Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. En ik ben benieuwd naar je boek en de tv documentaire over de Fries! Volg dat topic trouw.
Toen voelde hij zich erg trots en de grote held want hij danste als een stoere trotse hengst met mee naar zijn paddock. Echt met de houding: "Zo, dat heb ik eens eventjes goed geregeld".
) of het niet toch op zijn manier kan. Maar hij heeft dan wel een stuk dominanter karakter dan Muzanna, denk ik.
, ondanks dat hij heel goed weet hoe het hoort blijft hij dus toch nog altijd uitproberen of hij niet toch zijn zin kan krijgen.
Ik heb dan ook nooit discussies met dieren want die weten meteen wie of wat ik ben. En indien dat wel het geval is (gevalletje hond of hengst die geen grenzen heeft geleerd) is het dat dier in kwestie binnen een paar minuten zonder een spatje geweld voor de rest van zijn leven duidelijk dat ik de absolute leider ben en voegen ze zich met veel plezier onder mijn hoede. Het is meteen duidelijk zonder machtsvertoon of gedoe dat er met mij wat betreft leiderschap echt niet te discussiëren valt. Ik ben de leider en een ander scenario is in geen enkel geval mogelijk, want ik vreet je op. Duidelijk? Duidelijk. Zo, dan kunnen we nu als vrienden door 1 deur. Ik ben van mezelf hyper dominant en hyper consequent. Heel handig bij een AT.
Verder wel een lastige karaktereigenschap.
En ergens ook grappig want ik ben maar drie turven hoog.
Ook van mijn hond krijg ik regelmatig te horen dat ik daar toch wel regelmatig mee op cursus ga, of niet? Want die luistert echt perfect. Nee, ik ben gewoon heel duidelijk, eerlijk en consequent.
) Inderdaad zelfbewust en zelfzeker maar ik zou haar niet omschrijven als een heel dominante alpha, dat heeft voor mij een beetje een negatieve bijklank. Dat is denk ik maar net hoe je tegen zo'n type paard aan kijkt. Of die term opvat 

JoSav schreef:Maar als je afhankelijk bent van een pensionstal of opfok heb je ook te maken met derden die je paard hanteren en dat kan, zeker bij een gevoelig, apart ras als de AT, toch wel slecht uitpakken. Ik ben heel tevreden over waar mijn paard staat maar met de kennis van nu zou ik er nooit meer voor kiezen een (jonge) AT op een pensionstal te zetten. Iets milder: ik zou er in elk geval drie keer over nadenken voor ik het weer zou doen.

Die oortjes ook onschuldig naar voor gericht. 
Hij vroeg me al op welke termijn ik het zie zitten om eentje te kopen.
En een rondje AT kijken ziet hij helemaal zitten.
! ieris schreef:Hopelijk wel.Ja dat is echt leuk Retjehorse!
Wat gaaf dat je oom er een paar wil gaan bekijken met jou.
Ik heb ook iets leuks meegemaakt, mijn moeder zat bij de dierenarts , en komt een oud collega van haar tegen.
Blijkt dat zij ook akhal-teke's heeft, en heel actief is geweest in de endurance.
Ze woont gewoon maar een dorp verder dan mijn ouders!!!!
Ze zij tegen mijn moeder dat ik altijd welkom ben om te komen kijken, nou ben heel benieuwd.
Ga ik binnenkort zeker langs.
Is misschien ook wel wat voor jullie rondje Retjehorse, dat is vlak bij Nijmegen.
Want ik heb echt schrik dat ik niet met hun karakter zou kunnen omgaan.
Ik ben bang dat ik niet zelfzeker genoeg zal zijn en met mijn voeten laat spelen.
. En zelfs dan is hij nog een charmeur en weet hij mensen over hun angst voor paarden heen te helpen.zippora schreef:Echt... het zijn schatten. Heel slim, maar echt lief.
En gelukkig zijn de meeste Europese AT's heel netjes opgevoed en hebben ze echt geleerd beleefd te zijn. die van mij heeft gewoon pech gehad. En zelfs dan is hij nog een charmeur en weet hij mensen over hun angst voor paarden heen te helpen.
Dus maak je niet al te druk.
Wat ga je zoeken? Een volwassen paard of een veulen/jaarling?
Zodra ik mijn diploma en vast werk heb, ben ik van plan om een tweede paard te kopen.
Ik heb echt geen idee of ik consequent ben met mijn huidige merrie. En dat is waarom ik aan mezelf twijfel of een AT wel bij mij zou passen.
) Ik heb al verschillende dingen geprobeerd zoals afstraffen (meestal met de stem of met de vinger wijzen) tot negeren en haar enkele passen achteruit laten zetten. Is dit consequent genoeg? Ik heb er echt geen idee van.

Ik begrijp nu wat je bedoelt met consequent zijn en het belang ervan, zeker bij zulke slimme dieren.
Of ik momenteel 100% consequent ben, dat denk ik niet, maar het valt dus wel te leren. Nu dit nog aan mijn moeder haar verstand proberen te brengen.
.
.
. Het zal wel een combinatie van beiden zijn.
Bij volwassen AT heb je denk ik vooral meer geduld nodig in eerste instantie. Je moet hun respect namelijk verdienen. De meeste zijn van nature erg lief voor mensen, maar net duurt even voor ze je als hun mens beschouwen en idd kiezen ze hun mensen. En dan kan het zomaar het paard van je man worden bijvoorbeeld.
Bij een Teke werkt dat alleen niet. Eerder averechts.