[FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:21

Deze foto wide ik jullie niet onthouden;

Valki en Khaelynn vorige week zondag :D
Afbeelding

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:25

Chimeras zijn paarden die twee soorten DNA hebben. Dat komt doordat de celklompjes van een tweeeiige tweeling samensmelten in de baarmoeder. Dat gebeurd in een vroeg stadium. Het is overigens buitengewoon zeldzaam.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:31

s6801881 schreef:
Chimeras zijn paarden die twee soorten DNA hebben. Dat komt doordat de celklompjes van een tweeeiige tweeling samensmelten in de baarmoeder. Dat gebeurd in een vroeg stadium. Het is overigens buitengewoon zeldzaam.

chimeras zijn niet alleen paarden en het kunnen meer dan 2 zijn

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:38

s6801881 schreef:

Hoe zie je dat dan aan de buitenkant?? :)

s6801881

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:42

Ik heb het hier alleen over paarden, en bij paarden is het zeldzaam, en bij paarden zijn het er niet meer dan twee.

Afbeelding

Dit is een duidelijk voorbeeld :') Maar soms is het bijna niet te zien aan de buitenkant. Als beide ouders vos zijn bijvoorbeeld. Dan zul je het niet zo snel kunnen zien aan de buitenkant, omdat de uiting in de vacht overeenkomt.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:43

Afbeelding
Afbeelding

brindle:
Afbeelding

Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:44

Okee, dus dan zie je het alleen terug als je t genotype gaat ontleden...

Wel interessant!

Maar als je dan een schimmel met een valk kruist ofzo, ik zeg maar wat. En je krijgt een bonte valk, kan dat dan ook chimera zijn?
Sorry als ik iets heel doms zeg hoor :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:44

Die laatste is een somatische mutatie:

Citaat:
Somatic Mutations: Somatic mutations are the result of a gene that is accidentally switched "off," often resulting in odd patches of color on an otherwise ordinary coat.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:45

Marjoow schreef:
Okee, dus dan zie je het alleen terug als je t genotype gaat ontleden...

Ja, en nee. Als je haren trekt uit een stuk dat uit hetzelfde embryo komt zal je het ook dan niet opmerken.

Marjo

Re: [FOTO] Verzameltopic, bijzondere kleurtjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:46

Okee, wel interessant zeg die kleuren :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:46

Vind het heerlijk al die speciale kleurtjes :P Miss dat ik eens ga kijken of ik, als ik toch in Amerika ben, de mogelijkheid heb iets speciaals op de foto te zetten :P

Marjoow, een schimmel word bijna altijd donker geboren ;) dus mocht het een chimera zijn dan zou je dus vlekken kunnen hebben die lichter worden naarmaten het paard ouder word :)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:47

Ja, die laatste staat overigens onder brindle en chimera op google, maar een somatische mutatie is (als ik t goed begrijp) weer wat anders?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:47

lifaya schreef:
Vind het heerlijk al die speciale kleurtjes :P Miss dat ik eens ga kijken of ik, als ik toch in Amerika ben, de mogelijkheid heb iets speciaals op de foto te zetten :P

Marjoow, een schimmel word bijna altijd donker geboren ;) dus mocht het een chimera zijn dan zou je dus vlekken kunnen hebben die lichter worden naarmaten het paard ouder word :)

Maar ik heb het dan over een valkbonte ;) Niet over een schimmel met chimera :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:48

We gaan nu ook wel in op de meest zeldzame "kleurtjes".

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:49

Faline schreef:
Ja, die laatste staat overigens onder brindle en chimera op google, maar een somatische mutatie is (als ik t goed begrijp) weer wat anders?

Ja, dat gebeurd als een gen per ongeluk op random plaatsen wordt "uitgezet". Ook weer erg zeldzaam (zo'n beetje mijn interessegebied :') is het zeldzaam? Dan vind ik het leuk := ).

