[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:01

sophiesoley schreef:
Ik heb ook nog twee mooie dames rondlopen, waarvan een met een heel leuk kleurtje:
http://i45.tinypic.com/2nqeals.jpg

de wildkleur leemvos:
http://i48.tinypic.com/2cfe9ue.jpg

en onze trots, een heel licht valkje van 4 jaar (valk x de wildkleur leemvos)
http://i47.tinypic.com/juzgau.jpg

Kan niet goed zien of ze nou wildkleur kenmerken heeft, het valkje, maar als ze valk + wildkleur is noem je dat dunskin :D (een combinatie van de engelse benamingen voor de kleuren, dun en buckskin)
Erg leuk! Beide! :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:06

lifaya schreef:
Nee marjoow, want een schimmel word donker geboren, ofwel je hebt een veulen dat eerst eruit ziet als een valk gekleurd paard dat evt zwarte of bruine vlekken die naarmate de pony ouder word wel lichter worden, maar zal er dus niet bont uitzien als het geboren is en je weet dan ook direct dat het anders is :)

Maargoed, als je het paard niet kent, dan kan in principe toch elk bont paard een Chimera zijn? Als je de veulenfotos niet hebt.

Ik ken genoeg valkbonte :P

Rennie89

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:08

niet elke schimmel word helemaal wit Marjoow ;) Sommige die zijn met 10 al wit, maar andere zijn met 30 nog niet wit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:09

lifaya schreef:
niet elke schimmel word helemaal wit Marjoow ;) Sommige die zijn met 10 al wit, maar andere zijn met 30 nog niet wit.

Dat weet ik Renee. Ik ben niet helemaal achterlijk hoor ;) Ik weet weinig van kleuren af, maar schimmels weet ik wel. Heb het gewoon over de valkbonte maar volgens mij begrijp jij mij gewoon niet :=

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:10

Een valkbonte is geen chimera, volgens mij snap jij mijn punt niet, als je een chimera uit een valk en een schimmel krijgt zal dit er waarschijnlijk nooit uitgaan zien als een echte valkbonte ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:11

lifaya schreef:
Een valkbonte is geen chimera, volgens mij snap jij mijn punt niet, als je een chimera uit een valk en een schimmel krijgt zal dit er waarschijnlijk nooit uitgaan zien als een echte valkbonte ;)

En waarom niet dan? Waarom kan die niet net zoals die zwart/vos op de vorige pagina ipv zwart en vos valk en schimmel hebben?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:12

Omdat een paard die platenbont is een ander verdeling van de vlekken heeft dan een chimera.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:13

Wáár zie je mij zeggen dat dat niet kan? Ik zeg alleen dat het er HEEL anders uit zal gaan zien dan een normale tobiano met solid witte vlekken ;) Daarbij zijn het geen normale vlekken zoals een normaal bont paard heeft ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:17

Maar in theorie zou het kunnen, zeker als je die bruin/zwart bonte van die afbeelding ziet die ik plaatste, dat zou voor een gewoon bont patroon door kunnen gaan.

/edit
deze dus
Afbeelding

Als je hier een van de 2 kleuren door wit vervangt zou het best voor normaal bont door kunnen gaan.
Laatst bijgewerkt door Faline op 22-05-12 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:18

Faline schreef:
Maar in theorie zou het kunnen, zeker als je die bruin/zwart bonte van die afbeelding ziet die ik plaatste, dat zou voor een gewoon bont patroon door kunnen gaan.

Denk dat dat wel een uitzondering is haha, daarvan moet 1 van de ouders bont zijn geweest :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:19

Faline schreef:

Die pony heeft zwarte billen en een voskleurig front. Geen enkel normaal genotype kan dat veroorzaken. Het zou wel erg goed kunnen dat één of beide genotypen tobiano/sabino-1 dragen. Omdat het fenotype zo zeldzaam is, is dat niet met zekerheid te zeggen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:21

Zie mijn edit ik bedoelde de bruin/zwarte ijslander :+ (Beetje blonT omschreven)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:24

lifaya schreef:
Wáár zie je mij zeggen dat dat niet kan? Ik zeg alleen dat het er HEEL anders uit zal gaan zien dan een normale tobiano met solid witte vlekken ;) Daarbij zijn het geen normale vlekken zoals een normaal bont paard heeft ;)

lifaya schreef:
Een valkbonte is geen chimera

lifaya schreef:
als je een chimera uit een valk en een schimmel krijgt zal dit er waarschijnlijk nooit uitgaan zien als een echte valkbonte ;)

Daar dus ;)

Enne, bont=bont, alleen de tekening is anders :?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:26

laat maar zitten Marjoow, jij leest alleen wat je wil lezen heb ik het idee :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:27

Ik lees wat er staat, en jij zegt dat valkbont geen chimera is, dus dat hetgeen wat ik bedoel niet kan, terwijl andere bokkers duidelijk zeggen dat het wel kan ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:27

