Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Re: Zijn er nog meer mensen met Konik paarden?/intresse voor.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 23:21

Dat is ook enigszins mijn vermoeden Van, maar degene van wie wij haar hebben gekocht zegt echt konik x paint en geen tinker....

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:03

Mooi denise, echt fantastische foto's. Wat gaaf dat ze ook de spin kan, lijkt me zo geweldig! Ze is echt een beauty. Vind de rijfoto's ook erg mooi :j En idd best veel sok voor een kruizing konik/paint.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:57

Ja ze kan zeker spinnen... En stoppen... In principe alles alleen met de galopchangementen heeft ze veel moeite....

Ze heeft inderdaad veel sok, misschien zit er ook wel wat tinker in... Het zou me niks verbazen :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:05

de bouw en de sokken dat klopt gewoon niet bij een warmbloed x warmbloed, ze heeft net zoveel sok als onze merens/fries :P

en western blijf ik gaaf vinden, als ik ooit nog ga lessen word het zeker western

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:14

Toch.... Ik heb vandaag nog eens gekeken maar de hoeveelheid sok valt echt wel mee... Misschien omdat we er nooit wat aan doen...? Ze heeft niet heel veel meer sok dan mijn kruising Welsh...

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:29

Of het komt omdat de sok ook nat is op sommige foto's misschien lijkt het daardoor wat meer te zijn.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:41

kan inderdaad wel wat vertekenen maar toch de paint en de konik hebben beide geen sok (Wolf heeft echt alleen een armzalig vetlokje). Konik zie je er echt duidelijk in maar ik twijfel aan de paint, paard word er verder niet anders van, 't is echt een leuk dier, het is dat ik niet van bont hou :D

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 10:50

Was ik ineens mijn foto's allemaal kwijt ;(
Dus nieuw toopje gemaakt...
[WN-ITP] "Onze" Cheyenne voor de lens van RM_ @ Surea (Dorst)

En wat betreft jouw reactie Van, het maakt ons ook echt niet uit... Het is en blijft een heerlijk dier en wij houden wel van bont ;) Mijn andere merrie was ook bont maar dat was echt een draak en ik kon totaal niet met haar overweg dus die heb ik uiteindelijk "geruild" met Dante op een manege waar ook al onze lespaarden vandaan komen... En die bonte loopt nu dressuur, superbraaf, een klein kind kan er mee weg... Bleek dat western haar ding helemaal niet was :+
En Dante? Beste westernknol die ik me had kunnen wensen ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:25

precies zolang je er zelf blij mee bent maakt het niet uit wat er in zit al zou ze half koe zijn :Y)
ik ben niet zo van bont/aftekeningen of ze moeten wel heel mooi getekend zijn, al zou ik er echt geen paard om laten staan.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:50

Mijn schoonbroer,die fokt en rijdt met BWP(belgisch warmbloedpaard), beetje vergelijkbaar met NWBP? Nou, hij zegt altijd: een goed paard heeft geen kleur. En dat is heel waar. Een paardje dat voor jou specifiek, voor jou karakter en doel geschikt is, dat kan voor iemand anders gewoon helemaal niet geschikt zijn. Zet persoon a op een bureau all day long, he may not be happy at all en zal niet presteren, zet hem op een veldjob, met veel verplaatsingen, veel alleen zijn , maar in de natuur bv, ...en die persoon zal presteren als een superster.
Hoe ouder je wordt, hoe meer je dit allemaal beseft en relativeert.
Ikzelf ben op dit moment heel erg dankbaar en heel erg gelukkig met Jull. Ben op een moeilijk moment in mijn leven beland(al haast 20 jaar heel erg hard gewerkt, laatste jaren dan ook nog kindje gekregen, heel veel aandacht en tijd in haar gestoken, mezelf weggecijferd, zaak van man daarbij: met alle werk erbij, 13 paarden enz. enz. laatste jaren paar keer waarschuwing gehad op gezondheidsvlak: zo van, doe het kalmer aan, je hebt je grens bereikt, maar altij dmaar doorgaan,niet geluisterd, en nu, nu zit ik er écht onderdoor... lichaam zei: no more, this is it. en geest zei ook: no more... no more..al haast 2 maanden thuis op ziekteverlof. Probeer mezelf terug te vinden, wat belangrijk is in het leven, wat IK wil , wat IK belangrijk vind en hoe ik dat kan rijmen met wat men van mij allemaal verwacht (gezin én werk)Moeilijke periode. Gelukkig veel steun van mijn zus. En van Jull. Hij is mijn lichtpunt nu. Training met hem loopt helemaal zoals geplant. Als je al van een planning kan spreken. Ik zie van dag tot dag of ik het aankan, me goed voel en doe dan iets met m. Het gaat wle bergop, en dat is prettig. Hij luistert goed naar me. Leest mijn lichaamstaal. Vandaag ook zijn hoeven gedaan: heb het geleerd van mijn man die hoefsmid is. Is best zwaar werk vind ik, zo'n tang in één hand houden en bediene, je moet die voldoende kunnen openen om de hoefrand erin te krjgen en dan dichtnijpen, pff... niet simpel, en dan nog goed kijken of je de natuurlijke rand van de hoef volgt én eventueel corrigeren...bij jull moet ik lichtjes corrigeren want hij heeft de neiging naar binnen te vallen. Hoeven vooraan zijn bijgewerkt, én gelakt. Jull heeft gisteren een paar uur op de weide gemogen..fris jong groen gras;.mm, lekker, maar ozo slecht voor meneertje konik: teveel eiwit en voedingsgehalte...dus vandaag zwaardere training met pessoa, even zweten, maar hij werkt goed mee tegenwoordig, sinds de training bij Karine, is hij net een automaatje. We werken naar de volgende les toe..gaat goed. Ik ben heel happy met mijn grijze ventje, heel happy, hij helpt me door deze moeilijke levensfase..geloof, me , jullie zijn nog veel jonger, 40 is nog ver weg voor jullie, maar voor je het weet is het daar en t valt ineens als n blok op je kop..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:12