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:50

marjoow, Dat begrijp ik, daarom zeg ik dat het er niet uit zal zien als een bonte ;)

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:51

Ik heb ook nog twee mooie dames rondlopen, waarvan een met een heel leuk kleurtje:
Afbeelding

de wildkleur leemvos:
Afbeelding

en onze trots, een heel licht valkje van 4 jaar (valk x de wildkleur leemvos)
Afbeelding

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:52

lifaya schreef:
marjoow, Dat begrijp ik, daarom zeg ik dat het er niet uit zal zien als een bonte ;)

Maar als je Chimera krijgt, dan heb je dus 2 samengesmolten paarden. In feite, toch?
Dus als een schimmel gedekt word door een valk, en in de eerste fase is er een schimmel en een valk, die samensmelten tot 1 paard. Dan heb je dus een valkbonte chimera toch?

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:54

Volgens mij sta je ook echt even raar te kijken als je ineens zo'n 'bont' veulen uit je merrie ziet komen :=
Bij mijn merries zou dat dan voor de helft amber champagne en de andere helft valk kunnen zijn bijvoorbeeld :')

@ Renee, in Amerika moet je zeker wel wat leuks kunnen vinden <<)
Ik heb iig wel meerdere fokkers via google gevonden die echt leuk en apart spul hadden rondlopen! :j

Rennie89

Nee marjoow, want een schimmel word donker geboren, ofwel je hebt een veulen dat eerst eruit ziet als een valk gekleurd paard dat evt zwarte of bruine vlekken die naarmate de pony ouder word wel lichter worden, maar zal er dus niet bont uitzien als het geboren is en je weet dan ook direct dat het anders is :)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 21-05-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

s6801881

nog een leuke: http://www.ultimatehorsesite.com/images ... odonut.jpg

Dit is een bloody shoulder. Officieel wordt het ingedeeld onder de vliegenschimmel. Het komt in principe ook alléén voor bij vliegenschimmels. Althans, vrijwel alle bronnen wijzen in die richting. Daarnaast ben ik ze nog niet tegengekomen die totaal geen "sproeten" had. Dus het is op zijn minst gelinkt. Er zit een hele mooie legende achter. Je ziet het meestal bij AV's en paarden met Arabische bloedvoering. Overigens betekend dat niet dat vliegenschimmels uit andere rassen het niet kunnen ontwikkelen.

Ik heb zelf het idee dat het ook nog welleens door een somatische mutatie kan komen die het Gray-gen "uitzet". Echter, er zijn amper bronnen te vinden die die hypothese ondersteunen, en somatische mutaties zijn nog een stuk zeldzamer dan vliegenschimmels.
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 22-05-12 00:02, in het totaal 2 keer bewerkt

sophiesoley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:55

Marjoow schreef:
lifaya schreef:

Maar als je Chimera krijgt, dan heb je dus 2 samengesmolten paarden. In feite, toch?
Dus als een schimmel gedekt word door een valk, en in de eerste fase is er een schimmel en een valk, die samensmelten tot 1 paard. Dan heb je dus een valkbonte chimera toch?

is dit niet gewoon co-dominantie? waarbij twee verschillende genotypen tot uiting komen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:56

sophiesoley schreef:
is dit niet gewoon co-dominantie? waarbij twee verschillende genotypen tot uiting komen?

Nee, een echte chimera heeft twee compleet andere genotypen. Zo verschillend als broer en zus ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:57

Marjoow schreef:
lifaya schreef:

je krijgt dan valk + schimmel, maar een schimmel wordt nooit wit geboren, dus stel dat die met de basiskleur valk geboren wordt, heb je in de eerste instantie een compleet valk gekleurd veulen, maar de 'schimmel vlekken' worden pas later zichtbaar... (Oh wat zou je dan raar staan kijken... :+)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 23:59

Ik rijd hier een quarter merrie met een bloody shoulder marking op haar hoofd :P erg gaaf

Feline het hangt idd ook af van wat de basiskleur van de schimmel zou zijn, kan natuurlijk ook valk zijn, maar bruin zou het meest voor de hand liggen haha :P Maar jij begrijpt iig wat ik bedoel :P