spiraal gekomen. Ik heb meerdere malen op het punt gestaan om een geschiktere baas voor hem te vinden, maar dan zag ik dat lieve koppie en was het het allemaal weer waard.

We doen heel veel grondwerk en sinds kort rijden we ook weer, er is iets meer vertrouwen tussen ons en ik moet niet zo schijterig zijn en gewoon gaan rijden

Wat heb je gedaan precies?

purple schreef:
Sinds half januari staat Moos op een nieuw plekje, in een groep met 4 ruinen, 24/7 buiten en bijna onbeperkt ruwvoer, maar verhuizing is stress en in de nieuwe kudde moet hij zijn plekje veroveren, dus hij is een hoop afgevallen.

Ok, wat voor rassen zijn die andere paarden? Hoe werkt het voermanagement daar? Wat voer je bij?

Moos is een leukerd <3

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 11:06

Welkom purple!

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:28

Welkom Purple! Leuk paard!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:01

Dank voor de leuke reacties! :)
Avalanche schreef:
Kun je die uitleggen? Hoe zie jij dominantie en hoe uit zich dat?
Hoe zijn nerveus en dominant aan elkaar gerelateerd?

Misschien is dominant niet het juiste woord. Als Moos iets eng vind (of ik denk dat hij iets eng gaat vinden), word ik onzeker en ben ik niet meer assertief. Dan neemt hij graag het stokje over om mij te laten zien dat we echt dood gaan van dat ritselende blaadje waar hij zojuist op gestaan heeft, of de hond die langs de bak loopt.
Ik moet er nu aan werken dat hij best mag kijken en iets spannend mag vinden, maar dat ik hem vervolgens duidelijk maak dat het niet eng is door gewoon onze route te vervolgen en zijn koppie erbij te houden.

Avalanche schreef:
Wat heb je gedaan precies?

We doen vanalles:
- Gewoon longeren aan een touwhalster, hierbij gebruik ik een beetje de NH methode qua hulpen. Eerst klein beginnen en bij geen reactie de hulp groter maken. Hierbij vraag ik veel overgangen, tempowisselingen, op de volte en rechtuit (meerennen is goed voor mijn conditie :') ) Moos reageert super goed op kleine veranderingen in lichaamstaal, dus ik probeer steeds subtielere hulpen te geven.
- Longeren met balkjes of sprongetjes
- "Kunstjes" leren, we zijn nu bezig met een begin van Spaanse pas
- Zijgangen; zijwaard naar mij toe, voorhand of achterhand verplaatsen
- Lange teugelen
- Dubbele longe
- Loswerken
- Wandelen en hem enge dingen uit zichzelf laten aanraken met zijn neus
- Verder vind ik het leuk en leerzaam om af en toe zijn hele lijf te voelen, wat voelt hard of strak aan. Dan staan we gewoon suf in de bak, Moos half aan het slapen en ik ben plekjes aan het masseren :D

Avalanche schreef:
Ok, wat voor rassen zijn die andere paarden? Hoe werkt het voermanagement daar? Wat voer je bij?

De kudde bestaat uit een kwpn X Fries ruin van 17, hij is de leider. Twee jonge Welsh pony's en een 1,5 jarig hengstje type kwpn. De pony's en de baby kan hij redelijk aan, laat zich nog wel af en toe wegjagen. Moos zoekt wel vaak toenadering tot de baas, die accepteert Moos wel aardig, maar als ze net nieuw eten krijgen moet hij wel weg. Onderling wordt regelmatig gespeeld en gezamenlijk geslapen.

In principe hebben ze bijna altijd beschikking over hooi, tenzij ze veel aan het knoeien zijn geweest, dat moeten ze dat nog wel opeten voordat ze nieuwe krijgen. Aan het beleid rondom het hooi kan ik niet zoveel veranderen aangezien Moos bij iemand privé staat en zij dit al jaren zo doen en dat goed bevalt. Naar mijn idee gaat het ook steeds beter met mee-eten, dus dat lijkt me straks wel prima. In het begin is dat natuurlijk een beetje aftasten en uitzoeken. En in de winter verhuizen is ook niet optimaal, maar anders moest ik ruim een uur enkele reis om naar hem toe te gaan :$ :$ :$

Verder is Moos een beetje een zeikerd het eten, ten eerste is hij vrij kieskeurig en soms heeft hij de rust niet om op de poetsplaats te blijven om te eten.
Op het vorige adres kreeg hij tussen de 10/15kg hooi per dag en twee keer een schep Pavo natures best.
Hier vreet meneer dat niet meer en wil ik hem wat meer bijvoeren, maar dat vind ik moeilijk omdat ik ook niet wil dat hij er explosief van wordt.

Hij krijgt nu een halve schep Fibrebeet. Eerst met de muesli (met lange tanden) en grasmix (ook niet lekker door de grasbrokjes die erdoor zitten), nu heb ik Metazoa vitaminebrok gehaald en hij krijgt flink wat wortels (dat is ongeveer het enige dat er met smaak ingaat). Daarnaast krijgt hij erwteneiwit poeder, magnesium en ongeveer 3 pompjes olie van Vitalbix door zijn voer.

@Mkango
Moos staat op hoefschoenen (Scootboots), nu sinds bijna twee maanden achter bijna 24/7 en voor is hij sinds deze week van de ijzers af en ook op schoenen. Hij heeft eerder achter ook al deze schoenen aan gehad en dat beviel goed! De hoefsmid raadde mij aan hem soms een dag op blote voeten te laten lopen, dan slijten de hoeven toch een beetje af en blijven ze beter/langer goed zitten.