een goed paard mag dan wel geen kleur hebben maar een vos moet ik écht niet :Y)

fijn dat je zoveel steun aan Jull hebt, jullie gaan lekker zo te horen :)

ik heb vandaag 21km gereden samen met de xfries en shet, nou die 2 waren kapot maar Wolf niet hoor, ze houd het prima vol, nu het tempo nog wat opschroeven.
het verharen gaat hard opeens, haar mooie grijze zomervachtje schijnt er alweer door en de kruinen in haar hals zijn ook weer zichtbaar, hebben jullie dit al ooit eens gezien? Ze heeft aan beide kanten van haar hals zo'n kruin die zowat haar hele hals bedekt
Afbeelding

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 21:21

Jull heeft dit ook, maar hoger, meer naar de manenkam toe. we hadden een shet die dit had op haar flanken, waardoor haar haren op haar zijkanten naar voren toe wezen, heel clownesk in de winter als ze lang haar had, ze zag er uit als een ragdol;
WOlf ziet er goed uit zeg, ze lijkt veel steviger geworden? Rij je haar nog altijd zonder bit? Ik heb bij Jull gemerkt dat hij lager loopt met zijn hoofd, beter dus, als hij geen bit in heeft, dan met bit. Vreemd, want heb hem met de pessoa gelongeerd en hij is toch heel nageeflijk op druk, dus hij zou met bit lager moeten lopen... niet dus. typisch slimme koniks weer???,

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:02

@ghashira: Wat fijn dat je je door Juul weer beter gaat voelen! Paarden zijn zo gevoelig he, en vooral onze koniks, daar kun je zoveel steun van ontvangen. Ook heel verstandig dat je niet aan de slag gaat met de training wanneer je je niet optimaal voelt , heb zelf die fout weleens gemaakt en Pumbaa prikt dwars door me heen ook al zet ik nog zo'n grote glimlach op en doe alsof er niks aan de hand is. Als ik niet stabiel ben, is hij het verre van en wil dan niks voor me doen. Het is net alsof hij dan laat blijken zo van, wees eerst maar eens een goede stabiele leider voor me. Het is hard, maar ik leer er wel van. Heb zelf ook een moeilijke periode doorgemaakt, waardoor ik 6 jaar lang aan de medicatie moest en tijdens het afbouw proces, had ik hoge pieken en dalen en in die tijd ging het tussen mij en Pum ook niet heel geweldig. Ik merk nu ik eindelijk weer een beetje mezelf begin te worden en rustiger in mijn hoofd, hij het ook is, of in ieder geval meer wordt. Hij spiegelt me, dat vind ik fantastisch. Hij is en blijft een right brain paardje (instinctief en heel snel bang) maar kan de rust nu beter op hem overbrengen.
Tja, de tijd vliegt idd, ik kan ook niet geloven dat ik volgend jaar al 30 wordt. Vind het gewoon eng hoe snel de tijd gaat. Pumbaa wordt volgende week alweer 13!

@Wolf: Wow wat ziet Wolf er goed uit, wat is ze toch mooi! En wow 21 km is fantastisch, je bouwt de training heel goed op met haar. Die kruin aan de zijkant ken ik, Pumbaa heeft dat niet, maar mijn shet wel aan 1 kant.
Laatst bijgewerkt door nadine_yvana op 24-04-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:05

ik heb het ook wel vaker gezien inderdaad hoger of in de manenkam maar nog nooit zo alle haren op haar hals staan in een cirkeltje _O-
als je alleen haar hals en hoofd ziet lijkt het heel wat haha maar ze is inderdaad wel wat uitgezwaard vanaf de zijkant lijkt ze al wat meer paard maar van voren is het nog steeds een sprietje. Ik rij nog steeds zonder bit ja, heb nog geen reden kunnen vinden om er een bit in te hangen. Zonder bit kunnen ze ook nageven, echte oprichting gaat niet zo makkelijk zonder bit maar ik ben niet op zoek naar het perfecte dressuurplaatje, die oprichting kan me gestolen worden zolang Wolf maar lekker over de rug loopt. Waarschijnlijk kan Jull zich toch net een beetje meer ontspannen zonder bit.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:12