Faline schreef:
Zie mijn edit ik bedoelde de bruin/zwarte ijslander :+ (Beetje blonT omschreven)

Als die één kleur gaat schimmelen, en hij compleet wit is, en geen vliegenschimmel is (vliegjes in de basiskleur), zou hij kunnen worden aangezien voor een bonte :)) maar goed, tegen de tijd dat het zover is weet men dat het eigenlijk een Chimera is.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:28

s6801881 schreef:
Faline schreef:

Als die één kleur gaat schimmelen, en hij compleet wit is, en geen vliegenschimmel is (vliegjes in de basiskleur), zou hij kunnen worden aangezien voor een bonte :)) maar goed, tegen de tijd dat het zover is weet men dat het eigenlijk een Chimera is.

Bottom line: Elke bonte kán dus een Chimera zijn? Tenzij je dan natuurlijk weet hoe deze als veulen was, dan heb je meer zekerheid :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:30

Marjoow schreef:
Ik lees wat er staat, en jij zegt dat valkbont geen chimera is, dus dat hetgeen wat ik bedoel niet kan, terwijl andere bokkers duidelijk zeggen dat het wel kan ;)

valk bont is ook geen chimera, of vind jij van wel? Nogmaals, als je een valk met een schimmel kruist komt er GEEN bonte uit. Zo duidelijk? Zo zal het er bij de geboorte ook NIET uit zien, hooguit op veel oudere leeftijd als het schimmel gedeelte aan het witten is ;) Maar denk dat je zelf dan nog ziet dat het niet een normale bonte is
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 22-05-12 00:31, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:31

Marjoow schreef:
Bottom line: Elke bonte kán dus een Chimera zijn? Tenzij je dan natuurlijk weet hoe deze als veulen was, dan heb je meer zekerheid :P

Dan moet hij wel verdomd snel wit worden :') compleet schimmelen duurt vaak zeker een jaar of 8, en dat is vrij vlot. Maar hij zou door iemand die hem niet kent op hoge leeftijd kunnen worden aangezien voor een gewone Tobiano. Maar dan nog zijn de aftekeningen van een Chimera niet kenmerkend voor een Tobiano.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:32

lifaya schreef:
Marjoow schreef:

valk bont is ook geen chimera, of vind jij van wel? Nogmaals, als je een valk met een schimmel kruist komt er GEEN bonte uit. Zo duidelijk? Zo zal het er bij de geboorte ook NIET uit zien, hooguit op veel oudere leeftijd als het schimmel gedeelte aan het witten is ;) Maar denk dat je zelf dan nog ziet dat het niet een normale bonte is

*zucht*

Nu spreek je jezelf weer tegen. Valkbont is wat mensen ZIEN. Dus ik zie een wit paard met valkkleurige vlekken. Dat omschrijf je als valkbont. Na meer studie in het paard zelf, kan het paard dus chimera zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:34

Marjoow schreef:
lifaya schreef:

*zucht*

Nu spreek je jezelf weer tegen. Valkbont is wat mensen ZIEN. Dus ik zie een wit paard met valkkleurige vlekken. Dat omschrijf je als valkbont. Na meer studie in het paard zelf, kan het paard dus chimera zijn.

Nee dat kan niet, want het paard wordt altijd in zijn basiskleur geboren en het "bontpatroon" van een Chimera wijkt behoorlijk af van wat kenmerkend is voor een Tobiano/Overo.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:35

Nogmaals, zelfs als het paard ouder word is de kans groot dat je blijft zien dat het deels schimmel is. Ik spreek mezelf nergens tegen, jij leest het gewoon niet goed. Dat andere mensen daar in een valk bonte zien zal me een worst wezen, net zoals dat sommige mensen denken dat een zwarte shetlander een mini fries is :Y)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:36

Maar een paard met vlekken is toch gewoon bont, hoe deze ook getekend is :?

lifaya schreef:
Nogmaals, zelfs als het paard ouder word is de kans groot dat je blijft zien dat het deels schimmel is. Ik spreek mezelf nergens tegen, jij leest het gewoon niet goed. Dat andere mensen daar in een valk bonte zien zal me een worst wezen, net zoals dat sommige mensen denken dat een zwarte shetlander een mini fries is :Y)

Laat ook maar. Ik lees wat er staat, en het ene moment zeg je dat valkbont geen chimera is en het andere moment wel.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:38

Is bij een Tobiano de huid onder de witte aftekeningen eigenlijk gewoon roze? :)* Zo ja, dan is altijd te zien dat hij geen schimmel is, omdat de huid bij een schimmel wel gepigmenteerd (=donker) blijft en alleen de haren het pigment verliezen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 00:39

Afbeelding

Dus, jij zit op je fietsje en je zit aan het weiland dit paard staan, je weet er niets vanaf.
Dan kán het toch een chimera zijn?