Super wolf, idd die oprichting kan mij ook gestolen worden haha :+ Ik rij Pumbaa meestal zonder bit en soms ook met bit, maar hij loopt juist liever met bit heb ik het idee. Hij heeft dan meer steun voor zijn gevoel en kan dan prachtig nageeflijk lopen ook als ik een langere teugel geef (zonder bit ook wel hoor, maar dan is ie meer aan het flierefluiten, haha). Ach ja, zolang ze idd lekker over de rug lopen vind ik het ook best.
Volgens mij heeft mn shet ook op de plek de kruin zitten, zn lange manen hangen er altijd overheen, maar zal vandaag eens kijken. Maar hij heeft het volgens mij gewoon ook in het midden vd hals.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:13

Haha, ik noem je steeds Wolf, sorry--Van bedoel ik :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 11:33

mijn naam is Lynn trouwens maar Wolf of Van is ook goed :Y)
Pumbaa klinkt een beetje als de xfries van mijn zus, dat is ook zo'n onzeker, snel bang type en die loopt inderdaad ook het fijnst met bit, zonder bit is niet duidelijk genoeg voor hem daar word hij onzeker van. Lastig type om mee om te gaan al is hij echt doodsbraaf.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 12:36

Och ja, Lynn wist ik ook wel, heb ik op FB gezien op de Konik pagina :)

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:34

Is er ook een fb pagina? Wil iemand de link hier plaatsen of via Pb sturen?
Dan kan mijn man ook meelezen die zit nl. nooit op bokt ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 13:48

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:57

Fb pagina is idd zo dood als n pier, jammer wel;;;
ik probeer al weer een paar dagen om de foto's van Sorraya hier te kunnen plaatsen, maar lukt weer niet..vandaag nog ns proberen, mss is het mijn dagje wel. ALs ik ergens iemand met n konik ontdek, probeer ik die meteen te motiveren om hier op bokt of de fb contact te houden..foto's posten enz. Maar ik merk dat de weinige koniks die ik al ontdekte, ergens stoffig als gezelschap of grasmachine hun jaren staan te verslijten. In belgie heerst nog altijd dat waanidee, tenminste zo voel ik het aan, dat een paard een GROOT paard moet zijn. Een "écht" paard, is een type BWP(belgisch warmbloed). Mijn schoonbroer praat over onze paarden(de arabieren en de shets) als volgt: "doe die zooi n keer weg en koop iets deftigs!" en over Jull: 'dat ponieke" of "t ezeltje".. hij kan het mss schetsend bedoelen, maar ik apprecieer het wel niet zo erg. Maar het weerspiegelt wel hoe de gemiddelde belgische ruiter een paard ziet... bij velen valt een arabier al door de mand, laat staan dat iemand over een konik zou spreken als zijnde : een paard.. haha. vind het zo jammer dat de weinige koniks dat ik dan ken, zo maar lopen te lopen. Dus Sorraya is ook de enige tot hiertoe die echt in de sport zit, die "geupgraded" is.

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:39

Ja jammer is dat er dan zo over gedacht wordt. Denk dat het hier in NL eigenlijk wel een beetje hetzelfde is met de KWPN (NL warmbloed), zeker in de dressuur en springwereld...Pumbaa is ook een keertje een ezel genoemd door een voorbijganger, en daar was ik ook niet zo blij mee. Vind ezels supergaaf hoor, maar om mijn ponybeest nou een ezel te noemen. Komt gewoon door de grijze kleur waarschijnlijk. Zo simpel zijn sommige mensen ook. Ik vind grote paarden wel mooi, maar heb bv zelf ook minder iets met KWPN-ers.

Idd jammer dat de FB pagina niet zo actief is!

nadine_yvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:40

Ik zou trouwens echt op mn achterste poten staan als iemand zo over mijn paarden zou praten! Echt frustrerend is dat.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:06

Cheyenne ook... Is mijn man buiten aan het rijden komt er een dressuur 'miep' voorbij, zo'n echte...
"Mijn paard is bang voor koeien!!!!"

Als ik het had geweest had ik ze wat gedaan denk ik.....

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 11:43

ik ken het ook, gaat hier het ene oor in en het andere weer uit, verspilde moeite om je daar druk over te gaan maken
is wel één van de redenen dat ik gestopt ben met reguliere wedstrijden, al die miepjes en "professionele" ruiters die je aanloeren alsof je gek bent en toen had ik zelfs nog een sportpaard type kwpn maar goed niet geschoren en met lange manen, dat kan natuurlijk niet :roll:

ik denk dat als ik sommige mensen van die tijd nu zal vertellen dat ik mijn sportpaard met o zo geweldige afstamming heb in geruild voor een konikje, dat ze van hun stokje zullen gaan _O-